Juhp, ik welquote:Op zondag 1 november 2009 01:12 schreef AncientSound het volgende:
Als iedereen nu gewoon vanuit zijn/haar eigen ervaringen zou spreken zonder constant te vergelijken met andere methodes ("in tegenstelling tot de mainstream moeders", "in plaats van bv/fv", "ik ken mensen die hun kind van de trap gooien") dan is er volgens mij geen probleem.
Ik had nog een vraagje: is er vanuit AP ook een koppeling naar schooltype te maken? Zouden jullie (vanuit de AP-gedachtegang dus) bijvoorbeeld kiezen voor Montessori, Vrijeschool, een christelijke school, een openbare school of juist weer iets anders?
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.quote:Op zondag 1 november 2009 10:07 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Juhp, ik welWelk type weet ik op dit moment nog niet maar ik zal me er zeker in verdiepen en hopen dat het aansluit bij de opvoeding (waar vooral de zelfstandigheid van het kind voorop staat)
Gewoon omdat ik het er volledig mee eens ben in de herhalingquote:Op zondag 1 november 2009 01:34 schreef Ca.ra het volgende:
Pfoe wat een discussie! Ik denk even lekker bijlezen tijdens het kolven (yay, ik geef bv met de fles! bruggenbouwer!) maar het is een halve (hele?) rel geworden hier.
Ik moet zeggen dat ik een aantal posts uit het eerste deel erg interessant vond. Echt dingen die me aan het denken hebben gezet. Wel jammer (verdrietig) om ook te lezen dat sommige mensen zich zo niet-thuis-voelen in het babytjestopic, dat had ik niet gedacht. Ik vind het juist een verrijking, om over verschillende manieren van opvoeden te lezen, dus ik hoor graag jullie visie. Ik had nog nooit over AP gehoord maar als ik zo wat posts van o.a. Pvoesss lees kan ik me goed vinden in de principes. Ik hoop dan ook dat er ofwel hier, ofwel in het babytjestopic meer over zal worden gepost.
Aan de ene kant lijkt juist een 'eigen' topic me erg zinvol. Een discussieforum is ten slotte niet alleen voor de discussie-op-dit-moment maar ook een fijne plaats om terug te lezen hoe andere mensen het op een ander moment hebben gedaan. Zoals ik in mijn geval bijvoorbeeld steun of nuttige tips zou kunnen vinden in een reflux-topic uit 2007. Dus een eigen topic lijkt me fijn voor andere AP-ouders of alternatievo's of hoe ze zich dan ook willen noemen later, als naslagwerk. In het babietjestopic raakt zoiets toch sneller verloren tussen het algemene 'kijk hij kan staan' en 'vandaag weer inentingen'.
Ik hoop echt dat het topic van de grond gaat komen. Vanuit mezelf gesproken: hoe meer methodes of manieren-van-dingen-aanpakken of tips ik in mijn mentale gereedschapskoffertje kan stoppen, hoe groter de kans dat ik iets vind wat werkt voor mijn kind en mij. Dus zelfs al ga ik het niet op manier zus of manier zo doen, er over lezen en er over nadenken is alleen maar een verrijking.
Om even maar een persoonlijk voorbeeld aan te dragen: zonder het forum en zonder het aanbod van Asy om een draagdoek te lenen was ik Thomas niet gaan dragen. Terwijl ik er nu zo blij mee ben, want het blijkt voor ons de perfecte oplossing. Als hij onrustig is komt hij in de draagdoek tot rust zodat hij kan slapen. Waar voor een ander het inbakeren (ook geprobeerd) de oplossing bleek, was dat voor ons de draagdoek. Dat bedoel ik met het gereedschapskoffertje. Je probeert dingen en pikt eruit wat voor jou werkt.
Hopelijk morgen weer met frisse moed? Ik zou het erg jammer vinden als jullie het hierna voor gezien zouden houden. En nu ga ik mijn zoon de fles geven.
Je post precies wat ik al twee dagen probeer te formuleren! Als ik lees hier in OUD, heeft iedereen echt het beste met zijn kinderen voor. Alleen niet iedereen maakt dezelfde keuzes wat betreft de uitvoering...quote:Op zondag 1 november 2009 00:13 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Nee joh! Alleen kwam je zo onzeker over doordat je de behoefte had je te moeten verdedigen. En daar werd ik pissig van.Want jullie doen het imo fantastisch.
Trouwens, dat vind ik van alle moeders hier, kan niemand noemen waarbij ik zou twijfelen aan de liefde voor het kind. Maar elk kind, elke ouder is anders, gelukkig wel, maar daardoor zal er altijd discussie blijven.
En als het om kinderen gaat wil dat dus wel eens uit de hand lopen.Zolang het respect maar de overhand houdt.
Precies!quote:Op zondag 1 november 2009 10:54 schreef kezz het volgende:
[..]
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.
Wij wilden ook graag dat onze zoon naar de Montessorischool zou gaan, maar hebben toch gekozen voor regulier onderwijs omdat het bij hem niet past, hij zou zich verloren hebben gevoeld.
het lijkt me juist belangrijk dat je, zeker vanuit deze ap gedachte, goed kijkt naar wat je kind nodig heeft toch?
wat ik dan wel weer moeilijk vind is dat het bij de jongste wel lijkt te passen, maar 2 kinderen op 2 verschillende scholen is ook niet echt handig.
Dat hoop ik niet wat dat vind ik een reuze interessant onderwerp.quote:Op zondag 1 november 2009 11:53 schreef Macka66 het volgende:
[..]Zijn er hier ouders die voor thuisonderwijs kiezen of dat overwegen? Of is het nog een brug te ver om het daar hier over te hebben?
Ik ook, ook achteraf nog.quote:Op zondag 1 november 2009 11:58 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet want dat vind ik een reuze interessant onderwerp.
quote:Op zondag 1 november 2009 12:17 schreef Diaan73 het volgende:
Pfff heb een klein stukje van deze 2 topics doorgelezen... maar ben maar gestopt. Ik hou er ook niet van om in een bepaald hokje te worden gestopt. Ik doe het zoals ik het doe en waar wij ouder en indons goed bij voelen. Je kunt wel van alles vooraf bedenken, maar vaak zul je zien dat je kind toch net de andere kant opwil/gaat. De uiteindelijke bedoeling is dat als je kind zo'n 18 jaar is, de wereld zelf kan verkennen met goede normen en waarden en ook een beetje zelfstandigheid. Een ieder doet dat op zn eigen manier van opvoeden en plukt overal wel wat kennis weg.
Over dat makkelijke moeder zijn wat ik denk ik ben bedoelde ik niet alleen de flesvoeding, potjes en op eigen kamer slapen, maar ook dat ik er minder moeit mee heb dat het kind/de kinderen bij anderen op schoot zit, mag blijven slapen en dat ik ook helemaal geen moeite heb om te gaan werken en de kinderen naar opvang te brengen. Af en toe ben ik zelfs blij dat ik weer mag gaan werken, even niet alleen maar mama zijn, maar ook mezelf, er zijn zelfs dagen dat ik dan gewoon meer tot rust kom dan thuis. Ik ben gewoon niet zo'n übermoedertje, maar daar ben ik toch zeker niet een minder leuke/goede moeder om? Ik ben ook geen moeder die de hele dag met haar kind gaat zitten tutten/spelen, ik ben van mening dat een kind zichzelf ook moet kunnen vermaken...
Wat school betreft, bekijken wij het praktisch... is de school in de buurt en minder naar welk onderwijs. Wel kijken we naar het niveau, maar minder naar het soort onderwijs.
Nou ja, just my 2 cents....
O maar dat zal ik ook zeer zeker wel doen, logischerwijs. Ik zei al dat ik niet leef volgens de AP richtlijnen maar dat ik erachter kwam dat het aansluit.quote:Op zondag 1 november 2009 10:54 schreef kezz het volgende:
[..]
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.
Wij wilden ook graag dat onze zoon naar de Montessorischool zou gaan, maar hebben toch gekozen voor regulier onderwijs omdat het bij hem niet past, hij zou zich verloren hebben gevoeld.
het lijkt me juist belangrijk dat je, zeker vanuit deze ap gedachte, goed kijkt naar wat je kind nodig heeft toch?
wat ik dan wel weer moeilijk vind is dat het bij de jongste wel lijkt te passen, maar 2 kinderen op 2 verschillende scholen is ook niet echt handig.
laat maar....quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
ik geloof dat na 2 topics mensen nog steeds niet begrijpen dat het er niet over gaat of JIJ (en anderen) het wel goed doet of niet maar men wil graag praten over bepaalde manieren van opvoeden.
Echt hoor, ik voel mezelf niet een specifieke AP moeder maar vind het interessant om erover mee te lezen, DAAR gaat het volgens mij om.
Ik wel, van top tot teen. Pas als de kinderen op bed liggen ben ik even mij zonder moederrol. Ik zou niet anders willen. Ik ben wel een moeilijk type wat betreft kinderen uit handen geven. Maar ik doe het wel af e toe, ook beter voor de oudste, bij de jongste komt dat vanzelf ook wel. Ik tuttel niet de hele dag met ze, maar ik vind het heerlijk ze wel de hele dag om me heen te hebben. Juist daarom ben ik gestopt met werken, ik geniet ervan, elke dag.quote:Op zondag 1 november 2009 12:17 schreef Diaan73 het volgende:
Pfff heb een klein stukje van deze 2 topics doorgelezen... maar ben maar gestopt. Ik hou er ook niet van om in een bepaald hokje te worden gestopt. Ik doe het zoals ik het doe en waar wij ouder en indons goed bij voelen. Je kunt wel van alles vooraf bedenken, maar vaak zul je zien dat je kind toch net de andere kant opwil/gaat. De uiteindelijke bedoeling is dat als je kind zo'n 18 jaar is, de wereld zelf kan verkennen met goede normen en waarden en ook een beetje zelfstandigheid. Een ieder doet dat op zn eigen manier van opvoeden en plukt overal wel wat kennis weg.
Over dat makkelijke moeder zijn wat ik denk ik ben bedoelde ik niet alleen de flesvoeding, potjes en op eigen kamer slapen, maar ook dat ik er minder moeit mee heb dat het kind/de kinderen bij anderen op schoot zit, mag blijven slapen en dat ik ook helemaal geen moeite heb om te gaan werken en de kinderen naar opvang te brengen. Af en toe ben ik zelfs blij dat ik weer mag gaan werken, even niet alleen maar mama zijn, maar ook mezelf, er zijn zelfs dagen dat ik dan gewoon meer tot rust kom dan thuis. Ik ben gewoon niet zo'n übermoedertje, maar daar ben ik toch zeker niet een minder leuke/goede moeder om? Ik ben ook geen moeder die de hele dag met haar kind gaat zitten tutten/spelen, ik ben van mening dat een kind zichzelf ook moet kunnen vermaken...
Wat school betreft, bekijken wij het praktisch... is de school in de buurt en minder naar welk onderwijs. Wel kijken we naar het niveau, maar minder naar het soort onderwijs.
Nou ja, just my 2 cents....
Interessant om te lezenquote:Op zondag 1 november 2009 12:21 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik ook, ook achteraf nog.
We hebben het er wel vaak over gehad, nooit gedaan.
Voor een groot deel vanwege het geregel.
Ook hebben we regelmatig nagedacht over verhuizen (wonen in het noorden) om een Eigenwijs school te hebben voor beide kinderen. Ook vanwege woonkomfort en regelen niet voor gekozen.
Als ik nu terugkijk had ik er zeker voor de basisschooltijd voor willen gaan. Thuisschool.
Alleen hoe en wat de aansluiting naar regulier onderwijs?
Geen idee.
Maar het uitstellen van dat een ander meer zeggenschap/wetenschap over mijn kind krijgt had ik met liefde willen hebben, achteraf he. Jongste heeft tot dit jaar, hij is nu 19, zich nooit echt thuis gevoelt op een school. Dit itt mijn oudste.
Ook daarin heb ik veel dilemma's gekend:
Verschil van karakter tussen beide kinderen.
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.quote:Op zondag 1 november 2009 12:29 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het was ook geen specifieke vraag... maar ik ben hier alweer weg![]()
ik vond het wel interessant om te lezen. Hele andere manier van opvoeden als ik hanteer.quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
ik geloof dat na 2 topics mensen nog steeds niet begrijpen dat het er niet over gaat of JIJ (en anderen) het wel goed doet of niet maar men wil graag praten over bepaalde manieren van opvoeden.
Echt hoor, ik voel mezelf niet een specifieke AP moeder maar vind het interessant om erover mee te lezen, DAAR gaat het volgens mij om.
Daarom ga ik ook maar weer weg hier... geen ervaringen en interessante info van mij over AP voor zover ik het weet en zeker niet bewust.quote:Op zondag 1 november 2009 12:33 schreef snoopy het volgende:
[..]
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.
ok, maar ik dacht dit topic daar juist niet over ging. Of heb ik het verkeerd?quote:Op zondag 1 november 2009 12:35 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik vond het wel interessant om te lezen. Hele andere manier van opvoeden als ik hanteer.
Klopt en niet zozeer om het waardeoordeel, maar goed, daar kan ik ook proberen overheen te lezen en al dan niet te negerenquote:Op zondag 1 november 2009 12:33 schreef snoopy het volgende:
[..]
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.
het gaat hier hoofdzakelijk over AP maar volgens mij ontkom je niet aan het tegengeluid en zolang dat respectvol gebeurt. . .quote:Op zondag 1 november 2009 12:36 schreef snoopy het volgende:
[..]
ok, maar ik dacht dit topic daar juist niet over ging. Of heb ik het verkeerd?
Het was zeer zeker niet de bedoeling om een waardeoordeel neer te zetten, maar als dat wel zo is wat ik me met het gebruik van de naam übermoedertje kan voorstellen , sorry!quote:Op zondag 1 november 2009 12:36 schreef Marrije het volgende:
[..]
Klopt en niet zozeer om het waardeoordeel, maar goed, daar kan ik ook proberen overheen te lezen en al dan niet te negeren
wat een goede post! dit precies, maar dat is nogal moeilijk te begrijoen idd. en ik vind het dan ook heel erg jammer dat er telkens mensen komen met een oordeel of die menen zich te moeten verdedigen....tegen wat??quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
hetzelfde als ik dusquote:Op zondag 1 november 2009 12:43 schreef Zweefvliegje het volgende:
Toen ik via het draagdoekentopic op dat andere forum terechtkwam, ontdekte ik daar het draadje over AP. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
Wat ik grappig vind is dat ik aan al die punten "voldoe", dus ik kan wel zeggen dat ik mijn opvoeding doe volgens AP. Maar dat doe ik dus onbewust, want in feite doe ik de opvoeding zo als die mij het beste lijkt.
Ik moet zeggen dat ik de discussie hier niet heb gevolgd, ik heb eigenlijk alleen de OP gelezen en de laatste pagina, dus sorry dat ik hier zo binnenval!
Zoals ik al ergens eerder heb gezegd, een beetje diversiteit is toch juist mooi. Als iedereen hetzelfde was zou het ook maar saai zijn.quote:Op zondag 1 november 2009 12:35 schreef Diaan73 het volgende:
Ik ben zelf heel benieuwd naar hoe onze kinderen zijn over zo'n pakweg 18 jaar.... ieder met zn eigen opvoeding.
ik dacht dat kritische vragen hier ook gesteld mochten worden en daarmee heb je dus een kritisch tegengeluid. Afkeuring hoort er niet thuis, eens.quote:Op zondag 1 november 2009 12:41 schreef Kleurdoos het volgende:
nou en daar is het topic dus niet voor, ik hoef niet te lezen waarom men er NIET aan doet, maar waarom wel en hoe
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. neequote:Op zondag 1 november 2009 12:47 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik dacht dat kritische vragen hier ook gesteld mochten worden en daarmee heb je dus een kritisch tegengeluid. Afkeuring hoort er niet thuis, eens.
Waarom bij voorbaat al van het negatieve uitgaan? Ik snap dat nooit zo... Ik lees graag en veel over vanalles en nog wat. En soms zie ik dingen staan waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht'. Dan wil ik gewoon graag weten wat de achterliggende gedachte van een handeling is. Puur interesse dus, terwijl ik soms niet eens overweeg verder iets met die informatie te doen.quote:Op zondag 1 november 2009 12:56 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. nee
Kun je niet kijken of je misschien niet kan carpoolen met een paar mama's, iemand anders die wel zou willen inspringen of iets anders regelen? Het zou jammer zijn als je je jongste kind voor je gevoel 'niet het beste kan geven', omdat het niet haalbaar is qua tijd/energie van de ouders. Ik nam voor het gemak even aan dat het dus gaat om het vervoer en je hoopt natuurlijk dat het kind dat uiteindelijk zelf kan binnen een redelijke tijd.quote:Op zondag 1 november 2009 12:57 schreef kezz het volgende:
Ik denk dus idd dat de jongste ook maar naar de gewone school gaat, vanwege al het geregel, maar ik vind het tegelijkertijd wel jammer.
Waar ik zelf van geleerd heb zijn mijn 2 kinderen. Wat bij de oudste wel werkte sloeg bij de jongste niet aan. Was echt even verbaasd in het begin, want ik dacht dat de oudste zo lief en rustig was door mijn opvoedingquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef kahlie het volgende:
Ik kan nu wel zeggen: "Ik zou mijn baby nooit laten huilen", maar als ik idd een kindje krijgt dat die 5-minuten verwerkhuil heeft, zal ik het toch moeten leren. Ik vind het daarom verstandig om meer van verschillende dingen af te weten. Als er dus nog moeders zijn die ervaringen willen delen dan zou ik ze graag lezen.
gewoon negeren danquote:Op zondag 1 november 2009 12:56 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. nee
Niet bij voorbaat, heb je het vorige topic gelezen?quote:Op zondag 1 november 2009 13:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom bij voorbaat al van het negatieve uitgaan? Ik snap dat nooit zo... Ik lees graag en veel over vanalles en nog wat. En soms zie ik dingen staan waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht'. Dan wil ik gewoon graag weten wat de achterliggende gedachte van een handeling is. Puur interesse dus, terwijl ik soms niet eens overweeg verder iets met die informatie te doen.
Diagonaal...quote:Op zondag 1 november 2009 13:06 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Niet bij voorbaat, heb je het vorige topic gelezen?
een kritische vraag vind ik oke.. maar als er dan een prima uitleg komt van een APér over hoe zij het doet dan vind ik dat het daar dan bij moet blijven, zij doet het op die manier en dat is dus AP, waar we het hier dus over hebben. Als er dan keer op keer een wedervraag komt om ons/ haar ervan te overtuigen dat het niet goed is, dat vind ik dus niet juist want daar gaat het niet over in dit topic.quote:Op zondag 1 november 2009 13:13 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Diagonaal...
En als ik iets tegenkom waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht' dan zal ik de vraag hier gewoon stellen. Weet je alvast dat daar verder gaan aanval achter zit
Heb je gelijk inquote:Op zondag 1 november 2009 13:18 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
een kritische vraag vind ik oke.. maar als er dan een prima uitleg komt van een APér over hoe zij het doet dan vind ik dat het daar dan bij moet blijven, zij doet het op die manier en dat is dus AP, waar we het hier dus over hebben. Als er dan keer op keer een wedervraag komt om ons/ haar ervan te overtuigen dat het niet goed is, dat vind ik dus niet juist want daar gaat het niet over in dit topic.
Geef een kind de ruimte, niet de leegte.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb je van de week nog aangehaald tijdens de 'Peuter in zicht' cursus die ik gevolgd heb.
Ik wist je niet meer letterlijk te quoten, maar hoe was het ook al weer? 'Een kind kan pas vrij zijn als het zich goed bewust is van de grenzen.'
Zoiets toch?
Ik denk dat dat een goede zaak is. Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt en merkte dat iedereen toch vooral zijn eigen ding doet. Een kinderopvangorganisatie heeft wel een motto, maar dat is vaak zo breed dat het in praktijk eigenlijk weinig kader geeft. Als je als ouder van de Gordonmethode uitgaat dan lijkt het me heel prettig dat je wéét dat dat buitenshuis ook zo gebeurt.quote:Op zondag 1 november 2009 04:46 schreef oeke het volgende:
Ancient Sound, mijn nichtje zit op een kdv dat de Gordon methode aanhangt.
Ik heb t 1 keer overwogen, tot ik bedacht dat ik dan zelf ook weer erg in de basisschoolboeken moet gaan wroeten wil ik het allemaal goed over kunnen brengen. ik denk zelf dat ik niet zoveel tijd en energie erin kan steken. Ik help haar wel met haar huiswerkquote:Op zondag 1 november 2009 13:40 schreef moussy het volgende:
Ik heb wel eens gedacht aan thuisonderwijs! (ik ben meer AP dan dat ik zelf dacht volgens mij, alleen heeft er hier nooit een naam aan gehangen)
Ik heb het dus niet zien zitten sowieso ivm mijn gebrek aan geduld en ik 'moeder' wilde zijn en niet ook nog eens de juf. Voor de rest heb ik er veel over gelezen, maar bleek tijdens het lezen het toch niet mijn ding te zijn. En nu merk ik met huiswerk dat ik er idd echt niet geschikt voor zou zijn!
het is niet alleen dat, het lijkt me ook heel raar dat je broer of zus op een andere school zit dan jij, beetje vreemd voelt dat en niet goed. daar kan zo'n kind zich dan weer heel onzeker over gaan voelen denk ik dan. de oudste zou kunnen denken: ben ik niet goed genoeg ofzo? zoiets. en dat wil ik al helemaal niet.quote:Op zondag 1 november 2009 13:03 schreef kahlie het volgende:
[..]
Kun je niet kijken of je misschien niet kan carpoolen met een paar mama's, iemand anders die wel zou willen inspringen of iets anders regelen? Het zou jammer zijn als je je jongste kind voor je gevoel 'niet het beste kan geven', omdat het niet haalbaar is qua tijd/energie van de ouders. Ik nam voor het gemak even aan dat het dus gaat om het vervoer en je hoopt natuurlijk dat het kind dat uiteindelijk zelf kan binnen een redelijke tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |