abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 22:26:38 #1
42184 crew  DaMart
pi_74061611

Welkom bij de FOK! boekentop 100 2009. De stemmen zijn geteld, en de uitslag is bekend. En aangezien deel 1 vol was, hierbij een deel 2 voor het napraten over de top 100 2009.
quote:
Ook in 2009 is 1984 van George Orwell het populairste boek op FOK!. Met 415 punten bleef dit boek de (net als vorig jaar) nummer 2 De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch ruim voor.
De derde plek is dit jaar voor The Catcher in the Rye van J.D. Salinger.

De complete top 100, vind je hier: Boekentop 100 2009 - De uitslag

En een Exceldocument met alle genoemde titels en verschillende statistieken, vind je hier
pi_74061685
Leuke winnaar, hoewel het natuurlijk geen literair meesterwerk is.

En Willem Frederik Hermans verdient beter .
  maandag 26 oktober 2009 @ 11:58:26 #3
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_74073181
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef Sloggi het volgende:

En Willem Frederik Hermans verdient beter .
WFH stond er vorig jaar iets beter voor.

Murakami wordt steeds meer gelezen onder fokkers lijkt wel.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:41:48 #4
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_74079871
mooi werk, damart!
pi_74081328
Geen bericht op de FP?
pi_74090748
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 15:41 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Ik denk dat je je dan niet goed hebt kunnen inleven.
Nja, ik weet niet meer precies (het is echt een jaar of 5 geleden dat ik 'm heb gelezen, misschien nog wel langer), maar ik volgens mij vond ik de zinnen erg kort en zat er heel veel gescheld in wat inderdaad maakte dat ik mij niet goed kon inleven. Maar wellicht moet ik het nog eens een kans geven.
pi_74108513
Mooie lijst, al valt de hoeveelheid van verschuivingen ook dit jaar weer op. Blijkbaar sturen vaak verschillende mensen lijstjes in. Helaas weer niet gelukt om Vogels zonder Vleugels van Louis de Bernieres de top 100 in te krijgen.

Opvallendste dalers imo het Parfum en Honderd jaar eenzaamheid. Zeker bij de laatste, gezien het feit dat Marquez zoveel aandacht heeft gehad afgelopen jaar. Opvallendste stijgers zijn imo dan weer LotR(gezien het feit dat veel mensen die altijd al gelezen hebben, zou dus redelijk constant moeten zijn) en Catch 22

Daarnaast ben ik blij dat een van de beste Nederlandse boeken, Publieke werken van Thomas Rosenboom eindelijk de top 100 heeft gehaald. Tevens weer wat mooie boeken op mijn lijstje gezet, als ze er al niet op stonden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:46:29 #8
244606 Heavens
Love Is Killing
pi_74123927
Als ik het bestand open dat je door moet linken met de complete lijst krijg ik een exel bestand met enkel de namen van de auteurs.
Is er ook een lijst bekend en te vinden waar we ook de titels kunnen vinden??
Chances are in the morning there will be lies, but right now i just want to live..
  Moderator dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:07:38 #9
42184 crew  DaMart
pi_74125003
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:21 schreef Giraffe het volgende:
Geen bericht op de FP?
Nu wel. Dat stond in de planning, maar was iets vertraagd .
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:46 schreef Heavens het volgende:
Als ik het bestand open dat je door moet linken met de complete lijst krijg ik een exel bestand met enkel de namen van de auteurs.
Is er ook een lijst bekend en te vinden waar we ook de titels kunnen vinden??
Het Excelbestand bestaat uit meerdere tabbladen. Als je onderin op het linker tabblad klikt, dan krijg je de complete boekentop 100, met auteurs, titels en land en jaar van eerste uitgave te zien .
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:21:15 #10
244606 Heavens
Love Is Killing
pi_74128491
Volgens mij noemen ze dat blond..
Even gekeken en ja hoor ik ben nog steeds blond!

Dank u voor de reactie
Chances are in the morning there will be lies, but right now i just want to live..
  Moderator dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:31:13 #11
42184 crew  DaMart
pi_74128992
Geen dank. Ik heb het bestand wel even opnieuw online gezet, zodat hij direct met de top 100 opent.
pi_74139072
Owja, er ging nog een discussietopic voor de regels voor volgend jaar komen, toch
pi_74142935
Bedankt voor de moeite DaMart!

Met de uiteindelijke lijst heb ik weinig, maar het is leuk om persoonlijke lijstjes te zien.
What's it going to be then, eh?
pi_74145706
oei, vergeten voor m'n vakantie een lijstje in te leveren.

oorlog en vrede die buiten de boot valt is erg jammer. mijn nummer-1-boek
  Moderator woensdag 28 oktober 2009 @ 18:41:06 #15
42184 crew  DaMart
pi_74158679
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 09:08 schreef Steven184 het volgende:
Owja, er ging nog een discussietopic voor de regels voor volgend jaar komen, toch
Binnenkort komt er een voorzetje daarvoor in dit topic, maar daar wordt nog aan gewerkt, dus even geduld a.u.b.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 20:15:28 #16
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_74162496
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 11:58 schreef No-P het volgende:

[..]

Murakami wordt steeds meer gelezen onder fokkers lijkt wel.
Mijn vriendinnen hadden het er zoveel over dat ik ook benieuwd was geworden. Ik heb pas Blinde Wilg, Slapende Vrouw gelezen ter introductie. Ik denk wel dat het heel anders leest dan zijn andere boeken, omdat het erg korte verhaaltjes zijn. En heel verschillend allemaal. En hoewel het niet helemaal mijn ding is, ga ik toch zeker nog wat andere boeken van hem lezen. En ik denk dat ik maar afga op de top 100 lijst
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_74168020
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 18:41 schreef DaMart het volgende:

[..]

Binnenkort komt er een voorzetje daarvoor in dit topic, maar daar wordt nog aan gewerkt, dus even geduld a.u.b.
Mooi, dan ga ik me daar even in mengen Ben het er namelijk nog steeds niet mee eens dat LotR wordt gezien als 3 boeken. Volgens dezelfde regels zou The Divine Comedy (Dante Alighieri) ook uit 3 boeken bestaan (The Inferno, The Purgatorio en The Paradiso) terwijl het toch echt maar 1 boek is, wat echter vanwege praktische redenen (tijd en geld voornamelijk) als 3 delen is uitgebracht.

-edit-
Dit is wel grappig:
Dante Alighieri - De Goddelijke Komedie - La Divina Commedia
Dante Alighieri - Inferno - Inferno

Inferno is deel 1 van de Goddelijke Komedie
pi_74215466
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef Sloggi het volgende:
Het is wel degelijk een literair meesterwerk.

Inderdaad mooi werk, DaMart! Leuke lijst en interessante statistieken. Het doet me deugd dat The Fountainhead er dit jaar in staat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:31:23 #19
42184 crew  DaMart
pi_74249041
Evaluatie top 100 2009
Voordat we in 2007 begonnen met de boekentop 100, is er eerst een discussietopic geweest over de opzet van de top 100. De toenmalige opzet is gebaseerd op de opmerkingen en meningen van de meerderheid van de mensen die meedachten. In 2008 en 2009 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd in de opzet.

In 2010 wil ik weer een boekentop 100 organiseren. Het lijkt me nu een goed moment om eens te kijken of de opzet zoals we die dit jaar hanteerden, ook voor de komende jaren kan worden gebruikt.

Voordat ik puntsgewijs een aantal aspecten van de top 100 in de groep gooi, vind ik het belangrijk om nog eens te benadrukken dat welke keuze je ook maakt, er altijd voor- en tegenstanders zullen zijn. Dat werd bij de discussie in 2007 al duidelijk. Laat ik ook voorop stellen dat de huidige opzet ook voor volgend jaar prima gebruikt kan worden. Maar mocht blijken dat er toch wat punten zijn die nadere aandacht vragen, dan zullen we uiteraard afwegen of en hoe we dingen volgend jaar kunnen aanpassen. Daarbij houden we het graag zo simpel mogelijk en moet de boekentop 100 voor iedereen toegankelijk zijn.

Hieronder volgen de belangrijkste aspecten die onderwerp van discussie kunnen zijn. Heb je opmerkingen over een of meerdere van deze aspecten, schroom dan niet om dat kenbaar te maken, daar is de discussie immers voor bedoeld.

Lengte boekenlijsten
Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk flexibiliteit is bij de lengte van de boekenlijsten. Dus iemand die 7 boeken wil noemen, noemt er 7. Het werken met vaste lengtes, bijvoorbeeld 10, 20 of 30 boeken, zou mensen kunnen ontmoedigen om een lijst te posten.

In 2007 begonnen we met een top 20 per persoon. Vanaf 2008 is dit een top 30 geworden. Er zijn mensen die 30 boeken te veel vinden, maar anderen zouden er wel 100 kunnen noemen.

De vraag is dan ook of een persoonlijke top 30 voldoende is, of een langere lijst wenselijk is of dat er juist minder boeken genoemd zouden mogen worden.

Puntentelling
Vorig jaar hebben we de puntentelling al aangepast om het makkelijker en eerlijker te maken. In 2007 was het verschil tussen de nummer 1 van een top 20 en de nummer 1 van een top 10 namelijk nog groter, omdat vanaf het 16e boek in de lijst het aantal punten met meer dan 1 steeg. Zo kreeg een nummer 1 van een top 20 35 punten. Om het wat spannender en eerlijker te maken, is er vorig jaar voor gekozen om elk extra boek maar 1 punt extra te geven.

In het huidige systeem krijgt de nummer 1 meer punten naarmate meer titels genoemd worden. Dit heeft een aantal voordelen:
  • Een nummer 1 van een top 30 heeft meer waarde dan een nummer 1 van bijvoorbeeld een top 10, omdat hij het beste is van meer boeken;
  • Het moedigt mensen aan om een zo lang mogelijke lijst te posten;
  • Door de nummer 1 niet standaard een bepaald aantal punten te geven, is flexibiliteit in de lengte van de boekenlijsten mogelijk;
  • De afgelopen jaren heeft dit ook goed gewerkt en op die manier behoud je een representatieve vergelijking van de top 100's door de jaren heen.

Dit jaar is door vijf mensen aangegeven dat ze deze puntentelling niet eerlijk vinden. In 2007 was dit 1 persoon en in 2008 2. Blijkbaar is het nu een iets groter discussiepunt dan de afgelopen jaren. Als alternatief is genoemd om de nummer 1 altijd een vast aantal punten te geven, ongeacht de lengte van de lijst. Dat heeft echter als belangrijkste nadeel dat de flexibiliteit van de lijst verdwijnt. Het is namelijk niet werkbaar om per lengte van de lijst de punten per boek te gaan berekenen. Dan zou je dus gaan naar een systeem waarbij 2 of 3 lengtes van de lijsten mogelijk zijn.

Maximum aantal boeken per auteur
    Dit jaar is het maximum aantal boeken per auteur per lijst komen te vervallen. In 2007 is het ingevoerd omdat de angst bestond dat boekenlijsten uit boeken van 1 auteur zouden gaan bestaan. Dit leidde echter tot veel onduidelijkheid, en dus hebben we die eis vanaf dit jaar geschrapt. En volgens mij werkte dat prima.

Type boeken
    Ook dit jaar werden titels genoemd die niet aan de voorwaarden voldeden. De vraag is nu in de eerste plaats of de huidige omschrijving van boeken duidelijk genoeg is. Daarnaast kunnen we ons afvragen of beperkingen aan het type boeken die kunnen worden genoemd wel wenselijk zijn. Is er bijvoorbeeld behoefte om non-fictie ook mee te laten doen, of zou alleen fictie mogen worden genoemd?

Series
    Series zijn al vanaf het begin een discussiepunt. Er is voor gekozen om series niet als geheel, maar als losse delen te behandelen. Met name LOTR is veelvuldig onderwerp van discussie geweest. Er zijn daarbij duidelijk twee kampen: de mensen die LOTR als een geheel zien en de mensen die LOTR als losse boeken zien.

Tot nu toe is de verschijningsvorm leidend. Als een verhaal in meerdere delen is uitgebracht, is er sprake van meerdere boeken die los kunnen worden genoemd. Zou je bijvoorbeeld LOTR als één geheel zien, dan kun je je afvragen of Harry Potter ook niet als één geheel moet worden gezien. Uitzonderingen zullen dus altijd tot meer discussie leiden.

Verhalenbundels
    In mindere mate speelt dezelfde problematiek voor verhalenbundels. Soms zijn verhalen los verschenen (Nescio bijvoorbeeld), maar later gebundeld uitgebracht. In dat geval mag zowel de bundel als het losse verhaal worden genoemd. Aan de ene kant is dit logisch omdat ieder verhaal dat in boekvorm is verschenen in de top 100 kan staan, maar aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat als een verhaal ook los uitgebracht is als boek, alleen de losse uitgave kan worden genoemd.

Aantal geposte lijsten
    Dit jaar hadden we 23 boekenlijstje minder dan vorig jaar. Volgend jaar willen we proberen om weer meer boekenlijsten te krijgen. Om de boekentop 100 te promoten, hebben we dit jaar een topic in MED gehad, een regelmatig omhoog geschopt bericht op de FP en heb ik verschillende mensen die voorgaande jaren hebben deelgenomen een PM gestuurd. Qua promotie hebben we er volgens mij dus alles aan gedaan om zo veel mogelijk boekenlijstjes binnen te halen.

De vraag is dan ook of er redenen zijn waarom het dit jaar toch achter bleef bij vorig jaar. Was de opzet niet duidelijk, zijn mensen te lui om een boekenlijst te maken of zijn er andere redenen waarom minder mensen een boekenlijstje hebben gepost? En hoe zou dat volgend jaar beter kunnen?

Topics
    In 2007 hadden we twee topics: eentje voor discussie over de top 100 en eentje voor de boekenlijsten. Sinds vorig jaar combineren we dit in één topic, omdat in 2007 in beide topics discussies ontstonden en je het zo bij elkaar houdt. Werkt dit zo goed, of is er toch een voorkeur voor aparte topics volgend jaar?

Andere top 100's
    Toen de boekentop 100 net gestart was, kwam Ensaf met het initiatief voor een striptop 100. Omdat het niet handig is om dat gelijk met de boekentop 100 te doen, is dat topic gesloten. De vraag is nu of er behoefte is aan een striptop 100, of bijvoorbeeld een aparte top 100 voor non-fictie?
  • pi_74250077
    Een eerste reactie op je verhaal:

Lengte boekenlijsten
    Imo is een top 30 voor een boeken top 100 gewoon goed. Er zijn waarschijnlijk maar (te) weinig mensen die een langere lijst zouden willen inleveren en je ziet dat er nu jaarlijks een aardig aantal mensen is dat ook daadwerkelijk een top 30 inlevert. Dus het zou zeker niet korter moeten worden, maar ik denk dat momenteel een top 30 het meest ideale formaat is.

Puntentelling
    Ik ben bij de puntentelling van mening dat een eerste plaats bij een top 30 altijd zwaarder zou moeten tellen dan bij een top 10. Tevens zou van mij de puntentelling meer mogen lijken op die van 2007, waar het eerste boek niet slechts 1 puntje meer kreeg dan de nummer twee.

Wat ik denk wel een juiste oplossing zou kunnen zijn over de vermeende oneerlijkheid van deze puntentelling is om de nummers 1,2 en 3 van elke lijst bonuspunten te geven, bijvoorbeeld nr.1 10pnt, nr.2 5 punten en nr.3 3 punten. Hiermee zorg je ervoor dat de nummer 1 van een top 30 nog steeds meer waard is dan die van een top 10, en geeft aan de laatstgenoemde gelijk meer waarde. Zowel in 2008 als 2009(2007 weet ik het niet meer) was 1984 duidelijk niet het meest genoemde boek op nr.1, maar wel meeste punten totaal. Een extra waardering voor een boek dat op de eerste plaats wordt gezet lijkt mij fair.

Tot zover mij idee over de puntentelling

Volgens mij waren er in 2007 veel lijstjes met slechts 1 of 2 verschillende auteurs, dus ik vond het eigenlijk helemaal geen slechte regel vorig jaar, alhoewel het wel wat problemen veroorzaakte. Echter, dit jaar, zonder de regel, leken de lijstjes mij divers genoeg. Dus ik zie geen reden om deze regel weer in te voeren gezien de problemen, al blijf ik het een aardig idee vinden.

Type boeken
    Imo moet het blijven zoals het is. Enkel fictie en geen non-fictie. Hoogstens zou er een extra non-fictie lijst kunnen komen, een verkiezing die parallel loopt. Het noemen van titels die niet mogen liggen denk ik vooral aan het feit dat veel users niet goed de vereisten lezen voordat ze de lijstjes posten. Een betere omschrijving zou dan niet veel helpen.

Series
    Vanaf begin af aan ben ik van mening geweest dat bijvoorbeeld LotR 1 boek is en niet drie. Verschijningsvorm is niet altijd heel sterk, aangezien sommige boeken als geheel zijn geschreven en enkel door geldgebrek in delen zijn uitgekomen.
    Echter, de afgelopen twee jaar is er voor gekozen om de delen apart mee te laten doen. Ondanks fel tegenstander ben ik van mening dat vanwege de continuïteit van de lijst dit zo moet blijven. Anders kunnen we elk jaar wel blijven veranderen, omdat er altijd voor- en tegenstanders van deze regel zullen blijven.

Verhalenbundels
    Imo houden zoals het is, hiervoor geen betere en duidelijkere mogelijkheid om het te regelen.

Aantal geposte lijsten

Ik had zelf het gevoel dat er minder dan vorig jaar aandacht was voor de boekentop 100. Zo dacht ik het minder terug te zien op fp dan vorig jaar. Maar dat is slechts een gevoel, jij weet beter of je meer of minder aan promotie heb gedaan dan vorig jaar. Het zou eventueel de tijd kunnen zijn, met een maand later. Al zou ik denken dat juist nu meer mensen zouden posten, dan augustus/september. Dus volgend jaar er maar een prijs aan verbinden . Nee, grapje. Maar hier ga ik nog even over nadenken, omdat er wel wat makkelijke manieren zouden moeten zijn om extra lijstje gepost te krijgen. Kom ik volgende week op terug.

Topics

Liefst zo houden, kan je ook het best reageren op elkaar en elkaars lijstjes.

Andere top 100's
    Voor een non-fictie top zou ik zoals ik hierboven al eerder zei, het misschien wel parallel laten lopen met deze top 100. Ik denk dat je dan meer lijstjes binnenhaalt. Een andere vorm van top 100 hoeft voor mij persoonlijk niet.
    pi_74253211
    Ik vind 't goed genoeg opgezet. De maximale lengte hoeft niet langer, het verschil in punten tussen kleine en grote lijstjes is ok, non-fictie niet opnemen in de lijst is goed. Kortom, voor mij is 't wel goed zo.
    pi_74256175
    Lengte boekenlijsten
    Er lijkt geen animo te zijn voor meer dan 30 boeken, daarvoor is de Fok Boeken Top 100 simpelweg te klein.

Puntentelling
    Altijd lastig. Er valt vanalles te zeggen voor extra punten voor de hoogstgenoteerde boeken, maar dat maakt het allemaal wel ingewikkelder. Wel mag het verschil in aantal punten tussen grote en kleine lijstjes kleiner worden.

Leek dit jaar prima te gaan zo.

Type boeken
    Met non-fictie wordt het ontzettend grote aanbod nog groter. Niet nodig dus.

Series
    Maakt me weinig uit. Blijft een lastig punt voor sommige boeken.

Verhalenbundels
    Idem dito. Maar hier lijken minder problemen mee te zijn dan bij de series.

Aantal geposte lijsten
    Vreemd dat het aantal toch best flink is teruggelopen. Ik betwijfel of daar veel aan te doen valt.

Topics
    Zeker zo houden. Anders wordt het een opsomtopic.

Andere top 100's
    Als er maar animo is.
    What's it going to be then, eh?
      Moderator zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:28:16 #23
    42184 crew  DaMart
    pi_74258993
    quote:
    Op zaterdag 31 oktober 2009 17:34 schreef Gillingham het volgende:
    Puntentelling
    Altijd lastig. Er valt vanalles te zeggen voor extra punten voor de hoogstgenoteerde boeken, maar dat maakt het allemaal wel ingewikkelder. Wel mag het verschil in aantal punten tussen grote en kleine lijstjes kleiner worden.
    Het verschil in aantal punten krijg je nooit helemaal weg. Wat dat betreft heb ik overigens wel al zitten nadenken over oplossingen zoals Steven die aandraagt:
    quote:
    Op zaterdag 31 oktober 2009 13:17 schreef Steven184 het volgende:

Puntentelling
    Ik ben bij de puntentelling van mening dat een eerste plaats bij een top 30 altijd zwaarder zou moeten tellen dan bij een top 10. Tevens zou van mij de puntentelling meer mogen lijken op die van 2007, waar het eerste boek niet slechts 1 puntje meer kreeg dan de nummer twee.

Wat ik denk wel een juiste oplossing zou kunnen zijn over de vermeende oneerlijkheid van deze puntentelling is om de nummers 1,2 en 3 van elke lijst bonuspunten te geven, bijvoorbeeld nr.1 10pnt, nr.2 5 punten en nr.3 3 punten. Hiermee zorg je ervoor dat de nummer 1 van een top 30 nog steeds meer waard is dan die van een top 10, en geeft aan de laatstgenoemde gelijk meer waarde. Zowel in 2008 als 2009(2007 weet ik het niet meer) was 1984 duidelijk niet het meest genoemde boek op nr.1, maar wel meeste punten totaal. Een extra waardering voor een boek dat op de eerste plaats wordt gezet lijkt mij fair.

Tot zover mij idee over de puntentelling
    Extra punten voor de top 3 is een mogelijkheid. Het aantal extra punten is nog wel iets waar ik dan naar wil kijken, door de huidige lijst om te rekenen. Maar daarmee kun je wel zorgen dat een nummer 1 van een top 10 meer punten krijgt dan de nummer 20 van een top 30, wat nu niet het geval was.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 31-10-2009 19:40:57 ]
      Moderator woensdag 4 november 2009 @ 21:12:26 #24
    42184 crew  DaMart
    pi_74400162
    Het lijkt me toch wel handig om wat meer respons te hebben .

Dus even een schop en TT-aanpassing.
      maandag 9 november 2009 @ 14:16:12 #25
    43584 Beregd
    absolutely inch perfect
    pi_74540250
    om meer lijstjes te krijgen kan je er misschien een prijs aan vast hangen, PR heeft vast en zeker altijd wel iets liggen.

Maar de vraag is of je echt meer lijstjes wilt op die manier. Anderzijds is het voor iedereen wel eens leuk om zo'n prijs te kunnen krijgen, ook voor users die sowieso zouden meedoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beregd op 09-11-2009 14:22:21 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')