Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_versie__.html?p=6,1quote:VVD dient eigen voorstel over 'noodweer' in
DEN HAAG - De VVD dient eind deze week een eigen wetsvoorstel in om ervoor te zorgen dat mensen zich bij dreiging van geweld makkelijker kunnen verdedigen onder het mom van noodweer. Volgens de liberalen moet de overheid voortaan aantonen dat in geval van noodweer buitensporig geweld is gebruikt.
Nu is het zo dat iemand die in eigen huis of bedrijf een inbreker overmeestert, zelf moet bewijzen uit zelfverdediging niet al te gewelddadig te hebben opgetreden. VVD-Kamerlid Fred Teeven vindt dat de politie betrokkene in zo'n geval niet meer direct moet arresteren als verdachte van 'zelfverdedigingsgeweld', zoals nu vaak gebeurt.
Teeven kondigde bijna drie jaar geleden al aan dat hij met een initiatiefwetsvoorstel zou komen om het recht op zelfbescherming uit te breiden. Nu zal hij het daadwerkelijk indienen, zo kondigde het Kamerlid woensdag aan tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Justitie.
Dit is immers niet waar, die persoon is in essentie onschuldig totdat de rechter anders bepaald. Ze moeten zich echter wel verantwoorden voor de rechter. Wat ik begrijp is het Teeven's bedoeling dat mensen niet aangeklaagd kunnen worden als buitensporig geweld niet direct door de politie bewezen kan worden. In dat geval zal noodweer eerst moeten worden bewezen voordat je uit mag gaan van noodweer. Anders zal ieder vechtersbaas zich gaan beroepen op 'noodweer'. En dat lijkt me in veel gevallen lastig.quote:Nu is het zo dat iemand die in eigen huis of bedrijf een inbreker overmeestert, zelf moet bewijzen uit zelfverdediging niet al te gewelddadig te hebben opgetreden.
Een overheid die zo wanhopig is dat men, zodra er een bepaalde oprisping is onder het volk, meteen met die gevoelens mee waait en een populistische uitspraak doet...quote:
Ik ben inderdaad benieuwd naar het voorstel. Want nu is het noodweer ter bescherming van aanranding van lijf of goed, en daar valt dus ook inbraak onder.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:02 schreef kingmob het volgende:
Dit is immers niet waar, die persoon is in essentie onschuldig totdat de rechter anders bepaald. Ze moeten zich echter wel verantwoorden voor de rechter. Wat ik begrijp is het Teeven's bedoeling dat mensen niet aangeklaagd kunnen worden als buitensporig geweld niet direct door de politie bewezen kan worden. In dat geval zal noodweer eerst moeten worden bewezen voordat je uit mag gaan van noodweer. Anders zal ieder vechtersbaas zich gaan beroepen op 'noodweer'. En dat lijkt me in veel gevallen lastig.
Dat is dus veel algemener dan ‘inbrekermeppen’. Maar goed, ik zal m’n definitieve oordeel even opschorten totdat ik het voorstel gezien heb.quote:Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
Beter dan slachtoffer dader maken en dader slachtoffer.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Een overheid die zo wanhopig is dat men, zodra er een bepaalde oprisping is onder het volk, meteen met die gevoelens mee waait en een populistische uitspraak doet...
Laten we vooral alles om gaan draaien zegquote:Op woensdag 4 november 2009 14:34 schreef isogram het volgende:
Topickick...
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_versie__.html?p=6,1
Hulde aan Fred Teeven
dat dus.quote:Op woensdag 4 november 2009 17:04 schreef fs180 het volgende:
[..]
Laten we vooral alles om gaan draaien zegOpnieuw een reden waarom de politiek zich NIET met recht moet bemoeien.
Trage VVD.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:34 schreef isogram het volgende:
Topickick...
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_versie__.html?p=6,1
Hulde aan Fred Teeven
We gaan toch niet eerst nadenken voordat we uitspraken in de media doenquote:Op woensdag 4 november 2009 17:29 schreef Pool het volgende:
[..]
Trage VVD.![]()
![]()
VVD: Geweld gebruiken tegen inbrekers mag 2008
Rutte: Vrijspraak voor zelfverdedigers 2006
Fred Teeven (VVD): bescherm de 'eigen rechters' 2008
VVD: burger mag dief neerslaan. 2007
VVD maakt wet voor zelfverdediging 2007
Ben benieuwd of ze er dit keer wél aan toekomen, of dat ze het volgende week weer te druk hebben met het reageren op 10 andere incidenten en het voorbereiden van 6 spoeddebatten over van alles.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |