Een eerste reactie op je verhaal:
Lengte boekenlijstenImo is een top 30 voor een boeken top 100 gewoon goed. Er zijn waarschijnlijk maar (te) weinig mensen die een langere lijst zouden willen inleveren en je ziet dat er nu jaarlijks een aardig aantal mensen is dat ook daadwerkelijk een top 30 inlevert. Dus het zou zeker niet korter moeten worden, maar ik denk dat momenteel een top 30 het meest ideale formaat is.
Puntentelling Ik ben bij de puntentelling van mening dat een eerste plaats bij een top 30 altijd zwaarder zou moeten tellen dan bij een top 10. Tevens zou van mij de puntentelling meer mogen lijken op die van 2007, waar het eerste boek niet slechts 1 puntje meer kreeg dan de nummer twee.
Wat ik denk wel een juiste oplossing zou kunnen zijn over de vermeende oneerlijkheid van deze puntentelling is om de nummers 1,2 en 3 van elke lijst bonuspunten te geven, bijvoorbeeld nr.1 10pnt, nr.2 5 punten en nr.3 3 punten. Hiermee zorg je ervoor dat de nummer 1 van een top 30 nog steeds meer waard is dan die van een top 10, en geeft aan de laatstgenoemde gelijk meer waarde. Zowel in 2008 als 2009(2007 weet ik het niet meer) was
1984 duidelijk niet het meest genoemde boek op nr.1, maar wel meeste punten totaal. Een extra waardering voor een boek dat op de eerste plaats wordt gezet lijkt mij fair.
Tot zover mij idee over de puntentelling
Maximum aantal boeken per auteurVolgens mij waren er in 2007 veel lijstjes met slechts 1 of 2 verschillende auteurs, dus ik vond het eigenlijk helemaal geen slechte regel vorig jaar, alhoewel het wel wat problemen veroorzaakte. Echter, dit jaar, zonder de regel, leken de lijstjes mij divers genoeg. Dus ik zie geen reden om deze regel weer in te voeren gezien de problemen, al blijf ik het een aardig idee vinden.
Type boekenImo moet het blijven zoals het is. Enkel fictie en geen non-fictie. Hoogstens zou er een extra non-fictie lijst kunnen komen, een verkiezing die parallel loopt. Het noemen van titels die niet mogen liggen denk ik vooral aan het feit dat veel users niet goed de vereisten lezen voordat ze de lijstjes posten. Een betere omschrijving zou dan niet veel helpen.
SeriesVanaf begin af aan ben ik van mening geweest dat bijvoorbeeld LotR 1 boek is en niet drie. Verschijningsvorm is niet altijd heel sterk, aangezien sommige boeken als geheel zijn geschreven en enkel door geldgebrek in delen zijn uitgekomen.
Echter, de afgelopen twee jaar is er voor gekozen om de delen apart mee te laten doen. Ondanks fel tegenstander ben ik van mening dat vanwege de continuïteit van de lijst dit zo moet blijven. Anders kunnen we elk jaar wel blijven veranderen, omdat er altijd voor- en tegenstanders van deze regel zullen blijven.
VerhalenbundelsImo houden zoals het is, hiervoor geen betere en duidelijkere mogelijkheid om het te regelen.
Aantal geposte lijstenIk had zelf het gevoel dat er minder dan vorig jaar aandacht was voor de boekentop 100. Zo dacht ik het minder terug te zien op fp dan vorig jaar. Maar dat is slechts een gevoel, jij weet beter of je meer of minder aan promotie heb gedaan dan vorig jaar. Het zou eventueel de tijd kunnen zijn, met een maand later. Al zou ik denken dat juist nu meer mensen zouden posten, dan augustus/september. Dus volgend jaar er maar een prijs aan verbinden

. Nee, grapje. Maar hier ga ik nog even over nadenken, omdat er wel wat makkelijke manieren zouden moeten zijn om extra lijstje gepost te krijgen. Kom ik volgende week op terug.
TopicsLiefst zo houden, kan je ook het best reageren op elkaar en elkaars lijstjes.
Andere top 100'sVoor een non-fictie top zou ik zoals ik hierboven al eerder zei, het misschien wel parallel laten lopen met deze top 100. Ik denk dat je dan meer lijstjes binnenhaalt. Een andere vorm van top 100 hoeft voor mij persoonlijk niet.