abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74114383
Zucht…

Ok het volgende:

Eind augustus is er een vertegenwoordiger van een bedrijf langs geweest die is gespecialiseerd in (kunststof) kozijnen. We hebben 3 bedrijven langs laten komen en uiteindelijk dit bedrijf gekozen. Het gaat om plaatsing van openslaande deuren en een raam. De openslaande deuren komen in plaats van bestaand raam en het raam in plaats van de achterdeur. Allen kunststof en voorzien van HR ++ glas.

Levering zou ongeveer 6 tot 8 weken duren. Op 31 augustus offerte gehad, na wat heen en weer gebel nog een leuk bedrag eraf gekregen. Vervolgens verzoek tot aanbetaling gekregen van 30%, eigenlijk niet bij nagedacht (stom dus…) en aanbetaald. Na de aanbetaling zouden de kozijnen besteld worden, verwachting was toen levering in week 43/44.
In week 42 heb ik contact opgenomen via de mail, de vraag of levering als bekend was aangezien we container moesten bestellen en verwarming moesten verhangen.

Er werd aangegeven plaatsing in week 43 of 44. Ik heb toen gemaild dat week 44 de voorkeur heeft aangezien mijn vriendin die hele week vrij was. Dat was akkoord, levering en plaatsing zou in week 44 plaatsvinden. Container besteld, afspraak gemaakt om verwarming te laten verhangen.

Einde van week 43 toch maar even gebeld, helaas kozijnen zouden pas dinsdag 20 oktober binnenkomen waardoor plaatsing pas in week 45 kon. (deze week dus) Ok geen probleem, container zou 1 dag later geplaatst worden maar mag 3 weken kostenloos blijven staan. Afspraak gemaakt dat kozijnen donderdag 29 oktober geplaatst zouden worden.
Vandaag dacht ik: ik bel even om te vragen hoe laat ze komen donderdag, wel zo handig…stond de afspraak niet in de planning. Werd ik een uur later teruggebeld, kozijnen zijn er nog niet, worden pas na 23 november geleverd.

Container moet eind volgende week terug…weg ¤ 289 voor de container.

Flink balen maar ik dacht nou ja als ze die container compenseren kan ik ermee leven. MAAR ik bel ze niet meer, nu alles via de mail. Krijg ik net een mail dat het allemaal onzin is en dat de container wel kan blijven staan tot eind november dat dit niets extra’s kost. Zij bestellen er 30 per maand. (container is door ons besteld en dus betaald, zoals overeen gekomen in de offerte, zij gaven namelijk aan dat zij nooit containers bestellen…) Geen excuses of uitleg…

Tevens lees ik op verschillende sites dat bij het plaatsen van kozijnen een verlaging van het BTW tarief van 6% in gang is gezet vanaf 1 oktober. Ook dat voorgelegd (op onze offerte staat 19%), krijg ik als antwoord dat het alleen voor dubbel glas is bij 5 vierkante meter en dat wij op 4,9 zit. Ten eerste zitten wij op 7,3 vierkante meter en ten tweede geldt die 5 vierkante meter eis voor subsidie en niet voor de 6% BTW verlaging.

Ik wordt er moedeloos van…maar wat kan ik doen? Als de kozijnen al in fabricage zijn (wat ik betwijfel, 3 maanden levertijd…) dan krijgen we de aanbetaling niet meer terug. Ik moet ook eerlijk zeggen als ze meteen ‘schuld hadden bekend’ en gezegd hadden: laat die container maar zitten, wij voeren het 23 november wel af, was het voor mij goed geweest. Nog steeds balen maar ach…
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:19:27 #2
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_74115069
Al het onderhoud aan huizen ouder dan 2 jaar (bewoond) zit in het laagtarief van 6%
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  Moderator dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:56:10 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_74116455
Ik denk dat dit topic beter op zijn plaats is in Werk, Geldzaken en Recht aangezien je waarschijnlijk niet opzoek bent naar een klustechnische oplossing

--> WGR
pi_74126236
TS heb je rechtbijstand?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74126574
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:19 schreef zuigmarmot het volgende:
Al het onderhoud aan huizen ouder dan 2 jaar (bewoond) zit in het laagtarief van 6%
Neuh. Volgens mij geldt dat alleen voor stuc- en schilderwerk.

Verder geldt die 6% voor bijvoorbeeld zonnepanelen en isolatie, niet voor glas. Daar is een aparte subsidieregeling voor.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74138070
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh. Volgens mij geldt dat alleen voor stuc- en schilderwerk.

Verder geldt die 6% voor bijvoorbeeld zonnepanelen en isolatie, niet voor glas. Daar is een aparte subsidieregeling voor.
Volgens verschillende sites geldt die 6% btw regeling ook bij vervanging kozijnen:

Aanbrengen van ramen, deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen inclusief beglazing met Ugl-waarde die kleiner dan of gelijk is aan de eisen van het Bouwbesluit;

http://www.meermetminder.nl/btw-verlaging_isolatie_
pi_74138092
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
TS heb je rechtbijstand?
Jep, maar wil er eerst samen uit proberen te komen. Als hij nu gewoon even netjes sorry zegt voor de gebroken afspraken, de verlenging van de container betaalt, de BTW verlaging verwerkt in de offerte en mij zwart op wit garandeert dat ze in de week van 23 november komen...dan ben ik weer blij.

Vandaag even bellen met container verhuurder of verlenging kan en wat de kosten zijn. Vervolgens toch bellen naar eigenaar van de kozijnen. Komt daar niets redelijks uit, ga ik toch maar eens naar de rechtsbijstand bellen.
pi_75104886
Zucht, dachten we alles rond te hebben.

Na heel wat getrek en geduw kregen we zwart op wit dat de kozijnen in de week van 23 november geplaatst zouden worden en dat ze de 6% btw regeling uit zouden zoeken. Wij hadden als eis woensdag 25 november gesteld.
2 dagen na die mail kreeg ik te horen dat ik 25 november een training had, meteen gebeld en het plaatsen van de kozijnen naar vrijdag 27 november verplaatst dat was geen probleem.

Afgelopen donderdag werd ik gebeld dat ze in verband met de weersvoorspellingen niet zouden komen. Het huis is toch echt een paar uur open en die regen kon dan heel wat schade aanrichten. Logisch dus afspraak verzet naar as dinsdag, de dag met de minste kans op regen.

Jammer maar we konden met de reden leven. MAAR ineens kregen we gisteren een factuur in de bus. Of we even 50% van de aanneemsom wilden betalen omdat ze anders mogelijk niet komen dinsdag 1 december....
We hebben reeds 40% betaald, dan zouden we dus 90% betalen voor we überhaupt iets hebben.

In de overeenkomst/offerte staat niets over aanbetalen en ik ga absoluut geen cent meer betalen voor die kozijnen erin zitten. Daarnaast is 90% van de totaalsom te veel ivm de 6% btw regeling en de subsidie die wij over het glas krijgen en die hij moet verrekenen. (kortom stel dat ik zou betalen, hebben we 102% betaald van wat de totaalsom zou moeten zijn)

Hoe aan te pakken? Ik kan morgen bellen, mailen, niets laten horen. Voor alle manieren is iets te zeggen. Ik ga morgen in ieder geval de rechtsbijstand weer eens bellen. Momenteel heeft mijn voorkeur een korte mail waarin ik aangeef:
- Aanbetaling is niet volgens offerte.
- Betaal niet voor een dienst die nog niet is geleverd.
- Betaal het juiste bedrag na plaatsen kozijnen.

Stel dat ik niets laat horen en ze komen echt niet dinsdag sta ik wellicht minder sterk bij het terugeisen van de aanbetaling (die 40% dus)

Wat zouden jullie doen?
  maandag 30 november 2009 @ 22:16:17 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75163363
Werkt die koekenbakkerclub volgens bepaalde normen ? De aannamer die ik had bijv. werkte obv AVA92 regeling.

In die regeling staat bijvoorbeeld heel duidelijk op welk moment een fase die betaald mag/moet worden begint en word afgesloten.

Is die koekenbakkers club eigelijk wel aangesloten bij een overkoepelende organisatie? Heb je vooronderzoek gedaan naar het bedrijf en bij de KvK eea opgevraagd? Gegoogeld naar het bedrijf? Soms kom je je aannemer niet opd ebeste manier tegen op de Radar site en weet je genoeg.

Persoonlijk had ik niks aanbetaald. Een goed bedrijf met een gezonde financiele huishouding kan het doen zonder aanbetaling. Bankgarantie is overigens ook een optie en niet eens zo'n verkeerde vandaag de dag.


De indruk die ik krijg is dat je op de prijs alleen bent afgegaan en verder niet echt hebt gekeken. Dan had je namelijk dirct geweten welk BTW % van toepassing zou zijn. Overigens in dat stadium nog een keer verzetten van jou kant, is begrijpelijk maar niet verstandig.
sorry.... You get what you paid for...

Vind het wel zwaar klote zoiets, weet hoe erg het aan je kan vreten aangezien jij wel hebt moeten werken voor die centen.
Mijn advies, aangetekende brief schrijven waarin je heel zakelijk de feiten weergeeft, duidelijk maakt wat je wilt en op welke termijn.

Advies voor de volgende keer; laat duidelijk in de offerte vermelden wanneer de boel 100% klaar moet zijn en welke sancties daar aan verbonden zijn.

Oh ja, de beste deals zijn de deals waarbij jij een goed gevoel hebt en je aannemer ook een fatsoenelijk boterham verdienen kan...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75175942
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:16 schreef klusfoobje het volgende:
Werkt die koekenbakkerclub volgens bepaalde normen ? De aannamer die ik had bijv. werkte obv AVA92 regeling.

In die regeling staat bijvoorbeeld heel duidelijk op welk moment een fase die betaald mag/moet worden begint en word afgesloten.

Is die koekenbakkers club eigelijk wel aangesloten bij een overkoepelende organisatie? Heb je vooronderzoek gedaan naar het bedrijf en bij de KvK eea opgevraagd? Gegoogeld naar het bedrijf? Soms kom je je aannemer niet opd ebeste manier tegen op de Radar site en weet je genoeg.

Persoonlijk had ik niks aanbetaald. Een goed bedrijf met een gezonde financiele huishouding kan het doen zonder aanbetaling. Bankgarantie is overigens ook een optie en niet eens zo'n verkeerde vandaag de dag.


De indruk die ik krijg is dat je op de prijs alleen bent afgegaan en verder niet echt hebt gekeken. Dan had je namelijk dirct geweten welk BTW % van toepassing zou zijn. Overigens in dat stadium nog een keer verzetten van jou kant, is begrijpelijk maar niet verstandig.
sorry.... You get what you paid for...

Vind het wel zwaar klote zoiets, weet hoe erg het aan je kan vreten aangezien jij wel hebt moeten werken voor die centen.
Mijn advies, aangetekende brief schrijven waarin je heel zakelijk de feiten weergeeft, duidelijk maakt wat je wilt en op welke termijn.

Advies voor de volgende keer; laat duidelijk in de offerte vermelden wanneer de boel 100% klaar moet zijn en welke sancties daar aan verbonden zijn.

Oh ja, de beste deals zijn de deals waarbij jij een goed gevoel hebt en je aannemer ook een fatsoenelijk boterham verdienen kan...
Wat is dit nu weer voor een vage shit. Als je iets koopt word er afgesproken wat er betaald en geleverd word. Indien er een fout btw tarief gerekend word dient dat gewoon gecorrigeerd te worden.
pi_75180395
Wat een hoop aannames klusfoobje.

Deze aannemer was de duurste van de 5 die we hebben laten langskomen. Tevens hebben we referenties gekregen en gecheckt. Bedrijf heeft nergens slechte referenties of forum berichten. Heb me gek gegoogled.

Ik zou niet weten hoe ik dit vooraf had kunnen voorkomen. Het 6% BTW tarief op isolerende maatregelen is pas bekend geworden op 1 oktober 2009. De offerte is van 26 augustus 2009. Dit wist ik en dus ook de aannemer nog niet bij het opstellen van de offerte en de aanbetaling.

Alles wat we konden doen vooraf (referenties checken, heb zelfs de financiële huishouding viavia bij de KvK opgevraagd, surfen op internet etc etc) hebben we gedaan. Ik heb dan ook nergens spijt van....

De update:
Gisteren een lang gesprek gehad met de aannemer. In alles gelijk gekregen (goh) en een behoorlijke korting gekregen. Ik was niet uit op die korting maar het haalt wel een stuk van het negatieve gevoel weg. Factuur is aangepast aan de 6% btw en de glas isolatie is verrekend.

Ze zijn nu druk bezig beneden, de werkmannen zijn aardig, vakkundig en denken mee. Wat dat betreft alleen maar lof!

Zou ik ze wederom inhuren? Nee, daar is de nare nasmaak toch te aanwezig voor. Volgend jaar willen we 2 kozijnen vervangen, een nieuwe voordeur en schuurdeur en dit bedrijf laat ik absoluut links liggen.

De eigenaar is er nu ook om te kijken of alles goed gaat en persoonlijk zijn excuses over te brengen. Toch netjes, maar moraal van het verhaal...heb ik er iets van geleerd? Ja mijn poot stijf houden zoals ik nu ook heb gedaan, werkt.
pi_75185776
blij dat ze het toch nog doen na 1,5 maand. Heb je contact gehad met een of andere manager(of anders persoon die het hoog in z'n bol heeft)? Vreemd dat de baas pas na een maand met de order gaat bemoeien. ben blij voor je dat ze het toch gedaan hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')