abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74177893
Wat voor vragen stel je als werkgever bij een sollicitatiegesprek? Hoe krijg je het best een totaal beeld van je kandidaat?

Mijn collega mag binnenkort sollicitatiegesprekken afnemen. Hij heeft dit nooit eerder gedaan en kan dus wel een leidraad gebruiken.
Ook leeg
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:08:26 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_74177945
Volgens mij zijn er zat van die lijstjes te vinden op het web

http://lmgtfy.com/?q=sollicitatievragen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_74177991
"Alles kits achter de rits?"
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:11:19 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_74178014
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:10 schreef teknomist het volgende:
"Alles kits achter de rits?"
Is dat een rol pepermunt in je broek of wil je deze baan zo graag hebben?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_74178100
Heb je wel eens gewipt met een vorige baas?
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_74178152
Dit zijn niet de vragen die we bedoelen maar we kunnen er best om lachen.. Het zijn echter vrouwelijke kandidaten..
Ook leeg
pi_74178195
"Biertje?"
edit:

"Rosébiertje?"
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:20:58 #8
265768 NBT
Bigger is better.
pi_74178268
Wat voor brance?
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_74178271
vooral geïnteresseerd zijn in het bedrijf (historie, waar het staat in de markt) en je functie. als de tegenpartij veel praat dan ervaren ze dat over het algemeen als goed gesprek
pi_74178398
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:20 schreef NBT het volgende:
Wat voor brance?
gemeentelijke instelling..
Ook leeg
pi_74178438
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:21 schreef Misan het volgende:
vooral geïnteresseerd zijn in het bedrijf (historie, waar het staat in de markt) en je functie. als de tegenpartij veel praat dan ervaren ze dat over het algemeen als goed gesprek
Euh.. wij zijn het bedrijf (nou ja, de gemeentelijke instelling) en wij weten precies wat de functie inhoudt..
Ook leeg
pi_74178461
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:

[..]

gemeentelijke instelling..

Lust je graag koffie?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:31:28 #13
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_74178525
Maak korte functiegerichte cases en laat de sollicitant het invullen.

Vraag naar persoonlijke kwaliteiten en laat degene reflecteren naar kritische punten binnen de functie.
pi_74178568
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Lust je graag koffie?
Wij werken van 9 tot 5, pas jij in deze mentaliteit .

Maar serieus, het STAR model kan helpen.
pi_74178951
Per functie kunnen de vragen verschillend zijn natuurlijk, maar de volgende tricky vragen zijn denk ik wel van den algemenen aard
- Wat kun je niet?
- Wat moet ik jou niet vragen?
- Waarom ben jij een senior [ ENGINEER, ACCOUNTANT etc... ]
- Welke film kun je mij aanbevelen?
- etc
pi_74179176
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Lust je graag koffie?
Als ze vraagt om bijvoorbeeld een koffie met suiker en melk, moet je de suiker vergeten.

Zo kun je testen of zij assertief genoeg is om dat op te merken en als nog om suiker te vragen...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_74179237
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:28 schreef Vikingsmeisje het volgende:

[..]

Euh.. wij zijn het bedrijf (nou ja, de gemeentelijke instelling) en wij weten precies wat de functie inhoudt..
Laat de sollicitant vooral veel over zichzelf, de laatst uitgevoerde functie en even kijken wat natuurlijk de ervaring is en waar deze het functieprofiel raakt.
pi_74179271
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:54 schreef teknomist het volgende:

[..]

Als ze vraagt om bijvoorbeeld een koffie met suiker en melk, moet je de suiker vergeten.

Zo kun je testen of zij assertief genoeg is om dat op te merken en als nog om suiker te vragen...
XBox gamertag:NLGoliath
pi_74179345
quote:

[..]

ik zou zelf dan gewoon niet zeiken en een volgende keer wel afwachten. Zeiken lijkt me als sollicitant niet de beste binnenkomre
pi_74179408
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:00 schreef Misan het volgende:

[..]

ik zou zelf dan gewoon niet zeiken en een volgende keer wel afwachten. Zeiken lijkt me als sollicitant niet de beste binnenkomre
Want assertief en alert zijn = zeiken?
pi_74179541
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:02 schreef teknomist het volgende:

[..]

Want assertief en alert zijn = zeiken?
nee, maar het gaat om koffie. lijkt me niet boeiend tijdens een sollicitatiegesprek om daarover te vallen
  donderdag 29 oktober 2009 @ 11:21:05 #22
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_74180036
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:46 schreef get_sys_conf het volgende:
Per functie kunnen de vragen verschillend zijn natuurlijk, maar de volgende tricky vragen zijn denk ik wel van den algemenen aard
- Wat kun je niet?
- Wat moet ik jou niet vragen?
- Waarom ben jij een senior [ ENGINEER, ACCOUNTANT etc... ]
- Welke film kun je mij aanbevelen?
- etc
Voor die laatste moet je de interviewer wel goed kennen.
Heb gisteren Zombieland gekeken. Erg grappige film, maar die zou ik niet aan iedereen aanbevelen Misschien toont het aan dat je een goed inschattingsvermogen hebt.

Begreep dat sommige bedrijven je zelfs vragen om een mop te vertellen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_74180132
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:06 schreef Misan het volgende:

[..]

nee, maar het gaat om koffie. lijkt me niet boeiend tijdens een sollicitatiegesprek om daarover te vallen
Nee maar dan zegt TS na afloop, goh ik was vergeten een suikerklontje op het schoteltje te leggen, maar daar heeft ze niks over gezegd. Wat een muts zeg.
5 Ferrari's op videoband!
pi_74180153
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:24 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Nee maar dan zegt TS na afloop, goh ik was vergeten een suikerklontje op het schoteltje te leggen, maar daar heeft ze niks over gezegd. Wat een muts zeg.
tja, het is maar net waar je als bedrijf mensen op af wilt rekenen
pi_74180164
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:06 schreef Misan het volgende:

[..]

Koffie is het allerbelangrijkste op je werk!
pi_74180188
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:24 schreef Misan het volgende:

[..]

tja, het is maar net waar je als bedrijf mensen op af wilt rekenen
Het gaat om het principe.
pi_74180259
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:25 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het gaat om het principe.
ok
gelukkig is assertiviteit in lang niet alle functies vereist
pi_74180452
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 11:26 schreef Misan het volgende:

[..]

ok
gelukkig is assertiviteit in lang niet alle functies vereist
Maar het kan in geen enkele functie kwaad
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_74180521
Dit klinkt trouwens als een kansloze missie.

Als die collega van TS zelf niet weet wát hij wil weten van de kandidaten, en dus moet vragen, houdt het al op.
pi_74180898
Klopt, alles wordt klakkeloos van internet overgenomen!
Ook leeg
pi_74181280
Iemand die sollicitatiegesprekken afneemt is niet per definitie een werkgever.

Kernvragen:

Wie ben je?
Wat deed je?
Wat kan je?
Wat wil je?

[ Bericht 9% gewijzigd door AAA2009 op 29-10-2009 12:01:29 ]
pi_74185117
vind het eigenlijk best wel asociaal dat iemand dus werkelijk geen flauw benul heeft van werving & selectie en dan met name het selectie gedeelte, nu dus wel mensen moet gaan inschatten.
je mag aannemen dat kandidaten echt wel graag een (die) functie willen en die zitten dan tegenover iemand die eignelijk niet eens weet hoe of waarop hij deze mensen moet beoordelen.
kan daar intern niet eerst eens iets aan gedaan worden? vind het persoonlijk heel raar om zo met serieuze sollicitanten om te gaan.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_74185367
Wat een aanname.. Mijn collega gaat dat gesprek niet alleen in..
Ook leeg
pi_74186004
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 13:45 schreef Vikingsmeisje het volgende:
nee, jij gaat mee?
pi_74186277
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 13:45 schreef Vikingsmeisje het volgende:
Een collega moet een gesprek houden en jij gaat dat voorbereiden voor deze collega.

Wat is jouw rol in deze?

Lopen jouw collega en jij stage bij de gemeente?

[ Bericht 5% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 29-10-2009 14:30:14 ]
  donderdag 29 oktober 2009 @ 14:13:27 #36
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_74186566
vooraf de sollicitant even door google trekken.

Dat levert meestal voldoende vragen op
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_74186729
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 14:13 schreef klusfoobje het volgende:

Je zult maar een naamgenoot hebben die al zijn seks/drugs-foto's op internet zet.
pi_74187846
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 14:13 schreef klusfoobje het volgende:

Als je die ene dude van Take Me Out op gesprek krijgt zeker.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 15:03:11 #39
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74188456
quote:

[..]

Bedrijven die dat soort vage tests uitvoeren wil ik niet eens bij werken Ooit de film "The Method" gezien? Ook zo'n mindfuck met sollicitanten. Bedrijven die dat soort dingen uitvoeren weten niet hoe ze met werknemers om moeten gaan.
Het is ook een zwakte van de werkgever trouwens. Met goede vragen en een interessant gesprek kom je veel meer te weten dan met een vaag testje of een sollicitant om extra suiker durft te vragen ( ) Daar reageert iedereen namelijk anders op om verschillende redenen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  Moderator donderdag 29 oktober 2009 @ 15:06:36 #40
9859 crew  Karina
Woman
pi_74188575
Open vragen stellen, dus geen vragen waar je met ja of nee op kunt antwoorden. En niet van die stomme vragen als: wat zijn je goede kanten, wat zij je slechte kanten, dat vond ik altijd zo irritant als dat werd gevraagd.

Wat mij een keer gevraagd werd: waar heb je een hekel aan? Wat moet je DAAR nou op antwoorden?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_74188885
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 15:06 schreef Karina het volgende:
Wat mij een keer gevraagd werd: waar heb je een hekel aan? Wat moet je DAAR nou op antwoorden?
"Negers, moslims, vrouwen en homoseksuelen."
pi_74190080
Wat zijn je sterke en zwakke punten?

En gericht doorvragen wanneer de sollicitant over zichzelf vertelt. Solliciteren is tweerichtings verkeer. Ik heb te vaak meegemaakt dat het alleen over het bedrijf ging. Want ik vraag als sollicitant vaak wel gericht door.
pi_74190154
Wat is je (realistische ) droombaan?/Hoe ziet jouw droombaan eruit? Daar kun je redelijk op doorvragen, naderhand.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74196202
Een belangrijke vraag die je nooit mag vergeten, is: "Zeggen mensen wel eens dat je eigenwijs zou zijn - en wat vind jij daarvan?"

Daar zijn 4 antwoordmogelijkheden op (grofweg):
"Nee, nooit.... eigenlijk." (kandidaat kijkt niet-begrijpend)
"Ja, en dat ben ik ook wel een beetje, hihi" (kandidaat schaamt zich een beetje)
"Ja, maar ik begrijp niet hoe dat komt." (kandidaat kijkt alsof hij oprecht geen flauw idee heeft)
"Ja, maar ik heb gewoon vaak gelijk en mensen denken dan dat ik eigenwijs ben." (kandidaat kijkt zelfgenoegzaam).

Die laatste twee moet je nooit aannemen, het zijn stronteigenwijze mensen waar niet mee te werken valt.

Wat je verder kan doen om het leuk te maken: houd gedurende het hele interview een strak gezicht en reageer op elk antwoord van de kandidaat met: "Hoe bedoel je?"
Springfield's looking pretty dusty today
pi_74196242
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 18:30 schreef -marz- het volgende:

"Ja, maar ik heb gewoon vaak gelijk en mensen denken dan dat ik eigenwijs ben." (kandidaat kijkt zelfgenoegzaam).
zelfkennis is okay!
quote:
Die laatste twee moet je nooit aannemen, het zijn stronteigenwijze mensen waar niet mee te werken valt.
Of ze weten het gewoon daadwerkelijk beter dan jij.....
pi_74196304
quote:
[b]Op donderdag 29 oktober 2009 18:32
Of ze weten het gewoon daadwerkelijk beter dan jij.....
En wil jij die als collega?

Dat is geen teken van zelfkennis trouwens, het betekent dat ze zelf niet door hebben hoe irritant ze zijn - het ergste soort eigenwijze mensen dat er is.
pi_74196389
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 18:33 schreef -marz- het volgende:

[..]

En wil jij die als collega?
Het zal je verbazen (ik ben zo'n figuur dat inderdaad het 'foute' antwoord zou kunnen geven), maar ja: die wil ik best als collega.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:51:22 #48
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_74216519
In het verleden heb ik bij een uitzendorganisatie eens een methode geleerd. Dat was de STER methode geloof ik.

Je vraagt de sollicitant een situatie te noemen uit het verleden die hij/zij belangrijk vond. Vervolgens laat je de sollicitant die situatie uitleggen, hoe hij daarop gereageerd heeft en waarom hij/zij dat zo heeft aangepakt, wat het resultaat was en vervolgens of hij/zij dat weer zo zou doen.

Dan heb je je gesprek wel op gang,
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_74217184
STAR methode heet het eigenlijk, Situatie, Taak, Actie, Resultaat.

Het gaat uit van het principe dat in het verleden vertoond gedrag een voorspeller is van toekomstig gedrag en daardoor zou het een vrij betrouwbare methode zijn.

Ik ben er wel voorstander van iig, ook omdat je het kandidaten daarmee heel moeilijk maakt om te liegen of zaken mooier te laten lijken dat ze zijn - je vraagt immers heel concreet gedrag uit.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:34:53 #50
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_74218092
Idd de STAR methode. Liegen is bijna niet te doen om de doodsimpele reden dat de sollicitant in een keer een verhaal moet vertellen. Liegt hij in een onderdeel dat zit hij klem in een volgend deel.

Mooie is dta je de sollicitant ook ZELF een gebeurtenis laat kiezen. HEt gekozen onderwerp zegt dan ook weer wat over hem/haar.
pi_74218391
de methodes zijn wel een leuk handvat, maar de antwoorden dienen dus geinterpreteerd te worden.
ze zullen inderdaad een antwoord opleveren, maar als de ondervrager dan nog steeds geen ervaring heeft of kennis van dit soort dingen valt nog maar af te wachten wat voor eigenschappen hij uit de antwoorden haalt.
en of hij ruim voldoende kennis heeft van de functie en de directe werkomgeving om te kunnen interpreteren of de eigenschap wel of niet positief is.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:46:47 #52
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_74218516
tsja, een frietbakker die moet beoordelen of een atoomgeleerde geschikt is voor een functie blijft altijd ene lastige zaak he
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')