Ik heb 4 binnenkatten, ze hebben allemaal hun kittenentingen gehad. Daarna showde ik met één kat, dus dan is een enting verplicht, inclusief rabiës om in het buitenland te showen. Daarna werd mijn vriend vrijwilliger bij het dierenasiel en dan kun je makkelijk virusdeeltjes meenemen aan je kleren (hij heeft er ook al eens ringworm, een soort huidschimmel opgelopen ), dus toen was het ook het verstandigst om de entingen op tijd te geven. Nu wilde ik eigenlijk stoppen met enten maar zijn we gastgezin voor het asiel geworden en die kittens zijn ook vaak ziek dus is het toch weer nodig de katten te laten enten.
Al is het tegenwoordig zo dat niesziekte 1 jaar geldig is en bepaalde entingen tegen kattenziekte drie jaar, mijn dierenarts houdt ook dat protocol aan dus volgende keer hoeven ze alleen voor niesziekte geënt te worden.
Ik ga regelmatig naar lezingen (oa nascholingsdagen voor dierenartsen die ook open zijn voor andere geïnteresseerden) en daar worden ook door experts toch wel vraagtekens gezet bij veelvuldig enten. Dit jaar was ik bij een lezing waar prof Gruys (Utrecht) foto's liet zien van niertumoren die naar zijn mening wel eens door overvaccinatie veroorzaakt zouden kunnen zijn (veel vaccins worden mbv niercellen gekweekt).
Ook heb je het fenomeen VAS (vaccination associated sarcoma), dat tumoren ontstaan op de plek waar de vaccinatie gegeven wordt. Meestal is dat in de nek/tussen de schouderbladen, wat nogal moeilijk te opereren valt. Daarom raden sommige dierenartsen aan in de poten te vaccineren, zeker bij vaccins zoals rabiës die wel bekend staan om rare bijeffecten, een kat kan desnoods wel zonder pootje. Wanneer de dierenarts consequent een bepaald vaccin in een bepaald pootje geeft (bv altijd rabies in de linkerachterpoot en de nies/kattenziekte cocktail in de rechterachterpoot) kan ook beter bijgehouden worden welke vaccins nu precies de meeste problemen geven.
Het blijft een afweging van risico's, in onze situatie vind ik het beter de katten wél te enten omdat de kans dat ze met nare gevolgen met een virus in aanraking komen mij reëler lijkt dan dat ze kanker krijgen.
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 02:27 schreef Zelva het volgende:Als je gewoon
juist Nederlands gebruikt, dan krijg je mensen in je topic die je kunnen vertellen wat hun drijfveer is om hun dier van een inenting voor te zien.
Ik heb geen dier. Enten daarentegen
heeft hebben wel mijn interesse.