Welke krachten hebben we het dan over? Fixiekrachten?quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:36 schreef vault_tec het volgende:
Ik denk toch dat als je reeel wilt zijn je 400 euro verder bent. Onderdelen van wielren fietsen zijn niet berekend op de krachten die je bij een fixed gear fiets hebt.
Je kan besparen maar als dan je cranck afbreekt ben je wel de lul. Ga langs pristine en vertel wat je wilt, hun kunnen verder helpen.
Het is mij gelukt! En brak bijna me nekquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Welke krachten hebben we het dan over? Fixiekrachten?
En crank breken, je zal de eerste zijn die een massief stalen crank breekt hoor
Was shimano dura-ace setje. En achja alles kan kapot.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:03 schreef Life2.0 het volgende:
Pisbakken staal dan, zonder slijptol komt er nog geen krasje op die oude cranks
Die komen uit de tijd dat staal niet kon roesten
Voor remt beter dan achter. Maar je glijdt makkelijker weg.quote:
Daarom ook 'fixie'quote:
singlespeed dus?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:34 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Daarom ook 'fixie'
Ik wil gewoon een vereenvoudigde licht rijdende minimalistische fiets maken
Ehm, ja. Ben niet helaal thuis in de juist terminologiequote:
Nice, alleen het fietsen in de regen lijkt mij wat kutquote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:58 schreef Life2.0 het volgende:
Das ongeveer wat mijn racefiets is, dragbar, 2 remmen, 1 tandwiel voor (wel 5 achter, heb al singlespeed fiets)
Klopt. Maar in de regen rem ik liever wat meer achter. Een slippend achterwiel is makkelijker te corrigeren!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:35 schreef Life2.0 het volgende:
Achter blokkeert makkelijker omdat er minder gewicht op zit, als je je voorrem niet kunt doseren moet je oefenen. Als je bang bent om te remmen moet je niet fietsen.
Helaas remt een slippend achterwiel voor geen meterquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Klopt. Maar in de regen rem ik liever wat meer achter. Een slippend achterwiel is makkelijker te corrigeren!
Waarom niet? nog mooier skidden dan normaal, en tijdens warme dagen kan het heerlijk zijnquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom zou je in de regen willen fietsen
of je neemt licht (alu? platic?) spatterdingen die je of erop kan klikken of met een vleugelmoertje vast kunt zetten
Het is toch al lang een rage eigenlijk?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef Detroit het volgende:
Mooie fietsjes, die fixies! Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor dit een een rage gaat worden.. In Amsterdam zie ik ze ook steeds meer onder niet-hipsters.
Zijn deze fietsen trouwens onderhoudsgevoelig, en worden ze potentieel sneller gestolen dat iemand weet?
Het zal inderdaad al wel even een rage zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:11 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Het is toch al lang een rage eigenlijk?
En volgens mij zijn het de hipsters die de rage oppikken
Ja ik snap wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:59 schreef Detroit het volgende:
[..]
Het zal inderdaad al wel even een rage zijn..
Maar natuurlijk zijn de hipsters degenen die de rage het eerste oppikken, maar dat is een relatief kleine groep natuurlijk.
Ik heb het gevoel dat ook "normale" mensen vaker met zo'n ding rond beginnen te fietsen, en die groep is natuurlijk met veel meer man waardoor het misschien de rage-status ontgroeid begint te raken..
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:16 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ja ik snap wat je bedoelt.
Probleem is dat mensen die 0,0 met fietsen hebben nu opeens een fixie willen! Eerst was het hier in de stad een groep van 25 man die je allemaal kende en iedereen bouwde ze eigen fiets en kende de fiets.
Nu zie je allemaal "hipsters" die 2e hands of goedkoop nieuw een fiets kopen en niet eens weten hoe alles werkt en eigenlijk een gevaar op de weg zijn.... wat dus nog wel problemen op gaat leveren ben ik bang.
quote:
Ah ja, zit inderdaad wat in. Heb je binnen elke hobby. Fotografie, oldtimers etc.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:32 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Edit: wat ik meer bedoel is dat ik hiervoor veel met mountainbikes en BMX in de weer was, en daardoor zelf wel een fiets kan onderhouden. In tegenstelling tot veel andere mensen die tegenwoordig een "fixie" kopen in een willekeurige zaak. En die dingen zijn niet echt altijd van hoogwaardige kwaliteit natuurlijk, en die combinatie is niet heel handig
Tjah ik draag geen skinny jeans dus snap dat hele skidden nietquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Waarom niet? nog mooier skidden dan normaal, en tijdens warme dagen kan het heerlijk zijn
Hoe moeilijk kan je fietsen laten klinkenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:16 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ja ik snap wat je bedoelt.
Probleem is dat mensen die 0,0 met fietsen hebben nu opeens een fixie willen! Eerst was het hier in de stad een groep van 25 man die je allemaal kende en iedereen bouwde ze eigen fiets en kende de fiets.
Nu zie je allemaal "hipsters" die 2e hands of goedkoop nieuw een fiets kopen en niet eens weten hoe alles werkt en eigenlijk een gevaar op de weg zijn.... wat dus nog wel problemen op gaat leveren ben ik bang.
Dan traint de concurrentie nietquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:03 schreef Life2.0 het volgende:
Waarom zou je in de regen willen fietsen
of je neemt licht (alu? platic?) spatterdingen die je of erop kan klikken of met een vleugelmoertje vast kunt zetten
Snap niet wat skinny jeans daarmee van doen hebbenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 19:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Tjah ik draag geen skinny jeans dus snap dat hele skidden niet
ik ben liever van keihard rammen
Is al bijna een rage. Die van mij is al eens bijna gejat. Ik heb ook erg veel bekijks!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:09 schreef Detroit het volgende:
Mooie fietsjes, die fixies! Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor dit een een rage gaat worden.. In Amsterdam zie ik ze ook steeds meer onder niet-hipsters.
Zijn deze fietsen trouwens onderhoudsgevoelig, en worden ze potentieel sneller gestolen dat iemand weet?
Dat ja. Dat is ook het leuke aan het sleutelen met fietsen. Het is zo simpel allemaal.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:03 schreef Tommeke het volgende:
Een fixie/singlespeed kopen vind ik not done. Die moet je zelf in elkaar zetten
Bijna gejat? Je was op tijd om de dief bij de lurven te grijpen?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:02 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is al bijna een rage. Die van mij is al eens bijna gejat. Ik heb ook erg veel bekijks!
Skidden = GEEN remmen. Skidden is gewoon lomp je achterwiel blokkeren en hopen dat je voor de auto stil staat..quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:02 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Snap niet wat skinny jeans daarmee van doen hebben![]()
Skidden is gewoon de manier van remmen, en als het nat is dan kun je er mooi mee klooien.
En racefiets vs fixie is wel verschil. mensen met weinig ervaring die een lockring hebben die op scherp staat en geen remdat is wel een probleem natuurlijk
Ik weet niet wat je nu wil beweren, maar skidden is wel de ideale manier om gewoon te remmen. Ik kan wel tegengas geven door te vertragen, maar dan kun je nooit lekker in een hoger tempo fietsen. (zeker niet in de stad)quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Skidden = GEEN remmen. Skidden is gewoon lomp je achterwiel blokkeren en hopen dat je voor de auto stil staat..
Ik kwam van bmx en mtb en ging toen op een racefiets, dat is een wereld van schil, alleen het sturen al, toen ik naar hydraulische remmen ging op de mtb was het ook erg goed wennen, even koppie erbij houden en no problemo
skinny jeans = hipsters
Onderhoud bestaat vooral uit achterwiellagers goed vet houden en ketting smeren, en veel achterbandjes
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Onderhoud bestaat vooral uit achterwiellagers goed vet houden en ketting smeren, en veel achterbandjes
Wat ik wil beweren? Ik beweer niets, ik vertel jou dat skidden niet remmen is, je er geen controle over hebt en ook geen remvertraging en laat dat nou de definitie zijn van remmen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:18 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nu wil beweren, maar skidden is wel de ideale manier om gewoon te remmen. Ik kan wel tegengas geven door te vertragen, maar dan kun je nooit lekker in een hoger tempo fietsen. (zeker niet in de stad)
En als je me nu als hipster ziet lach ik me helemaal de ballen uit me (niet skinny) broek
Als je skid heb je elke week wel een nieuwe nodig jaquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.
Ik zou überhaupt niet op zo'n apparaat durven rijden als het geen remmen heeft (stel je voor dat je ineens moet remmen voor een tram; die geven weinig mee).
Nouja, ik rij nu ongeveer 3 jaar brakeless, naar college's, werk en uitgaan en heb nog nooit problemen gehad. Ook slijten valt hard (rij elke week gemiddeld 80km en doe er dik jaar mee). Skidden is wel de manier om zo snel mogelijk te vertragen en als je er bekend mee bent heb je er echt wel controle over. Alleen een voorrem is alleen maar lastiger, zeker als het nat is dan heb je alleen maar meer kans op een weg glijdend voorwiel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.
Ik zou überhaupt niet op zo'n apparaat durven rijden als het geen remmen heeft (stel je voor dat je ineens moet remmen voor een tram; die geven weinig mee).
Achja, het is ook een bekende discussie.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:06 schreef Life2.0 het volgende:
Zolang je maar rekening houd dat je nooit een noodstop kunt maken is het mij best
Maar een voorrem is niet lastiger, is 70% van je remkracht (en gezien je achter niet remt maar slipt..).
Framequote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:09 schreef firewirecable het volgende:
Dit is een beetje hoe ik hem wil maken:
[ link | afbeelding ]
Bianchi Pista Steel 2011 by Christian Ekblad, on Flickr
Ik wil graag een Campagnolo record pista crank stel hebben, maar die zijn 300 euro... beetje te gek, dan maar een imitatie van 100 euro
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cinelli pista stuurtje met korte stuur stang, wit stuurlint, Shimano 105 SPD pedalen en een zwart zadel (ik neem eerst een setje El Cheapo wielen, omdat ik er later een beter setje onder wil gooien. Tevens heb ik liever eerst goedkope wielen om eerst te proberen omdat de stad echt een marteling is voor een fiets... haha)
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thx! Maar ik neem aan dat die achterbandjes alleen maar veel onderhoud vergen als je gaat lopen skidden (weer een nieuwe term geleerd!) bij de vleet.
Ik zou überhaupt niet op zo'n apparaat durven rijden als het geen remmen heeft (stel je voor dat je ineens moet remmen voor een tram; die geven weinig mee).
Dat is een beetje wat ik wilde horen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:11 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.
Jah. Dat is voor mij dus ook de reden om er aan te beginnen. Ik heb als school/studie/stapfiets nooit een fiets met handremmen en versnellingen gehad. Een simpele achteruittrap rem and thats it. Nooit gekut met kabels enzo. Nu heb ik een jaar een fiets met trommelremmen en 3 versnellingen, en het is allemaal ellende.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:11 schreef jeunessegaspillee het volgende:
[..]
Een van de redenen dat deze fietsen zijn ontstaan komt door het minieme onderhoud dat je er aan hoeft te doen. Ga maar is na hoe vaak je wel niet niet gekloot hebt als je versnellingen hebt.
Levensgevaarlijk, zijn zeker over hun stuur gevlogen en klagen nu keihard?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:10 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Achja, het is ook een bekende discussie.
Op ene fora zegt men dat een voorrem levens gevaarlijk is en op het andere dat het juist goed is.
Je moet gewoon doen wat je zelf het fijnst en veiligst vind.
Ik heb ooit ook een voorrem gehad, maar helaas hebben ze die samen met mijn stuur en voor vork in mekaar getrapt in de stad(ff 5 minuten iets ophalen kom je terug hele fiets naar de tyfus)
Je wilt er echt meer gaan toeren? Dan ga je je wel kapot trappenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:13 schreef Detroit het volgende:
[..]
Dat is een beetje wat ik wilde horen.. Zou vooral zo'n ding willen omdat je er flink hard mee kunt trappen, en er veel kilometers mee kunt vreten.
Als je voorvering hebt neemt dat ook wat van je rem energie op natuurlik, maar als je een fixie hebt met extreem laag stuur en bull dan heb je behoorlijk wat gewicht aan de voorkant liggen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Levensgevaarlijk, zijn zeker over hun stuur gevlogen en klagen nu keihard?
Toevallig was ik gister mijn remafstand (op de mtb) meten, stond bijna elke keer stil binnen 2 meter! Nu is dat natuurlijk wel het andere extreme maar een voorrem kan gewoon je leven meerdere malen redden, als je nooit doortrapt in de stad snap ik het wel maar zodra je dat wel doet...
Nou, nee, meer voor de ritjes door de stad (woon,werk etc). Voor echt toeren pak ik wel m'n hybride fiets.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je wilt er echt meer gaan toeren? Dan ga je je wel kapot trappen
Dikke bandenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:25 schreef Life2.0 het volgende:
Als ik op mijn mtb voorkant blokkeer lig ik ook (al zijn mijn banden wel 5x zo dik). Dat is het hele punt van goed leren fietsen; controle!
Ik heb op mijn racefiets hetzelfde % aan gewicht aan de voorkant, van mijn leven dat ik daar de voorrem af zal halen..
Wat ik bedoel is dat ik op mijn ss (weet niet de vertanding, wel licht) vooral in de stad rij, en snel ook dus daar heb ik veel aan koppel kwijt kunnen maar boven de 25 rijd het eigenlijk niet lekker en boven de 35 kan ik gewoon niet sneller trappen, vandaan moet je altijd even kloten met je tandwielen tot je een lekkere hebt gevondenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:22 schreef Detroit het volgende:
[..]
Nou, nee, meer voor de ritjes door de stad (woon,werk etc). Voor echt toeren pak ik wel m'n hybride fiets.
Maar is er echt sprake van "kapot trappen"? Meestal dat ik op m'n hybride fiets in de hoogste versnelling aan het fietsen ben (zelfs nadat je gewacht hebt voor een stoplicht).
24" met 3"?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:26 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Dikke banden
[ afbeelding ]
Met deze M1 voelde ik me een tank op de wegis natuurlijk DH.
Exacte maten weet ik niet meer, maar ik noem het gewoon lomp.quote:
Ach, dit kan ook, worden ook serieus verkocht als strandbike/mudbike/sneeuwbike:quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:32 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Exacte maten weet ik niet meer, maar ik noem het gewoon lomp.
Ik weet dat een maat van mij een yakz had met 8.0 banden... dat was echt belachelijk
Edit: zoiets maar dan paarse fiets.
[ afbeelding ]
Vet, ziet er mooi uit, zeker het frame en de Ritchey classic (de enige mooie Ritchey-productlijnquote:Op zondag 10 juni 2012 18:41 schreef firewirecable het volgende:
Dit weekend al het een en ander besteld:
Controltech Vitesse track handlebar
[ link | afbeelding ]
Cinelli handlebar gel strips
[ link | afbeelding ]
Shimano 105 pedals
[ link | afbeelding ]
Ritchey Classic stem
[ link | afbeelding ]
Ritchey Classic seat post
[ link | afbeelding ]
Miche Pistard WR track wheels
[ link | afbeelding ]
Sugino Messenger RD2
[ link | afbeelding ]
Het frame (Bianchi Pista steel) is inmiddels ook besteld, dus binnenkort kunnen we gaan beginnen!
Enkel nog wat kleine dingen die ik moet kopen....
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:36 schreef KeimpeHart het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe heten deze velgen? Daarmee bedoel ik niet het merk, maar deze types velgen. Wil namelijk een fixie samenstellen, en dus en ik vraag mij af waarom je ze nauwelijks ziet, leveren ze teveel trillingen op ofzo
Waar vind je die fixie dan?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:34 schreef jeunessegaspillee het volgende:
Iemand de fixie van Freshcotton gezien? (www.freshcotton.com) Mooi frame heeftie opzich wel, of het allemaal kwaliteit is weet ik niet voor 280 euro.
Gewoon onzin. De voordelen van fixed of singlespeed zit hem in de eenvoud, niet de snelheid.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:10 schreef KeimpeHart het volgende:
"Fietskoeriers in de Verenigde Staten ontdekten dat een vast tandwiel ervoor zorgt dat je harder kunt fietsen".
Is dit daadwerkelijk sneller? Het lijkt mij dat het gewicht van de transmissie daar niet zoveel invloed op heeft.
Of speelt er wat anders mee?
Remloos rijden heeft wel zin volgens velen. Je stopt minder en neemt meer risico's waardoor je dus sneller bent.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon onzin. De voordelen van fixed of singlespeed zit hem in de eenvoud, niet de snelheid.
Neger wat?quote:Op maandag 18 juni 2012 16:41 schreef vault_tec het volgende:
omdat je zonder remmen sneller gaat, op een fixed gear fiets dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |