abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104323948
En wat ook zo gemeen is: ik word ook altijd verkeerd begrepen!
ik vraag hoe die dingen werken:
-ik ben paranoid
-ik moet maar aannemen dat ze mijn warmte afname registreren
-ik moet niet mijn metertjes dr af slopen
-ik wil zeker de oude meters terug?
-ik moet es op de site van ista kijken
-ik moet es luisteren naar mensen die wel geld terug krijgen
-ik moet geen radiatoren inbouwen
-ik moet een beetje meedenken met mijn buren
-ik moet geen raam openzetten
-ik moet thermostaatknoppen aanbrengen
-ik moet een eigen cv ketel gebruiken

Ik stel DEZE vragen: Hoeveel eenheden per minuut/ seconde / uur .
telt de meter bij per ....graden temperatuursverschil , wanneer hij telt.
en : Bij welke temperaturen en tempverschillen schakelt hij over
naar enkel telwerk,
en : Hoeveel eenheden telt hij bij per min. in enkel telwerk?
en : Hoe weet ik of hij op enkel telwerk gedraaid heeft?
uiteindelijk lukt altijd alles
  maandag 14 november 2011 @ 07:10:12 #53
225540 Pugg
Friends forever
pi_104342181
quote:
naar enkel telwerk,
Legitieme vragen , als ik antwoord heb van de firma krijg jij ze van mij.
(En ik ben serieus heb ze ook net gekregen)
pi_104342913
Beste Eigendeegcookie,

Misschien moet je deze vraag stellen aan degene aan wie jij moet betalen? ISTA is slechts een bedrijf dat in opdracht van je VVE of je energiebedrijf de metingen uitvoert. Zij hebben er echt geen belang bij als het slechte spullen zouden zijn. In dat geval zouden hun klanten toch snel weglopen? Degene aan wie jij het geld betaalt is verantwoordelijk voor het uitleggen hoe dat bedrag tot stand komt. Daar heb je alle recht op. Als zij je doorsturen naar ISTA en die heeft niet de juiste antwoorden voor je dan moet je opnieuw terug naar degene die jou vraagt om te betalen. Vaak is het makkelijk om een klant door te sturen zodat ze er vanaf zijn, maar wettelijk werkt het natuurlijk zo niet.

Mocht je uiteindelijke de antwoorden op je vragen hebben gekregen zul je denk ik opnieuw moeten nadenken wat je daar aan hebt. De vertaalslag naar hoe je daarmee je stookgedrag moet beïnvloeden komt dan denk ik neer op de tips die ik je al heb gegeven. Handmatig zuinig stoken is dan erg lastig en een thermostaatknop zo ongeveer noodzakelijk. Ik hoor het graag als je meer info hebt gekregen en nog liever als het systeem echt anders werkt dan ik beschreef.
  maandag 14 november 2011 @ 09:35:21 #55
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104343808
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef eigendeegcookie het volgende:

naar enkel telwerk,
Dit zijn dan ook compleet nutteloze vragen. Die apparaatjes zijn erg nauwkeurig, daar zal het ijkwezen ongetwijfeld bij betrokken zijn geweest. Als iedereen dezelfde meters heeft, boeit het totaal niet hoeveel eenheden er per uur of per graad temperatuurverschil bijkomen.
pi_104380343
Het is toch niet zo gek als ik mn eigen metertjes ook es wil ijken?

[ Bericht 1% gewijzigd door eigendeegcookie op 14-11-2011 23:33:36 ]
pi_104380470
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 08:40 schreef Coolmint het volgende:
Beste Eigendeegcookie,

Misschien moet je deze vraag stellen aan degene aan wie jij moet betalen? ISTA is slechts een bedrijf dat in opdracht van je VVE of je energiebedrijf de metingen uitvoert. Zij hebben er echt geen belang bij als het slechte spullen zouden zijn. In dat geval zouden hun klanten toch snel weglopen? Degene aan wie jij het geld betaalt is verantwoordelijk voor het uitleggen hoe dat bedrag tot stand komt. Daar heb je alle recht op. Als zij je doorsturen naar ISTA en die heeft niet de juiste antwoorden voor je dan moet je opnieuw terug naar degene die jou vraagt om te betalen. Vaak is het makkelijk om een klant door te sturen zodat ze er vanaf zijn, maar wettelijk werkt het natuurlijk zo niet.

Mocht je uiteindelijke de antwoorden op je vragen hebben gekregen zul je denk ik opnieuw moeten nadenken wat je daar aan hebt. De vertaalslag naar hoe je daarmee je stookgedrag moet beïnvloeden komt dan denk ik neer op de tips die ik je al heb gegeven. Handmatig zuinig stoken is dan erg lastig en een thermostaatknop zo ongeveer noodzakelijk. Ik hoor het graag als je meer info hebt gekregen en nog liever als het systeem echt anders werkt dan ik beschreef.
Heb die vraag al gesteld aan degene die dr alles van af zou weten. geen antwoord.
nog es . geen antwoord.
pi_104380503
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 07:10 schreef Pugg het volgende:

[..]

Legitieme vragen , als ik antwoord heb van de firma krijg jij ze van mij.
(En ik ben serieus heb ze ook net gekregen)
Tnx
pi_104384995
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 23:27 schreef eigendeegcookie het volgende:
Het is toch niet zo gek als ik mn eigen metertjes ook es wil ijken?
Als je je eigen meters wilt ijken, zul je ze van de verwarming moeten halen, zorgen dat je een thermometer precies op het meetpunt zet dat normaal tegen de radiator zit, een andere thermometer aan de andere kant zetten (die de kamertemperatuur meet) en vervolgens zorgen dat je het meetpunt aan de radiatorkant een exact aantal graden in temperatuur kunt verhogen terwijl je bijv. de 'kamer-kant' op dezelfde temperatuur houdt. Daarna moet je die situatie een aantal uren zo houden en dan kijken hoeveel erbij geteld is. Hoe langer je dit doet, hoe beter omdat je dan meer eenheden hebt die je kunt delen op de tijd. Daarna doe je hetzelfde met een andere temperatuurinstelling en dan nog een totdat je een soort grafiek kunt maken met op de x-as het temperatuurverschil en op de y-as het aantal getelde eenheden per uur. Het verloop van die grafiek moet je dan vergelijken met de opgave van de fabrikant van die apparaatjes. Dus als je die opstelling kunt bouwen met een geijkte thermometer enz. dan kun je je eigen verbruiksmeter ijken.
Probleem 1: je mag ze niet van de verwarming breken
Probleem 2: je hebt geijkte thermometers nodig
Probleem 3: als je zo'n apparaatje langere tijd laat tellen in testopstelling, moet je die eenheden achteraf wel betalen en bovendien zit de meter niet meer op je verwarming
pi_104401745
Ik wik m ook niet van de radiator afbreken , hoeft ook niet.
Ik heb maar 1 probleem: de opgave van de fabrikant ontbreekt.
Had je dat nog niet begrepen?
pi_104403216
Je vroeg of het vreemd was dat jij je metertjes ook eens wilde ijken. Dus ik gaf aan hoe je dat zou moeten doen. Met alleen de informatie van de fabrikant ben je er dan nog niet.

Stel dat die fabrikant zegt: mijn meters meten 10 punten per 10 graden verschil per uur. Hoe kun jij dan weten of jouw meters het dan goed doen? Dat kun je hoogstens een beetje afschatten: stel je radiator is flink heet (stel 70 graden) en je omgeving is bij het begin 15 graden. Het verschil is dan 55 graden. Je moet dan rekening houden met het feit dat je kamer intussen opwarmt dus na een uur is het in de kamer 25 graden en het verschil is nog maar 45 graden. In het begin telt de meter dus met 55/10=5.5 punten per uur en zo na een uur met 45/10=4.5 punten per uur. Laten we het grof houden: je komt dan uit op ca. 5 punten erbij in een uur.

We gaan er dan vanuit dat het apparaat telt volgens die aanname die ik deed. Logischerwijs denk ik wel dat die meter telt volgens een temperatuurverschil en met de tijd die dat temperatuurverschil duurt zoals ik aannam. Daarnaast gaf ISTA aan op haar site dat hij pas begint als de radiator tenminste 23 graden is en het verschil met de kamer 4 graden.

Als je eventjes google-ed komt je op het volgende document: http://www.bouwproducten.(...)er-radiografisch.pdf

Hierin staat dat om fraude te voorkomen de meter overgaat naar enkelvoeler/enkeltelwerk als de TL boven de 25 graden komt (dus als je 'm inpakt), of als er met de temperatuursensor geknoeid wordt of als ie van de verwarming wordt gehaald. Hij maakt hier dan een datum/tijd melding van. Daarna meet ie dus alleen op basis van de warme kant wat onvoordeliger is.

Als je nou dus wilt dat je meter langzaam telt moet je nu dus zorgen dat je de verwarming heel kort aanhebt of dat ie niet heel warm wordt. Let op: als je de radiator heel heet laat worden en je zet hem uit zal deze ook gedurende lange tijd afkoelen: gedurende het afkoelen zal de radiator ook warmte afgeven en de meter ook nog tellen. Beter is dus om te zorgen dat de radiator continu maar een klein beetje warmer is dan de omgeving. Stel dus dat ie maar 10 graden warmer is dan de kamer, dan heb je in het geval van het voorbeeld maar 10/10=1 punt per uur dat ie aanstaat, terwijl als je er voor kiest om hem gedurende 1 uur vol open te zetten hij dus heel heet wordt (bijv. 70 graden) en je dus in 1 uur stoken met een uur afkoelen dus al snel 2x4=8 punten telt. Met heel zachtjes stoken gaat het opwarmen wel langzamer maar kun je dus wel 8 uur stoken voor hij 8 punten telt.

Daarom raadde ik je steeds aan om een thermostaatregelaar erop te zetten. Die gaat maar een heel klein beetje open, net genoeg om de kamer mooi warm te houden zonder zware temperatuurswisselingen (die zo blijkt, nogal onvoordelig zijn).

Je kunt dan zelfs lekker alle radiatoren in je woonkamer openzetten. Dit heeft als voordeel dat het mooi gelijkmatig opwarmt en bovendien dat je de koudeval van de ramen kwijt bent die voor tocht zorgen. En toch stook je dan nog steeds zuiniger dan met 1 radiator zonder regeling.
pi_104412650
Ik ben juist blij dat ik geen thermostaat meer heb , dan moet je steeds maar dr aan denken
m laag te draaien als er ramen of deuren openstaan, vergeet je dat ,
dan merk je n poos later : he gadver , wat is het hier warm , verkwisting dus.
vergeet je het niet , dan duurt t n poos voordat de radiatoren afgekoeld zijn , dus toch nog verkwisting.
pi_104414001
Het zal juist nooit opeens te warm zijn: juist een thermostaat voorkomt dat: die houdt de temperatuur constant. Natuurlijk zet 'm 's avonds voor je gaat slapen wel laag. Maar je kunt er ook gewoon een klokthermostaat op zetten hoor. Dan wordt het net lekker warm op het moment dat je thuis komt en 's avond gaat ie vanzelf uit voor je gaat slapen.

Mag ik vragen hoe jij dan nu de temperatuur in je huis regelt? Loop je dan steeds heen en weer? Het is te warm: ik doe 'm weer wat dicht, het wordt te koud: ik doe 'm weer wat open?

Door zelf de kraan open en dicht te draaien zorg je er voor dat er steeds heel veel heet water je radiator in loopt en dat je verbruiksmeter dus hard gaat tellen...

Zou ik verder je mening mogen horen over het verhaal wat ik vertelde? Ben je het er mee eens of juist niet?
pi_104425137
Ja hoor : hier mijn mening , : niet mee eens:
Ik was juist opgehouden met de hele tijd de temp. bijregelen, want ik had nadat ik hierheen verhuisde gelukkig geen thermostaat meer.
Dus onbekommerd liet ik de radiator in de zithoek de hele tijd vol open staan.
Overigens is dat de radiator in het uiterste buitenpuntje van ons huis , toevallig ook waar het vaakst het raam open gaat, als er rokers binnen zijn , of als het gewoon benauwd wordt.
In die buitenhoek veroorzaken we nl geen geluidoverlast
Want als wij niet op de bank zitten , dus niet in de zithoek zijn, dan zijn we aan het klussen ,
of aan het tafelvoetballen, van allebei krijg je t al gauw warm.
Maar als we dan weer gaan zitten, is de radiator in de zithoek gelukkig nog heet,
dus met het raam weer dicht , is t weer comfi.
Tja , t gaat nergens over , maar je hebt nou al zoveel tekst aan mij versleten , dat ik er geen moeite mee heb jou in te lichten in onze home situatie , nou je dr om vroeg.
Nog iets wat specefiek op mijn situatie van toepassing is:
De radiatoren hier worden vanzelf minder heet snachts,nog een reden om er nooit an te hoeven draaien. [de andrere reden was dus dat wij hier nachtmensen zijn]
Oveigens begrijp ik niet dat je nou weer schrijft dat : 'het zal nooit opeens te warm zijn, een themostaat vorkomt dat.'
Begrijp je dan niet wat ik daarboven schreef ?
pi_104426272
Dat je het er niet mee eens was is geen verrassing hoor. En ik neem ook aan dat je wel snapt dat ik je probleem niet echt serieus neem. Dat ik steeds blijf antwoorden is meer omdat ik denk dat andere mensen die hier kijken wellicht wel iets aan de tips hebben. Wat ik echter niet netjes vindt is dat je ISTA beschuldigt van ondeugdelijke meters. Ik heb zelf niks met ISTA en de mensen die ze langs sturen zijn over het algemeen niet het toonbeeld van klantvriendelijkheid, maar dat terzijde.

Het is toch logisch dat je een zware rekening krijgt als je je radiator vol open laat staan? Verder denk ik dat jij je helemaal geen zorgen moet maken over je energierekening: jouw stookgedrag is gewoon heel erg onvoordelig en aangezien jij dat toch niet gaat veranderen moet je gewoon die rekening iedere keer betalen en lekker verder klussen. 's Nachts is het water in de leidingen minder warm omdat het idee is dat bijna niemand dan veel warmte nodig heeft. Hierdoor stookt de ketel minder en zal de totale rekening die je met je hele blok moet betalen lager zijn. Voor jou als 'nachtmens' is dat wat minder handig.

Laatste opmerking over een thermostaat (thermo=temperatuur staat=vaststaand, dus een apparaatje wat probeert de hele tijd de temperatuur hetzelfde te houden). In een thermostaat zit een pennetje wat van lengte verandert met de temperatuur. Als het kouder wordt gaat ie krimpen en daardaar laat de knop meer water door zodat je verwarming heter wordt. Als het dan weer warm genoeg is in je kamer (stand 3 is bijv. 20 graden) is het pinnetje weer zoveel langer geworden dat deze het kraantje weer bijna helemaal dichtdrukt en er dus bijna geen water meer je radiator inloopt. Dus als je de thermostaat eenmaal op bijv. stand 3 zet, zal deze proberen om de temperatuur gelijk te houden. (moet je natuurlijk niet tussendoor een raam openzetten, dan gaat ie het niet halen). Je moet dus NIET de hele tijd aan de knop te draaien.
pi_104461463
Nou goed : je heb gelijk : Ik moet NIET de hele tijd an die knop draaien ,
en ik moet natuurlijk niet tussendoor een raam openzetten, en een thermostaatregelaar is perfect.

Nog 1 klein dingetje dan: Waar heb ik Ista dan beschuldigd van ondeugdelijke meters??
pi_104465128
Weet je, ik denk toch niet dat we het eens worden. Dat was al vrij snel duidelijk. Is ook niet erg hoor. Iedereen is verschillend. Ik heb de teksten nog even teruggelezen en je hebt inderdaad niet gezegd dat je de meters ondeugedelijk vond, mijn excuses daarvoor.

Je schreef in een van je eerdere posten dat je wilde weten hoe de meters werken en dat je las dat ze met een temperatuurverschil werken. Je schreef ook dat je dan wel begreep hoe je dan zou moeten stoken om toch een keer geld terug te krijgen. Vervolgens vertelde iedereen je hier zo ongeveer hoe die dingen werken (incl. informatie van ISTA) en dan ga jij daarna vertellen dat het jou toch niet uitmaakt omdat je maar 1 verwarming open doet, dat je je radiator niet dichtdraait als je raam openstaat, dat je vooral 's nachts actief bent en het liever niet al te warm hebt in huis. Je vertelde ook nog dat het nergens echt lekker warm werd in huis? Het is allemaal nogal tegenstrijdig. Blijkbaar wil je wel geld terug, maar niet anders stoken? Nou prima toch?

En oja: een thermostaatregelaar is echt perfect, mits je weet hoe die werkt ;)
pi_104471211
Het is de moeite waard om dit topic te lezen. We hebben sinds kort ook nieuwe kastjes van de ista en toevallig dit jaar een veel hoger verbruik dan vorig jaar, vandaar mijn interesse. (natuurlijk hoge prijs hoort bij de oude kastjes, geen wantrouw tegens de nieuwe kastjes). Na het lezen van het topic is in ieder geval het kwartje gevallen waarom het verbruik wel eens duidelijk hoger kan zijn. Naast het koudere weer zijn we het laatste jaar ook meer geneigd geweest even 'n verwarming vol open te knallen in plaats van het altijd wat warmer te houden.

Eens kijken of we dit jaar verschil kunnen waarnemen door wat meer geleidelijk te stoken.
pi_104487936
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:46 schreef papillion het volgende:
Het is de moeite waard om dit topic te lezen. We hebben sinds kort ook nieuwe kastjes van de ista en toevallig dit jaar een veel hoger verbruik dan vorig jaar, vandaar mijn interesse. (natuurlijk hoge prijs hoort bij de oude kastjes, geen wantrouw tegens de nieuwe kastjes). Na het lezen van het topic is in ieder geval het kwartje gevallen waarom het verbruik wel eens duidelijk hoger kan zijn. Naast het koudere weer zijn we het laatste jaar ook meer geneigd geweest even 'n verwarming vol open te knallen in plaats van het altijd wat warmer te houden.

Eens kijken of we dit jaar verschil kunnen waarnemen door wat meer geleidelijk te stoken.
Ja, zo moeten we het dan maar aanpakken:
we stoken niet op de manier die onze voorkeur heeft,
en dan maar afwachten of we straks wel geld terug krijgen.
En als we inderdaad geld terug krijgen weten we weer niet zeker of dit veroorzaakt werd door ons gewijzigde stookgedrag, danwel door gewijzigd stookgedrag van vele anderen.
En als we weer moeten bijbetalen , weten we niet zeker of we nog meer hadden moeten bijbetalen indien we ons stookgedrag niet gewijzigd zouden hebben , ervan uitgaand dat dat vele ista-stokertjes hun best doen om de metertjes niet op te jagen.
Zo wil ik niet nog jaren doormodderen.
pi_104488921
Je slaat de spijker op z'n kop! Dat zul je nooit zeker weten. Als je je radiator vaak heet stookt verbruik je gewoon ook een hoop energie: de radiator geeft een hoop warmte af aan je kamer en dat moet je dan betalen. Als je de temperatuur behoorlijk constant houdt en dus net zoveel warmte toevoegt als dat er verloren gaat door je muren enz. verbruik je veel minder en dat zie je dan terug op het metertje.

Als ik het geheimpje (nou ja een geheimpje is het niet echt) alleen aan jou had verklapt was dat toch ook niet eerlijk voor de anderen geweest? :) Ik denk trouwens dat als iedereen in je gebouw heel rustig en gelijkmatig stookt dat dan de gemeenschappelijke ketel ook veel minder verbruikt. De eindafrekening voor het hele gebouw is dan dus lager en dat vertaalt zich dan toch wel weer naar lagere kosten voor de individuele gebruikers. Een ketel delen vraagt ook om collectief verantwoordelijkheidsgevoel. Anders moet je eigenlijk een huisje hebben met een eigen CV keteltje.
  donderdag 17 november 2011 @ 20:45:05 #71
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104489729
Sorry, maar mijn natuurkundehart komt een beetje in opstand. Zonder hier formules neer te plempen die niemand interesseert, het volgende.

De hoeveelheid energie die je verbruikt (en die in rekening wordt gebracht) is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen de radiator en de ruimte. Stel, een ruimte heeft een temperatuur van 20 deg C. Een radiator op 40 deg C geeft in een uur net zoveel energie af als een radiator op 60 deg C in een halfuur. Het maakt naar mijn mening dus niet uit hoe lang of hoe hard je stookt, de afgegeven energie is gelijk.

Het leuke is dat je de ruimte ook weer kan beschouwen als een warmtebron voor de omgeving, vaak de buitenlucht. Je kamer zal tweemaal zo snel afkoelen (of opwarmen!) als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten tweemaal zo groot is. Een veelgehoord misverstand is dat je 's nachts de ruimte beter op temperatuur kan houden ipv de volgende ochtend even hard stoken om weer op temperatuur te komen. Met bovenstaande kan je zien dat dat onzin is. Immers, de verloren energie aan de buitenlucht is evenredig met het temperatuurverschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hi_flyer op 17-11-2011 20:52:07 ]
pi_104490175
Beste Hi_flyer, natuurkundig klopt dat helemaal, maar als jij na een half uur stoken op 60 graden je verwarming uitzet is het intussen in je woonkamer bijv. 26 graden. Dat is denk ik te warm en bovendien verlies je die warmte dan ook weer sneller omdat het verschil met buiten groter is zoals je zelf schrijft. De totale hoeveelheid energie is gelijk, maar je wooncomfort absoluut niet, want omdat je vervolgens eigenlijk een half uur moet wachten voor je opnieuw een warmtestoot mag geven (een uur op 40 graden (delta T = 20 graden) of half uur op 60 graden (delta T = 40 graden - afnemend verschil door opwarming van je kamer), is het dan intussen weer te koud geworden. Dat wil je dan toch ook niet?
pi_104490217
Even zonder het hele topic gelezen te hebben...

Je moet niet alleen kijken naar die metertjes, maar ook naar het complex waar je in woont, de toegepaste kostenverdeling en het systeem als geheel.

Daar zitten echt grote verschillen in. Denk aan dingen als:

- Welk percentage vaste kosten en welk percentage variabele kosten?
- Is er sprake van een plintleiding die warmte afgeeft?
- Zijn er in het complex veel mensen die niet of nauwelijks stoken (dit drijft de eenheidsprijs op)?
- Is de kostenverdeling eerlijk (krijgen appartementen met een ongunstige ligging een kortingsfactor?)?

En zo kan ik nog eventjes doorgaan. Er zijn heel veel variabelen die een rol spelen.

De prijs per eenheid kan enorm variëren. Gemiddeld schijnt die rond de 20 cent te liggen, maar ik beheer een stel complexen waar de prijs per eenheid 50-70 cent is! Heeft o.a. te maken met de ouderdom van het systeem en het feit dat daar veel mensen zijn die niet of nauwelijks stoken (of elektrisch stoken) en die daardoor feitelijk hun buren 'naaien'.
pi_104490233
Oja: ik ben het ook niet eens met dag en nacht doorstoken, dat kan ook echt niet uit...
pi_104490411
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:35 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dit zijn dan ook compleet nutteloze vragen. Die apparaatjes zijn erg nauwkeurig, daar zal het ijkwezen ongetwijfeld bij betrokken zijn geweest.
Nope. Dit soort apparaten zijn niet geijkt.
pi_104490422
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:53 schreef Isegrim het volgende:
Even zonder het hele topic gelezen te hebben...

Je moet niet alleen kijken naar die metertjes, maar ook naar het complex waar je in woont, de toegepaste kostenverdeling en het systeem als geheel.

Daar zitten echt grote verschillen in. Denk aan dingen als:

- Welk percentage vaste kosten en welk percentage variabele kosten?
- Is er sprake van een plintleiding die warmte afgeeft?
- Zijn er in het complex veel mensen die niet of nauwelijks stoken (dit drijft de eenheidsprijs op)?
- Is de kostenverdeling eerlijk (krijgen appartementen met een ongunstige ligging een kortingsfactor?)?

En zo kan ik nog eventjes doorgaan. Er zijn heel veel variabelen die een rol spelen.

De prijs per eenheid kan enorm variëren. Gemiddeld schijnt die rond de 20 cent te liggen, maar ik beheer een stel complexen waar de prijs per eenheid 50-70 cent is! Heeft o.a. te maken met de ouderdom van het systeem en het feit dat daar veel mensen zijn die niet of nauwelijks stoken (of elektrisch stoken) en die daardoor feitelijk hun buren 'naaien'.
Ja klopt helemaal, maar buiten het eens aankaarten bij je VVE om de verdeelsleutel te herzien kun je niet altijd zomaar beslissen dat je een ander verwarmingssysteem zou willen. Als de meerderheid vindt dat het zo moet blijven moet je of zelf verhuizen of proberen voor jezelf je best te doen om met behoud van comfort zo zuinig mogelijk te stoken.

Er is niks illegaals aan van andere bewoners om weinig te stoken natuurlijk maar voor jou wel onvoordelig. Aan de andere kant: bij de wat oudere flats/systemen zijn de zuinig stokers vaak degenen die relatief veel betalen omdat de vaste lasten vaak hoog zijn. De verbruikskosten zijn vaak zo laag dat het zuinig stoken niet echt aanmoedigt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:00:11 #77
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490591
@ Coolmint. Je hebt er gelijk in dat het een comfortkwestie is en het prettiger is om een constante kamertemperatuur te hebben. Echter stel je dat het minder energie kost als je de radiator halfopen zet. Daar ben ik het niet mee eens onder de voorwaarde dat je natuurlijk niet naar 26 graden moet stoken.
pi_104490688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:57 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Ja klopt helemaal, maar buiten het eens aankaarten bij je VVE om de verdeelsleutel te herzien kun je niet altijd zomaar beslissen dat je een ander verwarmingssysteem zou willen. Als de meerderheid vindt dat het zo moet blijven moet je of zelf verhuizen of proberen voor jezelf je best te doen om met behoud van comfort zo zuinig mogelijk te stoken.

Er is niks illegaals aan van andere bewoners om weinig te stoken natuurlijk maar voor jouw wel onvoordelig. Aan de andere kant: bij de wat oudere flats/systemen zijn de zuinig stokers vaak degenen die relatief veel betalen omdat de vaste lasten vaak hoog zijn. De verbruikskosten zijn vaak zo laag dat het zuinig stoken niet echt aanmoedigt.
Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van collectieve stookvoorzieningen. Levert altijd gezeik op.

Het enige wat je kunt doen als je er vanaf wilt is je radiatoren uitzetten (of hoofdafsluiter als je die hebt) en elektrisch of op petroleum gaan stoken. Dan betaal je alleen de vaste kosten. Maar dat is inderdaad erg onvoordelig voor je buren. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer die per eenheid betalen. En dan kun je dus beter weer terug naar een systeem waarbij de kosten gewoon verdeeld worden op basis van vloeroppervlakte en zonder meters.

Of een tweepijpssysteem met een meter per appartement die het aantal GJ meet, dan heb je absolute bemetering. Relatieve bemetering, hoe goed je het ook inregelt, levert altijd gedoe op. Mensen begrijpen de afrekeningen niet, hebben het gevoel dat ze bedonderd worden, vertrouwen de meters niet etc. etc.
pi_104490735
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:00 schreef Hi_flyer het volgende:
@ Coolmint. Je hebt er gelijk in dat het een comfortkwestie is en het prettiger is om een constante kamertemperatuur te hebben. Echter stel je dat het minder energie kost als je de radiator halfopen zet. Daar ben ik het niet mee eens onder de voorwaarde dat je natuurlijk niet naar 26 graden moet stoken.
Wat ik bedoel is dat je moet proberen de temperatuur van je radiator zo laag mogelijk te houden en toch je kamer op temperatuur te houden. Hete radiatoren zijn lekkerder omdat ze ook wat stralingswarmte afgeven, maar helaas staan radiatoren nooit in het midden van een kamer (zoals vroeger de potkachels), maar tegen een muur/raam etc. Hoe heter je radiator hoe meer je de muur opwarmt en dat is verlies. Je metertje telt het wel, maar je hebt er niks aan.
pi_104490786
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:02 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat je moet proberen de temperatuur van je radiator zo laag mogelijk te houden en toch je kamer op temperatuur te houden. Hete radiatoren zijn lekkerder omdat ze ook wat stralingswarmte afgeven, maar helaas staan radiatoren nooit in het midden van een kamer (zoals vroeger de potkachels), maar tegen een muur/raam etc. Hoe heter je radiator hoe meer je de muur opwarmt en dat is verlies. Je metertje telt het wel, maar je hebt er niks aan.
De Lidl heeft in de laatste nieuwsbrief radiatorfolie in de aanbieding. ^O^ Scheelt toch weer. :Y
pi_104490804
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:01 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van collectieve stookvoorzieningen. Levert altijd gezeik op.

Het enige wat je kunt doen als je er vanaf wilt is je radiatoren uitzetten (of hoofdafsluiter als je die hebt) en elektrisch of op petroleum gaan stoken. Dan betaal je alleen de vaste kosten. Maar dat is inderdaad erg onvoordelig voor je buren. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer die per eenheid betalen. En dan kun je dus beter weer terug naar een systeem waarbij de kosten gewoon verdeeld worden op basis van vloeroppervlakte en zonder meters.

Of een tweepijpssysteem met een meter per appartement die het aantal GJ meet, dan heb je absolute bemetering. Relatieve bemetering, hoe goed je het ook inregelt, levert altijd gedoe op. Mensen begrijpen de afrekeningen niet, hebben het gevoel dat ze bedonderd worden, vertrouwen de meters niet etc. etc.
Absoluut mee eens! Zijn talloze topics over intussen he? ;) Maar goed, zie het maar eens te veranderen in een bestaande situatie...
  donderdag 17 november 2011 @ 21:04:58 #82
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490865
Elektrisch 'stoken' lijkt me geen reële optie, dan ben je zeker het dubbele kwijt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:05:39 #83
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490891
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:02 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt. Lokaal verlies je erg veel. Morgen maar eens kijken naar die radiatorfolie, dat vind ik wel een goede. :)
pi_104490948
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Absoluut mee eens! Zijn talloze topics over intussen he? ;) Maar goed, zie het maar eens te veranderen in een bestaande situatie...
Ja, heb ook in eerdere topics meegepost omdat het onderdeel van mijn werk is.

Mensen hebben de neiging om Techem / Ista overal de schuld van te geven maar die bedrijven hebben geen enkel belang bij hoge afrekeningen. :') Het enige dat zij doen is het verdelen van de reeds gemaakte kosten over de appartementen op basis van een bepaalde verdeelsleutel (die iom de opdrachtgever is opgesteld).
  donderdag 17 november 2011 @ 21:07:39 #85
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490988
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nope. Dit soort apparaten zijn niet geijkt.
Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces? Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.

Een goede verdeelsleutel levert ook meer op dan heel precies op je stookbedrag te gaan letten. Het levert wel elke VvE-vergadering een hoop ellende op. Nu is er weer iemand die zijn beganegrondreductie te laag vindt. :N
pi_104491058
Wij hebben ook de doprimo radio meters.

Wij hebben de 2 radiatoren in de woonkamer altijd vol open staan.
De hoofd aanvoerleiding heb ik voorzien van een klep die wordt aangestuurd door een klokthermostaat.

Het is een zelflerende thermostaat, ik heb ingesteld dat ik het op 18 graden wil hebben om 18:30 als wij thuis komen.
Dat is het altijd, als ik om 18:15 thuiskom is het b.v. 17.5 graden.
Om 22:00 gaat de temp weer naar 15 graden en daar blijft hij tot 18:30 de volgende dag.

Af en toe slaat hij even aan, maar de klep werkt met een thermische servomotor die 90 seconden nodig heeft om open te gaan dus dan wordt er eigenlijk niets geregistreerd.

Ik ben wel van mening dat de nieuwe systemen wat eerlijker zijn, daar wordt je afgerekend op calorieen dmv een meter of je hoofd aanvoer/retour leiding.

De grootte van je radiatoren, je leidingsysteem e.d. is dan niet meer van belang.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_104491069
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Hi_flyer het volgende:
Elektrisch 'stoken' lijkt me geen reële optie, dan ben je zeker het dubbele kwijt.
Dat zou je denken. Wij zitten zelf in een complex met stadsverwarming. Wij hebben de stadsverwarmingsknop laten verzegelen en stoken elektrisch. En we zijn goedkoper uit. Maar met stadsverwarming wordt je ook een poot uitgedraaid heb ik het idee. :X En bij oudere systemen is er continue doorstroming waardoor je 24/7 een bepaalde mate van verbruik hebt (ook als de radiatoren uit staan) tenzij je er zelf een afsluiter tussen zet.
pi_104491108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces? Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.
Afgezien van een absolute starttemperatuur (23 graden geloof ik) is het alleen van belang dat de beide thermosensors (of het thermokoppels zijn weet ik niet) gelijk zijn. In massaproductie is de kans daarop best groot. Een echte ijking is dan ook niet nodig denk ik.
pi_104491119
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces?
Volgens mij niet.

quote:
Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.

Een goede verdeelsleutel levert ook meer op dan heel precies op je stookbedrag te gaan letten.

Dat is idd het belangrijkste, een kloppende verdeelsleutel zodat je geen scheefheid krijgt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:13:52 #90
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104491335
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:09 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Afgezien van een absolute starttemperatuur (23 graden geloof ik) is het alleen van belang dat de beide thermosensors (of het thermokoppels zijn weet ik niet) gelijk zijn. In massaproductie is de kans daarop best groot. Een echte ijking is dan ook niet nodig denk ik.
Het enige van belang is de lineariteit, want iedereen gebruikt dezelfde meting. Thermokoppels kunnen trouwens niet, want een koude las is natuurlijk lastig dicht bij een verwarming, tenzij daar weer een temperatuursensor voor gebruikt is.... :P
pi_104491596
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Het enige van belang is de lineariteit, want iedereen gebruikt dezelfde meting. Thermokoppels kunnen trouwens niet, want een koude las is natuurlijk lastig dicht bij een verwarming, tenzij daar weer een temperatuursensor voor gebruikt is.... :P
Dat over dat thermokoppel mocht je zelf teruginkoppen, ik bracht het voorzichtig toch? ;) . Maar goed, sensortypes zat die zoiets kunnen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')