quote:Moordenaar gepakt dankzij paragnosten
OLDENZAAL - Fronsende wenkbrauwen. De politie Twente die meewerkt aan een amusementsprogramma, waarbij paragnosten worden ingeschakeld om misdrijven op te lossen. In Oldenzaal zijn ze na de arrestatie van hun plaatsgenoot Gerard ' Gait' B. (48) echter perplex over de compositietekening die tijdens de tv-uitzending werd gemaakt op aanwijzingen vanuit 'een andere dimensie'. "Wel verdorie, dat is onze Gait!"
Gerard B. werd deze week van zijn bed gelicht voor de spraakmakende moord op tekenlerares Diana Winkel (47), een jaar nadat het slachtoffer met fatale steekwonden dood in haar woninkje werd aangetroffen.
De inwoners van de Twentse Hanzestad hadden er zo onderhand een hard hoofd in dat het misdrijf ooit nog opgelost zou worden. De tukkers meenden dan ook dat het initiatief van de politie Twente om mee te doen aan het tv-programma 'Het Zesde Zintuig' vooral een wanhoopsoffensief was om het op dood spoor belande onderzoek weer vlot te trekken. Woordvoerster Chantal Westerhoff laat echter weten dat het een weloverwogen tactische keuze van de politie Twente was om mee te werken aan 'Het Zesde Zintuig'. "En die samenwerking is prima, maar vooral ook integer verlopen. Al is deze aanhouding niet louter verricht op basis van 'Het Zesde Zintuig', maar was er sprake van een combinatie van factoren."
Het resultaat is er niet minder verrassend om. Aanvankelijk gonsde het in Oldenzaal van de geruchten over de mogelijke moordenaar. Vooral omdat Diana enorm begaan was met het lot van asielzoekers en tot vlak voor haar dood een relatie had gehad met een negroïde man, gingen meteen alle speculaties in die richting.
Argwanend
Tijdens de tv-uitzending rolde er tot een ieders verbijstering een compleet andere compositietekening uit de bus. Getekend op aanwijzingen van paragnosten, die zich op de plaats van het misdrijf hadden laten inspireren door 'signalen' die ze opvingen.
Hennie Oude Holtkamp, eigenaar van De Kroeg, waar de notoire drinker Gait B. regelmatig aan de toog zat, tuimelde bijna van zijn barkruk toen hij naar 'Het Zesde Zintuig' zat te kijken. "Ik ben een nuchtere tukker. Ben argwanend richting alles wat met paranormaal gedoe te maken heeft. Maar toen ik die tekening zag, schrok ik behoorlijk. Verdorie, dacht ik bij mezelf, die man lijkt wel héél erg veel op een van mijn reguliere gasten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik sindsdien toch met wat andere ogen naar dit soort buitenaardse toestanden kijk."
Ja vind je dat echtquote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:19 schreef Dragorius het volgende:
Ik meende toch echt dat ze toen in die aflevering een zwarte man bedoelden
Verder vind ik de gelijkenis mwoah, het had ook mijn opa kunnen zijn, een vrij algemeen hoofd.
kan het niet zijn dat er gewoon sprake is van een misschien welbewuste opzet om de dader uit de tent te lokken?quote:Woordvoerster Chantal Westerhoff laat echter weten dat het een weloverwogen tactische keuze van de politie Twente was om mee te werken aan 'Het Zesde Zintuig'.
Oehquote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
kan het niet zijn dat er gewoon sprake is van een misschien welbewuste opzet om de dader uit de tent te lokken?
schijnbaar was immers tijdens die uitzending al wat bekend over de vermoedelijke dader (de dader is immers niet opgepakt op basis van informatie die enkel door dat programma kwam, dus men had ook andere bronnen om hem te verdenken).
en 'toevallig' komt dan tijdens dat programma een duidelijk herkenbare tekening van die persoon naar boven.
Het eerste wat ik zou vermoeden is dat de politie hiermee een poging gedaan heeft ofwel gericht informatie te krijgen over een verdacht persoon die ze wel al verdachten, maar 'officieel' niet als verdachte mochten aanmerken en al helemaal niet met een herkenbaar beeld mochten tonen als 'mogelijke betrokkene' ..
Of zelfs dat de politie hiermee een reactie wilde uitlokken van die persoon die misschien al onder surveilance stond ...
Opgelost, slotjequote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:11 schreef Bastard het volgende:
[..]
De compositiefoto staat in de bron![]()
Sterk staaltje of puur toevalstreffer, zeg het maar!
Ik vind het geen algemeen hoofd hoor. En hier kun je terugzoeken naar die aflevering:quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:34 schreef Dragorius het volgende:
Ben ik dan echt de enige die het een "algemeen hoofd" vind op die compositietekening?
Ik geloof dat er dingen zijn die we niet kunnen bevatten en waar sommige mensen wellicht meer inzicht in hebben. Echter zijn mijn ervaringen met paragnosten dat de kans dat ze het goed hebben gewoon erg klein is. Volgens mij zijn er weinig zaken opgelost middels de inzet van paragnosten.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:33 schreef Boca_Raton het volgende:
@RM-rf: je kunt het telkens als 'toevalstreffer' betitelen (ik begrijp de sceptische gevoelens t.a.v. paragnosten) maar op een gegeven moment wordt het één rode draad van duidelijke en concrete aanwijzingen die door deze mensen gegeven worden en dan vind ik het zelf geen toeval meer.
Het blijft altijd emmeren met niet-tastbare dingen of die bestaan of niet. Tot je ze zelf ervaart, dan komen dingen toch anders te liggen.
Misschien heb je mn post niet begrepen... maar ik vermoed nu juist dat het géén toevalstreffer is, maar dat de paragnost op basis van de 'signalen' die ze gekregen heeft daadwerkelijk een uitstekende foto van de daadwerkelijke dader getekend heeft....quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:33 schreef Boca_Raton het volgende:
@RM-rf: je kunt het telkens als 'toevalstreffer' betitelen (ik begrijp de sceptische gevoelens t.a.v. paragnosten) maar op een gegeven moment wordt het één rode draad van duidelijke en concrete aanwijzingen die door deze mensen gegeven worden en dan vind ik het zelf geen toeval meer.
Nou dat vind ik vergezocht.. dus eerst heeft de politie vermoedens over een dader, geven bij de paragnosten aan 'zo ziet hij er uit, teken die maar" en vervolgens gaan ze hem oppakken?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
kan het niet zijn dat er gewoon sprake is van een misschien welbewuste opzet om de dader uit de tent te lokken?
schijnbaar was immers tijdens die uitzending al wat bekend over de vermoedelijke dader (de dader is immers niet opgepakt op basis van informatie die enkel door dat programma kwam, dus men had ook andere bronnen om hem te verdenken).
en 'toevallig' komt dan tijdens dat programma een duidelijk herkenbare tekening van die persoon naar boven.
Het eerste wat ik zou vermoeden is dat de politie hiermee een poging gedaan heeft ofwel gericht informatie te krijgen over een verdacht persoon die ze wel al verdachten, maar 'officieel' niet als verdachte mochten aanmerken en al helemaal niet met een herkenbaar beeld mochten tonen als 'mogelijke betrokkene' ..
Of zelfs dat de politie hiermee een reactie wilde uitlokken van die persoon die misschien al onder surveilance stond ...
Wat er al zelf door de politie aangegeven is, waren er ook een aantal aanleidingen de man te verdenken, maar waren het uiteindelijk ook extra tips of informatie die ze pas verkregen nadat die compositietekening op de televisie verscheen....quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:48 schreef Bastard het volgende:
[..]
Nou dat vind ik vergezocht.. dus eerst heeft de politie vermoedens over een dader, geven bij de paragnosten aan 'zo ziet hij er uit, teken die maar" en vervolgens gaan ze hem oppakken?
Jij bent makkelijk voor de gek te houdenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit vind ik TOP. Echt geweldig. Maar ik heb ook nooit getwijfeld aan de capaciteiten van deze paragnosten.
De politie kennende, gaan ze niet over één nacht ijs. Die weten wat ze doen, zijn zelf al sceptisch genoeg denk ik t.a.v. paranormale zaken.
Echt een prachtig resultaat
We zouden zelfs zo ver kunnen gaan dat in het verre verleden een van de paragnosten kennis hadden van dit programma, en zodoende de moordenaar heeft aangespoord om de moord te plegen.. om dus in feite nu roem te krijgen als paragnost.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:58 schreef RM-rf het volgende:
Er zijn tientallen truucjes denkbaar om een paragnost te sturen in een zekere richting, en daarbij kan mogelijk ook de redactie medewerking verlenen, die natuurlijk ook ten doel heeft vooral een interssant programma te maken, met 'opzienbarende uitkomsten'.
natuurlijk de 'dikke duim' kun je volop leegzuigen ...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:02 schreef Ticker het volgende:
[..]
We zouden zelfs zo ver kunnen gaan dat in het verre verleden een van de paragnosten kennis hadden van dit programma, en zodoende de moordenaar heeft aangespoord om de moord te plegen.. om dus in feite nu roem te krijgen als paragnost.
Ja ja.. de dikke duim is door iedereen leeg te zuigen.
Van een weblog...quote:Wel van belang is dat Gait in een dronken bui aan de bar van zijn stamkroeg een soort bekentenis heeft afgelegd waardoor de politie hem al veel langer op hun lijstje van mogelijke verdachten heeft gezet. Het was namelijk één van de tips die binnen was gekomen na aanleiding van het Programma Opsporing verzocht dat in juni werd uitgezonden. Maar gaf de tekening de doorslag? De politie ontkent dit ten stelligste.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |