• emotional stability, serenityquote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:52 schreef Re het volgende:
[..]
mja
gifted people ofzo...
http://talentdevelop.com/articles/GPATP1.html
een vervolg vraag zou zijn "I am good in exaggerating"
Die zitten nu in het voetbalstadion.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:57 schreef Min-e het volgende:
Interessanter zou zijn of er mensen bestaan die zich in helemaal geen enkel punt uit de OP herkennen.
Ik vraag me af hoe ze aan deze lijsten komen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:52 schreef Re het volgende:
[..]
mja
gifted people ofzo...
een vervolg vraag zou zijn "I am good in exaggerating"
irl geloof niemand je als je zegt dat je op Fok! zit..quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:53 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ben ik een Fok!ker? Ik weet het niet... Kan het niet bewijzen.
hoe het meestal gaat is dat er een persoon gewoon iets bij elkaar veegt (door ervaring of whatever) en dat gewoon toetst aan een paar mensen en de resultaten opschrijft en publiceert, dan gaan mensen dat lezen, proberen te repliceren of tegen te spreken en zo komt er een bepaalde gerevisioneerde lijst uit...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:58 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe ze aan deze lijsten komen.
Hebben ze 100 Hb ers en 100 gewone mensen (en evt hun familie.vrienden over hen ) een persoonlijkheids vragenlijst in laten vullen? Zonder dat die mensen wisten waar het voor was? En vervolgens met statistische methoden gekeken of er systematische verschillen zijn?
Of was het meer van ' Nee, joh ga weg, dat heb ik nou ook zoo vaak ! Echt! omg dit is eng gewoon!!'
Ik zeg altijd ik "lees" Fok!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:59 schreef LesStroud het volgende:
[..]
irl geloof niemand je als je zegt dat je op Fok! zit..
Nee, want ik lees die zooi niet! Ik kan me maar... hee een ander topic!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:38 schreef LesStroud het volgende:
* perfectionistic and sets high standards for self and others
* has strong moral convictions
* is highly sensitive, perceptive or insightful
* fascinated by words or an avid reader
* feels out-of-sync with others
* is very curious
* has an unusual sense of humour
* a good problem solver
* has a vivid and rich imagination
* questions rules or authority
* has unusual ideas or connects seemingly unrelated ideas
* thrives on challenge
* learns new things rapidly
* has a good long-term memory
* feels overwhelmed by many interests and abilities
* is very compassionate
* feels outrage at moral breaches that the rest of the world seems to take for granted
* has passionate, intense feelings
* has a great deal of energy
* can't switch off thinking
* feels driven by creativity
* loves ideas and ardent discussion
* needs periods of contemplation
* searches for ???? in their life
* feels a sense of alienation and loneliness
* is very perceptive
* feels out of step with others
Ik herkende mijzelf bij 18 van deze punten.., en jullie?
Edit:er moet nog een T in de tt..![]()
Is daar trouwens een test van?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:59 schreef Sjaakz het volgende:
Is dit weer zo'n zou jij in WOII een nazi zijn geweest quizje?
I feel you.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:05 schreef tomtomkortom het volgende:
Niet elk punt, maar wel veel. Sinds 3 weken weet ik dat ik hooggevoelig ben (HSP). Beter gezegd: dat wist ik al mijn hele leven, alleen heeft het nu een naam. Hooggevoeligheid is net zoals hoogbegaafheid geen stoornis, ze noemen het een gave.
Ach, sommige dingen zijn statisch wel te herkennen en te testen bijv. "has a great deal of energy", aangezien het bekend is dat vooral hoogbegaafden gemiddeld minder slapen, al heb ik zo 1 2 3 geen bronvermelding. Ook geheugen is prima te testen, dus een paar dingen uit de lijst zouden de staven zijn, de rest is min of meer bij elkaar geraapt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:58 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe ze aan deze lijsten komen.
Hebben ze 100 Hb ers en 100 gewone mensen (en evt hun familie.vrienden over hen ) een persoonlijkheids vragenlijst in laten vullen? Zonder dat die mensen wisten waar het voor was? En vervolgens met statistische methoden gekeken of er systematische verschillen zijn?
Of was het meer van ' Nee, joh ga weg, dat heb ik nou ook zoo vaak ! Echt! omg dit is eng gewoon!!'
HSP is geen onderkende of testbare diagnose, hoewel ik er voor open sta dat het eventueel misschien wel bestaat. Hoogbegaafdheid is wel een duidelijk testbare diagnose. Het lijkt nu alsof je appels met peren zit te vergelijken.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:05 schreef tomtomkortom het volgende:
Niet elk punt, maar wel veel. Sinds 3 weken weet ik dat ik hooggevoelig ben (HSP). Beter gezegd: dat wist ik al mijn hele leven, alleen heeft het nu een naam. Hooggevoeligheid is net zoals hoogbegaafheid geen stoornis, ze noemen het een gave.
Dus niet herkenning voor jezelf maar herkenning door anderen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:07 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ach, sommige dingen zijn statisch wel te herkennen en te testen bijv. "has a great deal of energy", aangezien het bekend is dat vooral hoogbegaafden gemiddeld minder slapen, al heb ik zo 1 2 3 geen bronvermelding. Ook geheugen is prima te testen, dus een paar dingen uit de lijst zouden de staven zijn, de rest is min of meer bij elkaar geraapt.
Er zijn toch al uitstekende testen om te bekijken of iemand hoogbegaafd is of niet, maar deze lijsten zorgen ervoor dat ouders, artsen, hulpverleners en leraren opletten of ze iets opmerken aan kinderen die of moeilijk meekomen (te saai), aggressie vertonen of zich zodanig anders opstellen dat er wat mis kan zijn. Het is dus geen lijst om te kijken 'ben ik hoogbegaafd', maar wel een lijst als herkenning.
Dat is dan wel heel raar dan. Een psychiater die mij er op getest heeft en de diagnose gesteld heeft.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:09 schreef kahlie het volgende:
[..]
HSP is geen onderkende of testbare diagnose, hoewel ik er voor open sta dat het eventueel misschien wel bestaat. Hoogbegaafdheid is wel een duidelijk testbare diagnose. Het lijkt nu alsof je appels met peren zit te vergelijken.
Die cijfers zeggen inderdaad geen zak! Plaats ze dan ook niet! En die lijst die je ergens vandaan tovert dat zijn gewoon kenmerken die bij iedereen voor komenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:13 schreef LesStroud het volgende:
© The Gifted Resource Center and Lesley Sword, Ph.D
Most Prevalent Characteristics of Giftedness
99.4% learn rapidly
99.4% have extensive vocabulary
99.3% have excellent memory
99.3% reason well
97.9% are curious
96.1% are mature for their age at times
95.9% have an excellent sense of humor
93.8% have a keen sense of observation
93.5% have compassion for others
93.4% have a vivid imagination
93.4% have a long attention span
92.9% have ability with numbers
90.3% are concerned with justice and fairness
89.4% have facility with puzzles and legos
88.4% have a high energy level
88.3% are perfectionistic
85.9% are perseverant in their areas of interest
84.1% question authority
80.3% are avid readers Descriptions
90% were described by their parents as "sensitive."
83% like to concentrate on one activity at a time.
79% report high energy or activity levels.
44% are sensitive to clothing tags and other tactile sensations.
Cijfers! Al zegt dat nog geen fuck je weet niet hoe ze er aan gekomen zijn.,... En of dit ook niet geldt voor normale mensen. 100% need oxygen on a regular basis..
Dat zijn cijfers over mensen waarbij HB is vastgesteld.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die cijfers zeggen inderdaad geen zak! Plaats ze dan ook niet! En die lijst die je ergens vandaan tovert dat zijn gewoon kenmerken die bij iedereen voor komenNet als met de horoscoop! Als je erin gelooft lees je gewoon wat je wil lezen
Schattingen geven aan dat ongeveer tussen de 1%-3% van de mensen hoogbegaafd is. Vele claimen deze diagnose zonder ooit getest te zijn (IQ test door een erkend instituut is de enige die uitsluitsel kan geven) samen met voldoen aan het Three Ring Concept van Renzuli. Enkel IQ is dus niet voldoende.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind het gewoon trends! Ik wil wel eens feiten en data zien die bevindingen staven hoeveel % van de bevolking ook daadwerkelijk hoogbegaafd is. Waarschijnlijk is dat % aanzienlijk lager dan het % dat claimt hoogbegaafd te zijn!
45% van deze data is voor 89% uit mijn duim gezogen! Bronvermelding gaarne!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:18 schreef kahlie het volgende:
[..]
Schattingen geven aan dat ongeveer tussen de 1%-3% van de mensen hoogbegaafd is. Vele claimen deze diagnose zonder ooit getest te zijn (IQ test door een erkend instituut is de enige die uitsluitsel kan geven) samen met voldoen aan het Three Ring Concept van Renzuli. Enkel IQ is dus niet voldoende.
Er wordt bij veel organisaties van hoogbegaafden ook weleens flink gelachen om mensen die denken dat ze hoogbegaafd zijn en als een gieter afgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |