FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / werkgever verplicht rijden met teveel personen in bus
Byte_Mevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:02
Ik werk voor een uitzendburo, en daarbij hoort ook het ophalen en naar huis brengen van collega's met een busje van het uitzendburo. In dit busje kunnen 9 personen (8 passagiers) vervoerd worden. Alleen komt het regelmatig voor dat ik 9 of zelfs 10 personen moet vervoeren. Ik heb hier al tegen geprotesteerd, waarop ik als antwoord kreeg dat eventuele boetes door het uitzendburo betaald zullen worden.

Ik vind het toch onverantwoord zo te rijden, aangezien er bijvoorbeeld niet genoeg gordels in de auto zitten. Het is overigens wel zo dat de passagiers er geen problemen mee hebben. Maar nu vroeg ik me ineens af, wat als je betrokken raakt bij een ongeval? in hoeverre is de chauffeur verantwoordelijk voor het overschot aan passagiers en wat zouden de consequenties zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Byte_Me op 30-10-2009 12:36:27 (d/t :')) ]
Salatrelvrijdag 30 oktober 2009 @ 12:04
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:02 schreef Byte_Me het volgende:

Ik vind het toch onverantwoord zo te rijden, aangezien er bijvoorbeeld niet genoeg gordels in de auto zitten.
met een B rijbewijs mag je niet eens zoveel mensen vervoeren ongeacht het aantal gordels dat aanwezig is.
Byte_Mevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:04
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:04 schreef Salatrel het volgende:

[..]

met een B rijbewijs mag je niet eens zoveel mensen vervoeren ongeacht het aantal gordels dat aanwezig is.
8 passagiers mag
Salatrelvrijdag 30 oktober 2009 @ 12:06
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:04 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

8 passagiers mag
ik doelde dan ook op de 9 of 10 waar je het over had en wat dus je probleem is.
Meddovrijdag 30 oktober 2009 @ 12:07
Laat ze gewoon achter dan
buzz1291vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:07
Niet zo zeuren joh, die passagiers zijn toch waarschijnlijk allemaal kansenmensen....
iFriesvrijdag 30 oktober 2009 @ 12:10
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar ...
Kieflervrijdag 30 oktober 2009 @ 12:13
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:02 schreef Byte_Me het volgende:
Ik werk voor een uitzendburo, en daarbij hoort ook het ophalen en naar huis brengen van collega's met een busje van het uitzendburo. In dit busje kunnen 9 personen (8 passagiers) vervoerd worden. Alleen komt het regelmatig voor dat ik 9 of zelfs 10 personen moet vervoeren. Ik heb hier al tegen geprotesteerd, waarop ik als antwoord kreeg dat eventuele boetes door het uitzendburo betaalt zullen worden.

Ik vind het toch onverantwoord zo te rijden, aangezien er bijvoorbeeld niet genoeg gordels in de auto zitten. Het is overigens wel zo dat de passagiers er geen problemen mee hebben. Maar nu vroeg ik me ineens af, wat als je betrokken raakt bij een ongeval? in hoeverre is de chauffeur verantwoordelijk voor het overschot aan passagiers en wat zouden de consequenties zijn?
Heel simpel, de chauffeur is verantwoordelijk voor de inzittenden. Jij laat de personen instappen, en jij bent diegene die gaat rijden.

Mocht je onverhoopt over de kop slaan met je busje, dan kloppen ze eerst bij jou aan om te vragen waarom je teveel mensen in de bus had zitten.

De mensen zijn uiteraard wel verzekerd, echter kan hun verzekering wel bij jou aankloppen omdat je meer mensen hebt vervoerd dan er daadwerkelijk plaatsen zijn in de bus.

Je werkgever laat je eigenlijk in strijd met de wet handelen.
_GdR_vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:13
'regeltjes-mensen'

en wat buzz1291 zegt.
bug_me_not2vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:16
quote:
Ik heb hier al tegen geprotesteerd, waarop ik als antwoord kreeg dat eventuele boetes door het uitzendburo betaalt zullen worden.
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Copycatvrijdag 30 oktober 2009 @ 12:17
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Goed advies.
Snuitebolletjevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:17
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Dat... ik zou het uberhaupt niet voor mijn werk doen. Mocht er iets gebeuren en iemand voor zijn leven gekenmerkt zijn, dan mag jij voor de schade opdraaien.
Quinn_Dextervrijdag 30 oktober 2009 @ 12:18
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'

en wat buzz1291 zegt.
Yep, totdat TS inderdaad een ongeluk krijgt met de bus en aansprakelijk wordt gesteld.....tis misschien een vreemde gedachte maar "regels" zijn er niet voor niets natuurlijk.......
Ferrari_Tapevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:25
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'

en wat buzz1291 zegt.
TS heeft wel de verantwoording voo 8/9/10 mensenlevens in dat busje.

Dat uitzendbureau is gewoon te gierig om een extra auto in te zeten om die Polen naar de fabriek te vervoeren.
Áls er iets gebeurd is TS goed de klos. Weigeren dus.
TheFreshPrincevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:46
Als het misgaat kan het je meer gaan kosten dan dat dat baantje ooit zal opleveren...
Kieflervrijdag 30 oktober 2009 @ 12:52
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef MaGNeT het volgende:
Als het misgaat kan het je meer gaan kosten dan dat dat baantje ooit zal opleveren...
Tenzij TS onder het vervoeren ook drugs gaat rijden met dat busje.
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:53
Jouw werkgever is niet verzekerd voor de inzittenden als er meer dan toegestaan vervoerd worden. Overigens is de werkgever aansprakelijk in dit geval.

Over die boetes zou ik me als uitzendbureau ook niet druk maken over de gevolgen bij een ongeluk wel...er is geen enkele verzekering die in dit geval uitbetaalt. (voor de 'wat een regeltjes mensen zijn jullie' onder ons, dit kan oplopen tot een bedrag met 6 nullen)
TheoddDutchGuyvrijdag 30 oktober 2009 @ 12:54
als een chauffeur door nalatigheid (want dat zou het zijn) een ongeluk krijgt ben jij toch echt de lul en niet je baas.
Marijkezwollevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:54
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:13 schreef _GdR_ het volgende:
'regeltjes-mensen'

en wat buzz1291 zegt.
Mensen die moeite hebben met regeltjes

TS, ik zou weigeren. Ik zou aangeven dat je het maximum toegestane aantal meeneemt en dat ze voor de anderen maar een andere oplossing zoeken. Dat is namelijk niet jouw probleem.
En wat bug_me_not2 zegt kan ook, maar toch zou ik er niet aan beginnen...
TedjeKroketjevrijdag 30 oktober 2009 @ 12:55
Chauffeur is altijd verantwoordelijk! Jij vervoert ze en jij kan en moet zeggen wanneer de bus te vol zit.

Je kan het wel zwart op wil laten zetten maar uiteindelijk ben jij de chauffeur
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 13:01
http://www.aartsadvocaten.nl/AARsite0004/jan200302.html

[ Bericht 82% gewijzigd door exode op 30-10-2009 13:06:06 ]
iFriesvrijdag 30 oktober 2009 @ 13:04
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:01 schreef exode het volgende:
http://www.aartsadvocaten.nl/AARsite0004/jan200302.html

"Het huidige art. 7:658 BW heeft een tweetal hete hangijzers voor de getroffen werknemers van een verkeersongeval: ten eerste het verkeersongeval moet zich hebben voorgedaan in de uitoefening van werkzaamheden. Hier zijn twee redenen voor te bedenken. In de eerste plaats valt daarmee de kwestie binnen de werkingssfeer van de arbeidsovereenkomst, zodat de werkgever niet alleen recht van spreken heeft maar daarmee ook aanspreekbaar en potentieel aansprakelijk is geworden. In de tweede plaats ontleent de werkgever aan de uit de arbeidsovereenkomst voortvloeiende zorgplicht de bevoegdheid en verplichting om toezicht te houden en instructies te geven. De werkgever is dus slechts aansprakelijk voor de schade, indien hij is tekortgeschoten in die mate van zorg, welke redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. Van een dergelijke zorgplicht c.q. tekortschieten is (in beginsel) nadrukkelijk geen sprake, wanneer het ongeval is geschied in het privé-leven van de werknemer. De Hoge Raad heeft dit in een procedure bepaald. Het ging in dat arrest om een reclasseringsambtenaar die in zijn vrije tijd door een reclasseringscliënt werd aangevallen. Aangezien het buiten het werk plaatsvond kon de zwaargewonde reclasseringsambtenaar niet zijn werkgever op grond van art. 7:658 BW aansprakelijk stellen."


Wat staat er nou eigenlijk?
Kieflervrijdag 30 oktober 2009 @ 13:08
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:01 schreef exode het volgende:
http://www.aartsadvocaten.nl/AARsite0004/jan200302.html

"Het huidige art. 7:658 BW heeft een tweetal hete hangijzers voor de getroffen werknemers van een verkeersongeval: ten eerste het verkeersongeval moet zich hebben voorgedaan in de uitoefening van werkzaamheden. Hier zijn twee redenen voor te bedenken. In de eerste plaats valt daarmee de kwestie binnen de werkingssfeer van de arbeidsovereenkomst, zodat de werkgever niet alleen recht van spreken heeft maar daarmee ook aanspreekbaar en potentieel aansprakelijk is geworden. In de tweede plaats ontleent de werkgever aan de uit de arbeidsovereenkomst voortvloeiende zorgplicht de bevoegdheid en verplichting om toezicht te houden en instructies te geven. De werkgever is dus slechts aansprakelijk voor de schade, indien hij is tekortgeschoten in die mate van zorg, welke redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. Van een dergelijke zorgplicht c.q. tekortschieten is (in beginsel) nadrukkelijk geen sprake, wanneer het ongeval is geschied in het privé-leven van de werknemer. De Hoge Raad heeft dit in een procedure bepaald. Het ging in dat arrest om een reclasseringsambtenaar die in zijn vrije tijd door een reclasseringscliënt werd aangevallen. Aangezien het buiten het werk plaatsvond kon de zwaargewonde reclasseringsambtenaar niet zijn werkgever op grond van art. 7:658 BW aansprakelijk stellen."
Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).

De TS kan echter wél besluiten om niet meer dan 8 personen te vervoeren, als het vervoersmiddel het niet toelaat.
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 13:09
Een hoop geblabla bla

Dat een werkgever vaak aansprakelijk gesteld wordt bij verkeersongevallen indien deze plaatsvinden bij verkeer vanwege het werk (woon-werk, naar een vergadering etc). Maar dat hier nog geen harde wetgeving voor is, maar vaak naar redelijkheid en billijkheid wordt gekeken. (jeetje wat een moeilijke woorden op vrijdag).

Om die aansprakelijkheid te ondervangen kunnen werkgevers een Wegam polis afsluiten, deze betaalt echter niet uit bij het geval van TS. (teveel passagiers)
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 13:10
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Kiefler het volgende:

[..]

Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).

De TS kan echter wél besluiten om niet meer dan 8 personen te vervoeren, als het vervoersmiddel het niet toelaat.
Zie mijn post hierboven.
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 13:12
Heerlijk Google:

"De rechtspraak heeft zich op dit punt de afgelopen jaren verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot een verdere uitbreiding van de aansprakelijkheid c.q. schadevergoedingsplicht van de werkgever voor ongevallen die de werknemer overkomen in het verkeer of situaties die functioneel verband hebben met de arbeidsovereenkomst. Deze aansprakelijkheid is steeds gebaseerd op het 'goed werkgeverschap', een invulling van de normen van redelijkheid en billijkheid in het arbeidsrecht. Zo kan de letselschade van een piloot die tijdens de wachttijd tussen twee vluchten met een taxi naar een restaurant rijdt, welke betrokken raakt bij een verkeersongeval, van een werkneemster die met haar fiets ten val komt, of van een werknemer die deelneemt aan een bedrijfsuitje en ernstig ten val komt, onder omstandigheden voor rekening van de werkgever komen.

Van belang is dat de Hoge Raad in een aantal gevallen expliciet heeft geoordeeld dat de werkgever verplicht is zijn werknemers tegen dit soort schades te verzekeren. Verzuimt de werkgever dit dan mag ten minste van hem worden verwacht dat hij zijn werknemers uitdrukkelijk op bepaalde risico's wijst en adviseert deze risico's zelf te verzekeren. Aansprakelijkheid op grond van goed werkgeverschap wordt in de meeste AVB-polissen echter uitgesloten!"

Bron: http://bvw.bwss.info/index.php?option=com_content&view=article&id=132:arena-arrest-alweer-achterhaald-&catid=1:latest-news&Itemid=59
l3lastervrijdag 30 oktober 2009 @ 13:52
Laat gewoon een ander rijden hehe
l3lastervrijdag 30 oktober 2009 @ 13:52
welk uitzend bureau werk je eigenlijk zeker OTTO busje vol met polen!
bankrupcyvrijdag 30 oktober 2009 @ 13:57
Natuurlijk betaalt de werkgever de boete. Maar wat als ze je rijbewijs innemen?
Copycatvrijdag 30 oktober 2009 @ 13:59
Of je dood door schuld ten laste krijgt gelegd?
r_onevrijdag 30 oktober 2009 @ 14:04
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Dat dus.
anbonivrijdag 30 oktober 2009 @ 14:05
Of als je de rest van je leven met 'n levensgroot schuldgevoel rondloopt?
bankrupcyvrijdag 30 oktober 2009 @ 14:08
nou ja dood....

Je komt in een ongeluk (de auto voor je remde plotseling voor een vliegend dood vogeltje), en omdat niet iedereen een volwaardige zitplaats had krijgt degene zonder gordel een hersenschudding door zijn val op de vloer.

Wie betaalt zijn ziektekosten?

[ Bericht 0% gewijzigd door bankrupcy op 30-10-2009 14:25:55 ]
Etoilevrijdag 30 oktober 2009 @ 14:23
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Ik zou vragen dit zwart op wit te krijgen met de toevoeging dat ze ook alle andere consequenties zullen dragen. Mochten ze dit weigeren (erg waarschijnlijk) dan zou ik ook niet meer dan het toegestane aantal mensen vervoeren.
Dit dus. Ze kunnen nu makkelijk lullen, maar als het bedrijf nu al laat zien hun regels niet al te nauw te nemen, zullen ze dat ongetwijfeld als de nood aan de man komt ook niet doen.

Ik zou ondertussen gaan rondkijken of je deze of een vergelijkbare functie niet bij een ander bedrijf zou kunnen uitvoeren die een iets zuiverdere bedrijfscultuur heeft.
Flying_Phoenixvrijdag 30 oktober 2009 @ 15:49
Zelfs al zet het bedrijf zwart op wit dat zij alle gevolgen zullen dragen, dan nog zal dit niet juridisch sluitend zijn. Je blijft je eigen verantwoordelijkheid houden ten aanzien van je rijbewijs.
De overeenkomst zal door een eventuele rechter terzijde geschoven worden omdat deze in strijd is met de wet.
Je kunt in mijn optiek je werkgever hooguit aanbieden de boel te legaliseren door een andere bus aan te schaffen en een groot rijbewijs te halen, maar een andere mogelijkheid om het juridisch zuiver te houden is er eigenlijk niet.

Mijn advies: just say no.
mgerbenvrijdag 30 oktober 2009 @ 16:15
Waarom bel je niet met de politie?
Check of het gevolgen heeft voor jou zelf. Zo nee, vertel ze dan waar je langsrijdt en hoe laat.
Eens kijken hoe lang het uitzendbureau het leuk vindt om de boetes te betalen.

Dat zwart op wit is ook wel een goede. 100% kans dat je dat niet krijgt, maar dat je nogmaals - mondeling - op het hart wordt gedrukt dat ze écht verantwoordelijkheid nemen.

Totdat het dus mis gaat. Je krijgt een ongeluk of je wordt bekeurd. Dan is het ten eerste wél jouw schuld dat jij bent gaan rijden met 10 man. Jij bent achter het stuur gaan zitten, jij hebt de contactsleutel omgedraaid, jij bent gaan rijden.
Dan is het maar de vraag of het uitzendbureau woord houdt.
Herkauwervrijdag 30 oktober 2009 @ 16:16
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:49 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Zelfs al zet het bedrijf zwart op wit dat zij alle gevolgen zullen dragen, dan nog zal dit niet juridisch sluitend zijn. Je blijft je eigen verantwoordelijkheid houden ten aanzien van je rijbewijs.
De overeenkomst zal door een eventuele rechter terzijde geschoven worden omdat deze in strijd is met de wet.
Je kunt in mijn optiek je werkgever hooguit aanbieden de boel te legaliseren door een andere bus aan te schaffen en een groot rijbewijs te halen, maar een andere mogelijkheid om het juridisch zuiver te houden is er eigenlijk niet.

Mijn advies: just say no.
Jij mag rijden met 8 passagiers en meer niet, wat het uitzendbureau ook zegt.
Sheriamvrijdag 30 oktober 2009 @ 16:32
Ja, wat al gezegd is, het bedrijf kan wel zeggen dat ze de boetes en dergelijke betalen, maar als het echt misgaat ben je als chauffeur toch de lul.

Wel balen want bij een uitzendbaantje is de kans groot dat als je zegt dat je het niet doet, je het baantje kwijtbent. Dan nemen ze gewoon een ander die het wel doet. Maar een uitzendbaantje is toch meestal niet iets met langetermijn vooruitzichten, dus ik zou het risico niet nemen!

Succes in ieder geval met de onderhandelingen, hopen dat ze je verder goed genoeg vinden dat ze je toch willen houden ook al sta je op dit punt op je strepen, en anders succes met het vinden van een andere baan!
exodevrijdag 30 oktober 2009 @ 16:55
Nogmaals...je bent als berijder van het voertuig niet altijd aansprakelijk, sterker nog de werkgever draait steeds vaker op voor de kosten (materieel en fysiek) als het vervoer iets met je werk te maken heeft.

Als ik op mijn fiets stap en onderuit gereden wordt door een auto die van rechts kwam, betaalt mijn werkgever de kosten. En mijn werkgever verhaalt het weer op de Wegam polis. Ik ben namelijk op weg naar mijn werk....
Kan je onzin vinden of vreemd of denken dat ik een waanzinnige werkgever heb MAAR de rechter kan (dus niet moet) de werkgever aansprakelijk vinden. (de aard van het ongeluk staat erbuiten...)

In dit geval (teveel passagiers) zou ik het niet weten. Jij overtreedt namelijk de wet. Maar als je 'gedwongen' wordt kan het maar zo zijn dat de rechter de werkgever aansprakelijk vindt. Moet je het zover laten komen? Ik zou het niet doen...claims na een ongeluk kunnen ook in Nederland behoorlijk oplopen.
Ivo1985vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:07
Een absolute DON'T DO THIS!

Denk je nu echt zelf dat een werkgever die te gierig is om een extra auto in te zetten om zo zijn personeel veilig en volgens de wet te kunnen laten handelen wel een boete voor je gaat betalen?

Als er wat gebeurt ben JIJ als bestuurder bewust in overtreding. Jij zal in zo'n geval altijd worden aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid, ongeacht wat er allemaal op papier is overeengekomen. Overeenkomsten in strijd met de wetgeving bestaan immers niet voor een rechter. Hooguit wordt een deel van de aansprakelijkheid (en schadekosten) doorgeschoven naar de werkgever, maar je zal er als bestuurder zeker niet ongeschonden vanaf komen als bij een ongeval ernstig letsel of erger ontstaat.

Maandag dus gewoon de laatste 1 of 2 collega's laten staan en melden dat je (in de baas z'n tijd) later wel weer terugrijd om ze op te halen. En als je iedereen op 1 opstapplaats moet ophalen, daar dan net zo lang blijven wachten tot er genoeg mensen weer zijn uitgestapt waardoor jij nog maar 8 passagiers over houdt.
Etoilezaterdag 31 oktober 2009 @ 09:23
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 19:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Een absolute DON'T DO THIS!
Als er wat gebeurt ben JIJ als bestuurder bewust in overtreding. Jij zal in zo'n geval altijd worden aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid, ongeacht wat er allemaal op papier is overeengekomen. Overeenkomsten in strijd met de wetgeving bestaan immers niet voor een rechter. Hooguit wordt een deel van de aansprakelijkheid (en schadekosten) doorgeschoven naar de werkgever, maar je zal er als bestuurder zeker niet ongeschonden vanaf komen als bij een ongeval ernstig letsel of erger ontstaat.
.
Ik vraag me af, houdt een rechter dan geen rekening met de machtspositie van de werkgever in deze? Het lijkt me idd logisch dat een werkgever geen bevelen mag geven die tegen de wet ingaan. Maar zoals gezegd, TS raakt waarschijnlijk zijn baan kwijt als hij weigert. Is dan de enige optie dat TS gaat proberen om dat ontslag aan te vechten? Even los van de vraag of je uberhaupt voor zo'n bedrijf wilt werken en de toch vrij onwerkbare situatie die dan ongetwijfeld gaat ontstaan? In dat geval is het in ieder geval zinvol om op papier te krijgen dat zij de opdracht geven om meer mensen te vervoeren toch?
mgerbenzaterdag 31 oktober 2009 @ 10:26
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 16:55 schreef exode het volgende:
Nogmaals...je bent als berijder van het voertuig niet altijd aansprakelijk, sterker nog de werkgever draait steeds vaker op voor de kosten (materieel en fysiek) als het vervoer iets met je werk te maken heeft.
Verantwoordelijkheid en financiële gevolgen zijn twee totaal verschillende dingen.

Als ik gek ben en ik teken met jou een contract waarin ik alle verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, kosten en gevolgen op mij neem voor jouw verkeersfouten; dan raak jij nóg je rijbewijs kwijt als je over de schreef gaat.
Al wapper je nog zo met die contracten - die geven alleen aan waar de financiële gevolgen heen gaan.
Als jij teveel drinkt, te hard rijdt, je gordel niet draagt of teveel mensen meeneemt, ben jij als bestuurder daarvoor verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid kun je niet overdragen, ook al belooft iemand anders dat-ie de schade betaalt.
Megumizaterdag 31 oktober 2009 @ 10:33
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Kiefler het volgende:

[..]

Denk niet dat TS hier veel aan heeft, want de reclasseringsambtenaar kon niet het gedrag van de cliënt beïnvloeden (of hij moet hem hebben uitgedaagd).

De TS kan echter wél besluiten om niet meer dan 8 personen te vervoeren, als het vervoersmiddel het niet toelaat.
En wordt vervolgens ontslagen. Ik denk dat je het beste doet dit anoniem te melden bij de arbo dienst TS. Of vakbond.
Lord_Vetinarizaterdag 31 oktober 2009 @ 10:46
TS kan het beste in een brief aan zijn werkgever aangeven, dat deze van hem verwacht de wet te overtreden. Tevens kan hij aangeven, dat een contractje de TS niet ontslaat van wettelijke verantwoordelijkheid voor zijn daden en dat TS dus de kans loopt rijbewijs kwijt te raken of zelfs een strafblad te krijgen wegens veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel of erger, indien er een ongeluk gebeurt, waarbij een van de passagiers gewond raakt (of erger). Ook kan TS wijzen op de wet, die stelt dat je met een B-rijbewijs niet meer dan 8 passagiers mag vervoeren.

TS kan dan werkgever verzoeken, af te zien van deze handelswijze en een oplossing te zoeken voor het moeten vervoeren van meer mensen dan in dat busje passen. Doe een c.c. naar je rechtsbijstand of de vakbond en laat de werkgever dan maar over de brug komen.
TheSilverSpoonzaterdag 31 oktober 2009 @ 10:49
Met welk fijne uitzendbureau hebben we hier te maken? Nee? Eerste letter misschien?
Lord_Vetinarizaterdag 31 oktober 2009 @ 10:50
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:33 schreef Megumi het volgende:

[..]

En wordt vervolgens ontslagen. Ik denk dat je het beste doet dit anoniem te melden bij de arbo dienst TS. Of vakbond.
Kan niet. Dit is geen grond voor ontslag.
anbonizaterdag 31 oktober 2009 @ 11:18
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kan niet. Dit is geen grond voor ontslag.
Maar het is een uitzendbureau, dus ontslag is niet eens aan de orde waarschijnlijk, hij krijgt gewoon geen nieuwe opdrachten meer.
Etoilevrijdag 20 november 2009 @ 08:17
Byte_Me, heb je nog stappen genomen tegen je werkgever? Ik ben heel benieuwd naar een update!
Lord_Vetinarivrijdag 20 november 2009 @ 08:20
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 11:18 schreef anboni het volgende:

[..]

Maar het is een uitzendbureau, dus ontslag is niet eens aan de orde waarschijnlijk, hij krijgt gewoon geen nieuwe opdrachten meer.
Zoals ik het lees, werkt hij bij het uitzendbureau als uitzendkrachtenwegbrenger-en-ophaler.
Maanvisvrijdag 20 november 2009 @ 10:17
Ik wil niet voor het uitzendbureau gaan werken die je tot dit soort dingen verplicht. Welk uitzendbureau was het?
klusfoobjevrijdag 20 november 2009 @ 10:28
Een brief heeft geen enkele waarde. Jij bent als persoon aansprakelijk voor dat wat je doet. Sterker nog, een brief zal in je nadeel werken. Je geeft met die brief immmers aan dat je zeer goed weet dat je de wet overtreed....

Daarnaast...er is volgens mij nog iets anders van toepassing.

Je bent op commerciele basis aan het rijden. Volgens mij heb je dan een speciaal chauffeurs diploma oid nodig, zeker bij personen vervoer.

Zelf heb ik naast B ook C. Daarmee mag ik idd op een vrachtwagen rijden MAAR niet op commerciele basis. Zodra ik dus betaald goederen ga vervoeren is dat C rijbewijs niet toereikend.

Als jij met je busje een ongeluk hebt, omdat een ander je geen voorrang gaf, ben jij zo ongelovelijk de l*l, dat verdien je nooooooit meer terug...
ff in het slechtste geval, als azijnpisser.... je kunt dood door schuld aan je broek krijgen... das dus strafblad... zoek jij dan nog eens naar een baantje....

qua vervoer heb ik altijd een gouden regel; de bestuurder bepaalt en daarmee punt uit. Vol is vol.

[ Bericht 2% gewijzigd door klusfoobje op 20-11-2009 10:49:09 ]
MinderMutsigvrijdag 20 november 2009 @ 10:44
Interessante stof.