Ah, opnieuw een plaatje gemaakt, en nu zijn a+x en a-x zijn niet de zijkanten van de parallelogram maar de diagonalenquote:Op zondag 15 november 2009 17:46 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
plaatje maken
[..]
hoekpunten zijn O, x, y en x+y. De vector x teken je niet als een punt maar als een lijn van O naar x, idem voor y.
En je vergeet absoluuttekens.
waarom daar?quote:Op zondag 15 november 2009 17:58 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Waar moeten de absoluuttekens precies |a|v1, |a|v2?
Je kunt nu ert in het linkerlid van je vergelijking (niet: formule) buiten haakjes halen. Tussen haakjes houd je dan een kwadratisch polynoom in r over. Een product van twee grootheden kan alleen gelijk zijn aan 0 als (tenminste) één der beide grootheden gelijk is aan 0. Maar nu weet je ook dat ert nooit 0 kan zijn. Dus kan y = ert alleen een oplossing zijn van je DV als r voldoet aan de vierkantsvergelijking r2 + r - 6 = 0. Nu mag je zelf weer even verder.quote:Op zondag 15 november 2009 17:32 schreef Burakius het volgende:
e^rt * r^2 + e^rt * r - 6 * e^rt = 0
En nu kan ik het gewoon oplossen? Het ontgaat me even welke stappen ik zou moeten ondernemen.... black-out time...
Kijk gewoon naar je functies en bedenk wat er gebeurt als er iets negatief is en of jouw functie hetzelfde doet.quote:Op zondag 15 november 2009 18:04 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Omdat het niet in av moet, want dat staat zo in de opdracht / in m'n aantekeningen
quote:Op zondag 15 november 2009 18:11 schreef gemoefel het volgende:
Medemensen!
ik heb 2, misschien ietwat uitgebreide vragen.
ik moet voor mijn volgende les weten hoe ik een beta kan schatten met het gebruik van the single index model. Ik weet dat ik alle outcomes van de S&P500 en van het andere aandeel in Excel kan zetten deze in een mooie grafiek zetten en daarna gewoon via de tools een trendline erdoorheen laten zetten en zo dus, via de bijbehorende formule de beta af kan lezen, maar is er ook nog een andere manier? Een numerieke bv. dat ik met spss outcomes de beta vinden kan?
mijn 2e vraag is. Hoe kan ik aan de hand van spss-gegevens(regression statistics, ANOVA en nog een tabel met gegevens van Intercept en X variable 1) van 2 aandelen berekenen wat hun expected return is..wanneer ook nog de expected return van de S&P500 gegeven is. Moet ik dan de beruchte formule:
E(Ri)= Rf + beta(E(Rm)-Rf) gebruiken en zoja...Hoe dan, want daar kwam ik niet uit
Ik hoop dat dit niet teveel voor jullie is!
1. numeriek gaat met lineaire regressie.quote:
quote:Op zondag 15 november 2009 19:39 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
1. numeriek gaat met lineaire regressie.
2. je weet Rf, beta, E(Rm) dus je kunt E(Ri) uitrekenen
thanks, ik ga mijn best doenquote:Op zondag 15 november 2009 19:45 schreef GlowMouse het volgende:
1. geen idee, maar je zult toch excess returns moeten berekenen op een of andere manier
2. toch een beta vinden, anders lukt het niet
Hmm, het enige wat ik kan bedenken is iets als:quote:Op zondag 15 november 2009 19:37 schreef GlowMouse het volgende:
|x1+y1| =< max(|x1|, x2|)+max(|y1|, |y2|)
lukt dat wel?
waarom?quote:Op zondag 15 november 2009 20:21 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Hmm, het enige wat ik kan bedenken is iets als:
Max(|x1|, |x2|)+max(|y1|, |y2| =
max(|x1|+|y1|, |x1|+|y2|, |x2|+|y1|, |x2|+|y2|) >=|x1+y1|
Moet het zo?
Oh, | is geen absolutie waarde hier?quote:Op zondag 15 november 2009 20:28 schreef Hanneke12345 het volgende:
Maar ik ben nog aan het aantonen dat het een norm is. Dan weet ik toch niet zeker of de driehoeksongelijkheid geldt? Ikb en die volgens mij nu juist aan het bewijzen bij deze functie. ;o
ja, maar je kunt de driehoeksongelijkheid voor de absolute waarde gebruikenquote:Op zondag 15 november 2009 20:34 schreef Hanneke12345 het volgende:
Dat wel. Maar de vraag is "laat zien dat f een norm op R2 definieert", ik heb laten zien dat f(x)>o voor alle x, dat f(av)=|a|f(v) en nu dus nog dat f(x+y)<= f(x)+f(y). Dat laatste is volgens mij precies wat de driehoeksongelijkheid zegt, toch?
omslachtig, dit is veel duidelijker.quote:Op zondag 15 november 2009 20:49 schreef Hanneke12345 het volgende:
Voor absolute waarde geldt ook dat |x+y| <= |x|+|y|?
|x1+y1| <= |x1|+|y1|<=max(|x1|, |x2|)+max(|y1|, |y2|)?
En die manier die ik net deed, is die fout, onvolledig of gewoon omslachtig? Hij overtuide mij meer dan zo eigenlijk ;o
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |