abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:03:15 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74032342
In een ander topic kwam enten van dieren ter sprake. Ik ben weleens benieuwd wat eenieder denkt en vooral wat de drijfveer daarachter is.

Ik heb nu een Westie van 6 jaar. Hij wordt eens en de 3 jaar geent, (alleen voor Weil krijgt hij jaarlijks een enting )en natuurlijk Rabies als we naar het buitenland gaan (omdat dit nou eenmaal verplicht is). Hiervoor had ik een JR, die jaarlijks geeent werd en steeds weer kennelhoest had en uiteindelijk dood is gegaan aan kanker.......

Ik liet vroeger altijd mijn dieren (kat en hond) jaarlijks enten. Maar sinds ik een kind kreeg en me echt ben gaan verdiepen in entingen, stond het me meer en meer tegen. Het natuurlijke afweersysteem wordt enorm ondermijnt door entingen. Doordat ze continu worden geconfronteerd met antistoffen geeft op den duur het lichaam een anti reactie en reageert uiteindelijk op alle lichaamsvreemde stoffen die binnen komen. Inmiddels heb ik veel opgezocht op internet en veel Amerikaanse dierenartsen denken tegenwoordig dat veel moderne problemen bij honden-katten, veroorzaakt worden door `over enting` . Zij adviseren dus ook niet meer dan eens per 3 a 4 jaar te enten tegen de reguliere ziektes en ieder jaar tegen Weil.
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:05:57 #2
274538 AbortusKonijn
salade du escargot
pi_74032398
Zijn dat geen pratende bomen?
Het is niet wat je denkt dat het is.
FoBo | PM :D
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:08:22 #3
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_74032451
Weet je wat mijn oma mij ooit vertelde?
Vroeger knipten ze een kat in het oor met een schaartje...gewoon een heel klein knipje...waarom?
Zo was het dier gesterkt tegen ziekten e.d!
Bizar hé? Maar het werkte toen wel de katten waren nauwelijks ziek en werden erg oud.
Tegenwoordig krijgen ze ook wel goor eten natuurlijk...dierenartsen zeggen te vaak, dat ze niet mee mogen eten met de pot..maar waarom niet eigenlijk?
Vroeger was er nml niets anders!
In diervoer worden vaak zieke dieren verwerkt...
Het is niet gezond om vlees te eten van dieren die stierven door een ziekte toch?
Logica dus
Snollebolt
pi_74032712
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:08 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

Het is niet gezond om vlees te eten van dieren die stierven door een ziekte toch?
Logica dus
Mja, roofdieren eten toch ook zieke dieren?

Uiteraard is de vergelijking krom, maar toch...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:22:12 #5
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_74032752
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:20 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Verzwakte dieren ja..maar geen dieren die al kanker etc hadden denk ik , die zijn voordat ze het kregen al opgevreten toch?
Snollebolt
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:24:06 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74032787
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:20 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Nou... roofdieren eten zieke en verzwakte prooien; geen vlees wat door een destructiebedrijf is verwerkt.... En in een destructie bedrijf komen de dieren terecht die allerlei ziektes bij zich dragen en ook nog eens op een onnatuurlijke manier om het leven zijn gekomen......

Maar ik ben vooral benieuwd wat de mensen van de entingen vinden.....
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:24:41 #7
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_74032798
ben er wel tegen...omdat het zo idioot duur is..hehe
Snollebolt
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:29:44 #8
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_74032890
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:05 schreef AbortusKonijn het volgende:
Zijn dat geen pratende bomen?
Mensen hebben het de laatste jaren opeens over enten als ze inenten bedoelen. Ik vraag me af waarom in vredesnaam, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Stop the world, I want to get out.
pi_74032930
Mijn binnenkatten (4 stuks ) zijn al zeker 4 jaar niet meet geent en ze zijn zeer gezond
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:34:02 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74032984
Maar heb je een bijdrage aan dit topic, anders zit je hier verkeerd?
pi_74033041
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:34 schreef childintime het volgende:
Als het tegen mij had : mijn bijdrage , laat je katten niet buiten lopen, dan kunnen ze ook niets oplopen
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:37:39 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74033055
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:31 schreef prupke het volgende:
Mijn binnenkatten (4 stuks ) zijn al zeker 4 jaar niet meet geent en ze zijn zeer gezond
Maar ja, mijn hond komt natuurlijk wel buiten (net als mijn kat)....... Ik heb mijn kat idd al 5 jaar niet meer laten enten. Ik had een kat van Texel meegenomen. Een leuk beest, niks mis mee. Hij was al 4 maanden. Ik laat hem onderzoeken door een DA en enten en vervolgen krijgt'ie chronische niesziekte.....
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:38:58 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74033075
[quote]Op zondag 25 oktober 2009 01:36 schreef prupke het volgende:

[..]

Als het tegen mij had : mijn bijdrage , laat je katten niet buiten lopen, dan kunnen ze ook niets oplopen
[/quot

In principe giing het hier over honden, dus niet jouw ding
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:39:39 #14
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_74033088
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:34 schreef childintime het volgende:
Mijn bijdrage is dat de terminologie foutief gebruikt wordt en dat dat verwarrend is. Een nuttige bijdrage, omdat die verkeerd gebruikte terminologie ervoor zorgt dat er mensen op dit topic klikken die iets weten over enten en niet noodzakelijkerwijs over inenten.

Die zitten hier inderdaad verkeerd - net als ik - maar dat is dus enigszins je eigen schuld
Stop the world, I want to get out.
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:55:50 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74033352
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:39 schreef Lkw het volgende:

[..]

Mijn bijdrage is dat de terminologie foutief gebruikt wordt en dat dat verwarrend is. Een nuttige bijdrage, omdat die verkeerd gebruikte terminologie ervoor zorgt dat er mensen op dit topic klikken die iets weten over enten en niet noodzakelijkerwijs over inenten.

Die zitten hier inderdaad verkeerd - net als ik - maar dat is dus enigszins je eigen schuld
Yeah right; het gaat om het principe, de gezondheid van je dier en wat ik van Prupke weet is dat dit voorrang heeft. Ik blijf dit nou eenmaal "enten' noemen.......
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:06:15 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74033494
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:29 schreef Lkw het volgende:

[..]

Mensen hebben het de laatste jaren opeens over enten als ze inenten bedoelen. Ik vraag me af waarom in vredesnaam, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Amen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:06:54 #17
39333 Zelva
pi_74033503
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:39 schreef Lkw het volgende:
Een nuttige bijdrage, omdat die verkeerd gebruikte terminologie ervoor zorgt dat er mensen op dit topic klikken die iets weten over enten en niet noodzakelijkerwijs over inenten.

Amen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:20:31 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74033698
God god, wat een gestuurde mensen hebben wij hier allemaal...... Mijn vraag is; wat is je drijfveer om je dier te laten enten ( of niet)?
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:27:25 #19
39333 Zelva
pi_74033821
Als je gewoon juist Nederlands gebruikt, dan krijg je mensen in je topic die je kunnen vertellen wat hun drijfveer is om hun dier van een inenting voor te zien.

Ik heb geen dier. Enten daarentegen heeft wel mijn interesse.
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:36:16 #20
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_74033954
En mijn vraag in dus waartegen een ander zijn dier of kind laat enten. Laat mij lekker, als je van mening bent dat ik zo dom ben om niet te weten waar ik me bezig ben, bemoei je er dan ook niet mee. Ik vroeg om een normale reaktie, de reden waarom mensen hun dier lieten enten, niet om een reaktie of het nou enten of inenten heet......
pi_74049267
Mijn moeder ent haar katten elk jaar, tegen alles omdat ze er mee showt. Dan is dat verplicht. Onze hond daarentegen, word pas weer ingeënt op het moment dat de enting niet meer werkt ofzo. Onze dierenarts kijkt dan op de bijsluiter van de enting en daar staat op wanneer het uitgewerkt is. Dan krijgen wij wel weer een oproep, maar dat is niet elk jaar. Bij elke enting zit een bijsluiter waar op staat hoe lang zo'n enting werkzaam is alleen veel dierenartsen enten gewoon routinematig elk dier elk jaar maar weer. Rabiës bijv. is vaak wel 3 jaar werkzaam! Dan hoef je dus niet elk jaar te enten daartegen. Ik denk dat over-enten niet gezond is. Soms krijgen dieren ook een soort tumor op de plek (schouderblad) waar ze elk jaar worden geënt, sommige dierenartsen enten daarom ook elk jaar in een andere poot (heup links/heup rechts, schouder links/schouder rechts). Ook door die tumorvorming denk ik dat enten niet zo gezond is.
pi_74052609
Ik heb 4 binnenkatten, ze hebben allemaal hun kittenentingen gehad. Daarna showde ik met één kat, dus dan is een enting verplicht, inclusief rabiës om in het buitenland te showen. Daarna werd mijn vriend vrijwilliger bij het dierenasiel en dan kun je makkelijk virusdeeltjes meenemen aan je kleren (hij heeft er ook al eens ringworm, een soort huidschimmel opgelopen ), dus toen was het ook het verstandigst om de entingen op tijd te geven. Nu wilde ik eigenlijk stoppen met enten maar zijn we gastgezin voor het asiel geworden en die kittens zijn ook vaak ziek dus is het toch weer nodig de katten te laten enten.
Al is het tegenwoordig zo dat niesziekte 1 jaar geldig is en bepaalde entingen tegen kattenziekte drie jaar, mijn dierenarts houdt ook dat protocol aan dus volgende keer hoeven ze alleen voor niesziekte geënt te worden.

Ik ga regelmatig naar lezingen (oa nascholingsdagen voor dierenartsen die ook open zijn voor andere geïnteresseerden) en daar worden ook door experts toch wel vraagtekens gezet bij veelvuldig enten. Dit jaar was ik bij een lezing waar prof Gruys (Utrecht) foto's liet zien van niertumoren die naar zijn mening wel eens door overvaccinatie veroorzaakt zouden kunnen zijn (veel vaccins worden mbv niercellen gekweekt).
Ook heb je het fenomeen VAS (vaccination associated sarcoma), dat tumoren ontstaan op de plek waar de vaccinatie gegeven wordt. Meestal is dat in de nek/tussen de schouderbladen, wat nogal moeilijk te opereren valt. Daarom raden sommige dierenartsen aan in de poten te vaccineren, zeker bij vaccins zoals rabiës die wel bekend staan om rare bijeffecten, een kat kan desnoods wel zonder pootje. Wanneer de dierenarts consequent een bepaald vaccin in een bepaald pootje geeft (bv altijd rabies in de linkerachterpoot en de nies/kattenziekte cocktail in de rechterachterpoot) kan ook beter bijgehouden worden welke vaccins nu precies de meeste problemen geven.

Het blijft een afweging van risico's, in onze situatie vind ik het beter de katten wél te enten omdat de kans dat ze met nare gevolgen met een virus in aanraking komen mij reëler lijkt dan dat ze kanker krijgen.
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 02:27 schreef Zelva het volgende:
Als je gewoon juist Nederlands gebruikt, dan krijg je mensen in je topic die je kunnen vertellen wat hun drijfveer is om hun dier van een inenting voor te zien.

Ik heb geen dier. Enten daarentegen heeft hebben wel mijn interesse.
pi_74063805
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:55 schreef childintime het volgende:

[..]

Yeah right; het gaat om het principe, de gezondheid van je dier en wat ik van Prupke weet is dat dit voorrang heeft. Ik blijf dit nou eenmaal "enten' noemen.......
enten
inenten
entingen

Ik laat ze dus niet meer enten omdat ze nooit buiten komen , dus ze lopen ook gelukkig niets op.
Maar ons fokke bv die naait er al uit als ze een spuit ziet. En ik heb geen zin om mijn kat stress te bezorgen.

Zelfs de dierenarts die zei : Ze zien er allemaal gezond uit. Ze zijn levendig en eten en drinken goed.
En dat is voor mij het belangrijkste
pi_74087526
Wij laten onze hond ieder jaar inenten.
Waarom? Ik weet het eigenlijk niet, ik dacht eigenlijk dat het gewoon zo hoorde. Iedereen die ik ken doet het en ik ga met de kudde mee Ik heb ook nog nooit gehoord van de eventuele gevaren ervan. Ik ga er toch eens wat meer over lezen, ben nu wel nieuwsgierig geworden.
E.
  Moderator maandag 26 oktober 2009 @ 20:17:48 #25
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_74089779
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 19:23 schreef .Sparkling. het volgende:
Wij laten onze hond ieder jaar inenten.
Waarom? Ik weet het eigenlijk niet, ik dacht eigenlijk dat het gewoon zo hoorde. Iedereen die ik ken doet het en ik ga met de kudde mee Ik heb ook nog nooit gehoord van de eventuele gevaren ervan. Ik ga er toch eens wat meer over lezen, ben nu wel nieuwsgierig geworden.
Er gaan steeds meer geluiden op dat het inenten eigenlijk net zo werkt als bij mensen en een helehoop inentingen dus echt niet jaarlijks herhaald hoeven te worden. Maar in heb mijn hond ook steeds gewoon elk jaar laten inenten hoor.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')