Je vroeg of het vreemd was dat jij je metertjes ook eens wilde ijken. Dus ik gaf aan hoe je dat zou moeten doen. Met alleen de informatie van de fabrikant ben je er dan nog niet.
Stel dat die fabrikant zegt: mijn meters meten 10 punten per 10 graden verschil per uur. Hoe kun jij dan weten of jouw meters het dan goed doen? Dat kun je hoogstens een beetje afschatten: stel je radiator is flink heet (stel 70 graden) en je omgeving is bij het begin 15 graden. Het verschil is dan 55 graden. Je moet dan rekening houden met het feit dat je kamer intussen opwarmt dus na een uur is het in de kamer 25 graden en het verschil is nog maar 45 graden. In het begin telt de meter dus met 55/10=5.5 punten per uur en zo na een uur met 45/10=4.5 punten per uur. Laten we het grof houden: je komt dan uit op ca. 5 punten erbij in een uur.
We gaan er dan vanuit dat het apparaat telt volgens die aanname die ik deed. Logischerwijs denk ik wel dat die meter telt volgens een temperatuurverschil en met de tijd die dat temperatuurverschil duurt zoals ik aannam. Daarnaast gaf ISTA aan op haar site dat hij pas begint als de radiator tenminste 23 graden is en het verschil met de kamer 4 graden.
Als je eventjes google-ed komt je op het volgende document:
http://www.bouwproducten.(...)er-radiografisch.pdfHierin staat dat om fraude te voorkomen de meter overgaat naar enkelvoeler/enkeltelwerk als de TL boven de 25 graden komt (dus als je 'm inpakt), of als er met de temperatuursensor geknoeid wordt of als ie van de verwarming wordt gehaald. Hij maakt hier dan een datum/tijd melding van. Daarna meet ie dus alleen op basis van de warme kant wat onvoordeliger is.
Als je nou dus wilt dat je meter langzaam telt moet je nu dus zorgen dat je de verwarming heel kort aanhebt of dat ie niet heel warm wordt. Let op: als je de radiator heel heet laat worden en je zet hem uit zal deze ook gedurende lange tijd afkoelen: gedurende het afkoelen zal de radiator ook warmte afgeven en de meter ook nog tellen. Beter is dus om te zorgen dat de radiator continu maar een klein beetje warmer is dan de omgeving. Stel dus dat ie maar 10 graden warmer is dan de kamer, dan heb je in het geval van het voorbeeld maar 10/10=1 punt per uur dat ie aanstaat, terwijl als je er voor kiest om hem gedurende 1 uur vol open te zetten hij dus heel heet wordt (bijv. 70 graden) en je dus in 1 uur stoken met een uur afkoelen dus al snel 2x4=8 punten telt. Met heel zachtjes stoken gaat het opwarmen wel langzamer maar kun je dus wel 8 uur stoken voor hij 8 punten telt.
Daarom raadde ik je steeds aan om een thermostaatregelaar erop te zetten. Die gaat maar een heel klein beetje open, net genoeg om de kamer mooi warm te houden zonder zware temperatuurswisselingen (die zo blijkt, nogal onvoordelig zijn).
Je kunt dan zelfs lekker alle radiatoren in je woonkamer openzetten. Dit heeft als voordeel dat het mooi gelijkmatig opwarmt en bovendien dat je de koudeval van de ramen kwijt bent die voor tocht zorgen. En toch stook je dan nog steeds zuiniger dan met 1 radiator zonder regeling.