abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76866005
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 20:14 schreef Bowny het volgende:

[..]

Lol, same here....voor erbij.
Voor erbij kan het straks wel uit met die KM heffing
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_76872203
Ik zou aanvankelijk alleen wat andere boxjes kopen....

Uiteindelijk heb ik m'n budget meer dan verdubbeld en gaat er een composetje incl. versterker in van iemand van een e30 forum die overschakelt op grotere (16cm) speakers. Ik ben niet zo'n audiofiel, maar hopelijk is het geluid een beetje leuk met dit setje.

Het is een Rodek Compo 13Cm Rnc135Neo setje. Nieuwe kabels en een versterker die er al bij zat (aangezien die dingen 80w RMS zijn en mijn radio dat niet haalt).

Het gaat er volgende week zaterdag in.



Dat zijn overigens de originele E30 tweeterkapjes, dus alles kan mooi origineel worden weggewerkt .

[ Bericht 10% gewijzigd door Maharbal op 15-01-2010 23:02:02 ]
pi_77011837
Afgelopen zondag eindelijk de veren geplaatst met behulp van 1.5 andere E30 fanaten (de andere was niet heel erg E30 fanaat ). Hierbij even een foto-verslagje:

Eerst het beestje even opkrikken:


Laten we nu even de wieltjes er af halen, is misschien wel handig:


Verdomme, de draagarm wil niet los! Dan maar slaan met een hamer....let ook op het formaat van de hamer: inschattingsfoutje


Later kwam het zwaarder geschut (een grotere hamer). Toen kwam de draagarm los en hing er ineens een veerpoot in je wielkuipen:


Verenspanners er op, altijd handig aangezien ik even een slechte dag had en de veren dus niet handmatig kon indrukken:


En nu? Snel dat mooie rode ding er op gooien, dat zal vast wel de bedoeling zijn:


Maharbal, begin jij ondertussen even aan de andere kant? Ga de remklauw maar loshalen:


Ja verdomme, in theorie klinkt dat allemaal erg makkelijk...maar hij zat vast. Dan gaan we er toch met het volle gewicht aan hangen:


Helaas had ik even geen tijd om m'n broek op te hijsen, dus dan maar zo .

Uiteindelijk lukte ook de andere kant.

Toen snel even de achterkant. Demper loshalen, bende valt naar beneden en de oude veer kan er zo tussenuit. De nieuwe veer wilde er alleen niet zo 1-2-3 in zonder wat gepruts, maar na 15 min lukte dat ook wel:


De veren moeten nog inzakken, maar dit is ongeveer hoe het er naderhand uitzag:



Je kunt de mooie 6cyl meteen zien .


En dat was het foto-verslagje. Binnenkort even wat foto's schieten als de auto wat verder gezakt is, maar ik ben tevreden met het resultaat.

Buddy en Jos heel erg bedankt voor de hulp! Zonder jullie hulp was ik waarschijnlijk nu nog bezig met de remklauw .
  † In Memoriam † dinsdag 19 januari 2010 @ 16:35:13 #204
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77014720
Hoe moet die auto verder zakken
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77014913
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:35 schreef 2cv het volgende:
Hoe moet die auto verder zakken
Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
pi_77014997
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:39 schreef L0we het volgende:

[..]

Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
Dat is wat ik bedoelde inderdaad.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:45:00 #207
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77015201
Had je de dempers ook al vervangen?

(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien )
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:45:32 #208
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77015228
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.

Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_77015347
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
pi_77015361
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef daNpy het volgende:
Had je de dempers ook al vervangen?

(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien )
Er zaten al andere dempers onder in verband met het M-Technic onderstel, waarbij hij al standaard 15mm lager lag. Hij is nu naar 35mm lager gegaan, dus de dempers horen het uit te houden. Als de kapot gaan, dan komen er anderen onder, maar ik verwacht niet dat ze al te snel kapot gaan.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.

Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
Ja, dat is iets voor in de lente/zomer. Het is nogal koud in de winter, ook in een dergelijke schuur. Daarbij komt dat het al redelijk laat begon te worden, dus helaas wat tijdgebrek.

Hij lag overigens al lager dan standaard (15mm ivm M-technic), maar hij lijkt voorover te hangen omdat ze net de achterkant via 't diff gingen opkrikken.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:48:46 #211
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77015378
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...

Edit: Die Mtech dempers zijn bedoeld voor de M-tech veren.
Er zijn prima setjes te koop die alles in een keer vervangen, waarbij het hele spul ook op elkaar aangepast is (vaak nog instelbaar etc). KW, bilstein etc en het is heus niet onbetaalbaar
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_77015482
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef daNpy het volgende:
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...
Dat begrijp je verkeerd. Er zit een M-technic sportonderstel onder met af-fabriek andere veren en andere dempers, die al gemaakt zijn op een verlaging (hij staat immers af-fabriek lager).

Van 15mm naar 35mm is geen wereld van verschil. Als ze toch kapot gaan gooi ik er een setje bilstein B8 of iets dergelijks onder, maar ik ga op dit moment niet even preventief ¤500 euro over de balk gooien .

edit: Theoretisch horen standaard dempers tot 35mm lager mee te kunnen komen (jullie weten ongetwijfeld dat de demper dan minder ruimte over heeft om te dempen en dus sneller stukgaat). Als sommige E30's al met standaard dempers al tijden fatsoenlijk rond kunnen rijden met 35mm, dan kan ik dat ook met M-technic dempers die gebouwd zijn op een kortere "dempingsslag". Als dat niet het geval is, dan komen we daar vanzelf achter.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:57:17 #213
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77015750
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef L0we het volgende:

[..]

Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.

Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_77015909
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:57 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.

Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
Ik snap je ook wel hoor, maar de omstandigheden waren er helaas even niet naar. Dit dingetje is dus op mijn todo-lijstje gekomen waarmee ik weer vanaf de lente aan de slag ga.

Werkt een stuk prettiger als je niet aan het verkleumen bent, aangezien ik ook afhankelijk ben van anderen m.b.t. sleutelruimte. Wij hebben hier zelf geen garage en/of loods, dus het gros van m'n werk doe ik buiten. Sneeuw, kou, nattigheid en donker zijn dan niet je beste vriend.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:03:58 #215
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77016061
Daar heb je dan weer helemaal gelijk in
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:54:56 #216
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_77020619
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_77020875
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.
[ afbeelding ]
Foto is een beetje te donker daar denk ik, maar de schijven achter (en voor) zagen er nog dik prima uit. Remblokken waren ook pas halverwege, dus dat kan ook nog wel even met mijn jaarlijkse kilometrage (minder dan ~8.000).
  dinsdag 19 januari 2010 @ 19:37:27 #218
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_77022696
Heb ik het idd. niet goed gezien
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_77022757
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:37 schreef Hyperdude het volgende:
Heb ik het idd. niet goed gezien
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.

Misschien moeten die remklauwen rood !
pi_77022919
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Misschien moeten die remklauwen rood !
Nee
Facts don't care about your feelings
pi_77023932
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.

Misschien moeten die remklauwen rood !
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk )

Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Calm down, please!
pi_77024349
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk )

Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Of zwart inderdaad!

Het geluid gaat er komende zaterdag in, moest even worden verschoven in verband met planning etc. Zaterdagavond dus hopelijk weer een update!

Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
pi_77027275
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:11 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Calm down, please!
pi_77027994
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat klinken.

Dat meetrillen heb je heel snel in de E30, dat heb ik zelfs nu al met die kartonnen dingen uit '89. De bedoeling is dat ik daar in de lente/zomer wat van die dempingsmatten achter ga gooien, kijken hoe dat is.

Verder zal ik inderdaad eens moeten uitzoeken hoe dat zit met m'n HU, maar dat is op dit moment niet noodzaak denk ik. Voorlopig komen er geen speakers achterin, en zullen de speakers voorin gewoon m'n "normale" speakers zijn. Het budget is helaas (voor dit deel) niet meer rekbaar, het budget is zelfs meer dan verdubbeld haha.

Dank voor de info . Mijn bevindingen komen hier snel genoeg!
pi_77034889
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')