* Afvoerput mompelt iets over de leegstandwet.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:11 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ja, niet doen. Het lijkt 'makkelijk' geld verdienen maar de kans op narigheid is zeer groot (huurders zijn niet of lastig uit huis te krijgen zodra je een koper vind).
Tip: Als je huis lastig verkoopt dan is de prijs te hoog. Het is niet zo dat de woningmarkt helemaal op slot zit, want er worden nog genoeg huizen verkocht. Dus prijs verlagen en je verlies nemen. Beter nu ¤10.000 'verliezen' en er meteen vanaf zijn dan maar blijven vast houden aan een onrealistische vraagprijs en nog jarenlang met een dubbele hypotheek en andere bijkomende kosten blijven zitten...
Reden nummer 1 om het niet te doen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:18 schreef anboni het volgende:Als de verhuurders er vervolgens ooit uit zichzelf uitgaan,
quote:* Afvoerput mompelt iets over de leegstandwet.
Je moet dus wel eerst een vergunning krijgen van de gemeente, en let dan vooral eens op de laatste 2 items van punt 3 (TS gaat niets slopen en/of verbouwen, dus het lijkt me sterk dat TS een vergunning krijgt) en punt 6 (Nu is iets beter dan niets, maar grote kans dat TS (ook omdat de HRA vervalt) er financieel niet zo heel erg veel mee opschiet)quote:1. tijdelijk verhuur is alleen mogelijk bij:
- woonruimte in een gebouw;
- een koopwoning die nog nooit bewoond is geweest of een woning die door de eigenaar minimaal een jaar voorafgaand aan het tijdstip van leegstand bewoond is geweest;
- huurwoningen die gesloopt dan wel gerenoveerd gaan worden.
2. de eigenaar moet een vergunning aanvragen bij het College van B&W in de gemeente waar de woning is gelegen.
3. de vergunning wordt slechts verleend indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan:
- de woning moet leeg staan;
- van de vergunningverzoeker kan niet gevergd worden dat hij een normale huurovereenkomst sluit;
- de woning zal in voldoende mate worden bewoond;
- sloop c.q. vernieuwbouw zal binnen rdelijke termijn plaatsvinden
- de vernieuwbouw moet ingrijpend van aard zijn.
4. de vergunning geldt in principe voor 2 jaar. De eigenaar kan nu verlenging vragen tot 5 jaar.
5. op basis van de verleende vergunning wordt een schriftelijke huurovereenkomst opgesteld. De overeenkomst moet tenminste 6 maanden duren. Voor de verhuurder geldt een opzegtermijn van 3 maanden en voor de huurder geldt een termijn van minimaal 1 maand. De huurovereenkomst eindigt in ieder geval als de looptijd van de vergunning is verstreken.
6. de maximaal toelaatbare huurprijs wordt vermeld in de vergunning van B&W. De prijs wordt vastgesteld aan de hand van het woningwaarderingsstelsel (puntensysteem).
Volgens mij wordt er vanuit VROM (of hoe die toko tegenwoordig heet) richting gemeentes wel voor gepleit om soepel met de leegstandwet om te gaan, juist om problemen in dit soort situaties te voorkomen. Verder hoeft TS er financieel natuurlijk niet noodzakelijk beter van de worden. Als die maximale huur tenminste in de buurt komt van zijn bruto hypotheeklast, wordt hij er in ieder geval minder slecht van dan wanneer het leegstaat. Wat ik me trouwens wel afvraag, de huurovereenkomst mag voor maximaal 5 jaar gesloten worden. Wil dat zeggen dat aan het eind van die 5 jaar de huurders hoe dan ook moeten vertrekken, of kunnen ze zich daarna stiekum toch nog op een of andere bescherming beroepen?quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:30 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
[..]
Je moet dus wel eerst een vergunning krijgen van de gemeente, en let dan vooral eens op de laatste 2 items van punt 3 (TS gaat niets slopen en/of verbouwen, dus het lijkt me sterk dat TS een vergunning krijgt) en punt 6 (Nu is iets beter dan niets, maar grote kans dat TS (ook omdat de HRA vervalt) er financieel niet zo heel erg veel mee opschiet)
Nee, is pas vanaf 1-1-2010, zie eerde post in dit topic.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:24 schreef ElTigris het volgende:
Hallo,
Op de eigen woning geldt HRA. Omdat je een nieuwe woning koopt mag je ook tijdelijk op de 2e woning HRA hebben (max 2 jaar).
Als je verhuurt vervalt die HRA op de verhuurde woning en gaat het ding naar Box III.
Echter...
Als de verhuur stopt mag het object weer naar Box I. Wel alleen zolang die overgangssituatie geldt overigens, niet als je uiteindelijk besluit 2 huizen te houden.
Verhuur van je tweede huis valt in Box III en is in principe onbelast.
Je kan ook overwegen kamers te verhuren voor max ¤ 4.144 onbelast per jaar.
Een en ander mag dan geen zelfstandige woonruimte zijn (dus je moet de badkamer of keuken wel laten delen).
Voordeel; de ruimtes die je niet verhuurd zijn nog wel voor HRA op te voeren en dat deel blijft in Box I, rest Box III.
Ga maar rekenen wat je voordelig vindt.
Laatste twee punten kloppen ook niet? VROM zegt:quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:30 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
[..]
Je moet dus wel eerst een vergunning krijgen van de gemeente, en let dan vooral eens op de laatste 2 items van punt 3 (TS gaat niets slopen en/of verbouwen, dus het lijkt me sterk dat TS een vergunning krijgt) en punt 6 (Nu is iets beter dan niets, maar grote kans dat TS (ook omdat de HRA vervalt) er financieel niet zo heel erg veel mee opschiet)
Voorts kwalificeren ze wat een woning is:quote:De vergunning wordt alleen verleend als:
-De woonruimte leegstaat;
-Van de eigenaar in redelijkheid niet gevergd kan worden dat deze de woning verkoopt of op normale wijze verhuurt (de eigenaar zou onevenredig worden benadeeld door verkoop op dat tijdstip of een beroep op huurbescherming van een niet-tijdelijke huurder);
-De eigenaar aantoont dat de te verhuren woonruimte in voldoende mate bewoond zal worden.
quote:De volgende categoriën woonruimte kunnen op grond van de Leegstandwet tijdelijk worden verhuurd:
-Woonruimte in een gebouw;
-Woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning (particuliere koopwoning), als de woning:
Nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning);
In de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan door de eigenaar bewoond is geweest;
Of in de tien jaar voordat de woning leeg kwam te staan slechts drie jaar (geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest;
Woonruimte in een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning; de (te verwachten) renovatie of sloop moet ingrijpend zijn en binnen een redelijke termijn plaatsvinden.
Niet waar, lees mijn linkje ergens hierboven maar. Die regeling is uitgebreid zodat ook verhuur gestart in 2008 of 2009 in aanmerking komt.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:53 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Nee, is pas vanaf 1-1-2010, zie eerde post in dit topic.
Hee super artikel! thanksquote:Op dinsdag 3 november 2009 12:18 schreef anboni het volgende:
Dit verhaal is mogelijk ook interessant om even door te lezen. Je zou dus kunnen verhuren voor een x periode (en het huis dus uit de verkoop halen). Als de verhuurders er vervolgens ooit uit zichzelf uitgaan, zet je het weer te koop en heb je dus nog steeds recht op je dubbele HRA (als de HRA tegen die tijd nog bestaat, en je die twee jaar niet al op hebt gemaakt)
oops overheen gekeken...quote:Op dinsdag 3 november 2009 14:19 schreef aaipod het volgende:
Begin hier eens met lezen en als je dan nog vragen hebt dan hoor ik ze graag.
Sorry maar er komt zo vaak zo'n topic langs en die hierboven is ook nog eens ontzettend recent.
En eerst toestemming vragen aan je hypotheekhouder, anders valt het hele plan sowieso al in duigen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:30 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |