abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 december 2009 @ 22:04:05 #201
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_75856290
Gladharen zijn wel vaak wat zwaarder ook hoor. En ik zie op de pics niet echt een te dikke caaf hoor. Hij is idd vrij groot, zo te zien op de laatste pic. Maar zo lang er geen kwabben onder z'n kin hangen of bij z'n "oksels" is het prima lijkt me.
To infinity…and beyond!
  zondag 20 december 2009 @ 22:10:42 #202
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_75856663
Asterix woog ruim 1600 gr, dat was een rex-beer, flink maar zeker niet te dik ofzo


vlak na zn castratie:
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zondag 20 december 2009 @ 22:17:15 #203
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_75857011
Hihi, ik vind rexen echt zo schattig!!! Ik weeg onze caafs eigenlijk nooit. De enige die ik regelmatig woog was Google (onze 1e caaf) en die zat rond de 1300gr. Dus vandaar dat ik Jack nu al een dikkerd vond. Helemaal omdat dat een borstel is en onze vorige borstel was echt zo'n klein propke die net 1100 gr. woog. En ik dacht eigenlijk dat Sjlebby zwaarder zou zijn, maar dat komt misschien door al z'n haar. Blijkbaar is 1800 dus niet zo heel schokkend, ik ondervoed mijn caafs gewoon
To infinity…and beyond!
pi_75857100
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:03 schreef ivetje het volgende:
Niet? Ik vond 1.4 al vrij schokkend. Die van mij kwamen allemaal niet boven de 1.3 uit hoor Maar zoeper zal het toch wel weten?
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe de caaf eruit ziet
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_75857136
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:02 schreef Trusten het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind je caaf niet te dik eruit zien.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_75857157
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:10 schreef Nonneke het volgende:
Asterix woog ruim 1600 gr, dat was een rex-beer, flink maar zeker niet te dik ofzo
[ afbeelding ]

vlak na zn castratie:
[ afbeelding ]
Die bovenste foto !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_75857236
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:17 schreef ivetje het volgende:
Hihi, ik vind rexen echt zo schattig!!! Ik weeg onze caafs eigenlijk nooit. De enige die ik regelmatig woog was Google (onze 1e caaf) en die zat rond de 1300gr. Dus vandaar dat ik Jack nu al een dikkerd vond. Helemaal omdat dat een borstel is en onze vorige borstel was echt zo'n klein propke die net 1100 gr. woog. En ik dacht eigenlijk dat Sjlebby zwaarder zou zijn, maar dat komt misschien door al z'n haar. Blijkbaar is 1800 dus niet zo heel schokkend, ik ondervoed mijn caafs gewoon
Mijn borstels zijn ook zo rond de 1 kilo, mijn gladharen wogen volgens mij wel 1,5 kilo.
Maar die waren gewoon te vet.
( ik was 5 jaar, oid )
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_75858768
Trusten, ik denk dat er cuybloed in je cavia zit. Er zijn steeds meer cuys in Nederland die helaas steeds vaker door gewone cavia's ingekruist wordt. Cuys zijn vleescavia's uit Peru die gefokt zijn op véél vlees, maar minder op gezondheid. Lage leeftijden, hartproblemen, epilepsie en zéér schrikkerig zijn bekende symptomen bij cuys. Niet dat jij daar bang voor hoeft te zijn hoor, dit geldt alleen voor rasechte cuys, een verdunning heeft hier niet meer last van als een gewone cavia.

Deze cavia is simpelweg gewoon erg groot, maar absoluut niet dik. Gewoon mooi en goed gevormd, Niks aan veranderen, en zeker niet af laten vallen!

Mijn zwaarste caaf weegt trouwens 1300 gram. Is een zeugje..... Bij Desiree van Knoevel heb ik eens een cavia van 1800 gram in mijn handen gehad, wat een joekel was dat.... Echt een prachtbeest, helaas te jong overleden aan tumoren.... En dat was ook een zeug Ze was immens met dat gewicht, maar zeker niet te dik....

Over het algemeen kun je voor zeugen een normaal volwassen gewicht tussen de 900-1200 gram aanhouden, voor beren 1000-1300. Maar net als bij mensen, heeft iedere cavia een andere bouw en dus een ander ideaal gewicht. En 1822 gram kan best een ideaal gewicht zijn!
I had a signature once. It was awful.
pi_75860701
quote:
Op zondag 20 december 2009 22:48 schreef zoeperzazke het volgende:
Trusten, ik denk dat er cuybloed in je cavia zit. Er zijn steeds meer cuys in Nederland die helaas steeds vaker door gewone cavia's ingekruist wordt. Cuys zijn vleescavia's uit Peru die gefokt zijn op véél vlees, maar minder op gezondheid. Lage leeftijden, hartproblemen, epilepsie en zéér schrikkerig zijn bekende symptomen bij cuys.
Interessant om te weten, thanks. Hij heef tot nu toe verder nog geen problemen, heb me ook nooit echt zorgen gemaakt maar vooral als mensen dan zeggen 'wow, wat een beest!!" dan vraag ik me steeds af of ik hem dan echt zo monsterlijk overvoed ofzo
pi_75863133
Cavia's moeten wel een beetje bollig zijn. Anders is het net zo'n slanke rat. Zo'n lekker bol koppie en een bol lijf erachter Ik ben weer helemaal verliefd! Oh en die cavia in dat weegschaaltje!!!
pi_75889734
Ik trek net een nieuw pak hennepvezel open en merk dat het spul best wat grover is dan normaal, of harder (het klatert meer als ik het in het hok doe). Kan dit? Of heb ik gewoon een rare batch
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 18:46:35 #212
155227 crew  Guppy
dus
pi_75889822
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:44 schreef Lyssa het volgende:
Ik trek net een nieuw pak hennepvezel open en merk dat het spul best wat grover is dan normaal, of harder (het klatert meer als ik het in het hok doe). Kan dit? Of heb ik gewoon een rare batch
Die van mij ook! Precies zoals jij het omschrijft, dat geklater!! Maja, wij hebben t bij dezelfde Welkoop gekocht volgens mij, dus misschien hebben we allebei een rare batch
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 21 december 2009 @ 18:51:45 #213
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_75890025
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:44 schreef Lyssa het volgende:
Ik trek net een nieuw pak hennepvezel open en merk dat het spul best wat grover is dan normaal, of harder (het klatert meer als ik het in het hok doe). Kan dit? Of heb ik gewoon een rare batch
verschilt bij mij ook altijd ene keer harde 'takjes' en andere keer is het vreselijk klein en los

Hier woensdag een nieuw vriendje erbij, een beertje van een oud collegatje van me, dr dochter is opeens zwaar allergisch (heb dr gezien en tis echt heel sneu, ze is ook zo aan het beestje gehecht) Dus ik vang hem op, laat hem van het voorjaar helpen en dan kijken we of hij en Paolo het kunnen vinden, dan mag hij in de ren wonen bij de rest, anders blijftie lekker binnen
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_75891442
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:51 schreef Nonneke het volgende:

[..]

verschilt bij mij ook altijd ene keer harde 'takjes' en andere keer is het vreselijk klein en los

Hier woensdag een nieuw vriendje erbij, een beertje van een oud collegatje van me, dr dochter is opeens zwaar allergisch (heb dr gezien en tis echt heel sneu, ze is ook zo aan het beestje gehecht) Dus ik vang hem op, laat hem van het voorjaar helpen en dan kijken we of hij en Paolo het kunnen vinden, dan mag hij in de ren wonen bij de rest, anders blijftie lekker binnen
Wat een geweldige actie
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:46 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Die van mij ook! Precies zoals jij het omschrijft, dat geklater!! Maja, wij hebben t bij dezelfde Welkoop gekocht volgens mij, dus misschien hebben we allebei een rare batch
Ja, mogelijk!

Gewichten van de dame en heer hier:
Loki: 1131 gram, die is zo'n 100 gram kwijt na zn castratie
CuppyCake: 1029 gram

Barbabob was altijd rond de 1300 gram


[ Bericht 13% gewijzigd door Lyssa op 21-12-2009 19:39:36 ]
  maandag 21 december 2009 @ 19:27:56 #215
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_75891686
Toevallig heb ik Fozzy gister aan een onderzoekje onderworpen.
Conclusie: Meneer weegt 1378 gram, is een merino en heeft geen kwabjes ofzo. (En als ie geknipt is, weegt ie zo 50 gram minder, haha) Hij krijgt ook Gerty voer. Geen reden tot zorg, toch?
pi_75894070
nee, absoluut geen reden tot zorgen
I had a signature once. It was awful.
pi_75894249
Ik voor mijn *vriendin haar verjaardag een cavia gekocht, samen met een hok/voer.

Alleen nu hebben we hem al een kleine twee weken, maar hij is nog steeds erg angstig.
We proberen hem wel elke avond op te pakken, als hij eenmaal op schoot is lijkt hij al minder bang te zijn maar dan zit hij eigenlijk stokstijf..

We hebben zijn nachthokje er ook meestal s'middags uit zodat hij kan wennen aan de dagelijkse bezigheden.

Tevens werkt zijn stoelgang wel perfect, het gehele hok zit onder de 'dropjes'.

Zal hij nog gewoon moeten wennen of?

Dit geluid geeft hij ook als we hem in zijn hok aaien of aanraken.

http://home.telfort.nl/sp312745/Caviaria/niet%20prettig.wav

[ Bericht 0% gewijzigd door DeadKnight op 21-12-2009 20:32:49 ]
pi_75894382
Ok ik zit nu toch echt wel weer heel serieus te overwegen om caafjes te nemen . Ik wil dit keer gaan voor US Teddy caafjes, vanwege de pluizigheid en zachtaardige karakter. Iemand ervaring met deze caafjes?

Oh en voorheen gebruikte ik altijd zaagsel als bodembedekker maar ik weet nog dat dat altijd erg stoffig werd, dat is wel minder. Wat gebruiken jullie? Zijn er goede alternatieven? Ik heb wel eens van corbo gehoord, maar nooit gebruikt, is dat wat?
pi_75895228
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:20 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ok ik zit nu toch echt wel weer heel serieus te overwegen om caafjes te nemen . Ik wil dit keer gaan voor US Teddy caafjes, vanwege de pluizigheid en zachtaardige karakter. Iemand ervaring met deze caafjes?

Oh en voorheen gebruikte ik altijd zaagsel als bodembedekker maar ik weet nog dat dat altijd erg stoffig werd, dat is wel minder. Wat gebruiken jullie? Zijn er goede alternatieven? Ik heb wel eens van corbo gehoord, maar nooit gebruikt, is dat wat?
Ik gebruik hennepvezel van hemperade, nog steeds wat stoffig, maar een stuk minder dan zaagsel. Ook blijft het wat langer fris van zaagsel.

En Deadknight, als je caafje alleen zit, zijn ze vaker niet op hun gemak. Ongeacht de aandacht die jullie kunnen geven, de rest van de tijd zit het beestje altijd alleen en dat heeft vaak negatieve gevolgen. Daarnaast gewoon laten wennen, hier zijn ze ook nog wel eens mopperig met harde geluiden en de een rent ook meer weg dan de ander en dat terwijl ze van dezelfde fokker komen.
pi_75895734
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:37 schreef Lyssa het volgende:
En Deadknight, als je caafje alleen zit, zijn ze vaker niet op hun gemak. Ongeacht de aandacht die jullie kunnen geven, de rest van de tijd zit het beestje altijd alleen en dat heeft vaak negatieve gevolgen. Daarnaast gewoon laten wennen, hier zijn ze ook nog wel eens mopperig met harde geluiden en de een rent ook meer weg dan de ander en dat terwijl ze van dezelfde fokker komen.
Dat dus. Een cavia hoort niet alleen te zijn! Ze zijn veel meer op hun gemak met zijn tweetjes en zullen sneller vertrouwd raken aan hun nieuwe omgeving. Wennen aan oppakken kan soms even duren, en de ene caaf vind dat leuker dan de ander. Maar zeker een tweede nemen, da's het allerbeste advies in ieder opzicht!

en ohja: geef dat dier zijn nachthokje terug!! Als je erop zoekt zul je zien dat de meningen hierover verschillen, maar ik ben tegenstander van het afnemen van het nachthok van een cavia. Cavia's zijn prooidieren en angstige cavia's zullen zich eerder op hun gemak voelen als ze een goede plek hebben om te schuilen. Het idee dat ze een veilige haven hebben,maakt ze rustiger. Ja, cavia's worden ook tam zonder nachthokje, maar je dwingt ze dan om tam te worden terwijl ze de eerste tijd constant angstig zijn, en ik vind het gewoon geen diervriendelijke manier. Ik heb hier geen een cavia gehad die dankzij zijn nachythokje lang schuw is gebleven.

Overigens rennen zelfs mijn liefste knuffelcavia's nog weg als ik ze pakken wil, dat is gewoon natuurlijk gedrag, want op schoot gaan ze rustig liggen en laten ze zich gewillig uitgebreid knuffelen.

@Quickie-Butt: US Teddy's zijn hele mooie cavia's, en zijn over het algemeen vrij rustig, maar zoals met alles zit ook daar verschil in per cavia natuurlijk. Over het algemeen zijn borstels bijvoorbeeld de meest hypere, grootste aanstellers, maar er bestaan ook borstels die gewoon luie donders zijn
Kijk eens bij www.meagan.nl voor prachtige teddy's, ik weet niet of ze momenteel nestjes heeft maar ze heeft supermooie teddy's! (Toevoeging: www.vansandra.nl heeft ook enkele prachtige teddy's te koop!)
Enige nadeel van teddy's is dat ze gemakkelijk last hebben van huidschilfers omdat hun huid sneller droog is door de stugge haardracht, in tegenstelling tot bv een gladhaar. Maar met de juiste verzorging (www.knoevelshampoo.nl) is dat geen enkel probleem.

In plaats van zaagsel gebruik ik altijd vlasvezel (is wat fijner) of aubiose (is grover, en in mijn ogen het allerprettigst, maar helaas niet altijd even gemakkelijk verkrijgbaar). Iets anders dan zaagsel is sowieso goed, want zaagsel is erg stoffig en absorbeert slecht. Je hok is sneller vies, stinkt ook sneller en voor de cavia's is een minder stoffige bodembedekking ook prettiger.
Andere alternatieven zijn dus:
Aubiose: merknaam voor een hennepvezel van hoge kwaliteit
Hennepvezel zoals hemparade: goede bodembedekking, maar composteert snel
Vlasvezel: fijne (in de letterlijke zin van het woord) bodembedekking, absorbeert goed en heeft een aardige prijs.
Houtkorrels (voor de kattenbak, let op, geen grit maar echt 100% houtkorrels): absorberen supergoed, maar zijn duur en zwaar
Beukensnippers (tonen wel lang schoon, maar zijn wat hard en absorberen minder)
Russel Bedding (fijngehakseld stro, is heeeerlijk zacht maar absorbeert niet zo goed en glibbert alle kanten op, ik ben er geen fan van)
Carefresh (superbodembedkking, heel zacht, absorbeert enorm en blijft zeer lang hygiénisch schoon, is alleen helaas loeiduur).

Niet geschikt zijn stro, kranten of kattengrit.

[ Bericht 6% gewijzigd door zoeperzazke op 21-12-2009 22:16:13 ]
I had a signature once. It was awful.
pi_75897658
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:46 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Dat dus. Een cavia hoort niet alleen te zijn! Ze zijn veel meer op hun gemak met zijn tweetjes en zullen sneller vertrouwd raken aan hun nieuwe omgeving. Wennen aan oppakken kan soms even duren, en de ene caaf vind dat leuker dan de ander. Maar zeker een tweede nemen, da's het allerbeste advies in ieder opzicht!

en ohja: geef dat dier zijn nachthokje terug!! Als je erop zoekt zul je zien dat de meningen hierover verschillen, maar ik ben tegenstander van het afnemen van het nachthok van een cavia. Cavia's zijn prooidieren en angstige cavia's zullen zich eerder op hun gemak voelen als ze een goede plek hebben om te schuilen. Het idee dat ze een veilige haven hebben,maakt ze rustiger. Ja, cavia's worden ook tam zonder nachthokje, maar je dwingt ze dan om tam te worden terwijl ze de eerste tijd constant angstig zijn, en ik vind het gewoon geen diervriendelijke manier. Ik heb hier geen een cavia gehad die dankzij zijn nachythokje lang schuw is gebleven.

Overigens rennen zelfs mijn liefste knuffelcavia's nog weg als ik ze pakken wil, dat is gewoon natuurlijk gedrag, want op schoot gaan ze rustig liggen en laten ze zich gewillig uitgebreid knuffelen.
We dachten er al over na om er nog eentje bij te kopen, dus gaan we volgende week kijken voor een nieuw vriendje voor hem.

Sowieso bij een andere dierenwinkel deze vond ik nou niet heel erg sjofel, kleine hokjes en cavia's waren samen geplaatst met konijnen.

We hebben ook niet al te vaak het nachthokjes eruit gehaald, sinds hij dan soms wel erg zielig in een hoekje zat gedrukt

Net hadden we hem nog opgepakt toen was hij rustig totdat je hem ging aaien dan kwam er weer een hoop gepiep, maarja even rustig laten zitten zodat hij gewoon kan wennen.

Twee beren gaat altijd goed samen of zullen we hem meenemen naar de dierenwinkel zodat we kunnen kijken of hij het fijn vind?
pi_75898233
Waar woon je (ongeveer)? Ik raad je echt aan om een fokker in de buurt te zoeken (www.fokkerskaart.nl) in plaats van een dierenwinkel. Dierenwinkels hebben vaak inteelt- en broodfokcavia's.... Dat zou ik echt niet doen. Ook kunnen ze vaak het geslacht niet eens correct betalen en straks zit je met een veel te jong zwanger zeugje... Neem je kleine beertje gewoon mee naar een goede fokker om het geslacht te laten checken en er een leuyk jong beertje bij uit te zoeken!

twee jonge beertjes gaat heel vaak gewoon goed, als ze maar wel de ruimte hebben. Voor twee jonge beter 100x50, als ze groter zijn is 120x50 of 120x60 wel een betere maat.

edit: ik zie Hoorn in je profiel staan, in jouw regio heeft http://www.vansandra.nl/ hele mooie en gezonde caviaatjes zitten!
I had a signature once. It was awful.
pi_75902218
quote:
Op maandag 21 december 2009 21:28 schreef zoeperzazke het volgende:
Waar woon je (ongeveer)? Ik raad je echt aan om een fokker in de buurt te zoeken (www.fokkerskaart.nl) in plaats van een dierenwinkel. Dierenwinkels hebben vaak inteelt- en broodfokcavia's.... Dat zou ik echt niet doen. Ook kunnen ze vaak het geslacht niet eens correct betalen en straks zit je met een veel te jong zwanger zeugje... Neem je kleine beertje gewoon mee naar een goede fokker om het geslacht te laten checken en er een leuyk jong beertje bij uit te zoeken!

twee jonge beertjes gaat heel vaak gewoon goed, als ze maar wel de ruimte hebben. Voor twee jonge beter 100x50, als ze groter zijn is 120x50 of 120x60 wel een betere maat.

edit: ik zie Hoorn in je profiel staan, in jouw regio heeft http://www.vansandra.nl/ hele mooie en gezonde caviaatjes zitten!
Topper, heb er gelijk even gemaild.

Hopelijk heeft hij er aan het eind van de week een vriendje bij

In elk geval bedankt voor de info, zullen volgende week ook even foto's maken.
pi_75928381
Ik gooi er nog maar eens wat foto's in

Fientje, die niet echt veel zin had:


Dan gaan we door met Miss Snowflake herself, ons roetwitte Zwartje! Inmiddels al een echte dame!






Dit is ons lachebekje Merci, voor het eerst van haar leven met pony! Merci is mijn viswijffie omdat ze keihard kan schooien en haar neus in de lucht gooit met d'r bekkie open en ook vandaag stelde ze niet teleur








Gloeier, mijn satijn vroegcastraatje, doet het heel goed....


Al heeft hij mijn lieve Gone wel helemaal aangeknaagd (wie gelooft nog dat dit ooit een dikke F-beer was? haha!)




Dan het oudje uit mijn stal: Owen. Hij wordt 6 in april, maar doet het nog heerlijk als vanouds. Een luie, genietende beer!




Zijn dochter Jewel, die in april 5 wordt, doet het redelijk. Ze is de laatste tijd wat magerder geworden en zit niet helemaal lekker in haar velletje, maar ze is weer beter gaan eten en terug aan het opknappen. Heeft aan haar witte kant wel een traanoogje waardoor ze wat zieligjes kijkt.




En tot slot Owens kleinzoon en Jewels zoon Onyx (in januari 4), mijn lieve castraat die mijn pittige skinny's Maggie en Maude rustig houdt en opwarmt als ze het koud hebben. Ook behoorlijk aangeknaagd door zijn kale meisjes, maar toch zo'n schat:




En als afsluiter, drie generaties op een rij waar ik zielsveel van hou!






I had a signature once. It was awful.
pi_75928707
Die pony's !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')