Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie kerk en staat ook graag gescheiden, waarbij iedereen vrij mag zijn om zijn of haar geloof uit te oefenen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:52 schreef vaarsuvius het volgende:
De islam is notoir slecht in het scheiden van kerk en staat, een principe waarop de westerse maatschappij is gebaseerd en waar we (deels) onze ontwikkeling en welvaart aan te danken hebben. Het is ook de reden waarom de islamitische landen achter gebleven zijn.
Daarom is de opkomst van de islam een slechte zaak.
Juist, volkomen mee eens. Vrijheid is één van de belangrijkste dingen in een samenleving.quote:Op maandag 26 oktober 2009 10:12 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie kerk en staat ook graag gescheiden, waarbij iedereen vrij mag zijn om zijn of haar geloof uit te oefenen.
Juist. Maar of iedereen er mee om kan gaan, is een ander verhaal.quote:Op maandag 26 oktober 2009 12:33 schreef Bam-Bam het volgende:
[..]
Juist, volkomen mee eens. Vrijheid is één van de belangrijkste dingen in een samenleving.
Andere rechten en andere plichten, en zelfs al zou dat niet zo zijn, dan was je conclusie nog steeds te kort door de bocht.quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, minder recht dus minder waard. Lijkt me een logische conclusie.
Gastvrijheid is meer cultuurgerelateerd dan religieus gerelateerd. Gastvrijheid kende je namelijk ook al voor de komst van de islam.quote:Op maandag 26 oktober 2009 02:18 schreef Meki het volgende:
[..]
Gastvrijheid en het zorgen voor familie( banden ) horen dergelijk bij de Islam.
Het eten ( dadels en honing )
Pizza's en doners zijn natuurlijk een verrijking enkel door de culturen van Turkse medelanders
In islam is kerk en staat niet gescheiden, dus wat dat betreft een minpunt (en tevens ook een bedreiging als de invloed van islam zich verder verspreid over NL.) voor onze seculiere samenleving.quote:Op maandag 26 oktober 2009 10:12 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie kerk en staat ook graag gescheiden, waarbij iedereen vrij mag zijn om zijn of haar geloof uit te oefenen.
Dit heeft echt niets met Islam te maken.quote:
Kerk en Staat waren wel gescheiden totdat Khomeini de 'wijze' lessen van het Christelijke Europa overnam en bedacht dat je nog meer macht kon krijgen door politiek en religie te combineren.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
In islam is kerk en staat niet gescheiden, dus wat dat betreft een minpunt (en tevens ook een bedreiging als de invloed van islam zich verder verspreid over NL.) voor onze seculiere samenleving.
En dat natuurlijk.quote:
De reformatie? Was dat geen religieus verschijnsel?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:31 schreef Appelknaller het volgende:
Voor de mensen die zeggen dat in de islam geen scheiding tussen kerk en staat bestaat: het christendom kent dit ook niet, geen enkele religie kent dit.
In Europa hebben we alleen een scheiding tussen kerk en staat vanwege de reformatie[...]
Ik denk dat hij de Verlichting bedoelt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De reformatie? Was dat geen religieus verschijnsel?
Ja maar zonder de reformatie was er natuurlijk geen verlichting geweest, of had die later plaatsgevonden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:43 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de Verlichting bedoelt.
Edit: Nee dus, dan moet hij toch maar even de geschiedenisboeken induiken.
Mwoa, een hoop protestantse stromingen hebben er toch lang over gedaan om een scheiding tussen kerk en staat te erkennen. Ook tot op zekere hoogte in Nederland.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:47 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Ja maar zonder de reformatie was er natuurlijk geen verlichting geweest, of had die later plaatsgevonden.
Sorry voor de verwarring
Dat geloof ik wel. Maar ik bedoelde te zeggen dat de reformatie dat katholieke machtsblok dat in west europa aanwezig was heeft gebroken, waardoor wetenschap vrij spel kreeg. Of in ieder geval vrijer spelquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:50 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Mwoa, een hoop protestantse stromingen hebben er toch lang over gedaan om een scheiding tussen kerk en staat te erkennen. Ook tot op zekere hoogte in Nederland.
We moeten de mensen die laag opgeleid zijn of die hier komen zonder opleiding, aan begeleiding of intensieve taalcursussen zien te helpen. Een opleiding kiezen die bij hen past kan dan het gevolg zijn. Maar voorafgaand moeten deze mensen extreem goed integreren en, naar mijn mening, ook een verklaring afleggen met betrekking tot 'het intensief willen acclimatiseren aan onze maatschappij'. Natuurlijk kost dit de overheid ontzettend veel geld en juist daarom moet een manier verzonnen worden om hen intensief te begeleiden in het integratieproces zodat zij op langere termijn meer geld in laatje brengen .quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 21:40 schreef Wheelgunner het volgende:
Het is meer de grote influx van laagopgeleide kansarme immigranten die ik als nadelig beschouw. 'De Islam' an sich heb ik niet zoveel mee, positief of negatief. Maar het botst soms nog wel met de Nederlandse / Westerse cultuur helaas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |