Ik sta er idd niet achter, maar het moet gewoon. Wel ben ik erg blij met de opvang voor Senna de drie dagen dat ik weg ben: 1 dag zorgt papa voor haar, een dag om en om de oma's en ze hoeft maar 1 dag naar het kdv. Op zich vind ik het voor haar ook wel goed dat ze ook naar het kdv gaat, aangezien ze geen broertje of zusje zal krijgen, maar ik geloof inet dat ze er nu al direct echt iets aan heeft. Maar goed, het is maar 1 dag, dus dat is te overzien.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:17 schreef Kleurdoos het volgende:
Pff Sly, lijkt me erg lastig, weer gaan werken als je er zelf niet echt achter staat. Het went vast wel, maar ik begrijp dat het ergis in t begin.
Nu Elin 10 mnd is (vandaag!) zit ik er dus weer aan te denken buitenshuis te gaan werken (part time, en zelfs dat vind ik al lastig)
weet je wat mij nou zo tegen staat en me heel recalcitrant maakt? dat er aan natuurlijk ouderschap vervolgens regeltjes worden gehangenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:46 schreef Pvoesss het volgende:
Natuurlijk Ouderschap (AP) gaat uit van de volgende doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om deze doelen te kunnen bereiken zijn handvatten geformuleerd:1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan. 2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen. 3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf. 4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt. 5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan. 6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken. 7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding. 8. Bewaar het evenwicht in je gezinsleven.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:45 schreef Groofsken het volgende:
Ik zier er dus ook echt een gevaar in, vooral in het principieel volgen van die 8 uitgangspunten. Volgens mij is het veel natuurlijker en gezonder om gewoon per moment te bepalen wat voor iedereen het beste is. En ik geloof ook dat de meeste moeders/ ouders automatisch in eerste instantie hun kind voorop stellen in behoeften. Dat dat net zo goed natuurlijk is inderdaad
.
dit klinkt wel heel komischquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:21 schreef Pvoesss het volgende:
vaders kunnen toch ook borstvoeding geven??
Gekolfde melk van mama in een flesje in een mannenbh verstoppenquote:
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:29 schreef snakelady het volgende:
Het neefje van mijn man heeft ook tot zijn 12de ofzo bij zijn moeder in bed geslapen ( ouders zijn gescheiden) en moet wel eerlijk zeggen, kind is een enorm mama's kindje en best een watje.
Zelfs nu hij 20 jaar is is hij nog totaal niet zelfstandig.
Ik stel me zo voor dat de voorstanders van borstvoeding die niet alleen waardevol vinden vanwege de eigenschappen van de melk zelf, maar ook de manier van contact hebben met je kind. BV-melk geven met behulp van een flesje is volgens zo'n theorie wel praktisch, maar ook ondergeschikt aan de warmte/geborgenheid van het aan de borst liggen. Nu ben ik zelf van plan om borstvoeding te gaan geven, maar ik zou dus misschien uit principe/gevoel ook erbij kolven zodat papa soms de fles kan geven. Dat lijkt me zo waardevol.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:21 schreef Pvoesss het volgende:
vaders kunnen toch ook borstvoeding geven??
Zoals Davinia ook al zegt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:27 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, weet je wat het mooie is, door je kind dicht bij je te houden, merk je heel gauw wanneer hij meer behoefte aan afstand heeft. (en dan heb ik het niet over co-sleepen, meer iha)
als je kind weet dat jij er altijd bent als stabiele basis waarop ze kunnen terugvallen, worden ze zekerder van zichzelf en durven ook beter de wereld te ontdekken. het ligt in elkaars verlengde, ookal lijkt het paradoxaal.
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:27 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, weet je wat het mooie is, door je kind dicht bij je te houden, merk je heel gauw wanneer hij meer behoefte aan afstand heeft. (en dan heb ik het niet over co-sleepen, meer iha)
als je kind weet dat jij er altijd bent als stabiele basis waarop ze kunnen terugvallen, worden ze zekerder van zichzelf en durven ook beter de wereld te ontdekken. het ligt in elkaars verlengde, ookal lijkt het paradoxaal.
Ik ook niet, maar soms ontkom je er bijna niet aan helaas. We houden het beperkt tot 2 dagen in de week, gelukkig. De enige andere optie was dat ik zou stoppen met werken, maar dat is vanwege verschillende redenen niet haalbaar.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?
Ik ben het met diverse dames, vooral AncientSound, eens. AP heeft prachtprincipes, maar een ouder die sensitief is (en ik zie mijzelf en ook mijn partner zo) zal ze eigenlijk als vanzelf volgen.
En heel eerlijk gezegd kan ik een KDV (op jonge leeftijd) niet rijmen met AP.
Maar niemand zegt toch dat een niet-AP kind dat allemaal nooit zal hebben?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.
Dat kind blaakt van zelfvertrouwen.
Maar dat komt door het positief benaderen, dus als ze iets goeds doet complimentjes geven.
Veel knuffelen, stoeien, dansen, gek doen en laten helpen.
Laten weten aan haar dat we blij zijn met haar.
Dus dat staat denk ik toch los van AP.
Ik had ook een beetje zo'n gevoel dat het alleen maar om de moeder draait en de vader er voor de leuk bijhangt.
Maar dat zou geloof ik nog uitgelegd worden later hoe dat echt zit.
Aangezien ik de rol van de vader ook enorm belangrijk vind, net zo belangrijk als die van de moeder.
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijkquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?
Ik ben het met diverse dames, vooral AncientSound, eens. AP heeft prachtprincipes, maar een ouder die sensitief is (en ik zie mijzelf en ook mijn partner zo) zal ze eigenlijk als vanzelf volgen.
En heel eerlijk gezegd kan ik een KDV (op jonge leeftijd) niet rijmen met AP.
maar co-sleepen wil toch niet zeggen dat je kind nooit ergens anders logeert?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijk
Nee, dat bedoel ik juist, er werd gesuggereerd dat door deze methode je kind zelfverzekerd word, maar met andere wijze van opvoeden kan je kind ook zelfverzekerd worden, dus ik link die zelfverzekerdheid dan niet aan het AP maar gewoon aan het positief benaderen van je kind.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:41 schreef cattie het volgende:
[..]
Maar niemand zegt toch dat een niet-AP kind dat allemaal nooit zal hebben?
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg een beetje het idee dat het topic zijn doel voorbijschiet. Voelde ik me in het babietjestopic met mijn manier van met Senna omgaan soms niet thuis, nu krijg ik nog het gevoel dat ik me moet verdedigen, terwijl ik ook al heb gezegd dat ik niet volgens AP opvoed, maar volgens gevoel en dat er veel raakvlakken zijn met AP.
Volgens mij is dat juist de basis van AP. Los van de middelen die je gebruikt (bv en cosleepen, dus)quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.
Dat kind blaakt van zelfvertrouwen.
Maar dat komt door het positief benaderen, dus als ze iets goeds doet complimentjes geven.
Veel knuffelen, stoeien, dansen, gek doen en laten helpen.
Laten weten aan haar dat we blij zijn met haar.
Dus dat staat denk ik toch los van AP.
Ik had ook een beetje zo'n gevoel dat het alleen maar om de moeder draait en de vader er voor de leuk bijhangt.
Maar dat zou geloof ik nog uitgelegd worden later hoe dat echt zit.
Aangezien ik de rol van de vader ook enorm belangrijk vind, net zo belangrijk als die van de moeder.
Positief benaderen vind ik wel weer erg aan AP gekoppeld.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik juist, er werd gesuggereerd dat door deze methode je kind zelfverzekerd word, maar met andere wijze van opvoeden kan je kind ook zelfverzekerd worden, dus ik link die zelfverzekerdheid dan niet aan het AP maar gewoon aan het positief benaderen van je kind.
Ik heb nooit bij mijn ouders in bed geslapen, en ik wilde ook neit mee op kamp, want ik vond het eng.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijk
Maar het topic gaat toch over AP? Ik vind de discussie ook niet een heel gezellige toon hebben en heb zelfs de hele tijd het idee dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoeltquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg een beetje het idee dat het topic zijn doel voorbijschiet. Voelde ik me in het babietjestopic met mijn manier van met Senna omgaan soms niet thuis, nu krijg ik nog het gevoel dat ik me moet verdedigen, terwijl ik ook al heb gezegd dat ik niet volgens AP opvoed, maar volgens gevoel en dat er veel raakvlakken zijn met AP.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:49 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Maar het topic gaat toch over AP? Ik vind de discussie ook niet een heel gezellige toon hebben en heb zelfs de hele tijd het idee dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoelt, maar het is wel een discussie over AP, zoals dacht ik bij de topictitel past?
Voel je je in het babytopic of moedertopic ofzo dan beoordeeld over hoe jij/ jullie het doen? Je komt op mij gewoon over als een hele lieve moeder hoor, die geniet van haar dochter en het beste voor haar wil
.
ja dat denk ik ook! dat we het in feite enorm met elkaar eens zijn! Daarom vind ik het jammer dat jij en miss sly bijvoorbeeld het gevoel hebben dat jullie je moeten verdedigen, want waarom zou je dat moeten doen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:45 schreef cattie het volgende:
Misschien ben jij stiekem ook wel aan het AP-en Kezz!![]()
Ik draag Fee ook echt niet de hele dag en Ive al zeker niet, maar dan doe ik het net als jij. En troosten hoeft ook niet aan de borst wat mij betreft (Fee wil helemaal niet met de borst getroost worden. Borst is drinken voor haar). Die punten zijn wat mij betreft uitgangspunten, maar het gaat er volgens mij meer om wat je insteek er achter is. En ik denk dat onze insteek toch wel redelijk hetzelfde is. De uitwerking is op een paar punten alleen anders.
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:44 schreef p_iglet het volgende:
[..]
maar co-sleepen wil toch niet zeggen dat je kind nooit ergens anders logeert?
Voor je 12de nooit een nacht bij je moeder vandaag geweest zijn lijkt me een aparte keuze, welke manier van opvoeden je ook hebt.
Hier is het wel een zeer bewuste keuze dat Pepijn nog nooit langer dan 1 nacht uit logeren is geweest zonder papa of mama erbij.
Ja, dat roept wel dingen op inderdaad, dat is volgens mij ook wat Kezz zegt toch? Daar krijgt ze jeuk van.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:51 schreef cattie het volgende:
[..]
![]()
Maar als je er een etiketje op plakt, wordt het blijkbaar engig.
Dan komt het gewoon denk ik dat ik het stom vind dat het ineens een naam moet hebben, hahaha.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:47 schreef cattie het volgende:
[..]
Positief benaderen vind ik wel weer erg aan AP gekoppeld.
En er zijn ook opvoedmanieren waar je kind niet zelfverzekerd van wordt. Helaas zie ik die 3 dagen in de week voorbij komen.
Ik hou ook neit van hokjes!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:48 schreef kezz het volgende:
wat is het doel van het topic dan miss Sly? dat alleen mensen die zich aangesproken voelen hier posten? dat kan toch niet? Ik denk overigens dat als de gemoederen wel weer zullen bedaren hoor en dat dan alleen die mensen over blijven
Ik wil overigens ook helemaal niet zeggen dat ik er iets slecht aan vind, helemaal niet zelfs.
het is mijn probleem dat ik er jeuk van krijg hoor, ik heb gewoon iets tegen dat soort hokjes.
doe gewoon je ding, zoals het voor jou goed voelt is mijn idee
Als je het enkel voor je eigen gemak doet, (dus geen nare geschiedenis, of medicatie, of borstverkleiningen of andere zwaarwegende argumenten, gewoon "dan kan manlief ook mooi die nachtvoeding doen") vind ik heel wat anders dan als iemand vanuit het kind denkt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.
Sommige mensen nemen de regeltjes iets te letterlijk en sluiten hun eigen gevoel compleet uit en slaan dan dus door.
Nou geloof ik echt wel dat de meerderheid hier een geweldige middenweg hierin kan vinden.
Maar ik krijg er gewoon een vreemd gevoel bij dat mensen echt hun kinderen opvoeden volgens de opgeschreven regeltjes van anderen, dat je een leidraad gebruikt kan natuurlijk maar proef her en der toch wel een afwijzing naar andere opvoedingsmanieren en dat vind ik jammer ( gelukkig de meeste niet hoor).
Zoals borstvoeden, ik ken een vrouw die geen borstvoeding wil geven ivm dat ze vroeger misbruikt is, ze kan er gewoonweg niet tegen.
Zo ken ik iemand die geen borstvoeding wil geven ivm dat ze zich er gewoonweg niet fijn bij voelt.
Ook vrouwen die het niet doen ivm werk.
En sommige willen het wel maar het lukt gewoonweg niet.
Waneer mag het wel en waneer niet?
Lees eerder dat het bij demi niet erg was want ik heb geprobeerd en mijn best gedaan, had ik dan de wind van voren gekregen als ik het gewoonweg niet had gewild?
Ik ben meer van je eigen intutie gebruiken en doen waar je je goed bij voelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |