Vandaar ook de vraag hoe dit het beste opgelost kan gaan worden.quote:Op maandag 2 november 2009 10:50 schreef Basp1 het volgende:
Dus jij wilt zomaar even ruime 100.000 euro geschonken krijgen door je ouders, denk niet dat de belasting diens hier in gaat trappen.
Die kan wel tips geven om het zo voordelig mogelijk te doen binnen de grenzen van wat mogelijk is, wij gaan ook geen tips geven om de belasting te omzeilen (illegaal enzo).quote:Op maandag 2 november 2009 10:52 schreef kite2010 het volgende:
als kind huis koopt van ouders moet het kind 0,08*300.000=24000 euro overdrachtsbelasting betalen en ouders 0,08*155000~12000 euro overdrachtsbelasting
En schenking is ongeveer even duur. We gaan ook naar een notaris voor advies; maar die zal geen tips geven om de belasting te omzeilen.
Waarom moet het perse eigendom worden ? Kan je niet wachten todat je dat pand wilt verkopen in de binnenstad ofzo en dan het verschil laten uitbetalen ?quote:
Logisch toch? Het huis krijgt een nieuwe eigenaar.quote:Op maandag 2 november 2009 11:14 schreef kite2010 het volgende:
In principe is de belastingdienst gewoon fout; over beide huizen is al overdrachtsbelasting betaald.
Nu moeten ouders en kind het beide opnieuw betalen.
De BD is niet fout. Overdrachtsbelasting is een transactiebelasting en moet dus iedere keer dat het huis wordt overgedragen betaald worden.quote:Op maandag 2 november 2009 11:14 schreef kite2010 het volgende:
uhm ja foutje; 6 procent idd.
We willen beide koophuizen houden; en hebben 20 jaar de tijd om eigendom aan elkaar over te dragen.
Echter; ouders moeten wel binnen 2 jaar gelijkvloers wonen.
In principe is de belastingdienst gewoon fout; over beide huizen is al overdrachtsbelasting betaald.
Nu moeten ouders en kind het beide opnieuw betalen. Stom systeem; afschaffen die belasting
Schenking zonder belasting is ¤ 4.556 per jaar; Buschetta; hoe bedoel je dat?
Wanneer je je huis verhuurd en er zelf niet meer woont heb je toch geen HRA meer?quote:Op maandag 2 november 2009 11:26 schreef --H-I-M-- het volgende:
maar ik kan me voorstellen dat jullie elkaar de huizen mogen verhuren en de onderlinge huur mogen verrekenen.
Goed idee; maar het verandert de situatie niet...wat als ouders naar bejaardentehuis moeten...quote:Zou kruislings (ver)huren een optie zijn? Dat zal dan wel een enigszins marktcomforme huur moeten zijn, anders trapt de BD er waarschijnlijk ook weer niet in, maar dan kun je vast wel e.e.a. spelen met giften over en weer
Ohja, dat heb je dan wel weer, de aanstaande versoepeling van de regels had geloof ik alleen maar betrekking op de 2 jaar HRA als je je oude huis te koop hebt staan.quote:Op maandag 2 november 2009 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je je huis verhuurd en er zelf niet meer woont heb je toch geen HRA meer?
Tijdelijk (ik dacht iets van 2 jaar) nog wel.quote:Op maandag 2 november 2009 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je je huis verhuurd en er zelf niet meer woont heb je toch geen HRA meer?
Mja, da's dan weer iets minder 'n issue lijkt me. De kans is wel aanwezig dat overdrachtsbelasting wordt afgeschaft (tegelijk met HRA, verwacht ik), dus tegen die tijd is het misschien niet zo'n probleem als kind het huis van ouders koopt en het appartement in de verkoop doet (maarja, waarschijnlijk is dat huis tegen die tijd ook wel weer in waarde gestegen, en als je te ver onder de marktwaarde gaat zitten komt de BD waarschijnlijk ook weer even buurten ivm schenking ofzo). Lastige situatie, dit. Je zou haast denken, ga lekker ruilen maar formalizeer niks (dus ook geen inschrijving bij de gemeente) en wacht tot de overdrachtsbelasting verdwijnt. Maarja, da's ook weer een wat ongewenste situatie (die ook niet geheel legaal is, maar je moet niet roomser willen zijn dan de Paus, zoals 'n vroegere baas van me zeiquote:Op maandag 2 november 2009 11:29 schreef kite2010 het volgende:
[..]
Goed idee; maar het verandert de situatie niet...wat als ouders naar bejaardentehuis moeten...
zal het huis verkocht moeten worden en kind weer terug naar appartement. (met eventueel toekomstig gezin)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |