abonnement Unibet Coolblue
pi_74215124
Ik ben op school bezig met een groepje andere studenten aan een project.
Ons project is om een fiets te maken waar je je mobiel
We willen dat dus doen met een aparte dynamo, die de accu oplaadt en dat je dan met de opgeladen accu je mobiel kan opladen maar we weten niet precies of dat nou kan.
de dynamo wekt maar iets van 6v wisselspanning op.
door een gelijkrichter zetten we de wisselspanning van de dynamo om naar gelijkspanning zodat we de accu op kunnen laden.
We weten niet precies hoe we nou verder moeten.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:15:02 #2
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_74215394
wat ik me kan voorstellen is dat je wat zonnecollectoren verwerkt in de fiets, die met elkaar schakeld om zo toch redelijk wat stroom op te kunnen wekken
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_74215425
Kijk even naar het Beste idee van Nederland. Daar is dit idee ook al ter sprake gekomen. Weet niet of het nog door is naar een volgende ronde of dat het er al uit is.
pi_74215448
je hoeft het niet uit te vinden het bestaat al jaar of 9

http://www.bikebiz.com/news/23472/The-phone-charger-you-pedal
pi_74216119
dynamo - gelijkrichtbrug - dikke elco (hier is de spanning spanning nu dynamox1.41) - 5v voltage regulator (liefst buck/boost ipv gewoon een 7805 of 317, dit zijn kant en klare IC's die een paar cent kosten) - normale elco - telefoon.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:55:05 #6
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_74216654
was al bij beste idee van NL
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_74218384
Deze wordt zelfs gewoon op de naafdynamo aangesloten: http://www.dahon.com/news/releases/08272009.htm

Komt helaas pas in maart uit, dus nog even wachten...
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_74220412
Je kunt ook je mobiel thuis helemaal vol laden zodat je de hele dag op je fiets kunt bellen.
pi_74228276
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:44 schreef Matteüs het volgende:
Je kunt ook je mobiel thuis helemaal vol laden zodat je de hele dag op je fiets kunt bellen.
Voor navigatie zou 't natuurlijk 'n uitkomst zijn om tussendoor te laden, anders sta je na 'n uurke of 2 max al naast je fiets omdat de weg niet meer gewezen wordt.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_74229228
Als je op fietsvakantie bent, kun je je telefoon niet dagelijks opladen. Dan is het wel handig als dat al fietsend wel kan
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:06:08 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74229444
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 16:29 schreef Eric_Cantona het volgende:

[..]

Voor navigatie zou 't natuurlijk 'n uitkomst zijn om tussendoor te laden, anders sta je na 'n uurke of 2 max al naast je fiets omdat de weg niet meer gewezen wordt.
Die GPS-dingen van Garmin werken 24h+ op 2 batterijen. En batterijen zijn te vervangen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74229856
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 16:29 schreef Eric_Cantona het volgende:

[..]

Voor navigatie zou 't natuurlijk 'n uitkomst zijn om tussendoor te laden, anders sta je na 'n uurke of 2 max al naast je fiets omdat de weg niet meer gewezen wordt.
Neem je een kaart mee of je leert borden kijken.
pi_74236775
Ik werk al jaren met een zelfuitgedacht systeem.
De naafdynamo die dus altijd meedraait levert een wisselspanning van 6 V.
Een bruggelijkrichter maakt hier 6 V gelijkspanning van.
Het kastje bevat 10 stuks 1,2 V oplaadbare batterijen van het AA type.
Deze zijn verdeeld in twee groepen van 5 stuks in serie.
Met een 4 polige tumbler omschakelaar kunnen deze groepen parallel (6 V) of in serie (12 V) geschakeld worden.
Staat de accu in laadstand dan zijn deze groepen parallel geschakeld op 6 V.
Staat de accu in voedingstand dan staan de twee groepen in serie geschakeld en geeft 12 V.
Voor het opladen van het mobieltje en voor de voeding van de navigatie kan dan gewoon de voedingstekker voor in de auto gebruikt worden.
Verder is er nog een smeltveiligheid ingebouwd om bij kortsluiting in werking te treden en een amperemeter om laad- en ontlaadstroom in de gaten te houden, ingewikkelde electronica is niet nodig.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:20:49 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_74251572
Ook leuk hoe die tutjes van "het beste idee" het brachten. "Gratis energie" noemde ze het. Ja gratis maar niet zonder moeite.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')