Die laatste vraag wil ik ook opwerpen als discussie voor deze topic: kan dat inderdaad niet, een kruisbeeld op een openbare school?quote:'Kruisbeelden horen niet op openbare school'
Kruisbeelden in openbare scholen in Italië vormen een schending van de vrijheid van onderwijs en religie. Dat heeft het Europese Hof voor de Rechten van de Mens dinsdag bepaald. De uitspraak zou vergaande gevolgen kunnen hebben, aangezien in veel openbare scholen in Europa kruisbeelden hangen.
Bron: Trouw, lees meer….
Dus jij vind een schilderij van roodkapje ook niet kunnen op een basisschool?quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:22 schreef Silven het volgende:
Klopt. We geloven niet allemaal in sprookjes en hoeven er dus ook niet onnodig mee geconfronteerd te worden..
Niet echt, eerder op de creche. Daarnaast een kutvergelijking omdat iedereen het erover eens is dat roodkapje een sprookje is en dit de kinderen dus ook duidelijk is, en van religie willen sommige mensen dat nog welleens vergeten en dan brengt het veel ellende teweeg.quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dus jij vind een schilderij van roodkapje ook niet kunnen op een basisschool?
Niks aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:44 schreef morpheus_at_work het volgende:
openbare school moet zich totaal onthouden van uitingen van religie, prima als je het een thema bij brengt voor algemene kennis.
Totaal andere situatie natuurlijk. Binnen de context van dat lokaal zijn dat soort stukken best verdedigbaar. Het gaat nu vooral over kruisjes boven de deurpost in de aula, in elk klaslokaal, op het bureau van de rector.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:39 schreef UncleErnie het volgende:
Ik zat op een openbare middelbare school. Daar hadden we in het levensbeschouwinglokaal een kruisbeeld, een Koran en meer van dat soort religieuze prut. Dat het een openbare school is wil nog niet zeggen dat ze zich van alle politieke of religieuze zaken distantiëren, daar moeten de leerlingen ook over leren.
Mwa, als er ergens in de gang een krijs hangt tussen alle andere willekeurige muurversierselen kan mij het niet echt boeien eerlijk gezegd. Als er in elk lokaal en gang een hangt word het iets anders, maar dat lijkt me niet waar dit topic op doelt.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Totaal andere situatie natuurlijk. Binnen de context van dat lokaal zijn dat soort stukken best verdedigbaar. Het gaat nu vooral over kruisjes boven de deurpost in de aula, in elk klaslokaal, op het bureau van de rector.
Dus 1 kruis is ok... 2 kruizen? of 3 kruizen? En wat nou als het eens swatstika's waren? Dan is het ineens niet meer ok om er zelfs maar 1 te laten zien?quote:Op donderdag 5 november 2009 00:10 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Mwa, als er ergens in de gang een krijs hangt tussen alle andere willekeurige muurversierselen kan mij het niet echt boeien eerlijk gezegd.
In de OP lees i ktoch echt iets anders:quote:Als er in elk lokaal en gang een hangt word het iets anders, maar dat lijkt me niet waar dit topic op doelt.
Prima. Ik ben een Wilders. Lekker makkelijk.quote:Ik vind het een beetje een onderwerp waar alleen Wilders zich druk over zou maken
Kom op zeg, je ziet toch wel het verschil tussen een kruisbeeld wat al honderden jaren in onze cultuur te vinden is, en een symbool van nazi Duitsland?quote:Op donderdag 5 november 2009 12:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus 1 kruis is ok... 2 kruizen? of 3 kruizen? En wat nou als het eens swatstika's waren? Dan is het ineens niet meer ok om er zelfs maar 1 te laten zien?
Wat mij betreft is de regel simpel. Geen politiek/cultureel beladen symbolen hangen op plekken waar ze buiten de context vallen. Een heel subtiel kruisje is al genoeg om een signaal af te geven. "Jij hoort er niet bij". Dat is een leuke boodschap voor een kind van 12, zeg.
[..]
In de OP lees i ktoch echt iets anders:
aangezien in veel openbare scholen in Europa kruisbeelden hangen
[..]
Prima. Ik ben een Wilders. Lekker makkelijk.
Waar ligt de grens dan, dennis? Ik heb al duidelijk een grens aangegeven.quote:Op donderdag 5 november 2009 13:43 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Kom op zeg, je ziet toch wel het verschil tussen een kruisbeeld wat al honderden jaren in onze cultuur te vinden is, en een symbool van nazi Duitsland?
Je moest eens weten tot op welk niveau kinderen op de hoogte zijn van de meest gekke groepsverschillen.quote:Verder lijkt het me sterk dat kinderen er überhaupt aandacht aanbesteden, laat staan dat ze zogenaamd 'signalen' krijgen.
Leuk zo'n "als het je niet bevalt moet je maar oprotten" mentaliteit. Lekker constructief ook.quote:Ook vind ik juist dat een openbare school lekker zelf moet weten hoe ze hun gebouw versieren, als het je niet sint zoek je maar een andere school.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |