abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76866005
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 20:14 schreef Bowny het volgende:

[..]

Lol, same here....voor erbij.
Voor erbij kan het straks wel uit met die KM heffing
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_76872203
Ik zou aanvankelijk alleen wat andere boxjes kopen....

Uiteindelijk heb ik m'n budget meer dan verdubbeld en gaat er een composetje incl. versterker in van iemand van een e30 forum die overschakelt op grotere (16cm) speakers. Ik ben niet zo'n audiofiel, maar hopelijk is het geluid een beetje leuk met dit setje.

Het is een Rodek Compo 13Cm Rnc135Neo setje. Nieuwe kabels en een versterker die er al bij zat (aangezien die dingen 80w RMS zijn en mijn radio dat niet haalt).

Het gaat er volgende week zaterdag in.



Dat zijn overigens de originele E30 tweeterkapjes, dus alles kan mooi origineel worden weggewerkt .

[ Bericht 10% gewijzigd door Maharbal op 15-01-2010 23:02:02 ]
pi_77011837
Afgelopen zondag eindelijk de veren geplaatst met behulp van 1.5 andere E30 fanaten (de andere was niet heel erg E30 fanaat ). Hierbij even een foto-verslagje:

Eerst het beestje even opkrikken:


Laten we nu even de wieltjes er af halen, is misschien wel handig:


Verdomme, de draagarm wil niet los! Dan maar slaan met een hamer....let ook op het formaat van de hamer: inschattingsfoutje


Later kwam het zwaarder geschut (een grotere hamer). Toen kwam de draagarm los en hing er ineens een veerpoot in je wielkuipen:


Verenspanners er op, altijd handig aangezien ik even een slechte dag had en de veren dus niet handmatig kon indrukken:


En nu? Snel dat mooie rode ding er op gooien, dat zal vast wel de bedoeling zijn:


Maharbal, begin jij ondertussen even aan de andere kant? Ga de remklauw maar loshalen:


Ja verdomme, in theorie klinkt dat allemaal erg makkelijk...maar hij zat vast. Dan gaan we er toch met het volle gewicht aan hangen:


Helaas had ik even geen tijd om m'n broek op te hijsen, dus dan maar zo .

Uiteindelijk lukte ook de andere kant.

Toen snel even de achterkant. Demper loshalen, bende valt naar beneden en de oude veer kan er zo tussenuit. De nieuwe veer wilde er alleen niet zo 1-2-3 in zonder wat gepruts, maar na 15 min lukte dat ook wel:


De veren moeten nog inzakken, maar dit is ongeveer hoe het er naderhand uitzag:



Je kunt de mooie 6cyl meteen zien .


En dat was het foto-verslagje. Binnenkort even wat foto's schieten als de auto wat verder gezakt is, maar ik ben tevreden met het resultaat.

Buddy en Jos heel erg bedankt voor de hulp! Zonder jullie hulp was ik waarschijnlijk nu nog bezig met de remklauw .
  † In Memoriam † dinsdag 19 januari 2010 @ 16:35:13 #204
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77014720
Hoe moet die auto verder zakken
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_77014913
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:35 schreef 2cv het volgende:
Hoe moet die auto verder zakken
Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
pi_77014997
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:39 schreef L0we het volgende:

[..]

Nieuwe veren zakken altijd nog een beetje in
Dat is wat ik bedoelde inderdaad.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:45:00 #207
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77015201
Had je de dempers ook al vervangen?

(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien )
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:45:32 #208
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77015228
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.

Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_77015347
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.
Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
pi_77015361
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef daNpy het volgende:
Had je de dempers ook al vervangen?

(Nee geen zin om het hele topic door te spaaien )
Er zaten al andere dempers onder in verband met het M-Technic onderstel, waarbij hij al standaard 15mm lager lag. Hij is nu naar 35mm lager gegaan, dus de dempers horen het uit te houden. Als de kapot gaan, dan komen er anderen onder, maar ik verwacht niet dat ze al te snel kapot gaan.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat bij dit soort ingrepen niet even een paar uurtjes extra genomen worden om die veerpoot te schuren en in nieuwe zwarte lak te zetten (+dempers vervangen). Ik heb iets tegen dingen onder een auto uithalen en roestig terugschroeven.

Maar die verlaging is erg netjes, een E30 hoort een stukje lager te liggen dan standaard! Het lijkt op de foto alleen wel of hij voorover hangt, klopt dat?
Ja, dat is iets voor in de lente/zomer. Het is nogal koud in de winter, ook in een dergelijke schuur. Daarbij komt dat het al redelijk laat begon te worden, dus helaas wat tijdgebrek.

Hij lag overigens al lager dan standaard (15mm ivm M-technic), maar hij lijkt voorover te hangen omdat ze net de achterkant via 't diff gingen opkrikken.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:48:46 #211
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77015378
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...

Edit: Die Mtech dempers zijn bedoeld voor de M-tech veren.
Er zijn prima setjes te koop die alles in een keer vervangen, waarbij het hele spul ook op elkaar aangepast is (vaak nog instelbaar etc). KW, bilstein etc en het is heus niet onbetaalbaar
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_77015482
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef daNpy het volgende:
Ja dat vind ik ook zonde. Ik begrijp ook dat er verlagingsveren onder zit met originele dempers
Ook zoiets...
Dat begrijp je verkeerd. Er zit een M-technic sportonderstel onder met af-fabriek andere veren en andere dempers, die al gemaakt zijn op een verlaging (hij staat immers af-fabriek lager).

Van 15mm naar 35mm is geen wereld van verschil. Als ze toch kapot gaan gooi ik er een setje bilstein B8 of iets dergelijks onder, maar ik ga op dit moment niet even preventief ¤500 euro over de balk gooien .

edit: Theoretisch horen standaard dempers tot 35mm lager mee te kunnen komen (jullie weten ongetwijfeld dat de demper dan minder ruimte over heeft om te dempen en dus sneller stukgaat). Als sommige E30's al met standaard dempers al tijden fatsoenlijk rond kunnen rijden met 35mm, dan kan ik dat ook met M-technic dempers die gebouwd zijn op een kortere "dempingsslag". Als dat niet het geval is, dan komen we daar vanzelf achter.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:57:17 #213
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77015750
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:48 schreef L0we het volgende:

[..]

Ben ik ook geen voorstander van inderdaad. Meestal is het oppervlakkige roest, maar even schuren en spuiten is ook zo gedaan!
Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.

Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_77015909
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 16:57 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Klopt, maar juist van elke keer die kleine dingetjes netjes "nieuw" maken krijg je een ontzettend gave auto! Als ik mijn uitlaat vervang gaat ook elk steuntje in de nieuwe lak bijvoorbeeld. Als ik een luchtfilter vervang krijgt het filterhuis ook een beurtje (stalen huis), etc. etc.

Dat zijn imo de kleine dingen die het doen
Ik snap je ook wel hoor, maar de omstandigheden waren er helaas even niet naar. Dit dingetje is dus op mijn todo-lijstje gekomen waarmee ik weer vanaf de lente aan de slag ga.

Werkt een stuk prettiger als je niet aan het verkleumen bent, aangezien ik ook afhankelijk ben van anderen m.b.t. sleutelruimte. Wij hebben hier zelf geen garage en/of loods, dus het gros van m'n werk doe ik buiten. Sneeuw, kou, nattigheid en donker zijn dan niet je beste vriend.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:03:58 #215
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77016061
Daar heb je dan weer helemaal gelijk in
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:54:56 #216
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_77020619
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_77020875
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
Altijd geinig ,beetje stoeien met de verenspanners
De schijfjes achter zien er ook niet meer zo fris uit, of zie ik dat niet goed?
Anders ff nieuwe kopen.
[ afbeelding ]
Foto is een beetje te donker daar denk ik, maar de schijven achter (en voor) zagen er nog dik prima uit. Remblokken waren ook pas halverwege, dus dat kan ook nog wel even met mijn jaarlijkse kilometrage (minder dan ~8.000).
  dinsdag 19 januari 2010 @ 19:37:27 #218
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_77022696
Heb ik het idd. niet goed gezien
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_77022757
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:37 schreef Hyperdude het volgende:
Heb ik het idd. niet goed gezien
Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.

Misschien moeten die remklauwen rood !
pi_77022919
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Misschien moeten die remklauwen rood !
Nee
Facts don't care about your feelings
pi_77023932
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 19:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Staat wel ff op het todo-lijstje: die bende daar een kleurtje geven.

Misschien moeten die remklauwen rood !
Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk )

Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Calm down, please!
pi_77024349
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nee! (zwart of aluminium, en liefst poedercoaten, natuurlijk )

Zit 't geluid er trouwens al in en zo ja, hoe klinkt het?
Of zwart inderdaad!

Het geluid gaat er komende zaterdag in, moest even worden verschoven in verband met planning etc. Zaterdagavond dus hopelijk weer een update!

Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
pi_77027275
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:11 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je mening over het geluid? Voor zover je die kunt vormen aan de hand van de info die ik hier ergens boven heb gegeven.
Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Calm down, please!
pi_77027994
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat klinken.

Dat meetrillen heb je heel snel in de E30, dat heb ik zelfs nu al met die kartonnen dingen uit '89. De bedoeling is dat ik daar in de lente/zomer wat van die dempingsmatten achter ga gooien, kijken hoe dat is.

Verder zal ik inderdaad eens moeten uitzoeken hoe dat zit met m'n HU, maar dat is op dit moment niet noodzaak denk ik. Voorlopig komen er geen speakers achterin, en zullen de speakers voorin gewoon m'n "normale" speakers zijn. Het budget is helaas (voor dit deel) niet meer rekbaar, het budget is zelfs meer dan verdubbeld haha.

Dank voor de info . Mijn bevindingen komen hier snel genoeg!
pi_77034889
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:10 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik denk dat je enorm vooruit gaat op geluid maar er zijn wel wat aandachtspuntjes.

Je gaat al het geluid (versterkt) in de deuren van een redelijk oude auto gooien. Mits je veel isolatie gebruikt zul je wel wat resonantie / meetrillen gaan horen.

Het is trouwens niet nodig om het wattage van je speakers exact te matchen met de versterker / HU. Als je de HU zo op de speakertjes aansluit zal je al aardig geluid hebben. Je kunt evt. uitzoeken of je HU uitgangen brugbaar zijn (d.w.z. dat je dus twee outputs samen kunt voegen om zo een 2 x 27 = 54 watt RMS uitgang te maken). Dan kan je de extra versterker gebruiken om achter-speakers aan te sturen. Geluid uit de hoedenplank is meestal al beter dan geluid uit de deuren maar wanneer de speakers in de deuren als ondersteuning dienen voor wat stevigere (bass) speakers dan is je geluid tientallen malen beter dan wanneer "de power" alleen uit de deuren komt. Heb je dus nog wat budget over dan is dat zeker het overwegen waard, imo.

De tweeters gaan wel veel uitmaken ... daardoor krijg je iig je hoge tonen boven je knieën
Ik ben erg benieuwd wat je eigen reactie is als het eenmaal ingebouwd is. De componenten lijken me een uitstekende basis voor iemand die niet wil gaan icen.
Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_77035098
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Bij oude auto's schijnen de deuren inderdaad minder te klinken, maar bij de E30 is dat helemaal het geval. De speakers zitten bij de E30 namelijk helemaal bij de pedalen, en zitten ergens onderin tegen je enkels/hielen aan te blazen, vandaar dat het in de E30 vaak nog een stukje erger is en dus lastiger is om op te lossen. Om dit helemaal op te lossen zou je de speakers moeten verplaatsen naar zelfgemaakte deurpanelen op de plaats waar nu de kaartbakken zitten.
  woensdag 20 januari 2010 @ 00:09:05 #227
182073 invine
blablabla etc.
pi_77036865
Maar is het geluid echt zo slecht dat je je er aan ergert? Ik heb mijn voorste boxen ook redelijk laag zitten.. niet helemaal bij pedalen iets meer naar de stoel toe maar toch.

Ik heb ook achter 2 speakers iets hoger dan het zitvlak van de achterbank, klinkt prima! Maar dat is standaard zo. (dat ze op die plek zitten)
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_77040677
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
De auto is zooooo 1982 ... dus
quote:
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
Ja hoor ... ik zet ze allemaal naast de TV
quote:
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Inderdaad : meer speakers plaatsen en goed isoleren. Dat is waarom auto's met een signature hifi set meestal 6 ( ) of meer speakers hebben. Geluid dat aleen bij je voeten vandaan komt is akoestisch gezien gewoon ruk. Voorbeeldje :
quote:
Although you normally see the B&O badge on premium home entertainment and stereo set-ups, it has turned its attention to the A8’s interior and given the car an acoustic makeover.

The shape of the cabin has been precisely mapped and the textures of the materials used throughout noted to ensure B&O’s sound engineers have all the information they need to create the ideal audio environment. Wind and road noise were also accurately measured at a range of speeds.

Armed with all the data, the team came up with the perfect formula. A total of 14 active speakers have been fitted, delivering more than 1,000W of power. Each one has its own amplifier and is housed in an individual aluminium case. The fit and finish are sublime – for example, two tiny high-frequency speakers slide up out of the top of the dashboard when you turn the hi-fi on. It’s controlled through the same MMI dial as the standard A8’s stereo, but the sound produced by the Bang & Olufsen system is simply staggering.
Calm down, please!
pi_77041020
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:20 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hoedenplankspeakers is zoooo 1996.
Thuis zet je je boxen toch ook naast de tv en niet achter de bank?
't Klopt dat deuren vaak minder klinken bij oude auto's, maar daar valt ook inderdaad wat aan te doen.
Je weet dat ovaaltjes (hoedenplankspeakers) mid range zijn en dus ondersteuning zijn voor de sub? Daarom zitten ze achterin.
pi_77041153
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 08:15 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Je weet dat ovaaltjes (hoedenplankspeakers) mid range zijn en dus ondersteuning zijn voor de sub? Daarom zitten ze achterin.
Sub is altijd ondersteunend voor de andere speakers, natuurlijk
Calm down, please!
pi_77041212
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 00:09 schreef invine het volgende:
Maar is het geluid echt zo slecht dat je je er aan ergert? Ik heb mijn voorste boxen ook redelijk laag zitten.. niet helemaal bij pedalen iets meer naar de stoel toe maar toch.

Ik heb ook achter 2 speakers iets hoger dan het zitvlak van de achterbank, klinkt prima! Maar dat is standaard zo. (dat ze op die plek zitten)
Bij vrijwel alle auto's tegenwoordig zitten die dingen redelijk laag, maar alsnog zodanig dat het geluid vrij omhoog kan richting je hoofd etc. Bij mij zitten ze dus echt bij de pedalen, en dan knalt het geluid deels die kleine ruimte in en gaat het minder klinken.

Dat is althans de theorie er achter als ik het goed heb begrepen.

Sowieso klinkt het bij mij op dit moment niet omdat er speakers uit '89 in zitten .

Ik zal komend ook wel wat foto's schieten van de plaats van de speakers.
  woensdag 20 januari 2010 @ 14:45:38 #232
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77053460
Hoge tonen worden veel sneller gedempt dan lage tonen, daarom zitten er altijd in/op/bij het dashboard of de A-stijlen tweeters, en in de deur mid-range tot laag
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_77212475
Gister een kleine 5 uur bezig geweest met het installeren van het audio-gebeuren.

Eerst begonnen met het weghalen van de passagiersstoel, aangezien ik daar de versterker onder wilde hebben:


De deurpanelen moesten er uiteraard ook af, aangezien we kabels moesten leggen voor de tweeters:



Na wat gepruts waren de draden aan beide kanten gelegd:


Toen mochten de deurpanelen er weer op:


Gepruts moet het leggen van de bedrading van de speakers en crossovers naar de versterker:


En ja, het stofje op de zitting van de bestuurdersstoel moet even vervangen worden. Gelukkig kun je dat nog nieuw bij de BMW dealer halen. Dat wordt dan ook ergens in de lente gedaan.

Mijn accu ligt achterin, dus de bedrading voor de versterker moest van achteren komen:


En hier kwam het weer tevoorschijn:


De versterker goed neerleggen, draden aansluiten etc:


Aangezien er geen plaats meer was voor mijn crossovers onder de middenconsole, zitten ze op een andere plek. Een ligt boven de ABS computer (links onder dashboard) en de andere ligt boven de ECU (recht boven het dashboardkastje).

Uiteindelijk alles netjes aangesloten en nog even zitten prutsen met de versterker. Mijn radio krijgt geen constante stroom (dus hij kan niet aan als de auto niet op contact staat) en dus hebben we de versterker zo aangesloten dat dat ding aangaat als de radio aangaat. Nog even gezocht naar de correcte kabel achter de radio, maar dat was na 10 min prutsen ook opgelost.

Tenslotte is er nu toch ook een dikkere speakerkabel in gekomen.

Onderweg terug even goed beluisterd natuurlijk en het klinkt een stuk beter dan m'n vorige speakers uit '89. Ik kan nu daadwerkelijk de instrumenten van elkaar onderscheiden. Alleen ben bang dat ik toch nog een beetje meer bass wil, wat inhoudt dat ik misschien toch maar 's ooit moet kijken naar een bescheiden sub .
pi_77238385
Let je er wel een beetje op dat de versterker warm wordt? En graag gekoeld wil worden?
pi_77238657
quote:
Op maandag 25 januari 2010 07:42 schreef OxygeneFRL het volgende:
Let je er wel een beetje op dat de versterker warm wordt? En graag gekoeld wil worden?
Verschilt dat ook niet per versterker en hoeveel watt die dingen zijn?

Ik had hier en daar al gelezen dat mensen die dingen ook onder de stoelen voorin hadden gezet.
pi_77238665
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:16 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Verschilt dat ook niet per versterker en hoeveel watt die dingen zijn?

Ik had hier en daar al gelezen dat mensen die dingen ook onder de stoelen voorin hadden gezet.
De vloer is de koudste plek in de auto ... dat zit wel goed. Wat Oxy denk ik bedoelt is dat je 'm wel laat ademen (geen tapijt en rotzooi er overheen).
Calm down, please!
pi_77238682
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:18 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

De vloer is de koudste plek in de auto ... dat zit wel goed. Wat Oxy denk ik bedoelt is dat je 'm wel laat ademen (geen tapijt en rotzooi er overheen).
Er zit niks overheen inderdaad. We hebben 'm netjes vastgezet met van die tapijt-schroeven (waarmee je normaal je vloerkleedjes in de bekleding draait) en de bedrading met wat tape op dat ding.
pi_77238834
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Er zit niks overheen inderdaad. We hebben 'm netjes vastgezet met van die tapijt-schroeven (waarmee je normaal je vloerkleedjes in de bekleding draait) en de bedrading met wat tape op dat ding.
Niet dat íe toevallig naast een rooster van je verwarming ligt
Calm down, please!
pi_77238909
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:36 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Niet dat íe toevallig naast een rooster van je verwarming ligt
Dat dus. Ik heb onder mijn stoelen verwarming liggen voor de voetjes van de passagiers. Het zou bij mij daar ook wel passen maar het is daar aardig warm. En ik weet niet hoe hoog je stoel is maar heel veel ademsvrjiheid zou hij bij mij niet hebben. Vandaar.
pi_77247659
We hebben nog goed gekeken of er daar roosters of ventilatie liep voor de verwarming, maar konden niets ontdekken. Het kan best zo zijn dat in zo'n oude auto er simpelweg geen ventilatie naar de voetjes van de passagiers loopt .

Qua ademruimte is het niet megaveel, maar er zit nog wel een paar cm boven. Aangezien er niet zo heel vaak iemand op zit (en de stoel kan ook naar boven etc.) lijkt mij dat genoeg? Als dat ding toch te heet wordt, waar kun je dat aan merken? Het feit dat je nu ineens stoelverwarming op je passagiersstoel hebt?

Overigens nog een vraagje: telkens als ik afrem/de koppeling intrapt (zodat de toeren gewoon zakken naar ~500) slaat het geluid even over als ie de 600/700 toeren passeert. Het duurt maar echt een fractie van een seconde en daarna gaat het weer prima als ik optrek etc, bochten maak...maar zodra ik dus weer rem en de toeren de grens van 600/700 passeren, slaat ie weer even een fractie over. Enig idee wat dat zou kunnen zijn? Dat is dus alleen als de toeren naar beneden gaan door afremmen. Als de toeren die grens weer passeren bij optrekken is er niks aan de hand.
Zou dat kunnen samenvallen met het feit dat mijn accu al niet meer al te goed is (en volgende maand vervangen wordt)?
pi_77250549
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:16 schreef Maharbal het volgende:
We hebben nog goed gekeken of er daar roosters of ventilatie liep voor de verwarming, maar konden niets ontdekken. Het kan best zo zijn dat in zo'n oude auto er simpelweg geen ventilatie naar de voetjes van de passagiers loopt .

Qua ademruimte is het niet megaveel, maar er zit nog wel een paar cm boven. Aangezien er niet zo heel vaak iemand op zit (en de stoel kan ook naar boven etc.) lijkt mij dat genoeg? Als dat ding toch te heet wordt, waar kun je dat aan merken? Het feit dat je nu ineens stoelverwarming op je passagiersstoel hebt?

Overigens nog een vraagje: telkens als ik afrem/de koppeling intrapt (zodat de toeren gewoon zakken naar ~500) slaat het geluid even over als ie de 600/700 toeren passeert. Het duurt maar echt een fractie van een seconde en daarna gaat het weer prima als ik optrek etc, bochten maak...maar zodra ik dus weer rem en de toeren de grens van 600/700 passeren, slaat ie weer even een fractie over. Enig idee wat dat zou kunnen zijn? Dat is dus alleen als de toeren naar beneden gaan door afremmen. Als de toeren die grens weer passeren bij optrekken is er niks aan de hand.
Zou dat kunnen samenvallen met het feit dat mijn accu al niet meer al te goed is (en volgende maand vervangen wordt)?
Hoe heb je je voedingskabel gelegd, gezekerd? apart van signaalkabel? Dik genoeg?

En je merkt het als je versterker te warm wordt dat ie in protect vliegt en dus uitgaat.
pi_77251335
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:23 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Hoe heb je je voedingskabel gelegd, gezekerd? apart van signaalkabel? Dik genoeg?

En je merkt het als je versterker te warm wordt dat ie in protect vliegt en dus uitgaat.
Voedingskabel gaat rechtstreeks van de accu naar de versterker. De kabel lijkt me dik genoeg (zie plaatjes), of niet? En wat bedoel je met de signaalkabel? De kabel die van de versterker naar de speakers/radio gaat? In dat geval ligt alles apart, want de voedingskabel komt van achteren (accu achterin) terwijl de radio dus voorin ligt etc. De voedingskabel loopt gewoon naast de accukabel het interieur in.
pi_77251440
Sorry kan hier geen plaatjes zien op me werk. Met signaalkabel bedoel ik RCA kabel (van versterker naar radio).

Hoe heb je de accu achterin aangesloten zodat die ook wordt opgeladen? met een Diodebrug?
pi_77251591
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:41 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sorry kan hier geen plaatjes zien op me werk. Met signaalkabel bedoel ik RCA kabel (van versterker naar radio).

Hoe heb je de accu achterin aangesloten zodat die ook wordt opgeladen? met een Diodebrug?
Die signaalkabel ligt inderdaad dus apart, omdat de accu achterin ligt.

Verder is het daadwerkelijk aansluiten op de accu gedaan door de persoon die mij hielp, aangezien hij er meer verstand van had. Ik heb dus werkelijk geen idee wat een diodebrug is. Wat bedoel je precies met dat de accu wordt opgeladen (of bedoel je versterker?).

Aangezien we er hier met woorden (ik weet er te weinig van) niet uit gaan komen, schiet ik zometeen wel even een plaatje van de aansluiting op de accu. Kun je het eventueel vanavond bekijken?
pi_77251930
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:45 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Die signaalkabel ligt inderdaad dus apart, omdat de accu achterin ligt.

Verder is het daadwerkelijk aansluiten op de accu gedaan door de persoon die mij hielp, aangezien hij er meer verstand van had. Ik heb dus werkelijk geen idee wat een diodebrug is. Wat bedoel je precies met dat de accu wordt opgeladen (of bedoel je versterker?).

Aangezien we er hier met woorden (ik weet er te weinig van) niet uit gaan komen, schiet ik zometeen wel even een plaatje van de aansluiting op de accu. Kun je het eventueel vanavond bekijken?
Nou ik neem aan dat je accu achterin opgeladen wordt anders is hij na een paar minuten leeg Er moet dus een kabel tussen je voorste accu/dynamo naar achter gelegd worden.
pi_77251985
Pics:




Mijn accu ligt altijd achterin, er is dus geen voorste accu. Hoort bij de 50/50 gewichtsverdeling van BMW etc.

edit: Daarom snapte ik je opmerking over opladen al niet .
pi_77256717
Ten eerste je hebt een vrij dun kabeltje. IK heb 16mm2. Beter de dik dan te dun (ivm brand)
Ten tweede heb je de voeding niet echt netjes aan de accu vastgemaakt.
pi_77257123
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ten eerste je hebt een vrij dun kabeltje. IK heb 16mm2. Beter de dik dan te dun (ivm brand)
Ten tweede heb je de voeding niet echt netjes aan de accu vastgemaakt.
Ik heb 'm dus niet aan de accu vastgemaakt. Hoe zou het anders moeten/kunnen?

Maar dat verklaart toch nog niet waarom dat ding een beetje overslaat als ik afrem/koppeling intrap en het toerental bij een bepaald toerengebied komt. Ligt het dan alsnog aan de accu?
  maandag 25 januari 2010 @ 18:11:43 #249
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_77257715
Nee wat dat betreft zit ie goed zat aan de accu hoor
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_77257752
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb 'm dus niet aan de accu vastgemaakt. Hoe zou het anders moeten/kunnen?

Maar dat verklaart toch nog niet waarom dat ding een beetje overslaat als ik afrem/koppeling intrap en het toerental bij een bepaald toerengebied komt. Ligt het dan alsnog aan de accu?


HIer zit ie toch echt aan de accu vast hoor Zo te zien heb je gewoon het uiteinde van de kabel tussen de pool gepropt en aangedraaid. Er hoort een koperen ring om de bout van de accu. Dan heb je maximaal contact. Nu is er misschien sprake van slechte overdrachtspanning.

Het kan zijn dat je accu inderdaad bij bepaalde delen effe niet genoeg spanning/stroom/kracht kan afgeven. Heb je het ook bij zachte volumes? Heb je je dynamo al eens doorgemeten met een multimeter?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')