Als je eigen moeder als 1 van de weinigen Auschwitz heeft overleefd en de rest van je hele familie is uitgemoord in Sobibor hoef je niet persé zo'n kamp te bezoeken om je te realiseren hoe erg het echt was.quote:Op zondag 22 november 2009 22:41 schreef JohnLocke het volgende:
Je groeit hier natuurlijk op met het constante gehamer en op hoe vreselijk het was, maar totdat je zelf op zo'n plek staat raakt het je niet echt.
is dat een kinderserie?quote:Op maandag 23 november 2009 15:31 schreef marcodej het volgende:
Stabiele kijkcijfers. 779.000 kijkers gisteren.
´13 in de oorlog´ was trouwens ook weer goed.
Ja. Zag het vorige week toevallig tijdens het zappen en bleef hangen. Het is een kinderserie, waarin historische beelden, geacteerde scenes en Lisa Wade (quote:
Idd. Dit soort uitzendingen over de oorlog, die mogen van mij wel 2X zo lang duren!quote:Op zondag 29 november 2009 21:08 schreef JohnLocke het volgende:
Jammer dat de afleveringen zo kort zijn.
Verdachte. Maar nog niet bewezen dat dat hij daadwerkelijk bewaker was in Sobibor.quote:Op zondag 29 november 2009 21:22 schreef capricia het volgende:
Trouwens, vanaf morgen begint in Duitsland het proces tegen Demjanjuk, oorlogsmisdadiger in concentratiekamp Sobibor.
zeker wetenquote:Op zondag 29 november 2009 21:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd. Dit soort uitzendingen over de oorlog, die mogen van mij wel 2X zo lang duren!
Eens.quote:Op zondag 29 november 2009 22:33 schreef Timo20 het volgende:
Prachtige aflevering weer![]()
Rob Trip is ook de geknipte man om dit te doen
Dat klopt Bluezz, Rob wordt de opvolger van Philip Frederiks ik dacht in december of januari..quote:Op maandag 30 november 2009 14:14 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Eens.
Hij reist zich het heen en weer om overal in het land die opnames te maken
Ik las ook ergens dat hij het journaal gaat presenteren.
Discovery Channel en History Channel doen dat wel.quote:Op zondag 6 december 2009 17:52 schreef golfer het volgende:
Aan de 2e wereldoorlog in Azië wordt inderdaad hier in Europa een stuk minder aandacht besteedt.
De Amerikaanse en Japanse vlootbewegingen mistte ik ook nog.quote:Op zondag 6 december 2009 21:09 schreef golfer het volgende:
In razend tempo door dat deel van de oorlog heen.
Nou ja, ze hadden maar een klein uurtje he, daarin kan je niet ales vertellen.quote:Op zondag 6 december 2009 21:11 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
De Amerikaanse en Japanse vlootbewegingen mistte ik ook nog.
Er werd maar op twee eilanden gewezen en dat was het.
Ze leggen de nadruk weer op persoonlijke verhalen, net als Geert Mak deed.quote:Op zondag 6 december 2009 21:13 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Nou ja, ze hadden maar een klein uurtje he, daarin kan je niet ales vertellen.
Die persoonlijke verhalen zijn toch ook interessant? Nu moet ik zeggen dat ik al aardig ingevoerd ben in de materie, iemand die weinig kennis van de oorlog heeft wil misschien meer alleen de grote lijnen zien.quote:Op zondag 6 december 2009 21:15 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ze leggen de nadruk weer op persoonlijke verhalen, net als Geert Mak deed.
History Channel is het namelijk wel gelukt.
Maar die docu's worden dan ook al 25 jaar herhaald...
Maak er dan 2 delen van.quote:Op zondag 6 december 2009 21:21 schreef cptmarco het volgende:
volgens mij was het meer dat er teveel informatie in de uitzending gepropt moest worden...
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Zat ook met plaatsvervangende schaamte de uitzending van vandaag te bekijken.quote:Op maandag 7 december 2009 00:32 schreef RoryGilmore het volgende:
ik vond 'de oorlog' zeer teleurstellend vanavond.
de oorlog in 'Nederland' *de uitzending, heb ik als zeer positief ervaren omdat er veel nieuwe dingen boven kwamen...
In voormalig Nederlands-Indië is er niks nieuws boven komen dwarrelen, in tegendeel. Zo zei Rob dat er bijna alleen maar blanken in de kampen zaten omdat de Japanners niet wisten wat ze met de Indo-Europese bevolking aan moesten. Dit is grote onzin aangezien een groot deel van de Indo-Europese bevolking ook in de kampen zaten... (de Indische-Nederlanders) en het zeer slecht hadden aangezien ze op weinig konden rekenen in de kampen of van de Japanners.
Verder vond ik de houding van de redactie zeer achterlijk, de Indonesiërs in de serie werden allemaal ondertiteld, maar hadden dit helemaal niet nodig (meer dan 60 jaar na dato spraken zij nog keurig Nederlands itt de Marokkanen van nu: als je die ondertiteld dan is het 'discriminatie').
En ik vond het hele onderwerp gewoon afgeraffeld, waar in andere delen de dagboeken een groot deel van de afleveringen maakten, was het hier gewoon de 'feiten'.
Maarja, volgende week de 'politionele' acties, oftewel de oorlogen tegen Indonesië die Nederland bewust voerde!
Kijken of 'De Oorlog' werkelijk zo onafhankelijk is, en het geweldige programma is wat ik al weken vind.....
Exact.quote:Op zondag 6 december 2009 22:14 schreef JohnLocke het volgende:
De Jappen kwamen er wel erg genadig vanaf in deze aflevering...
Ach uiteindelijk draait het toch weer om die atoombom.quote:Op maandag 7 december 2009 09:53 schreef PLAE@ het volgende:
Azië blijft altijd een ondergeschoven kindje
Oeh, dat wordt zeker weer genieten!quote:Op maandag 7 december 2009 10:58 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ach uiteindelijk draait het toch weer om die atoombom.![]()
Het hele Azië is niet mijn ding. Maar misschien verandert dat in maart 2010, wanneer de mini-serie The Pacific uit komt.
Hopelijk wordt de serie ook door een in maart door een in Nederland te ontvangen zender uitgezondenquote:Op maandag 7 december 2009 11:27 schreef Blinker het volgende:
[..]
Oeh, dat wordt zeker weer genieten!
Het internet zal de eerste mogelijkheid zijn. Die productie heeft overigens wel ontzettend lang geduurd zeg.quote:Op maandag 7 december 2009 11:31 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Hopelijk wordt de serie ook door een in maart door een in Nederland te ontvangen zender uitgezonden
Inderdaad, en dan krijg ik het idee alsof ze denken dat de Jappen daarmee van dader naar slachtoffer zijn gegaan.quote:Op maandag 7 december 2009 10:58 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Ach uiteindelijk draait het toch weer om die atoombom.![]()
Dat is precies wat er mis is met het beeld van de oorlog, het gaat alleen maar over de nazi slachtoffers terwijl de jappen bijna 17,5 miljoen burgers hebben gedood. En de jappen hadden meer jozef mengele achtige praktijken, maar ach hun slachtoffers waren maar spleetogen.quote:Op maandag 7 december 2009 11:50 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Inderdaad, en dan krijg ik het idee alsof ze denken dat de Jappen daarmee van dader naar slachtoffer zijn gegaan.
Die honderdduizenden Japanse burgerslachtoffers bij de bombardementen zijn natuurlijk vreselijk, maar het doet niets af aan de miljoenen Chinese en andere burgers in de regio die zijn afgeslacht door de Jappen. Wat wreedheden betreft deden ze echt niet onder voor de Nazi's, terwijl mijn inziens die indruk wel een beetje gewekt werd in de aflevering van gisteren.
Nou, oorsprong ligt wel degelijk in de strijd die vandaag belicht werd. Maar ik vermoed dat er volgende week wel op ingegaan wordt bij de verdere gevolgen.quote:Op zondag 13 december 2009 21:28 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat begon toch ook pas later echt te spelen? Alhoewel het begin wel destijds gelegd werd.
Molukkers speelde vanaf ongeveer 1900 een rol in elk militair ingrijpen in Nederlands Indië. Tijdens dat hele verhaal met de het beschermen van de ex-jappenkampen, groene baretten en de APRA-coup, Westerling e.d. na de tweede wereldoorlog dus ook. Het echte gelazer begon pas na 1949 daar heb je gelijk in.quote:Op zondag 13 december 2009 21:28 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat begon toch ook pas later echt te spelen? Alhoewel het begin wel destijds gelegd werd.
Je kunt de afleveringen trouwens ook gratis op uitzendingemist.nl kijkenquote:Op zondag 13 december 2009 21:33 schreef tisauch het volgende:
Dvd box is inmiddels te bestellen voor ¤ 24,95
Aflevering van vanavond was de moeite waard, voor ik het er erg in had waren de 50 minuten weer voorbij.
Nee, want volgende week is er nog een afleveringquote:Op zondag 13 december 2009 21:39 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
9-delige serie? Vanavond was toch de laatste afleverign? ( deel 8 )
Veel Molukkers waren dan ook KNIL-militairen, maar hadden weinig te maken met de oorlog en wat daar direct na gebeurde.quote:Op zondag 13 december 2009 21:37 schreef EricT het volgende:
Molukkers speelde vanaf ongeveer 1900 een rol in elk militair ingrijpen in Nederlands Indië. Tijdens dat hele verhaal met de het beschermen van de ex-jappenkampen, groene baretten en de APRA-coup, Westerling e.d. na de tweede wereldoorlog dus ook. Het echte gelazer begon pas na 1949 daar heb je gelijk in.
De Ambonese kwestie en de Molukse zaak hebben niet erg veel met WO-2 te maken. Dat speelde veel later.quote:
Bedankt voor je bijdrage.quote:Op zondag 20 december 2009 21:11 schreef EricT het volgende:
wat een kut aflevering. Hele tijd maar over de joden.
anti-nixon demonstraties speelden ook veel later en hadden niets direct met WO2 te maken. De fundamenten voor de molukker-'issue' lagen bij de WO2 en de slechte behandeling erna.quote:Op zondag 20 december 2009 21:10 schreef golfer het volgende:
[..]
De Ambonese kwestie en de Molukse zaak hebben niet erg veel met WO-2 te maken. Dat speelde veel later.
Die demonstraties tegen de oorlog in Vietnam en de zaken die erbij speelden (net zoals de rellen in 1966 rondom het huwelijk van Bea en Claus) werden in deze aflevering gehaald omdat er gedacht werd in termen van goed en fout in de oorlog. Voor of tegen het kwaad. De oorlog dus als ijkpunt.quote:Op zondag 20 december 2009 21:26 schreef Zith het volgende:
anti-nixon demonstraties speelden ook veel later en hadden niets direct met WO2 te maken.
De Molukse kwestie is begonnen in 1950 toen ze zich met de RMS onafhankelijk verklaarden van de republiek Indonesia en heeft dus niets met WO2 te maken.quote:De fundamenten voor de molukker-'issue' lagen bij de WO2 en de slechte behandeling erna.
Strikt genomen maakten ze zich los van de Verenigde staten van Indonesië (RIS) en niet de Republiek Indonesië (RI). Juridisch gezien wel een belangrijk onderscheid.quote:Op zondag 20 december 2009 21:51 schreef golfer het volgende:
De Molukse kwestie is begonnen in 1950 toen ze zich met de RMS onafhankelijk verklaarden van de republiek Indonesia en heeft dus niets met WO2 te maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |