quote:Op dinsdag 3 november 2009 10:36 schreef senesta het volgende:
Die Randi challenge begint nu wel een beetje vermoeiend te worden hoor, gaat dat nu bij elk onderwerp aangehaald worden?
quote:Op dinsdag 3 november 2009 10:38 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Zolang al die grote namen met grote claims en grote bankrekeningen er glorieus voor falen denk ik van wel ja.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 11:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eens. Alsof deze man het verlossende woord heeft.
Niet dus. Hij heeft ook maar een methode.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 11:58 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Een methode die voor iedereen werkt behalve voor paranormaal begaafden blijkbaar.
Het moet toch eenvoudig zijn om daar even aan te voldoen en de rest van de wereld te overtuigen, maar dat is blijkbaar teveel moeite. Liever trekken ze het land door om voorletters van overleden te raden. Constructief volkje.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:16 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op ?
"Hij heeft ook maar een methode" ... ?
Weet je uberhaupt wat de methode inhoudt ?
Een miljoen dollar voor degene die z'n paranormale claims waar kan maken, met een test die in samenspraak bedacht wordt, en uitgevoerd wordt onder controle van een onafhankelijke waarnemer.
Die challenge zal nooit bewijzen dat iets niet bestaat, hij is er om mensen te faciliteren hun claims juist wel te bewijzen, in samenspraak.
Het mooie is dat er aan de ene test wel veel belang wordt gehecht - namelijk een niet-wetenschappelijke test op TV, waar veel geldbelangen mee gemoeid zijn.
Wordt er echter een onafhankelijke wetenschappelijke test voorgesteld of gedaan, dan gaat het altijd mis en worden er excuses gezocht als "slechte vibe", "slechte dag", "het kind werkte niet mee" (Ogilvie), "te klinische omstandigheden!" en de mooiste : "HET LAAT ZICH NIET OP COMMANDO TESTEN !".
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:30 schreef senesta het volgende:
[..]
Niet alles is meetbaar. Er is geen haar op mijn hoofd die er ooit over zou denken om mee te doen aan zo'n challenge maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat ik doe of waar ik mee bezig hou onzin is.
Bovendien vind ik het een enorme dooddoener in een forum als TRU, één argument waarmee je alles en iedereen onderuit denkt te kunnen halen.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als jij over een gave beschikt waarmee jij resultaten kunt boeken is die gave bewijsbaar, zo simpel is het nou eenmaal.
Als je gave niet bewijsbaar was zou je er immers ook weinig aan hebben, er zou dan tenslotte geen resultaat mee te behalen vallen.
[..]
Het is eigenlijk de TRU-tegenhanger van de anekdote
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:34 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik ga er even een apart topic over openen![]()
Sorry Bastard
Edit: Die miljoen dollar van Randi he....
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:35 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dus jij stelt dat ieder paragnost zich geroepen zou moeten voelen om tests te ondergaan bij Randi?
En ik ook? Ik leg tarotkaarten en schrijf met gidsen.. ik zou me geroepen moeten voelen tot een onderzoek bij Randi? Nee die drang heb ik helemaal niet.
quote:
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:39 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Neuh, en val al die miljoenen paragnosten wereldwijd zijn er slechts een paar die het aandurven willen / zich geroepen voelen, en die falen glorieus.
Maar och jee, voor de televisie ? Ja, dan voelen ze zich natuurlijk geroepen.
Het lijkt er meer op neer te komen dat paragnosten / mensen met een 'gave' zich geroepen voelen mee te doen aan tests die onwetenschappelijk en in het voordeel van trucs opgezet zijn.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zou er ook niet heen gaan als ik een paragnost zou zijn. Die man hoeft mij dan niet te vertellen wat ik wel en niet kan
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij mag wat mij betreft best alles ophangen aan 'bewijzen'.
Ik doe dat niet.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:44 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Precies, dan kun je tenminste in je sprookje blijven geloven en kun je je o zo speciaal blijven voelen
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:44 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Precies, dan kun je tenminste in je sprookje blijven geloven en kun je je o zo speciaal blijven voelen
Ik ageer niet tegen de test, ik ageer tegen het feit dat die test momenteel gebruikt word om elk onderwerp in TRU al bijvoorbaat neer te sabelen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:51 schreef _Led_ het volgende:
Het enige verschil tussen de Randi-test (wat eigenlijk geen test is, maar een methode om de test op te stellen) en de commerciele televisieprogramma's is dat de Randi-test op een wetenschappelijke aanpak gespitst is om vals spel en trucs uit te sluiten.
Ik snap mensen dan ook niet zo goed die tegen de Randi-test ageren maar voorstander zijn van programma's als 'het zesde zintuig' 'Char', 'De babyfluisteraar' etcetera.
Dat komt in mijn ogen eigenlijk neer op zeggen "Ik wil niet weten of ik besodemieterd word !".
Als er tegen de test-methode weinig in te brengen valt is het toch ook een valide punt ?quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:53 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik ageer niet tegen de test, ik ageer tegen het feit dat die test momenteel gebruikt word om elk onderwerp in TRU al bijvoorbaat neer te sabelen.
Het komt vooral in elk topic voor omdat in dergelijke topics toch vaak een discussie ontstaat over het waarheidsgehalte van die beweringen. En die challenge is een redelijk goed argument tegen verschillende van dergelijke beweringen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:37 schreef senesta het volgende:
Dat schijnt toch maar steeds in elk topic het stokpaardje van sommige te zijn om alle paranormale of onverklaarbare zaken mee naar het land der fabelen te verwijzen, zo ook hier: Moordenaar gepakt dankzij gebruik van paragnosten
Aangezien het in praktisch elk topic wel ter komt komt lijkt het me wel een een eigen topic waard.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bewijzen... jongen... dat is maar één deel van wat je kunt zien of waarnemen... daar moet je niet alles aan ophangen...
quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Deze uitspraak heeft echt geen enkele waarde, hoe ik 'm ook wend of keer
Alles wat iemand zegt toets je op validiteit.
Als ik zeg dat ik God ben en jij mij daarom al jouw geld moet geven, zul jij eerst nadenken : "Is dat zo ?".
Tenminste, dat neem ik aan.
Vervolgens schat jij mijn uitspraak in op validiteit, en afhankelijk daarvan bepaal jij je keuze.
Als ik zeg "Ik heb een plakje worst" schat je die uitspraak ook in op validiteit, vervolgens bepaal je dat het nergens op zou slaan voor mij om daarover te liegen, dus ga je er vanuit dat die uitspraak wel valide zal zijn.
Uitspraken inschatten op validiteit is doodnormaal, en niet meer dan een logisch gedeelte van het systeem waarmee we ons wereldbeeld bepalen.
Waarom zou ik dat opeens uit moeten schakelen op het moment dat iemand een uitspraak doet die enorm fantastisch is en compleet in tegenspraak met de wereld zoals we die kennen ?
Ja, mooi is datquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:37 schreef senesta het volgende:
De reactie van een aantal amerikaanse mediums op de challenge:
Deze uitspraak heeft echt geen enkele waarde, hoe ik 'm ook wend of keerquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bewijzen... jongen... dat is maar één deel van wat je kunt zien of waarnemen... daar moet je niet alles aan ophangen...
Eensquote:Op dinsdag 3 november 2009 13:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ja, mooi is dat
Die Rosemary Altea is al vaker betrapt op ordinaire oplichterij :
Die laat gewoon haar producer van tevoren met de gasten praten en dan herhaalt zij tijdens de show de antwoorden.
Dit is precies het type mensen waarvan je verwacht dat ze gaan zeiken over de Randi-challenge methode :
oplichters.
maar ze hebben niks te bewijzen !quote:Op dinsdag 3 november 2009 13:11 schreef NoCigar het volgende:
Het halen van de test zou bovendien wereldnieuws zijn. En een mooie steun in de rug voor alle paranormaal begaafden die nu nog helaas meestal als een stelletje trieste oplichters gezien worden en op verjaardagsfeestjes uitgelachen worden.
Eens, ik zou ook denken dat je juist daarom als paranormaal begaafde al graag die test zou willen doen. Als je tenminste werkelijk "krachten" hebt.quote:Op dinsdag 3 november 2009 13:11 schreef NoCigar het volgende:
Het halen van de test zou bovendien wereldnieuws zijn. En een mooie steun in de rug voor alle paranormaal begaafden die nu nog helaas meestal als een stelletje trieste oplichters gezien worden en op verjaardagsfeestjes uitgelachen worden.
Je maakt er een grapje over, maar er zijn mensen in TRU geweest die dit serieus als mogelijkheid geopperd hebbenquote:Op dinsdag 3 november 2009 13:21 schreef Handschoen het volgende:
Wat nou hè, als Randi zelf een paragnost is, en een hele goeie, die alle mensen láát falen, om de 'kunst' van het bovennatuurlijke voor de 'onwetende' normale mens in de doofpot te stoppen...![]()
En die Andere vrouw, die Sylvia Brown heeft al talloze malen gezegd mee te willen doen met een test, maar komt nooit opdagen...quote:Op dinsdag 3 november 2009 13:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ja, mooi is dat
Die Rosemary Altea is al vaker betrapt op ordinaire oplichterij :
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |