Misschien hebben de agenten die inschatting hier wel gemaakt? De informatie is nogal eenzijdig en ik vind het nogal voorbarig om er meteen vanuit te gaan dat het verhaal van de jongens geloofwaardig zou moeten zijn. Je hebt geen flauw benul wat voor paupers het wellicht zijn (ja ook die hockeyen).quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:32 schreef Big-Ern het volgende:
In dit geval overvleugelt het misdrijf van Ben dusdanig de actie van Tim, dat wat mij betreft, die Ben zelf zijn eigen rechten heeft opgeheven. In zo'n geval moet een agent dit kunnen beslissen, helemaal als er getuigen bij zijn geweest. Dat zo'n Tim gedagvaard wordt is schandalig. De rechters hebben het druk zat met meer urgente gevallen, dunkt me.
Ik deel je mening niet helemaal in deze. Ook noodweer mag af en toe best voor de rechter worden getoetst. En blijkbaar is er voor het OM voldoende reden om tot vervolging over te gaan. Ik zou echter wel graag willen zien dat dit pas gebeurt nadat de inbreker in kwestie zijn zaak achter de rug heeft. Het perspectief van de klap verandert bijvoorbeeld behoorlijk als de junk uiteindelijk bijvoorbeeld zou worden vrijgesproken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:36 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat maakt deze zaak inderdaad nog meer bizar dan hij al is. Om nog even terug te komen op het 'goed functionerende rechtssysteem' van Iblis: in een goed functionerend rechtssysteem kan een verdachte van een vergrijp niet voortvluchtig zijn, een aanklacht tegen het slachtoffer indienen om vervolgens vanaf zijn geheime schuilplaats toe te zien dat het slachtoffer zich voor de rechter mag verantwoorden. Dat is de wereld op z'n kop en heeft meer weg van een bananenrepubliek dan van een rechtsstaat.
Nou je het zegt, dat is idd raar. Hier in Rotterdam zijn ze er eigenlijk altijd binnen een paar minuten (ook bij problemen).quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Het vreemdste in dit verhaal vind ik eigenlijk dat het 'een halfuurtje' duurt voordat de politie ter plaatse is als er een heterdaadje met burgerarrest is.
Dat is de wereld niet op z’n kop hoor. Nogmaals, het heeft weinig zin om van dader en slachtoffer te spreken als de rechter zich er nog niet over heeft uitgesproken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:36 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat maakt deze zaak inderdaad nog meer bizar dan hij al is. Om nog even terug te komen op het 'goed functionerende rechtssysteem' van Iblis: in een goed functionerend rechtssysteem kan een verdachte van een vergrijp niet voortvluchtig zijn, een aanklacht tegen het slachtoffer indienen om vervolgens vanaf zijn geheime schuilplaats toe te zien dat het slachtoffer zich voor de rechter mag verantwoorden. Dat is de wereld op z'n kop en heeft meer weg van een bananenrepubliek dan van een rechtsstaat.
Zo ongewoon is dat niet hoor. In veel politieregio's rijdt in de nachtelijke uren maar één auto. Als die toevallig aan de andere kant van het gebied is of met een andere zaak bezig is, kan het lang duren voor de politie ter plekke is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Het vreemdste in dit verhaal vind ik eigenlijk dat het 'een halfuurtje' duurt voordat de politie ter plaatse is als er een heterdaadje met burgerarrest is.
En dat mag je in Almere toch ook wel verwachten.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:43 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nou je het zegt, dat is idd raar. Hier in Rotterdam zijn ze er eigenlijk altijd binnen een paar minuten (ook bij problemen).
Dit klinkt prachtig. Maar in de praktijk komen zoveel zaken niet voor de rechter of slechts op de rol, dat als dit een fundament van de rechtsstaat is, Nederland al lang geen rechtsstaat meer is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
anderzijds is dat gewoon een van de fundamenten van een rechtsstaat, dat een rechter beslist of zoiets haalbaar is of niet.
Waar heb ik gezegd dat die inbreker geen aangifte mag doen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef The_stranger het volgende:
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat als je onderscheid gaat maken, je het ook niet meer eens kunt zijn over die extremen. Door te zeggen dat een inbreker geen aangifte meer mag doen van het gebruikte geweld bij zijn aanhouding, betekent dus dat je een inbreker invalide mag slaan. Of dood, dan volgt er helemaal geen aangifte meer.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef The_stranger het volgende:
Tenzij je voor dat soort gevallen wel de mogelijkheid tot het doen van een aangifte open wilt houden, maar waar leg je dan de grens? Wat is dan wel erg genoeg om tot een aangifte te leiden? En wie raakt zijn rechten wel kwijt, en wie niet? Welk misdrijf is ernstig genoeg om dat klaar te spelen en welke niet?
Wie bepaald of het een exces is?
Alles is 'erg genoeg' voor een aangifte. Heeft de inbreker een gekneusde pink, dan doet -ie maar mooi aangifte. Als de politie met die aangifte net zo veel doet als met een gemiddelde aangifte van een gesloten fiets, is het prima. Niemand raakt zijn rechten kwijt - beter lezen - ik pleit voor inperking van bepaalde rechten: en wie daaraan onderhevig is, is de verdachte van een misdrijf en het heeft betrekking op het moment van het misdrijf en wat daaruit voortvloeit. In principe is elk misdrijf ernstig genoeg, maar ook dat kun je prima wettelijk bepalen. Net zoals je ook kunt vastleggen wat wel en geen excessen zijn. Een zwelling zonder botbreuken valt in elk geval niet onder de excessen.
[quote]Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef The_stranger het volgende:
En als laatste, wie gaat dat bepalen? Als je al onderscheid maakt tussen soorten misdrijf, waarom dan ook niet tussen soorten beroepsgroepen, volkeren, etc etc.
Wat een kromme gedachte om te doen alsof ik torn aan de gelijkheid van mensen voor de wet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef The_stranger het volgende:
Ja het is gechargeerd, echter zodra je onderscheid maakt, kom je in problemen. Of iedereen is gelijk, of je rechtsstaat ligt op zijn gat.
Dit is Almere. Niet een buiten gebied in Groningen. Zelfs zonder sirens is een auto binnen no-time van politiebureau naar plaats delict mag ik toch hopen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:46 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Zo ongewoon is dat niet hoor. In veel politieregio's rijdt in de nachtelijke uren maar één auto. Als die toevallig aan de andere kant van het gebied is of met een andere zaak bezig is, kan het lang duren voor de politie ter plekke is.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:32 schreef fs180 het volgende:
Niet meer, hoezo?
Iso mag nooit een belangerijke positie gaan bekleden met zijn gevaarlijke ideeen![]()
Weer zo'n slecht voorbeeld. Iemand "helemaal kapot slaan" is een vorm van excessief geweld.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:35 schreef Re het volgende:
ik kan naturlijk op straat een willekeurige voorbijganger helemaal kapotslaan en daarna beschuldigen van diefstal van mijn fiets, daar kan ik ook nog een getuige bij vinden natuurlijk...
Ja en? Moet dat dan? Rechters zijn ook geen artsen. Als een arts gewoon vaststelt dat die inbreker alleen een zwelling heeft en verder geen botbreuken of wat dan ook, wat moet die rechter dan gaan doen? Het voegt totaal niets toe dat een rechter zich dan over die zaak buigt, want er is al vastgesteld dat er geen excessief geweld is toegepast, dus voldoet de aangifte van de inbreker (bij lange na) niet aan de criteria om het daadwerkelijk tot aanklacht te schoppen. Kan die rechter z'n tijd beter besteden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:35 schreef Zith het volgende:
Omdat artsen geen rechters zijn??
De situatie zoals ik die beschrijf geldt voor vrijwel alle gebieden tussen de grote steden in. Ik weet wel dat de politieregio's met de grote steden relatief veel geld krijgen voor politie en dus qua bezetting hun zaken beter voor elkaar hebben dan de rest van Nederland. Ik weet niet hoe dit in de praktijk in Almere geregeld is, maar zeker niet zoals in Amsterdam of Rotterdam.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dit is Almere. Niet een buiten gebied in Groningen. Zelfs zonder sirens is een auto binnen no-time van politiebureau naar plaats delict mag ik toch hopen.
Wat denk je (dit hele topic al) ongelovelijk eenzijdig en gechargeerd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:54 schreef isogram het volgende:
[..]
Ja en? Moet dat dan? Rechters zijn ook geen artsen.
Maar wat er zo triest is aan een dergelijke situatie, is dat een inbreker het RECHT heeft om een dergelijke aanklacht in te dienen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:48 schreef isogram het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat die inbreker geen aangifte mag doen?Ik kan me niet indenken dat ik dat ergens heb gezegd.
de stelling in de OP was:quote:Wat een kromme gedachte om te doen alsof ik torn aan de gelijkheid van mensen voor de wet.Volgens mij ontgaat de KERN van deze zaak jou: een inbreker wordt betrapt, zou daarvoor moeten worden berecht, maar is nog altijd voortvluchtig (zonder vaste woon- en verblijfplaats).
En met die laatste zin sluit je een bepaalde groep mensen uit van bepaalde basis rechten. In dit geval een inbreker (welke nog niet eens veroordeeld is, dus per definitie nog onschuldig) en het doen van aangifte.quote:Dat die inbreker niet is vastgehouden en nu kennelijk vrij rondloopt, terwijl de verweerder zich voor de rechter mag verantwoorden, vind ik een zeer ernstige tekortkoming in ons rechtssysteem. De inbreker, mits -ie ooit weer opduikt, wordt net zo behandeld als iedere andere inbreker die hetzelfde flikt. Dat betekent echter niet dat je iets moet doen met zijn aangifte over de uitgedeelde klap. Gewoon een kwestie van niet-ontvankelijk verklaren, op basis van criteria die je in de wet kunt vastleggen.
Je leest selectief. Meestal is deze discussie er eigenlijk een tussen mensen die kunnen accepteren dat in een rechtstaat je dit soort dingen gaat krijgen en mensen die dat niet kunnen. Er is gewoon geen weg omheen, tenzij je eigenrecht propageert.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:49 schreef qonmann het volgende:
Grappig hoe mensen weer de oneindige rechten van een inbreker zitten te verdedigen.
Zelf het argument dat de aanklacht in dit geval wsl beter terzijde had kunnen worden geschoven wordt niet eens op ingegaan. Het ligt aan de Telegraaf, er is vast meer aan de hand etc...
Een inbreker moet altijd zijn recht kunnen halen en bij de rechter dus ...
Over de slachtoffers wordt niet gerept...nooit , ook nu niet
Het zal je maar overkomen, als 17-jarige
Om de discussie zuiver te houden, zou het prettig zijn als je me geen woorden in de mond legt die ik niet heb gezegd. Ik heb het gehad over een aanklacht, niet over aangifte doen. Dat is iets heel anders. Iedereen moet aangifte kunnen doen. Ik stel alleen dat het niet automatisch tot een aanklacht moet kunnen leiden en dat op dat gebied de rechten van verdachten wel wat ingeperkt mogen worden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:38 schreef Iblis het volgende:
En als je, wat isogram wilt, het totaal onmogelijk wilt maken aangifte te doen, dan trap je uiteindelijk je eigen glazen in.
Als daarvoor serieuze aanleiding bestaat, moet noodweer zeker worden getoetst. Maar dan inderdaad ook in de volgorde die jij omschrijft.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:43 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik deel je mening niet helemaal in deze. Ook noodweer mag af en toe best voor de rechter worden getoetst. En blijkbaar is er voor het OM voldoende reden om tot vervolging over te gaan. Ik zou echter wel graag willen zien dat dit pas gebeurt nadat de inbreker in kwestie zijn zaak achter de rug heeft. Het perspectief van de klap verandert bijvoorbeeld behoorlijk als de junk uiteindelijk bijvoorbeeld zou worden vrijgesproken.
Voorbeeld?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:48 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Dit klinkt prachtig. Maar in de praktijk komen zoveel zaken niet voor de rechter of slechts op de rol, dat als dit een fundament van de rechtsstaat is, Nederland al lang geen rechtsstaat meer is.
De officier van justitie is bevoegd om in zulke zaken ter plekke een oordeel te vellen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:05 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Voorbeeld?
Natuurlijk hoeft niet alles voor de rechter te komen. Wat schieten we er mee op iemand te vervolgen die een chocoladereep heeft gestolen bij de Jamin? En vergeet niet bij dat soort kleine vergrijpen de schade ook vrijwel direct wordt vergoed, als in: meneer wordt betrapt op diefstal, levert chocoladereep in en dan wordt de politie gebeld.
Echter, vaak is het gewoon zo dat het OM niet genoeg bewijs heeft voor een vervolging. En ja, dan is het nog tijd- en geldverspilling om toch alsnog met alle geweld te gaan vervolgen.
Het gaat om de principiële stelling waarop ik reageerde dat de rechter het laatste woord heeft. In onze transactie-maatschappij is dat niet meer zo. De weg naar de rechter is vaak theoretisch, zeker als je je eigen juridische kosten moet ophoesten.quote:
Kennelijk lees je niet goed, want ik schreef toch echt "verdachte". Voor de gedupeerde Tim weet ik even geen beter woord dan "slachtoffer". Waar het hier om draait en waarom ons rechtssysteem zo verdomde verrot is, is het volgende: iemand wordt verdacht van inbraak (een misdrijf), maar is spoorloos en zonder vaste woon- of verblijfplaats. Ons systeem zit zo verrot in elkaar dat een dergelijke verdachte na de aanhouding binnen no-time weer op straat staat na de aanhouding en zich daarna uit de voeten maakt. Ondertussen ligt er wel mooi nog even een aanklacht tegen degene die aan hem een klap heeft uitgedeeld. En diegene, die ik inderdaad slachtofffer vind, mag WEL voor de rechter verschijnen. Daar steekt het justitiële apparaat WEL alle tijd en energie in.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
Dat is de wereld niet op z’n kop hoor. Nogmaals, het heeft weinig zin om van dader en slachtoffer te spreken als de rechter zich er nog niet over heeft uitgesproken. Jij gaat er telkens van uit dat al vast staat wie schuldig is en wie onschuldig is en dat de ene schuld automatisch de andere vereffent of irrelevant maakt. Het is echter nog steeds de rechter die beslist of dat zo is.
Sorry, maar dit is WEL de wereld op z'n kop en een voorbeeld van een slecht functionerende rechtsstaat. Verdachte van inbraak is spoorloos, degene die de inbreker een klap uitdeelt, staat voor de rechter. Wat jij doet, is recht praten wat krom is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
Dat is niet de wereld op z’n kop, dat is nou een rechtstaat. Het is inderdaad zo dat de wet aangeeft dat onder bepaalde omstandigheden (b.v. bij een inbraak) gepast geweld geoorloofd is, maar dan nog is het de rechter die beslist of dat het geval is.
Nee, ik wil dat de rechter zich met de goede zaken bezighoudt en met belangrijker zaken dan een jongen die een klap uitdeelt aan een inbreker. Ik wil een justitieel apparaat dat effectief criminelen berecht, opspoort en bestraft, in plaats van mensen die een tik uitdelen aan een crimineel. Vaak genoeg baseren rechters zich in strafzaken op oordelen van medici. Wanneer een bevoegd medicus (een arts valt daaronder) dezelfde nacht vaststelt dat de inbreker slechts een zwelling heeft en verder niets, moet er gewoon een toetsingsmoment zijn, wat oplevert dat de aangifte onvoldoende ernstig is om tot vervolging over te gaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
Daar ontkom je niet aan. Wat jij wilt is de schuldbepaling wegnemen bij de rechter.
Ah, je neemt nu zelf ook het woord onrecht in de mond. Fijn dat je inziet dat er het nodige scheef zit in deze zaak. Eén van de fundamenten van een rechtsstaat is ook dat je wet- en regelgeving kunt aanpassen. En aangezien ik nog altijd geen dictator ben van Nederland (zoals sommigen kennelijk vrezen), gebeurt zoiets democratisch. We kunnen dus samen, met elkaar bepalen dat het onwenselijk is dat rechters zich gaan buigen over beperkt lichamelijk letsel dat verdachten van criminele feiten oplopen tijdens het plegen ervan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
Ik voel ook wel dat er een zeker onrecht zit in het feit dat die inbreker het rechtssysteem gebruikt om z'n slachtoffer te etteren (mits het verhaal van de Telegraaf waar is) en zélf de benen neemt, maar anderzijds is dat gewoon een van de fundamenten van een rechtsstaat, dat een rechter beslist of zoiets haalbaar is of niet.
Ik heb aardig wat zaken bijgewoond bij de rechtbank, sector straf, maar toch bedankt voor je advies.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:12 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Het gaat om de principiële stelling waarop ik reageerde dat de rechter het laatste woord heeft. In onze transactie-maatschappij is dat niet meer zo. De weg naar de rechter is vaak theoretisch, zeker als je je eigen juridische kosten moet ophoesten.
Verder raad ik je aan eens een paar dagen bij de rechtbank bij jou in de buurt op de publieke tribune te gaan zitten. Hopelijk komen er een paar van die draaideur-types langs. Vaak beschuldigd van drie of vier zaken, terwijl ze een waslijst hebben begaan.
Dan is het wat raar dat je om een voorbeeld vroegquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:16 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Ik heb aardig wat zaken bijgewoond bij de rechtbank, sector straf, maar toch bedankt voor je advies.
Dan snap ik niet dat je om voorbeelden vraagt. Maar verder graag gedaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:16 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Ik heb aardig wat zaken bijgewoond bij de rechtbank, sector straf, maar toch bedankt voor je advies.
Jij zei:quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef isogram het volgende:
Om de discussie zuiver te houden, zou het prettig zijn als je me geen woorden in de mond legt die ik niet heb gezegd. Ik heb het gehad over een aanklacht, niet over aangifte doen. Dat is iets heel anders. Iedereen moet aangifte kunnen doen. Ik stel alleen dat het niet automatisch tot een aanklacht moet kunnen leiden en dat op dat gebied de rechten van verdachten wel wat ingeperkt mogen worden.
En natuurlijk zijn er genoeg situaties waarin standaardboetes in de wet staan, of een officier van justitie een schikkingsvoorstel doet, maar uiteindelijk kan het voorkomen.quote:Ik wil bij wet situaties vastleggen waarin de gedupeerde per definitie, dus zonder dat een rechter zich erover buigt, het voordeel van de twijfel krijgt. Juist zodat de gedupeerde zich niet hoeft te verantwoorden.
Hier doet de inbreker aangifte, bekijkt de politie dat, en als er serieuze aanleiding is om er waarde aan te hechten, komt het voor de rechter. De inbreker heeft al minder rechten in zekere zin, want als hij zonder aanleiding zo door Tim was behandeld, dan had Tim zeker straf gekregen, nu geldt een noodweerberoep.quote:Als daarvoor serieuze aanleiding bestaat, moet noodweer zeker worden getoetst. Maar dan inderdaad ook in de volgorde die jij omschrijft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |