abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74264935
Ik heb mijn einde-jaar afrekening gehad...Mooi dacht ik! cash-innen! Niet dus...

Sinds juli 2008 woon ik op mezelf in een oud-senioren woning (gaat ooit gesloopt worden), de woning is een hoek-huis met dubbel glas en er zit enige isolatie op het dak. Huis heeft 1 verdieping en een klein zoldertje.

Om de even een situatie schets te geven; ik ben student en ben gemiddeld 4 a 5 dagen in de week niet thuis. Mijn enige gas verbruiker is de CV Combi ketel, en die wordt geregeld door een klok- kamerthermostaat die staat ingesteld om 's ochtends 1 uurtje van 15,5 naar 17,5c te gaan en 's avonds idem.

Als ik thuis ben en het is wat fris dan zet ik de CV even aan (handmatig) mijn huis is snel warm dus ik zet hem ook snel weer uit.

Nu betaal ik naar mijn inzien aardig wat kosten per maand aan de Nuon, namelijk 105,- euro (wat de laatste 2 maanden in eens naar 85 euro is gegaan ). Ik hou om de zoveel tijd netjes bij hoeveel ik verbruikt heb. En met name met stroom hou ik daar rekening mee. Gas hou ik ook bij maar lette ik wat minder op (heb tenslotte maar 1 verbruiker en die wordt goed geregeld)

Dus ik had mijzelf al een beetje rijk gerekend (zag de Macbook al op mn bureau staan ) en dacht dat ik veel terug zou krijgen.

Maar helaas.. ik heb een gas toename van 876% !! En een stroom toename van 100%
Dit betekend dat ik 621 euro moet bij betalen! Ik heb namelijk 2000m3 gas verbruikt en 2000kWh stroom.

Ik heb echt geen idee hoe dit komt... ik woon dan wel in een wat ouder hoek huis maar het is niet heel lang geleden voorzien van dubbel glas en isolatie. En dan nog is een verbruik van 2000m3 echt belachelijk veel!

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het kunnen dat mijn CV onnodig gas verbruikt? of dat de gas-meter kapot is (ding is ook stok-oud).
Bram! Boterham!
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:01:47 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_74264973
Bel ze en geef het door, neem aan dat hun zelf ook wel doorhebben dat dit niet kan.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_74265116
de beginstanden wel goed doorgegeven??
pi_74265162
Kloppen de cijferstanden met de meters??
pi_74265200
Dat is veel geld zeg
pi_74265337
Is het verbruik over dit jaar opgenomen of geschat? Als het geschat is dan kan het historisch verbruik van de vorige bewoner ook een rol spelen.

Maak een overzicht in Excel waarin je het verbruik van stroom en gas per week bijhoud en neem dit 1x per week op een vaste dag op (b.v. op zondag) je kan dan gauw zien hoeveel energie je verbruikt doe dat x 52 en je hebt grofweg een overzicht wat je per jaar zou moeten verbruiken, je ziet dan ook of het verbruik dat Nuon je in rekening brengt realistisch is.

Succes met je verbruik!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_74265504
2000m3 gas voor de woning die jij beschrijft en i.c.m. het beschreven CV gebruik is abnormaal hoog. Cijfers goed doorgegeven? Het verbruik van electra is niets van te zeggen, kan minder/kan meer. Zowieso zitten je kosten niet in het verbruik van electra (gem. ¤ 0,08 kwh) maar in gas (gem. ¤ 0,35 per m3).

Het lijkt met dat je ketel niet in orde is of je meterstanden zijn niet correct geregistreerd. (Ik neem aan dat je dagelijks niet langer dan 10 minuten onder de douche staat...) Contact opnemen met NUON is mijn advies
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:23:58 #8
131319 mickeyD
lekker is maar een vinger lang
pi_74265577
heb je zelf de standen doorgegeven? of hebben ze je "geschat"?
hebbie een tikfoutje gemaakt misschien bij het invullen?
600 bijbetalen is ook maar 50 per maand
je was 30 euro naar beneden gegaan (waarom onbekend)
dus een meerverbruik van 20 euro per maand kan wel met die prijzen van het eerste half jaar van 2009
Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:24:49 #9
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_74265598
quote:
Nuon, namelijk 105,- euro (wat de laatste 2 maanden in eens naar 85 euro is gegaan
Valt volgens mij wel mee. Voor de lezers, het gaat hier dus om een heel hoekhuis (hoekhuizen verbruiken sowieso meer energie dan huis die tussen twee huizen in staat). Niet om een appartement.

Wat betreft de daling, dit is redelijk uitgebreid in het nieuws geweest. Tot juli van dit jaar moest men relatief veel betalen i.v.m de hoge olieprijs sinds tweede helft 2007 maar met name eerste helft 2009. Gasprijs is min of meer gekoppeld aan de olieprijs maar stijgingen en dalingen zie je -naar ik meen- op zijn vroegst na een half jaar terug op je rekening. Na de zomer van vorig jaar daalde de olieprijs. Gevolg van de lagere olieprijs is dat men sinds juli over het algemeen een daling van 20 a 25% in de energierekening zal zien. Dus vandaar dat jij van 105 naar 85 euro bent gegaan.

Die 105 euro per maand was dus net in een periode dat energie erg duur was. En sinds juli 2009 is de prijs voor energie weer redelijk normaal.
quote:
Ik hou om de zoveel tijd netjes bij hoeveel ik verbruikt heb. En met name met stroom hou ik daar rekening mee. Gas hou ik ook bij maar lette ik wat minder op (heb tenslotte maar 1 verbruiker en die wordt goed geregeld)
Gas is over het algemeen juist de grootste kostenpost Dus daatr had je juist op moeten letten i.p.v hoeveel stroom je verbruikt.
quote:
Maar helaas.. ik heb een gas toename van 876% !! En een stroom toename van 100%
Dit betekend dat ik 621 euro moet bij betalen! Ik heb namelijk 2000m3 gas verbruikt en 2000kWh stroom.
Waarschijnlijk stond het huis voordat jij er ging wonen al een tijdje leeg? Dus voordat jij er ging wonen was het stroom verbruik 0% aangezien er niets verbruikt werd. Gas werd wellicht wel gewoon verbruikt toen het leeg stond. Denk bijvoorbeeld aan een waakvlam van CV ketel.
pi_74265786
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:14 schreef geevee het volgende:
Is het verbruik over dit jaar opgenomen of geschat? Als het geschat is dan kan het historisch verbruik van de vorige bewoner ook een rol spelen.

Maak een overzicht in Excel waarin je het verbruik van stroom en gas per week bijhoud en neem dit 1x per week op een vaste dag op (b.v. op zondag) je kan dan gauw zien hoeveel energie je verbruikt doe dat x 52 en je hebt grofweg een overzicht wat je per jaar zou moeten verbruiken, je ziet dan ook of het verbruik dat Nuon je in rekening brengt realistisch is.

Succes met je verbruik!
Het verbruik is opgenomen toen ik er net kwam wonen en ik heb het een maand oid geleden zelf nog ene keer doorgegeven.

hier heb ik mijn overzicht van energieverbruik:

Ik ga nu bijhouden wat ik per dag verbruik (2 opname, ochtend en avond) Maar het lijkt erop dat de nummers gewoon kloppen...maar het is zó jukeloekes veel
Bram! Boterham!
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:35:06 #11
18159 Dlocks
pi_74265842
Je kunt ook contact opnemen met je leverancier en vragen wat het gemiddelde verbruik bij jou in de straat is.
pi_74265977
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:24 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Valt volgens mij wel mee. Voor de lezers, het gaat hier dus om een heel hoekhuis (hoekhuizen verbruiken sowieso meer energie dan huis die tussen twee huizen in staat). Niet om een appartement.

Wat betreft de daling, dit is redelijk uitgebreid in het nieuws geweest. Tot juli van dit jaar moest men relatief veel betalen i.v.m de hoge olieprijs sinds tweede helft 2007 maar met name eerste helft 2009. Gasprijs is min of meer gekoppeld aan de olieprijs maar stijgingen en dalingen zie je -naar ik meen- op zijn vroegst na een half jaar terug op je rekening. Na de zomer van vorig jaar daalde de olieprijs. Gevolg van de lagere olieprijs is dat men sinds juli over het algemeen een daling van 20 a 25% in de energierekening zal zien. Dus vandaar dat jij van 105 naar 85 euro bent gegaan.

Die 105 euro per maand was dus net in een periode dat energie erg duur was. En sinds juli 2009 is de prijs voor energie weer redelijk normaal.
[..]

Gas is over het algemeen juist de grootste kostenpost Dus daatr had je juist op moeten letten i.p.v hoeveel stroom je verbruikt.
[..]

Waarschijnlijk stond het huis voordat jij er ging wonen al een tijdje leeg? Dus voordat jij er ging wonen was het stroom verbruik 0% aangezien er niets verbruikt werd. Gas werd wellicht wel gewoon verbruikt toen het leeg stond. Denk bijvoorbeeld aan een waakvlam van CV ketel.
Nouja heel hoekhuis, het is maar een klein huisje (50m2 denk ik). Maar hiervoor heeft het huis inderdaad een tijd leeg gestaan (ik meen 6maanden, het is toen wel gebruikt voor vergaderingen van de woningbouw )

Dus die bijna 900% toename zou kloppen? Maar dan is 2000m3 verbruik wel echt heel veel volgens mij... ik douche nooit langer dan 6 min (ben geen vrouw eh ). Dat gas mijn grootste kosten post was wist ik niet (had het idee dat stroom altijd harder ging) daarom heb ik het wel genoteerd maar verder niks mee gedaan.

Ik ga maandag wel met de Nuon bellen, kijken of zij er logica in zien. En even bij de buren langs vragen wat zij verbruiken en aan het eind van de straat (ook een hoekhuis) vragen wat hun verbruik is(ontmoet ik die mensen ook eens ) )
Bram! Boterham!
pi_74266204
Oh trouwens, wat ook in de tabel staat, ik heb een gaslek gehad voor mijn deur (dus voor de meter) een paar kinderen die aan het spelen waren hadden mijn gasleiding losgetrokken (wat een takke herrie maakt dat ) maar dit heeft de meter niet geregistreerd maar is wel verloren gegaan (zou best wat zijn geweest) heeft dit er ook nog iets mee te maken?
Bram! Boterham!
pi_74266530
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:49 schreef lj_lightning het volgende:
Oh trouwens, wat ook in de tabel staat, ik heb een gaslek gehad voor mijn deur (dus voor de meter) een paar kinderen die aan het spelen waren hadden mijn gasleiding losgetrokken (wat een takke herrie maakt dat ) maar dit heeft de meter niet geregistreerd maar is wel verloren gegaan (zou best wat zijn geweest) heeft dit er ook nog iets mee te maken?
Zou zeker kunnen.

Even zsm contact opnemen met Nuon zij weten wel raad.

Wij hebben een gezin met 6 personen en gebruiken volgens mij iets van 6000kw of zo..dus 2000 is wel heel erg veel.

Gewoon even bellen met nuon
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 november 2009 @ 10:27:32 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_74271082
Als die gasbreuk voor je meter was, is dat niet in rekening gebracht. Wat voor verwarming heb je? Heb je toevallig een waterbed of een aquarium? Dat zijn beruchte stroomvreters. Heb je de standen van de nota al vergeleken met de standen die je zelf hebt opgegeven, en of je geen tikfout hebt gemaakt bij het opgeven?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_74273227
quote:
Op zondag 1 november 2009 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Als die gasbreuk voor je meter was, is dat niet in rekening gebracht. Wat voor verwarming heb je? Heb je toevallig een waterbed of een aquarium? Dat zijn beruchte stroomvreters. Heb je de standen van de nota al vergeleken met de standen die je zelf hebt opgegeven, en of je geen tikfout hebt gemaakt bij het opgeven?
Nee geen waterbed. Wel een aquariumpje van 20L, daar zit een 5w pompje in (= 0,005kW * (365*24) = 43,8 kWh wat ongeveer 10 euro is).

Maar stroom verbruik schrik ik niet zo van. Het is met name die gas die erin hakt. Heb zojuist nog eens gecontroleerd of alles klopt en de meterstanden zijn goed gegaan.
Ik heb even opgezocht en heb in de periode:
16-jul-08 t/m 21-sep-08 45m3 verbruikt (over 69 dagen, wat gemiddeld 0,65m3 per dag is)
en
22-sep-08 t/m 21-sep-09 1.974m3 verbruikt (over 365 dagen, wat gemiddeld 5,4m3 per dag geeft)

Ondanks dat de eerste periode maar 2,5 (zomer) maanden waren(verwarming is dan uit maar warm water wordt wel gebruikt). Is een gemiddelde toename van 830% (0,65 = 100% ) Onduidelijk veel...
Bram! Boterham!
pi_74278753
Toevalig heb ik het afgelopen jaar iedere week op een vast tijdstip de meterstanden opgenomen om meer inzicht te krijgen in zomer-/wintergebruik van gas.

Resultaat:

In de periode 01 nov 2008 - 01 nov 2009 heb ik 1110 m3 verbruikt (appartement, 85 m2, bj 2003).

Gemiddelde per week: 21 m3
Minimum verbruik per week (zomermaanden): 3 m3
Maximum verbruik per week: 60 m3

Conclusie:

Bij mij dus ook gewoon een toename van 700% tussen zomermaanden (3 m3) en jaargemiddelde (21 m3).
pi_74278878
Om het plaatje compleet te maken:

29 (wk 45 2008)
30
27
34
40
47
50
44
39
60
48
41
49
46
53
47
43
38
37
31
28
31
19
19
7
9
11
10
6
5
5
4
4
3
4
3
4
3
4
4
3
4
3
3
4
4
5
4
10
16
20
28
17 (wk 44 2009)
pi_74279360
Ik ben net even bij mijn buren geweest, en die heeft ook een behoorlijk hoog verbruik, echter had zij een hoog termijn bedrag (140 euro, ik 106) Zij had een verbruik van 1800kWh en 1700m3 gas, en daardoor hoeft ze maar 10 euro bij te betalen...

Ik ben bang dat ik de pisang ben en gewoon moet betalen dus...en dat ik dus een gammel huis woon waar ik behoorlijk voor de mussen stook
Maandag bel ik nog wel even met de Nuon, of ze me wat meer kunnen vertellen waarom ik dan zo laag ben ingeschaald.
Bram! Boterham!
  zondag 1 november 2009 @ 16:08:50 #20
18159 Dlocks
pi_74280344
quote:
Maandag bel ik nog wel even met de Nuon, of ze me wat meer kunnen vertellen waarom ik dan zo laag ben ingeschaald.
Heb ik ook een keer gehad bij de Nuon toen ik een huis ging wonen die een tijdje leeg had gestaan. Blijkbaar kunnen/willen ze het dan om één of andere reden niet goed berekenen.

Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt:
[stroom/gas] wat ben jij per maand kwijt?
pi_74285638
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:00 schreef lj_lightning het volgende:
Mijn enige gas verbruiker is de CV Combi ketel, en die wordt geregeld door een klok- kamerthermostaat die staat ingesteld om 's ochtends 1 uurtje van 15,5 naar 17,5c te gaan en 's avonds idem.
Dubbel glas en 15.5 graden smorgens? Dan gaat er echt wat fout hangen de ijspegels niet in je kamer? Echt fucking koud zeg. Loop je met 4 truien aan in huis ofzo?

Bij mijn komt het echt nooit onder de 18 graden. Maar wellicht omdat ik in een appartement woon en de warmte van onder krijg.

dat klopt echt niet als je zoveel gas verbruikt als ik dit zo lees.
quote:
Op zondag 1 november 2009 15:35 schreef lj_lightning het volgende:

Ik ben bang dat ik de pisang ben en gewoon moet betalen dus...en dat ik dus een gammel huis woon waar ik behoorlijk voor de mussen stook

Dat kan toch niet als je een paar graden bijstookt?? Kijk je thermostaat eens na zou ik zeggen.
pi_74286445
Uit het tabelletje blijkt dat je in 4 zomermaanden ca. 160 kuub gebruikt en in één week in de winter zowat 100 kuub per week. Het lijkt me daarom uitgesloten dat er een technisch defect of een foute meter in het spel is.

Je hebt gewoon een gammel huis (en in elk geval slecht geisoleerd) met een cv ketel die waarschijnlijk direct de buitenlucht aan het verwarmen is. Nuon bellen lijkt me zinloos.

Wat voor ketel is het, en hoe oud ?
-
pi_74291276
Dit is bij mijn moeder ook wel eens gebeurd. Die had al jaren een jaarlijks verbruik van ong. 1400. Dat is toen één jaar opeens omhoog gegaan naar 3400. We weten niet hoe het kwam maar dat jaar hadden we wel een probleem met de verwarmingsketel gehad, waar een serieus defect in bleek te zitten en mogelijkerwijs heeft dat veel gas gekost.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_74312107
quote:
Op zondag 1 november 2009 18:59 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Dubbel glas en 15.5 graden smorgens? Dan gaat er echt wat fout hangen de ijspegels niet in je kamer? Echt fucking koud zeg. Loop je met 4 truien aan in huis ofzo?

Bij mijn komt het echt nooit onder de 18 graden. Maar wellicht omdat ik in een appartement woon en de warmte van onder krijg.

dat klopt echt niet als je zoveel gas verbruikt als ik dit zo lees.
[..]

Dat kan toch niet als je een paar graden bijstookt?? Kijk je thermostaat eens na zou ik zeggen.
Ik heb voor de grap een keer de thermostaat op 'vorst beveiliging' gezet, dat wil zeggen dat deze naar 4,5c gaat..dat duurde maar een dag en het huis was ijs en ijs koud Dus ja, ondanks dubbel glas stook ik voor mus Jan en duif Piet.
Bram! Boterham!
pi_74312240
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:28 schreef quo_ het volgende:
Uit het tabelletje blijkt dat je in 4 zomermaanden ca. 160 kuub gebruikt en in één week in de winter zowat 100 kuub per week. Het lijkt me daarom uitgesloten dat er een technisch defect of een foute meter in het spel is.

Je hebt gewoon een gammel huis (en in elk geval slecht geisoleerd) met een cv ketel die waarschijnlijk direct de buitenlucht aan het verwarmen is. Nuon bellen lijkt me zinloos.

Wat voor ketel is het, en hoe oud ?
Ja ik heb ook het een en ander zitten uitrekenen en kwam ook uit dat ik in de periode 24-feb en 9-maart gemiddeld 24m3 per dag heb lopen stoken. Er zit een (ik dacht HR) Combi-ketel in het huis van 1995.

Maar ik ben er gister ook achter gekomen dat mijn Expansie vat defect is ( druk zeer variabel, als de cv uitstaat is de druk 0,5bar en is de cv aan is de druk 1,2bar). Dit zou zeker effect kunnen hebben op mijn gas verbruik...Daar ga ik dus ook even de woningbouw over bellen.
Bram! Boterham!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')