waar komt die tweede regel vandaan?quote:Op zondag 15 november 2009 20:59 schreef Burakius het volgende:
--> y ' * u(t) + 3y * u(t) = te^-3t * u(t)
--> u '(t) = 3y * u(t) --> u '(t)/u(t) = 3y
Vermenigvuldigd met een integratie factor...en daarna u'(t) vinden Die moet gelijk zijn met P(x)y ( van: dy/dx + P(x)y = Q(x) )quote:Op zondag 15 november 2009 21:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
waar komt die tweede regel vandaan?
De DV die je moet oplossen is y ' + 3y = te-3t met als randvoorwaarde y(1) = 0. Dit is een lineaire inhomogene DV van de eerste orde. De algemene aanpak is dat je eerst de corresponderende homogene DV y' + 3y = 0 oplost en dan een particuliere oplossing vindt van de inhomogene DV. Voor dat laatste kun je gebruik maken van de methode van de onbepaalde constanten die ik hier al eens kort heb uiteengezet. De algemene oplossing van je inhomogene DV wordt dan gegeven door de som van de algemene oplossing van de homogene DV en de reeds gevonden particuliere oplossing. Tenslotte kun je dan bepalen welke oplossing(en) voldoet c.q. voldoen aan de gegeven randvoorwaarde(n).quote:Op zondag 15 november 2009 20:59 schreef Burakius het volgende:
Oke ik doe duidelijk iets verkeerds?
Find the solution of the given initial value problem:
y ' + 3y = t e^ -3t met y(1) = 0
[snip]
Ik.quote:Op zondag 15 november 2009 17:24 schreef cojonesm het volgende:
Functievoorschrift van een parabool opstellen. Gegeven is:
Symmetrie-as x=3
Punten op de grafiek
P(5,17) en Q(2,8)
Wie helpt me?
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het wiskunde-onderwijs in België op een hoger plan staat en dat je er daarom (extra) moeite mee hebt?quote:PS: Ik woon in Nederland en zit in België op school.
Toch nog maar even reageren, omdat ik nu pas zie dat je voor het oplossen van een lineaire inhomogene dv van de eerste orde gebruik probeert te maken van de methode van de integrerende factor. De methode van de onbepaalde coëfficienten die ik je in de hierboven genoemde link aan de hand heb gedaan is hier uiteraard ook te gebruiken, aangezien het gaat om een lineaire dv met constante coëfficiënten, maar is voor een eerste orde dv wat omslachtiger.quote:Op zondag 15 november 2009 21:25 schreef Burakius het volgende:
Ik zie nu dat ik die y elke keer heb meegenomen. Als ik die niet meeneem, kom ik voor de rest van de rit helemaal uit. Nu nog even uitvogelen wat er nou precies bedoelt wordt met y(1) = 0 en wat ik er mee moet, maar dat zal ik even moeten lezen in je link. Thx!
Z=18=3x1 + 2x2quote:Maximize: Z=3x1 + 2x2
subject to:
x1 ≤ 4
2x2 ≤ 12
3x1 + 2x2 ≤18
en x1 ≥ 0 en x2 ≥ 0
Okee, bedankt.quote:Op maandag 16 november 2009 14:31 schreef Iblis het volgende:
In DIG loopt een Exceltopic, misschien word je daar net zo goed of zelfs beter geholpen. Ik raak Excel namelijk zelfs met handschoenen ook nog niet aan.
Je bedoelt p(t) = 3 (met kleine letter p). De coëfficiënt van y(t) in de standaardvorm y'(t) + p(t)∙y(t) = q(t) van je lineaire inhomogene dv y'(t) + 3∙y(t) = t∙e-3t is hier immers p(t) = 3.quote:Op maandag 16 november 2009 12:21 schreef Burakius het volgende:
Hey Riparius kan het ook op deze manier?:
(1) y '(t) + 3y(t) = te^-3t
Alles met integratiefactor vermenigvuldigen geeft:
(2) y '(t)*u(t) + 3y(t)*u(t) = te^-3t * u(t)
Daarna moet ik zoals jij aangaf (P(x)= 3):
Er zijn natuurlijk oneindig veel functies µ(t) die aan betrekking (3) voldoen, maar je hebt er maar één nodig. Je probleem ontstaat doordat je - onnodig - wil werken met een algemene vorm van µ(t) maar daar dan vervolgens weer niet consequent mee omgaat.quote:(3) u '(t) = 3 * u(t)
Dan wordt u(t) --> ln |u(t)| = 3t
(4)u(t) = +/- e^3t+c
Je moet wel consequent zijn in je notatie. Als je de haakjesnotatie gebruikt bij µ(t) (traditioneel met de Griekse letter µ, maar je mag van mij ook de Latijnse letter u gebruiken), dan moet je dat bij y(t) in dezelfde vergelijking ook doen. y is immers net zo goed een functie van t.quote:Dan vullen we die weer in als:
{u(t) y} ' = u(t)y' + u ' (t) y
Nee, hier gaat het fout. Je hebt gekozen voor µ(t) = e3t+c. Dat is overigens nog steeds niet de meest algemene vorm, omdat, zoals je bij (4) hebt gevonden, ook µ(t) = -e3t+c bruikbaar is, maar dat is het probleem niet. Wat je hier fout doet is dat je weliswaar het rechterlid van je vergelijking hebt vermenigvuldigd met µ(t) = e3t+c, maar dan moet je het linkerlid ook vermenigvuldigen met µ(t) = e3t+c, en dat heb je (impliciet) niet gedaan, want in (5) ga je er plotseling van uit dat je het linkerlid had vermenigvuldigd met µ(t) = e3t, en dan klopt je vergelijking niet meer. Wat je had moeten opschrijven voor (5) is dus:quote:(5) e^3t *y = te^-3t * e^3t+c
Nee, zoals uitgelegd ging het bij stap (5) al mis omdat je het jezelf onnodig moeilijk had gemaakt. Verder moet je natuurlijk niet y = 1 invullen, want de gegeven randvoorwaarde was immers y(1) = 0. Hier zie je ook hoe nuttig het is om consequent met de haakjesnotatie te werken, dan kunnen dit soort begripsverwarringen niet optreden. Je moest invullen t = 1 en dus ook y(t) = y(1) = 0.quote:(6) y = (te^-3t * e^3t+c)/ e^3t
Nu weet ik niet meer goed wat ik moet doen (gewoon die y =1 invullen, maar ik kan (6) eerst vereenvoudigen lijkt me?
Maar heb ik het tot stap (6) goed op deze manier?
Nee. Maar je hebt wel eerst een onnodige constante c geïntroduceerd, daar niet consequent mee gewerkt, en tenslotte bij je integratie in stap (5) de wel benodigde constante in het rechterlid weer helemaal vergeten toe te voegen. Je hebt nog een hoop werk te doen, denk ik zo.quote:edit MIS IK TUSSEN STAP 5 en STAP 6 een INTEGRATIE? ? (als ik zo even in mijn boek kijk)
niet zonder meerquote:Op maandag 16 november 2009 18:58 schreef Brons_Juweel het volgende:
xgem=4.715
m=4.100
SD= 2.2421
Ik zou ik deze gegevens kunnen logtransformeren?
Ja. a + a = 2a. (En uiteraard is vermenigvuldiging op de reële getallen commutatief, dus a·b = b·a).quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef GoodGawd het volgende:
(sin t cos t)2 = sin2 t+sin t cos t + cos t sin t + cos2t
Dikgedrukte is gelijk aan: 2 sin t cos t?
standaarddeviatiequote:Op dinsdag 17 november 2009 11:18 schreef mezzy het volgende:
Hoe deed je dat ook al weer op een rekenmachine (CASIO)? Ik kan zo even niet snel een rekenopgave vinden, ik zou het zeer op prijs stellen als iemand het me kan uitleggen aan de hand van een voorbeeld..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |