Nou met een mbo kun je iets in de praktijk en met een havo heb je nog steeds helemaal niks, dat is natuurlijk wel een groot verschilquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:07 schreef Ynske het volgende:
[..]
wat maakt t nu uit of iemand de keuze maakt om havo af te gaan maken en daarna verder te kijken
een mbo is echt niet heiliger dan een havo
k ging dus de kant van communicatie & multimediadesign op, en pc's rekenen echt wel dingen voor je uitquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:13 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Heb wiskunde op vwo afgesloten met een drieben dus niet zo goed met drie D figuren enz.
Heb dat deel ook nooit meer gebruikt met hoofdrekenen was ik er wel.
Dus ja als je dat kunt en geen scheikunde/natuurkunde/wiskunde/economie kant uit wilt, prima toch?
Ik heb er ook nog niet heel serieus naar gekeken, maar ik kom maar bar weinig tegen wat me leuk zou lijken en dacht "ach, Engels kan ik tenminstequote:Op maandag 26 oktober 2009 11:14 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Hara, ik wilde ook HBO vertaler Engels gaan doen en in een ander topic werd me dat compleet afgeraden omdat er totaal geen werk in te krijgen was. Mensen die Engels aan de universiteit hadden gedaan konden er niet eens mee terecht.
Ik zeg het niet om nu te reldellen of zo hoor. Ik dacht alleen ik geef het je mee.
En ik weet genoeg universitaire studies waar wiskunde niet verplicht is. Je moet natuurlijk geen economie of civiele techniek o.i.d. willen studeren maar mogelijkheden genoeg bij de Letteren faculteit e.d.
Maar goed met het nieuwe systeem van profielen kom je toch al niet meer onder wiskunde uit. Bovenstaande is alleen voor mensen met een oude stijl diploma.
Dat is ook zo, er zijn onwijs veel vertalers Engels ( ik heb altijd de vertaalkant op willen gaan ), en de markt is redelijk beperkt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:14 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Hara, ik wilde ook HBO vertaler Engels gaan doen en in een ander topic werd me dat compleet afgeraden omdat er totaal geen werk in te krijgen was. Mensen die Engels aan de universiteit hadden gedaan konden er niet eens mee terecht.
Ik zeg het niet om nu te reldellen of zo hoor. Ik dacht alleen ik geef het je mee.
En ik weet genoeg universitaire studies waar wiskunde niet verplicht is. Je moet natuurlijk geen economie of civiele techniek o.i.d. willen studeren maar mogelijkheden genoeg bij de Letteren faculteit e.d.
Maar goed met het nieuwe systeem van profielen kom je toch al niet meer onder wiskunde uit. Bovenstaande is alleen voor mensen met een oude stijl diploma.
en genoeg mensen met een MBO die nergens aan de bak komen, terwijl op genoeg plaatsen ook havo geaccepteerd wordenquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:15 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nou met een mbo kun je iets in de praktijk en met een havo heb je nog steeds helemaal niks, dat is natuurlijk wel een groot verschil![]()
En Hara, geloof me, wiskunde was voor mij ook echt 7 jaar lang janken op t vwo.
Ik stond het hele eindexamenjaar een 3.3 gemiddeld, dat zou afgerond worden naar een 3 en dan zakte je, je mocht geen 3 op je lijst. Dus ik moest een 3.7 halen voor het examen om een 3.5 te staan en dus een 4 te krijgen, ik had precies een 3.7, zo hoog had ik het hele jaar nog niet gehaald, dus ik denk niet dat dat toeval was ( die leraar wilde mij echt niet nog een jaar denk ik).
Dus ik snap het wel hoor.
Achteraf gezien was ik echt liever iets praktijkgerichts gaan doen maar ik heb nergens spijt van, ik heb altijd werk weten te vinden wat ik leuk vind en ik heb altijd mn eigen boontjes kunnen doppen
Ik kan het ook gewoon niet snappen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:16 schreef Ynske het volgende:
[..]
k ging dus de kant van communicatie & multimediadesign op, en pc's rekenen echt wel dingen voor je uit
waar ik alleen echt over val, is van die vooroordelen van t is onzin als je niet kunt rekenen, bla bla
dr is hier echt de nodige moeite voor gedaan, zelfs een jaar voor overgedaan in groep 6. en geloof me t is geen onwilligheid. dr gaat gewoon iets mis daarboven in die hersenpan
Met ons plan om naar Zwitserland te gaan verhuizen denk ik er over om vertaler Duits te worden. Dan kan ik vanuit huis vertaal klussen doen voor Nederland zeg maar.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:18 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dat is ook zo, er zijn onwijs veel vertalers Engels ( ik heb altijd de vertaalkant op willen gaan ), en de markt is redelijk beperkt.
Als ik ooit niet meer zou hoeven werken en kon gaan studeren ( as if maar ok ) dan ging ik vertaler engels japans en indonesisch doen . Gewoon voor de fun
Ik dacht jaren dat ik dyscalculi had. Wat bleek: ooit in de eerste klas heb ik heel veel basiskennis rekenen gemist. Gewoon automatiseren. Dat heb ik nooit bij kunnen spijkeren waardoor ik op dat vlak altijd achter ben blijven lopen en een mavo/havoadvies kreeg. Vorig jaar een keer een rekentoets gedaan en wat bleek? Ik was blijven steken op groep 5 rekenen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:10 schreef ferrari_rood het volgende:
Groep 5 en 6 zijn belangrijk op het gebiedvan rekenen. Mis je hier aansluiting dan heb je het hard te halen om nog bij te komen.
Niemand valt haar aan toch? En iedereen ziet zoiets nou weer anders. Er zijn misschien mensen die hier HAVO hebben gedaan en ver zijn gekomen die HAVO een goede keus vinden, en er zijn misschien MBO'ers met hele leuke baan die niet snappen dat ze niet een MBO afmaakt. Iedereen geeft z'n mening en Hara kan volgens mij best daaruit oppikken waar ze evt. wat aan heeft en de rest lekker langs zich heen laten gaan.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:18 schreef Ynske het volgende:
[..]
en genoeg mensen met een MBO die nergens aan de bak komen, terwijl op genoeg plaatsen ook havo geaccepteerd worden
en wie zegt dat ze strakjes niet nog iets anders erachteraan gaat doen?
wat dan ook nog is, MBO zonder basis is behoorlijk pittig, dus snap haar stap van HAVO en dan iets erachteraan best wel
en t is Hara's keuze, waar ze achterstaat. en ik zou als ik in haar schoenen zou staan, t wel fijn vinden als mensen een beslissing die ze neemt accepteren, en niet meteen gaan aanvallen/verbeteren over wat je veeeeeeel beter in iemand anders zijn ogen kunt doen
mn 2 centjes
Dat had mijn kind. Bovengemiddeld intelligent, maar wel een rare uitval in de gekste dingen door het rekenen, naar achteraf na heel veel jaren bleek.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:20 schreef ferrari_rood het volgende:
Je hebt rekenen en rekenen de basisbeginselen kan iemand met een gewone intelligentie ook prima. Vaak word je alleen erg onzeker en lukt zelfs iets simpels niet meer. Je kunt er zelfs zo onzeker van worden dat je ook op andere gebieden uitval gaat zien.
Ik had als een van de 1e uit de klas in groep 4 mijn tafeldiploma in groep 6 lukte het niet meer. Zo onzeker was ik geworden. Nu heb ik er geen last meer van en kan ik ze prima.
toch zijn die sudoku's wat anders dan rekenen. dat zijn rijtjes van 1tm9/12/16 en logisch denkenquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:23 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ik dacht jaren dat ik dyscalculi had. Wat bleek: ooit in de eerste klas heb ik heel veel basiskennis rekenen gemist. Gewoon automatiseren. Dat heb ik nooit bij kunnen spijkeren waardoor ik op dat vlak altijd achter ben blijven lopen en een mavo/havoadvies kreeg. Vorig jaar een keer een rekentoets gedaan en wat bleek? Ik was blijven steken op groep 5 rekenen.
In mijn tijd was wiskunde geen verplicht vak op de Mavo en Havo. Ik liep pas tegen het probleem aan toen in statistiek moest doen. en nu blijkt dat ik dat wel kan met gewone gegevens door een logisch redeneervermogen, maar niet als er theoretische x-jes en y-tjes staan.
Overigens heb ik me bij dat gebrek aan getalbegrip niet neergelegd. Mijn ogen gingen op een gegeven moment al op "blank" als ik cijfertjes zag. Dus ik heb besloten dat ik dat dan maar speelt moet leren. Ik ben begonnen met kinder sudoku's en ik kan nu 4 sterren foutloos maken, en ook met 12 of 16 cijfers. Dat is voor een ander misschien niets, maar voor mij is het een hele overwinning op mezelf.
Mijn moeder vindt het goed dat ik nu havo doequote:Op maandag 26 oktober 2009 11:25 schreef oh-oh het volgende:
Ynske als je goed lees zie je dat ik haar niet aanval, sterker nog, ik zeg alleen waar ik zelf het anders / beter had kunnen doen wellicht.
Ik ben dr moeder niet, ze hoeft echt niet naar mij te luisteren
WAt kun je verwachten van een studie Engels dan, en wat ga je daarmee doenquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:22 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Met ons plan om naar Zwitserland te gaan verhuizen denk ik er over om vertaler Duits te worden. Dan kan ik vanuit huis vertaal klussen doen voor Nederland zeg maar.
Maar eigenlijk wil ik gewoon terug naar de universiteit en ik denk dat het de studie Engels word.
Engels studeren wilde ik het hele vwo, maar de opties van wat je er mee kon doen waren zo beperkt .quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:22 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Met ons plan om naar Zwitserland te gaan verhuizen denk ik er over om vertaler Duits te worden. Dan kan ik vanuit huis vertaal klussen doen voor Nederland zeg maar.
Maar eigenlijk wil ik gewoon terug naar de universiteit en ik denk dat het de studie Engels word.
dat iddquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:26 schreef nokwanda het volgende:
Over wiskunde in je pakket: het is een groot verschil tussen een sukkeltje in wiskunde zijn of gewoon een defect hebben als het aankomt op getalbegrip of automatiseren van gegevens.
Bij het systeem met profielen is het niet eens mogelijk om geen wiskunde te doen dus vandaar dat ze gewoon om C&M vragen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:23 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Niemand valt haar aan toch? En iedereen ziet zoiets nou weer anders. Er zijn misschien mensen die hier HAVO hebben gedaan en ver zijn gekomen die HAVO een goede keus vinden, en er zijn misschien MBO'ers met hele leuke baan die niet snappen dat ze niet een MBO afmaakt. Iedereen geeft z'n mening en Hara kan volgens mij best daaruit oppikken waar ze evt. wat aan heeft en de rest lekker langs zich heen laten gaan.
En dat over wiskunde enzo is ook geen aanval, ik ben zelf ook echt een sukkeltje in wiskunde, maar helaas is het gewoon wel zo dat ze bij vervolgopleidingen het bij de meest debiele dingen vragen. Zag op de LOI site al dat ze bij vertaler Engels ook gewoon minstens C&M profiel (met Wiskunde A1 dus) vragen. Weet niet hoe hard die eis is maar het is echt debiel dat ze bij sommige opleidingen om Wiskunde blijven zeuren. Maar helaas is het iets waar we het mee moeten doen.
k zie me nog zitten, thuis aan tafel, mn moeder een taart nagemaakt, en ik t maar niet vattenquote:
Hear hear.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:26 schreef nokwanda het volgende:
Over wiskunde in je pakket: het is een groot verschil tussen een sukkeltje in wiskunde zijn of gewoon een defect hebben als het aankomt op getalbegrip of automatiseren van gegevens.
Klopt helemaal. Maar getalherkenning is er dus wel. In een intelligentietest had ik alle vragen die een beroep deden op logisch redeneren met getallen fout. Deed men de vervangende test met personen, zonder getallen, dan was die foutloos. Ik dacht dus dat daar iets aan mankeerde en dat bleek anders te zijn. Dus mede door mezelf dat te leren kwam ik erachter dat het defect elders lag en bleek ik iets te kunnen waarvan ik daarvoor dacht dat het niet kon. En dat soort zelfoverwinning maakt weer andere dingen mogelijk. Dat doet iets goeds tussen je oren.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:24 schreef Ynske het volgende:
[..]
toch zijn die sudoku's wat anders dan rekenen. dat zijn rijtjes van 1tm9/12/16 en logisch denken
dat is wat anders dan het optellen/aftrekken/vermenigvuldigen en delen van getallen
om maar nog niet te praten over breuken
Ik heb een Iq van 146 maar daar heb je verder ook niet veel aanquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:24 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat had mijn kind. Bovengemiddeld intelligent, maar wel een rare uitval in de gekste dingen door het rekenen, naar achteraf na heel veel jaren bleek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |