quote:Ook in 2009 is 1984 van George Orwell het populairste boek op FOK!. Met 415 punten bleef dit boek de (net als vorig jaar) nummer 2 De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch ruim voor.
De derde plek is dit jaar voor The Catcher in the Rye van J.D. Salinger.
De complete top 100, vind je hier: Boekentop 100 2009 - De uitslag
En een Exceldocument met alle genoemde titels en verschillende statistieken, vind je hier
WFH stond er vorig jaar iets beter voor.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef Sloggi het volgende:
Leuke winnaar, hoewel het natuurlijk geen literair meesterwerk is.
En Willem Frederik Hermans verdient beter.
Nja, ik weet niet meer precies (het is echt een jaar of 5 geleden dat ik 'm heb gelezen, misschien nog wel langer), maar ik volgens mij vond ik de zinnen erg kort en zat er heel veel gescheld in wat inderdaad maakte dat ik mij niet goed kon inleven. Maar wellicht moet ik het nog eens een kans geven.quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:41 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Ik denk dat je je dan niet goed hebt kunnen inleven.
Nu wel. Dat stond in de planning, maar was iets vertraagdquote:
Het Excelbestand bestaat uit meerdere tabbladen. Als je onderin op het linker tabblad klikt, dan krijg je de complete boekentop 100, met auteurs, titels en land en jaar van eerste uitgave te zienquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 19:46 schreef Heavens het volgende:
Als ik het bestand open dat je door moet linken met de complete lijst krijg ik een exel bestand met enkel de namen van de auteurs.
Is er ook een lijst bekend en te vinden waar we ook de titels kunnen vinden??
Binnenkort komt er een voorzetje daarvoor in dit topic, maar daar wordt nog aan gewerkt, dus even geduld a.u.b.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:08 schreef Steven184 het volgende:
Owja, er ging nog een discussietopic voor de regels voor volgend jaar komen, toch
Mijn vriendinnen hadden het er zoveel over dat ik ook benieuwd was geworden. Ik heb pas Blinde Wilg, Slapende Vrouw gelezen ter introductie. Ik denk wel dat het heel anders leest dan zijn andere boeken, omdat het erg korte verhaaltjes zijn. En heel verschillend allemaal. En hoewel het niet helemaal mijn ding is, ga ik toch zeker nog wat andere boeken van hem lezen. En ik denk dat ik maar afga op de top 100 lijstquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:58 schreef No-P het volgende:
[..]
Murakami wordt steeds meer gelezen onder fokkers lijkt wel.
Mooi, dan ga ik me daar even in mengenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
Binnenkort komt er een voorzetje daarvoor in dit topic, maar daar wordt nog aan gewerkt, dus even geduld a.u.b.
Het is wel degelijk een literair meesterwerk.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef Sloggi het volgende:
Leuke winnaar, hoewel het natuurlijk geen literair meesterwerk is.
Het verschil in aantal punten krijg je nooit helemaal weg. Wat dat betreft heb ik overigens wel al zitten nadenken over oplossingen zoals Steven die aandraagt:quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:34 schreef Gillingham het volgende:
Puntentelling
Altijd lastig. Er valt vanalles te zeggen voor extra punten voor de hoogstgenoteerde boeken, maar dat maakt het allemaal wel ingewikkelder. Wel mag het verschil in aantal punten tussen grote en kleine lijstjes kleiner worden.
Extra punten voor de top 3 is een mogelijkheid. Het aantal extra punten is nog wel iets waar ik dan naar wil kijken, door de huidige lijst om te rekenen. Maar daarmee kun je wel zorgen dat een nummer 1 van een top 10 meer punten krijgt dan de nummer 20 van een top 30, wat nu niet het geval was.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:17 schreef Steven184 het volgende:
Puntentelling
Ik ben bij de puntentelling van mening dat een eerste plaats bij een top 30 altijd zwaarder zou moeten tellen dan bij een top 10. Tevens zou van mij de puntentelling meer mogen lijken op die van 2007, waar het eerste boek niet slechts 1 puntje meer kreeg dan de nummer twee.
Wat ik denk wel een juiste oplossing zou kunnen zijn over de vermeende oneerlijkheid van deze puntentelling is om de nummers 1,2 en 3 van elke lijst bonuspunten te geven, bijvoorbeeld nr.1 10pnt, nr.2 5 punten en nr.3 3 punten. Hiermee zorg je ervoor dat de nummer 1 van een top 30 nog steeds meer waard is dan die van een top 10, en geeft aan de laatstgenoemde gelijk meer waarde. Zowel in 2008 als 2009(2007 weet ik het niet meer) was 1984 duidelijk niet het meest genoemde boek op nr.1, maar wel meeste punten totaal. Een extra waardering voor een boek dat op de eerste plaats wordt gezet lijkt mij fair.
Tot zover mij idee over de puntentelling
FTR gebruikt vaste lijstlengtes. Daar kun je een top 10, 25, 50 of 100 voor maken en de nummer 1 krijgt altijd 100 punten, alleen de punten van de nummer 2 t/m laatst verschillen per lijst. De boekentop 100 leent zich mijns inziens echter niet voor een top 100 per persoon. Mensen kijken over het algemeen meer films dan dat ze boeken lezen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 20:17 schreef Dagonet het volgende:
Qua puntentelling, hoe doet FTR dat met de Film top 100? Ook die hebben te maken met series bijvoorbeeld.
Ik vind het nog steeds erg vreemd om LOTR als een serie aan te duiden. Ten eerste is het in drie verschillende uitgaven uitgekomen (als een boek, de drie welbekende delen, of als zes boeken). Daarnaast is het de eerste zin van mijn boek dat het geen trilogie is (in het voorwoord). Omdat het geen trilogie is, maar geschreven is als een roman, is het heel moeilijk om te vergelijken met andere boeken, omdat het geen afgerond verhaal per deel heeft. Dit is heel anders dan bij andere echte series, zoals Harry Potter, die wel een afgerond verhaal hebben per deel.quote:Series
De series zijn altijd een discussiepunt geweest. De regel bij de boekentop 100 is dat alleen de losse delen van een serie mogen worden genoemd, en niet de serie als geheel. Uitgangspunt is hoe de serie is verschenen, ongeacht de intenties van de auteur en of de afzonderlijke delen ook los te lezen zijn. De meningen hierover zijn altijd erg verdeeld, maar wij zien daar vooralsnog geen aanleiding in om deze regel te wijzigen.
Het zijn drie losse boeken, dus die kunnen alledrie los genoemd worden. Het gaat om de uiteindelijke verschijningsvorm, niet om of het een verhaal is of allemaal losse verhalen rond dezelfde hoofdpersoon.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 09:46 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds erg vreemd om LOTR als een serie aan te duiden. Ten eerste is het in drie verschillende uitgaven uitgekomen (als een boek, de drie welbekende delen, of als zes boeken). Daarnaast is het de eerste zin van mijn boek dat het geen trilogie is (in het voorwoord). Omdat het geen trilogie is, maar geschreven is als een roman, is het heel moeilijk om te vergelijken met andere boeken, omdat het geen afgerond verhaal per deel heeft. Dit is heel anders dan bij andere echte series, zoals Harry Potter, die wel een afgerond verhaal hebben per deel.
Maar goed dat de nazaten van Bolano hebben besloten 2666 maar wel in een enkele uitgave uit te brengen danquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:02 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het zijn drie losse boeken, dus die kunnen alledrie los genoemd worden. Het gaat om de uiteindelijke verschijningsvorm, niet om of het een verhaal is of allemaal losse verhalen rond dezelfde hoofdpersoon.
Hetzelfde standpunt wordt ook gehanteerd bij de filmtop 100 overigens. Daar mogen series ook niet als één film worden genomineerd.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:10 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Maar goed dat de nazaten van Bolano hebben besloten 2666 maar wel in een enkele uitgave uit te brengen dan.
Nee, over dit onderwerp is al heel veel discussie geweest. De moderators hebben toentertijd een standpunt ingenomen en ondanks dat ik het er niet mee eens ben, ben ik wel van mening dat het standpunt gehandhaafd moet worden. Dat is goed voor de consistentie van de FOK! Boekentop 100.
Maar als een film over twee dvd's wordt verdeeld, dan ga je ze toch ook niet als twee films beschouwen?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:14 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hetzelfde standpunt wordt ook gehanteerd bij de filmtop 100 overigens. Daar mogen series ook niet als één film worden genomineerd.
De hoofdregel is dat als een verhaal in meerdere delen verschenen is, alleen de losse delen kunnen worden genomineerd. Daarvan afwijken voor LOTR zorgt alleen maar voor onduidelijkheid.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:30 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar als een film over twee dvd's wordt verdeeld, dan ga je ze toch ook niet als twee films beschouwen?
Daarnaast is het bij LOTR de verschijningsvorm zelf ook arbitrair, omdat het in meerdere vormen verschenen is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |