Ik zal hier iets schrijven over de VU, misschien zal ik tzt. ook iets plaatsen over de UvA en de RU Nijmegen.
Welk niveau (MBO/HBO/WO)?WO
Welke onderwijsinstelling in welke stad?Vrije Universiteit Amsterdam
Welke deelfaculteit?Faculteit der Sociale Wetenschappen
Als je kijkt naar de administratieve afdelingen: ben je hier tevreden over? Waarom wel of niet?Perfect, er is letterlijk nog nooit iets mis gegaan. Intekenperiodes worden duidelijk gecommuniceerd, vaak zelfs meerdere keren, en zaken met de examencommissie worden ook snel afgehandeld.
Hoe is het contact met je docenten en begeleiders? Formeel? Informeel? Korte lijn? Of ben je dagen bezig om een simpele vraag beantwoord te krijgen?Dat verschilt per vak. Voor sommige vakken heb je alleen maar hoorcollege, dan is het vrij formeel en heb je met de docenten hooguit contact over de stof of over administratieve dingen. Je hebt ook vakken waarbij je onderzoek doet, dan is er al snel veel meer contact, uiteraard vooral over het onderzoek zelf, maar ook over andere dingen. Je kunt ook een onderzoeksstage doen, dan ben je heel erg intensief aan het werk met die ene docent en dan is het écht informeel. Heb overigens al meerdere keren met een docent in de kroeg en in een restaurant gezeten.

Vragen beantwoorden is vrijwel altijd binnen 1 dag gebeurd via de mail.
Wat is jouw mening over het gegeven onderwijs? Tevreden of niet? Te schools? Te strak? Of juist te los?Schools is het zeker niet, in het hele curriculum zijn slechts 2 vakken met verplichte aanwezigheid. (Dat was ontzettend vervelend, maar dat terzijde.)
Het aantal werkgroepen is beperkt, dus je hebt niet echt een 'klasje' waarin je je begeeft. Dat vind ik jammer, omdat dat de contacten met medestudenten niet bepaald bevordert, maar ik kan me voorstellen dat anderen dit juist prettig vinden. Het komt er in de meeste gevallen op neer dat je met je eigen vriendengroepje ergens in de collegezaal zit en daar een beetje ouwehoert/college volgt. Verder heb je niet zoveel contact met anderen.
Ook het feit dat je bij veel vakken met allerlei studies bij elkaar zit, helpt daar niet bij.
Wat vind je van de campus zelf? (Omgeving, bereikbaarheid, ruimte)Het moet gezegd, de bereikbaarheid is geweldig. Station Amsterdam Zuid is vanuit alle richtingen goed te bereiken, en intercity's stoppen er ook. Vanaf daar is het ongeveer 10 minuten lopen. Als je lui bent pak je de tram/metro.
De omgeving en de gebouwen ben ik niet over te spreken. Wat betreft de omgeving, je zit in het hart van de Zuidas, het Koninkrijk der Yuppen, Advocaten en Andere Snelle Jongens. Na college even lekker een kroegje pakken zit er niet in, want die zijn er niet in de nabije omgeving. Of je moet naar het saaie campuscafé, of naar zo'n duur yuppencafé gaan.
De gebouwen zijn verouderd, te klein en (vooral het hoofdgebouw) ontzettend deprimerend. Het is geen plek waar je graag doelloos rondhangt. Je wil er alleen zijn als het écht nodig is voor college of voor een project, daarna ga je weer naar huis. De faciliteiten zijn er ook niet naar: er zijn geen hangplekken en in het restaurant zit je ook niet relaxed.
Wat vind je van de stad waar je je opleiding volgt? Aanrader? Of niet? (Zowel uitgaan als woonmogelijkheden).Uitgaan staat in Amsterdam natuurlijk buiten kijf. Op elk cultureel vlak, van bioscoop tot muziek tot theater, is er genoeg te doen. Als je lekker wil shoppen of rondkijken is de binnenstad erg leuk, er zijn veel leuke winkeltjes en musea. Jammer zijn de vele coffeeshops en dito toeristen.
Wonen in Amsterdam is absoluut mogelijk, maar je moet niet verwachten dat je binnen een half jaar op de Keizersgracht woont. Eerder wordt het Amsterdam-Noord, Amstelveen of Diemen. Er zijn regelingen voor eerstejaars die ver van Amsterdam wonen. Schrijf je sowieso bijtijds in op studentenwoningweb als je van plan bent daarheen te verhuizen.
Heb je nog op of aanmerkingen waar mogelijke nieuwe studenten rekening mee moeten houden of waar anderen die hier ook een opleiding volgen ook wat aan kunnen hebben?Mjah. Als je komt om een studie te volgen, is de Vrije Universiteit een uitstekende optie. Maar wil je in Amsterdam studeren en écht van het studentenleven genieten, dan zou ik de UvA aanraden. Het lijkt triviaal, maar als je in de binnenstad zit heb je sneller de neiging om na college uit te gaan, dus heb je ook sneller en meer contact met andere mensen.