abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74178354
Een zuiver hypothetisch verhaal ter illustratie:
Mercedes brengt een nieuw type auto op de markt. Supermooi vorm gegeven, rijdt lekker, rijdt zuinig en is schoner dan menig andere auto. Kortom, de natte droom van vrijwel elke autoliefhebber. Mercedes heeft er duizenden van gemaakt en die allemaal opgeslagen in een oude hal om te wachten op de verkoop. Toezicht wordt er niet gehouden, Mercedes vertrouwt de mensheid.
Echter wordt op een gegeven moment een voor een de auto's gestolen. Ze komen er achter dat het niet 1 bende is, maar honderden particulieren die er telkens eentje stelen voor eigen gebruik. Wanneer er een paar worden opgepakt, komen ze met het argument dat "ze anders toch niet zo'n auto hadden gekocht".

Vrijwel iedereen zou hier zeggen dat de betreffende personen gewoon achter slot en grendel gezet moeten worden.

Als je dit geval vertaalt naar software- en muziekpiraterij, dan is opeens de grote massa een andere mening toebedeeld. Mensen menen recht te hebben om de laatste cd van Little Wayne te mogen bezitten, enkel omdat ze elke maand hun abonnement van de ISP betalen.

Klacht: mensen die klagen dat ze geld zouden moeten betalen voor downloaden van muziek danwel software zijn te achterlijk voor woorden.
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_74178384
Achterlijke TT-fout daargelaten natuurlijk
(hypocrisie )
pi_74178386
Maar ik wil helemaal niet betalen voor downloads?
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
pi_74178400
Kutvergelijking he, dat is net zoals jouw moeder met pamela anderson vergelijken!
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:27:01 #5
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_74178401
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:25 schreef Trannellius het volgende:
Een zuiver hypothetisch verhaal ter illustratie:
Mercedes brengt een nieuw type auto op de markt. Supermooi vorm gegeven, rijdt lekker, rijdt zuinig en is schoner dan menig andere auto. Kortom, de natte droom van vrijwel elke autoliefhebber. Mercedes heeft er duizenden van gemaakt en die allemaal opgeslagen in een oude hal om te wachten op de verkoop. Toezicht wordt er niet gehouden, Mercedes vertrouwt de mensheid.
Echter wordt op een gegeven moment een voor een de auto's gestolen. Ze komen er achter dat het niet 1 bende is, maar honderden particulieren die er telkens eentje stelen voor eigen gebruik. Wanneer er een paar worden opgepakt, komen ze met het argument dat "ze anders toch niet zo'n auto hadden gekocht".

Vrijwel iedereen zou hier zeggen dat de betreffende personen gewoon achter slot en grendel gezet moeten worden.

Als je dit geval vertaalt naar software- en muziekpiraterij, dan is opeens de grote massa een andere mening toebedeeld. Mensen menen recht te hebben om de laatste cd van Little Wayne te mogen bezitten, enkel omdat ze elke maand hun abonnement van de ISP betalen.

Klacht: mensen die klagen dat ze geld zouden moeten betalen voor downloaden van muziek danwel software zijn te achterlijk voor woorden.

wat een brabbelzooi
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGEĦ
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:27:19 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_74178409
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat, TS. Deze discussie is wel iets ingewikkelder dan je het laat voorkomen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:27:41 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_74178421
Hypocriete mensen heb ik een broertje dood aan. Iedereen zou zo oprecht als mij moeten zijn, maar helaas.
Ik begrijp je TS.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_74178428
Ja, terechte klacht, Het downloaden van muziek danwel software zou gratis moeten zijn!
Oh wacht, dat is het ook.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:28:16 #9
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178436
Muziek downloaden is niet illegaal.
Because I am so handsome and I am so bored
So entertain me, tell me a joke
Make it long, make it last
Make it cruel just make me laugh
pi_74178448
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:27 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat, TS. Deze discussie is wel iets ingewikkelder dan je het laat voorkomen.
Ik denk dat je het juist zo simpel moet zien. Iemand maakt een product, en je maakt er gebruik van zonder te betalen.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:28:52 #11
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_74178459
Mensen zijn best bereid op te betalen voor muziek, mits het op de juiste wijze aangeboden wordt.

Het probleem van de muziekindustrie is hun eigen aanpak geweest, ze waren er gewoon veel te laat bij en zo ontstond een wildgroei van allerlei initiatieven.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_74178477
Zeur niet zo. Ik betaal ook voor mijn muziek.

Elke maand een paar tientjes aan Ziggo, en elke maand 7,50 aan Eweka

Overigens snap jij het verschil niet helemaal tussen diefstal en kopie. Bij diefstal kan het product in kwestie niet meer verkocht worden. Bij een kopie wel. Duidelijk toch?
pi_74178478
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Bragi het volgende:
Muziek downloaden is niet illegaal.
Maar zou het wel moeten zijn.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:29:44 #14
212599 Lux0rious
Apen zijn een beetje cool!
pi_74178481
Wanneer je software download, kopiëer je het. Dit is dus iets anders als in jouw eerste voorbeeld. Daar wordt er gestolen en is er dus naast de gemiste inkomsten ook een missende auto. Hier zit wel dergelijk een verschil tussen.
pi_74178482
Sowieso: Mercedes
Audi:
  Moderator donderdag 29 oktober 2009 @ 10:30:03 #16
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_74178487
Je vergelijking zou iets meer kloppen als de mensen de auto zouden 'kopiëren' in plaats van stelen.
F.K.A. SuperwormJim
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:31:47 #17
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178529
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:29 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Maar zou het wel moeten zijn.
Maar het is het niet. Dus je vergelijking loopt mank.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:32:24 #18
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_74178548
Little Wayne is stom.
When all else fails, you always have delusion.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:32:24 #19
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178549
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef Trannellius het volgende:
Een dag of twee geleden hoorde ik voor het eerst het nummer Start trekking through the universe op de radio. Eerste keer vond ik het wel geinig, dus maar gedownload
.
pi_74178557
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:29 schreef Lux0rious het volgende:
Wanneer je software download, kopiëer je het. Dit is dus iets anders als in jouw eerste voorbeeld. Daar wordt er gestolen en is er dus naast de gemiste inkomsten ook een missende auto. Hier zit wel dergelijk een verschil tussen.
Concentreer je niet op dat verschil. Voor mijn punt is dat niet van belang.
Het gaat er mij om dat je gebruik maakt van een dienst, zonder daar een wederdienst tegenover te stellen. En dat is imo gewoonweg diefstal.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:32:49 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_74178559
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Ik denk dat je het juist zo simpel moet zien. Iemand maakt een product, en je maakt er gebruik van zonder te betalen.
Muah. Je luistert toch ook radio zonder er voor te betalen? Verdienmodellen zijn niet zo 1-op-1 zoals jij je dat voorstelt.

Ik ken toevallig wat mensen uit de muziekindustrie. Elke singel, elk album wat je verkoopt in de winkel, enlke itunes download; verwacht er als muzikant maar niet meer dan 7% van terug te zien van die respectievelijk 10, 40 en 1 euro. De rest gaat naar platenmaatschappijen.

Als je een artiest -echt- wilt steunen dan koop je juist niet z'n CD's maar dan ga je naar een concert. Daar ligt de provisie vele malen hoger.

CD's en albums verworden binnen zo'n verdienmodel dan het reclamemateriaal waarmee je mensen naar je concerten trekt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_74178585
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:32 schreef Bragi het volgende:

[..]

.
Goed punt. Ik heb dan ook best veel gedownload in de loop der tijd, maar ik ben van mening veranderd. En heb inmiddels ook de cd's die ik goed vond gekocht, en de rest van de mp3's weg geflikkerd.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:34:15 #23
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178600
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:32 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Concentreer je niet op dat verschil. Voor mijn punt is dat niet van belang.
Dat is wel van belang. Als je vergelijkingen gaat maken, maak ze dan góéd of maakt ze níét.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:34:24 #24
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_74178606
Met veel jolijt opende ik dit topic vanwege degene die de OP maakte.
Na het lezen ben ik diep bedroefd en wil ik liever niet inhoudelijk reageren.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_74178621
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:29 schreef Blaadkip het volgende:
Sowieso: Mercedes
Audi:
Volkswagen
Mercedes
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:35:25 #26
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178631
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:33 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Goed punt. Ik heb dan ook best veel gedownload in de loop der tijd, maar ik ben van mening veranderd. En heb inmiddels ook de cd's die ik goed vond gekocht, en de rest van de mp3's weg geflikkerd.
Oh, dus om je vergelijking maar even door te trekken:

Je hebt auto's gejat, je hebt daarna auto's gekocht en de gejatte auto's weggeflikkerd? WOW, GOED MAN!

Conclusie: je bent net zo hypocriet en kan ook nog eens geen goede vergelijkingen maken. Derhalve een kuttopic.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:35:49 #27
265768 NBT
Bigger is better.
pi_74178639
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:26 schreef 3keernix het volgende:
Maar ik wil helemaal niet betalen voor downloads?
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_74178643
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:34 schreef Bragi het volgende:

[..]

Dat is wel van belang. Als je vergelijkingen gaat maken, maak ze dan góéd of maakt ze níét.
Leer lezen ofzo
Het gaat mij in dit topic niet om de wet, maar om moraal (wat het woord hypocriet in de TT ook verklaart). Qua wetgeving is het dan inderdaad niet illegaal, maar moreel gezien wel.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:36:13 #29
242879 Onnoman
The On And Only
pi_74178652
Ts! Je hebt groot gelijk!

Een kind van 12 moet 3 jaar zitten wanneer dezej een appel pikt bij de groetenboer!
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:36:20 #30
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_74178656
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:33 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Uit onderzoek blijkt ook dat downloaders ook veel meer consumeren.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:36:35 #31
212599 Lux0rious
Apen zijn een beetje cool!
pi_74178662
Daarnaast is het downloaden van muziek ook vaak goed voor opkomende en goede artiesten. Wanneer iemand muziek download en deze ook goed vindt, zal die persoon ( in de meeste gevallen ) ook best wel muziek hiervan gaan kopen en naar concerten gaan om die artiest te steunen.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:36:43 #32
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178666
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:35 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Leer lezen ofzo
Het gaat mij in dit topic niet om de wet, maar om moraal (wat het woord hypocriet in de TT ook verklaart). Qua wetgeving is het dan inderdaad niet illegaal, maar moreel gezien wel.
Zo lang het niet illegaal is om muziek te downloaden, lijkt mij de klacht dat je ervoor moet betalen niet geheel onterecht.
pi_74178673
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:35 schreef Bragi het volgende:

[..]

Je hebt auto's gejat, je hebt daarna auto's gekocht en de gejatte auto's weggeflikkerd? WOW, GOED MAN!

Conclusie: je bent net zo hypocriet en kan ook nog eens geen goede vergelijkingen maken. Derhalve een kuttopic.
Als ik de cd's fysiek had gejat, dan had ik ze terug gegeven. De mp3's heb ik verwijderd. Ergo, in beide gevallen had ik ze dus nu niet meer in bezit, dus heb ik mijn leven gebeterd.
pi_74178675
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:35 schreef Bragi het volgende:

[..]

donderdag 29 oktober 2009 @ 10:37:29 #35
242879 Onnoman
The On And Only
pi_74178684
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:35 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Leer lezen ofzo

Je bent gewoon wat in de volksmond ook wel wordt genoemd:

Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:37:37 #36
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_74178688
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:37 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Als ik de cd's fysiek had gejat, dan had ik ze terug gegeven. De mp3's heb ik verwijderd. Ergo, in beide gevallen had ik ze dus nu niet meer in bezit, dus heb ik mijn leven gebeterd.
Je hebt hoe dan ook gestolen, gemene pikkeboef. Of je ze daarna nou weggooit of niet, maakt niet uit.
pi_74178702
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:37 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Dan zou je alsnog de bak ingaan!
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:38:40 #38
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_74178716
De vergelijking die je maakt klopt niet omdat je niet de auto weghaalt maar kopieert, daarmee
haal je dus niet die auto weg maar natuurlijk wel een deel van de (eventuele) inkomsten...
Da's iets anders...

Mensen staan er wel niet genoeg bij stil dat dit hoe langer hoe meer ten koste gaat van de
kwaliteit van de muziek en software... Niet dat alle commerciele muziek kwalitatief goed is
maar de mastering is meestal wel professioneel... Zeker in Nederland heeft een selecte groep
in handen wat er zogenaamd populair gaat worden, maar ook in andere landen, het volgende
filmpje laat precies zien wat ik bedoel:

Verder gaat de Top 40 op de verkoop van platen... Met een grote financiele buffer kan je
dus veel van je eigen artiesten kopen om zo met een stip binnen te komen... Mensen horen
het vaak, en denken dat het populair is doordat t hoog in de Top 40 komt en kopen het...

Er moet echt iets veranderen (zowel in de business als de gedachtengang van de consument)
want er gaat een heleboel kwaliteit verloren omdat mensen met talent niet eens meer deel
kunnen en willen nemen aan wat meer industrie dan muziek is...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_74178731
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:36 schreef Lux0rious het volgende:
Daarnaast is het downloaden van muziek ook vaak goed voor opkomende en goede artiesten. Wanneer iemand muziek download en deze ook goed vindt, zal die persoon ( in de meeste gevallen ) ook best wel muziek hiervan gaan kopen en naar concerten gaan om die artiest te steunen.
Het gaat mij hier om de downloaders die gigabytes aan muziek downloaden. Die kopen echt niet al die cd's hoor (Natuurlijk zal een enkeling het wel doen, maar het merendeel echt niet).
En als opkomende artiesten de eerste 2-3 singles gratis willen verstrekken moeten ze dat vooral doen. Maar laat bij hen de keuze, en ga die niet als consument zelf afdwingen.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:39:11 #40
12221 Tijn