abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74130095
Beste deskundige lezers,

Mijn arbeidscontract voor bepaalde tijd eindigt per 31-12-2009.

In plaats van direct weer een nieuwe baan te gaan zoeken, heb ik besloten om eerst een poos te gaan reizen (een maand of 6).

Kan ik, als ik medio volgend jaar weer terug ben aanspraak maken op een WW uitkering ? Is de situatie anders als ik niet op reis zou gaan ? Moet ik , of de werkgever nog iets schrifellijks opstellen waarom de arbeidsovereenkomst eindigt ?

Bij voorbaat dank voor de adviezen.
Groet,
Arnout
pi_74130191
Nee want het is vanwege rechtswege geeindigd dus als ik het juist heb heb je geen recht op een uitkering, je wist dat je contract af zou lopen en had daar actie op kunnen nemen.
pi_74130495
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 21:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nee want het is vanwege rechtswege geeindigd dus als ik het juist heb heb je geen recht op een uitkering, je wist dat je contract af zou lopen en had daar actie op kunnen nemen.
Dit is wrs. toch niet waar hoor. Hij heeft wel degelijk een periode recht op WW maar niet wanneer hij gezellig gaat reizen en niets onderneemt om een nieuwe baan te vinden.
pi_74130543
ja je heb recht op WW maar die krijg je toch niet als je gaat reizen. werken zal je!
pi_74130712
Even voor de duidelijkheid....

Het zou dan uiteraard gaan over de periode NA de reis, als overbruggingsperiode op zoek naar een nieuwe baan...

Dus als ik bijv. in Juli 2010 naar het UWV ga , terwijl het contract in januari afloopt...
pi_74130766
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 21:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nee want het is vanwege rechtswege geeindigd dus als ik het juist heb heb je geen recht op een uitkering,
Dat heb je dus niet juist.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74130813
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:11 schreef Arnout1972 het volgende:

Het zou dan uiteraard gaan over de periode NA de reis, als overbruggingsperiode op zoek naar een nieuwe baan...
Dat gaat niet werken.
pi_74137755
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:11 schreef Arnout1972 het volgende:

Dus als ik bijv. in Juli 2010 naar het UWV ga , terwijl het contract in januari afloopt...
je zou behoorlijk veel gekort worden omdat je pas zo laat aanvraagt en mogelijk ook nog een extra "boete" daarbovenop omdat je te laat bentmet aanvragen.
beter gewoon gelijk alles 6 weken voordat je contract eindigt regelen in jouw geval zou ik wat eerder ermee beginnen ivm kerstdagen enzo.
of niet zeuren gewoon gaan reizen en tijdens die reis werk zoeken.
pi_74137780
binnen half jaar na laatste werkloosheidsdag kan je aanspraak maken op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet om in aanmerking te kunnen komen voor WW (aantal gewerkte maanden etc)
  woensdag 28 oktober 2009 @ 09:09:59 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74139117
Het is best mogelijk dat het UWV je dan verwijt niet direct op zoek te gaan naar een baan. Echter omdat je het puur hebt over de periode na terugkomst zou verwijten pas dan kunnen.

Kun je het UWV niet gewoon beter bellen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74141855
Sterker nog, je moet al gaan solliciteren zodra je de werkloosheid ziet aankomen. Dat betekent dat je met werkweken boven de 40 uur krijgt te maken.

A) Van de werknemer wiens dienstbetrekking rechtsgeldig is opgezegd wordt verlangd dat hij vanaf de datum van opzegging sollicitatieactiviteiten ontwikkelt.
B) Van de werknemer wiens (tijdelijke) dienstverband op een andere wijze dan door opzegging eindigt, wordt verlangd dat hij sollicitatieactiviteiten ontwikkelt vanaf het moment dat het hem redelijkerwijs duidelijk kan zijn dat de dienstbetrekking eindigt.

Zie: http://www.st-ab.nl/wetwwor2bsww.htm

Ik zie dat je dus vaker moet solliciteren dan 1 keer per week als je meer mogelijkheden hebt. Gewoon met wat standaardbrieven reageren op willekeurige vacatures en met echt goede brieven op interessante functies.

[ Bericht 7% gewijzigd door sempron2400 op 28-10-2009 10:57:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')