abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74017357
quote:
AH gaat winkeldief plukken

Albert Heijn gaat winkeldieven in Den Haag harder aanpakken. De grootgrutter start binnenkort in zeven filialen een proef waarbij dieven meteen na hun arrestatie een civiele claim van 151 euro aan hun broek krijgen.
In andere steden leidde de aanpak tot een forse daling van het aantal diefstallen. De politie noemt het een prima initiatief.

Het bedrag is een compensatie voor de winkelier die tijd kwijt is aan de afhandeling en de aangifte van de winkeldiefstal. Als de claim wordt toegewezen, gaat er 90 euro naar de gedupeerde ondernemer. Het resterende bedrag wordt verdeeld onder de winkeliersvereniging en de Stichting Overlastdonatie, die het geld int bij de dief.

De claim staat los van een eventueel strafrechtelijk vervolg. Iemand die is aangehouden, kan ook rekenen op een boete of een oproep om voor de rechter te verschijnen. Daarnaast kunnen dieven worden verplicht eventuele schade te vergoeden. In andere steden waar de proef al loopt is gebleken dat bijna alle dieven het bedrag betalen voordat ze voor de rechter moeten verschijnen. Wie niet betaalt, krijgt de deurwaarder op zijn dak.

Het startschot voor de proef wordt begin volgende maand gegeven als alle betrokken partijen hun handtekening onder een convenant zetten. Naast Albert Heijn zijn dat de gemeente Den Haag, de Politie Haaglanden en het Openbaar Ministerie.

Een woordvoerder van Albert Heijn wil niet zeggen in welke filialen ze de nieuwe aanpak wil introduceren, maar de supermarkten staan in het verzorgingsgebied van de politiebureaus De Heemstraat, Loosduinen, Zuiderpark en Segbroek. De filialen in dit gebied hebben veel last van stelende veelplegers en scholieren.

De Stichting Overlastdonatie werd drie jaar geleden opgericht in Amsterdam. Winkeliers die deelnamen aan de proef zagen op korte termijn resultaat. Het aantal winkeldiefstallen daalde binnen enkele maanden met bijna de helft.

Andere gemeenten volgden al snel, met hetzelfde resultaat tot gevolg. Zo merkten de vakkenvullers van een Albert Heijn in Deventer kort na invoering van de claimmogelijkheid dat er bijna geen blikjes Bacardi meer van het schap werden gestolen.
Deelnemende winkels zijn vooral te spreken over de preventieve werking die uitgaat van de verscherpte aanpak. Het lijkt erop dat vooral jongeren gevoelig zijn voor de extra financiėle straf die ze riskeren.

Vanwege het succes overwegen brancheorganisaties in de detailhandel en grote winkelketens de claim landelijk in te voeren.
Een woordvoerder van de Politie Haaglanden juicht het werk van de Stichting Overlastdonatie toe. ,,Wij vinden dit een uitstekend initiatief. Uiteraard hopen we dat het aantal winkeldiefstallen hier ook afneemt.''

Ondernemers in Nederland lijden jaarlijks een miljard euro schade als gevolg van winkeldiefstal
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eldief-plukken.dhtml
Dit zijn nog eens initiatieven
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:26:25 #2
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_74017407

Betalen zul je!
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:26:35 #3
274538 AbortusKonijn
salade du escargot
pi_74017412
Mooizo
Het is niet wat je denkt dat het is.
FoBo | PM :D
pi_74017424

weet nog steeds nie of het echt is, anybody?
pi_74017428
In Deventer doen ze dat al een lange tijd in ieder geval. Fijn dat het helpt.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:28:34 #6
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_74017451
Dus pak niets meer onder de 150 euro.
Intelligent, but fucked up.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:32:20 #7
139330 TNA
For the stars that shine
  PR/Manusje van alles zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:36:14 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_74017634
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:26 schreef Q.E.D. het volgende:
[ afbeelding ]

Betalen zul je!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_74017683
Goed plan, iets dergelijks zouden ze gewoon landelijk in moeten voeren.
Cool story, Hansel.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:38:33 #10
273894 De_Logica
Gewoon logisch
pi_74017698
quote:
[ afbeelding ]

Betalen zul je!
Alsof winkeldieven gaan jatten met een heel orkest achter zich.
pi_74017795
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:38 schreef De_Logica het volgende:

[..]

Alsof winkeldieven gaan jatten met een heel orkest achter zich.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:44:02 #12
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_74017822
quote:
[ afbeelding ]

Betalen zul je!
Die vent lijkt op J.K. Simmons trouwens.
pi_74018183

zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:00:00 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74018194
Dit doen wel meer winkels. En het schijnt te werken!

Dat geeft toch te denken: waarom doet de overheid dit niet standaard?! Dus niet: "De draaideurcrimineel is voor de 400ste keer opgepakt", maar gewoon na elke keer een flinke boete i.p.v. na 2 uur weer buiten laten lopen, en die boetes exponentieel laten toenemen.
censuur :O
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:02:52 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_74018271
Een hele goede actie
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_74018317
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:02 schreef Martijn_77 het volgende:
Een hele goede actie
Heel veel scholieren die incidenteel wel eens een blikje fris stelen
zullen wel 2 keer nadenken nu.
pi_74018623
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:27 schreef Triggershot het volgende:

weet nog steeds nie of het echt is, anybody?
Dat is echt.
De HEMA heeft toen ook een apart rek met 3 duidelijke camera's bij de ingang gezet met 'De top 10 meest gestolen artikelen'
dag
pi_74019506
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit doen wel meer winkels. En het schijnt te werken!

Dat geeft toch te denken: waarom doet de overheid dit niet standaard?! Dus niet: "De draaideurcrimineel is voor de 400ste keer opgepakt", maar gewoon na elke keer een flinke boete i.p.v. na 2 uur weer buiten laten lopen, en die boetes exponentieel laten toenemen.
Het is inderdaad van de gekken dat dit een particulier initiatief moet zijn.
pi_74019561
prima plan
blablablablablablablablablablablablablabla
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:54:16 #20
3542 Gia
User under construction
pi_74019716
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:59 schreef Clairvaux het volgende:
[ afbeelding ]

Waar slaat dat SODA op? Stichting Overlast DonAtie?
Is die A toch wat vergezocht. Zou dus eigenlijk SODO moeten zijn, maar dat klinkt dan weer zo......
pi_74019913
Prima initiatief.

Alleen vraag ik me af hoe ze dat bij zwervers gaan doen. Vast niet contant afrekenen, en van een kale kip...
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_74020335
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:00 schreef Mikkie het volgende:
Prima initiatief.

Alleen vraag ik me af hoe ze dat bij zwervers gaan doen. Vast niet contant afrekenen, en van een kale kip...
Beslaglegging op uitkering?
dag
pi_74020360
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Waar slaat dat SODA op? Stichting Overlast DonAtie?
Is die A toch wat vergezocht. Zou dus eigenlijk SODO moeten zijn, maar dat klinkt dan weer zo......
Oorspronkelijk uit A'dam...?
dag
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:19:30 #24
3542 Gia
User under construction
pi_74020434
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Oorspronkelijk uit A'dam...?
Okay, duidelijk.
Dat wist ik niet.
pi_74020552
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Okay, duidelijk.
Dat wist ik niet.
uit de op:
quote:
De Stichting Overlastdonatie werd drie jaar geleden opgericht in Amsterdam. Winkeliers die deelnamen aan de proef zagen op korte termijn resultaat. Het aantal winkeldiefstallen daalde binnen enkele maanden met bijna de helft.
Dus ik vermoed dat de A daar vandaan komt
dag
pi_74020568
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Beslaglegging op uitkering?
pi_74020572
Albert Heijn moet de consumenten betalen omdat zij STELEN van de consumenten

Wat een omgekeerde wereld
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:25:01 #28
3542 Gia
User under construction
pi_74020594
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:23 schreef Peter het volgende:

[..]

uit de op:
[..]

Ja, lijkt me ook. Het woord Amsterdam staat echter niet (meer) in de naam van de stichting, dus vandaar dat ik het Don Atie wat raar vond.
pi_74020631
Goeie zaak !
Jammer dat de Ned. Staat deze boetes zelf weer oplegt bij een overtreding..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:26:54 #30
273894 De_Logica
Gewoon logisch
pi_74020663
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:24 schreef Meki het volgende:

Ja, dat is een goede! AH moet alles gratis in de schappen leggen want het is toch van consument!
pi_74020738
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:23 schreef Peter het volgende:

[..]
De afkorting S.O.D. kon ook al niet, dat is weer over the top voor winkeldiefstal.
quote:
S.O.D. (afkorting van Stormtroopers Of Death (Wiki))
pi_74020828
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Okay, duidelijk.
Dat wist ik niet.
Omdat je dom bent.
pi_74020879
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:24 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Ja wat? Meeste daklozen hebben een uitkering, en de illegalen kunnen gelijk de cel in... of worden afgewezen voor een verblijfsvergunning.
dag
pi_74021256
Eigenlijk is het onzin natuurlijk. Het is een soort Buma/Stemra van de detailhandel die extra straf gaat uitdelen. Als dit helpt dan zijn de straffen dus te laag.

Ten tweede horen bepaalde zaken gewoon bij je werk. Als iemand iets van 10 euro jat, dan zou je geen aangifte moeten doen omdat dat 151 euro kost. Dus feitelijk is de schade dan 10 euro en een beetje. En een heel klein beetje want -10 als je het gestolen goed teruggeeft. Gaan we alles op geld waarderen? Overal schade voor betalen. Als de trekpleister hier net als de voorgaande 3 jaar zijn beveiliging niet op orde heeft, en je weer terug moet naar de kassa omdat de pieper toch afgaat, hoeveel mag ik dan in rekening brengen voor de verloren tijd?

Straf moet van de overheid komen, en schade is onderdeel van het bedrijfsmodel. Al die zeikende winkeliers altijd, ze leggen zelf alles voor het grijpen neer, en dan gaan ze allerlei rechten voor zichzelf opeisen omdat er gegrepen wordt. Je kunt ook je producten goed beveiligen. Je zou natuurlijk ook gewoon van achter een toonbank kunnen verkopen. Hoeft niet, en doen ze niet, want ze verdienen meer als ze alles voor het grijpen leggen, maar neem wel zelf verantwoordelijkheid voor de gevolgen van je keuzes.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:46:11 #35
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74021365
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Eigenlijk is het onzin natuurlijk. Het is een soort Buma/Stemra van de detailhandel die extra straf gaat uitdelen. Als dit helpt dan zijn de straffen dus te laag.
Daar zijn de meeste Nederlanders het wel over eens.
quote:
Ten tweede horen bepaalde zaken gewoon bij je werk. Als iemand iets van 10 euro jat, dan zou je geen aangifte moeten doen omdat dat 151 euro kost. Dus feitelijk is de schade dan 10 euro en een beetje. En een heel klein beetje want -10 als je het gestolen goed teruggeeft. Gaan we alles op geld waarderen? Overal schade voor betalen. Als de trekpleister hier net als de voorgaande 3 jaar zijn beveiliging niet op orde heeft, en je weer terug moet naar de kassa omdat de pieper toch afgaat, hoeveel mag ik dan in rekening brengen voor de verloren tijd?
Het gaat simpelweg om het afschrikkende effect! Zoals de NS gerust 500 euro uitgeeft (volgens eigen advertenties!) om voor 200 euro vandalisme-schade te verhalen op de dader. Afschrikken zorgt voor minder criminaliteit. Oorspronkelijk is dat een taak van de overheid, maar de straffen zijn dusdanig licht dat deze civiele aanpak beter kan werken.
quote:
Straf moet van de overheid komen, en schade is onderdeel van het bedrijfsmodel. Al die zeikende winkeliers altijd, ze leggen zelf alles voor het grijpen neer, en dan gaan ze allerlei rechten voor zichzelf opeisen omdat er gegrepen wordt. Je kunt ook je producten goed beveiligen. Je zou natuurlijk ook gewoon van achter een toonbank kunnen verkopen. Hoeft niet, en doen ze niet, want ze verdienen meer als ze alles voor het grijpen leggen, maar neem wel zelf verantwoordelijkheid voor de gevolgen van je keuzes.
AH verkoop ook van achter de toonbank, dat noemen ze albert.nl
censuur :O
pi_74021383
quote:

Jij bent ook van de uitlokkende meisjes met korte rokjes ideologie of niet?
pi_74021782
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:46 schreef Cracka-ass het volgende:
Jij bent ook van de uitlokkende meisjes met korte rokjes ideologie of niet?
Nee, maar een bedrijf moet zelf zorgen dat het bedrijf winst maakt, en daarbij ook rekening houden met het feit dat mensen dingen doen die niet mogen. Beveiliging zit gewoon in het model.

Als jij een verkeersovertreding maakt, vind je het dan wel redelijk dat je bovenop je boete ook nog eens 51 euro moet betalen voor de tijd die de agenten ermee kwijt waren?
pi_74021871
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:00 schreef Mikkie het volgende:
Prima initiatief.

die mogen alleen nog maar producten jatten van Euroshopper.
pi_74022050
Uitstekend initiatief en nu nog de wet aanscherpen qua boetes en het mogelijk maken dat er piccaas van winkeldieven in het openbaar wordem getoond bij voorkeur in de entree en of voor de ramen .
De lijn van Wilders: volg je hart en je principes .
Recht = recht en krom = krom.
pi_74022249
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:06 schreef DikVoormekaar het volgende:
Uitstekend initiatief en nu nog de wet aanscherpen qua boetes en het mogelijk maken dat er piccaas van winkeldieven in het openbaar wordem getoond bij voorkeur in de entree en of voor de ramen .
Voor criminelen vind ik het minder van belang dat die privacywetten worden gehanteerd.
pi_74022342
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, maar een bedrijf moet zelf zorgen dat het bedrijf winst maakt, en daarbij ook rekening houden met het feit dat mensen dingen doen die niet mogen. Beveiliging zit gewoon in het model.

Als jij een verkeersovertreding maakt, vind je het dan wel redelijk dat je bovenop je boete ook nog eens 51 euro moet betalen voor de tijd die de agenten ermee kwijt waren?
Nee, dat zit overduidelijk al in de boete verrekend.

Maar je vergelijkt een verkeersovertreding met een misdrijf. Dat zijn wat mij betreft appels en peren.
En nee niet allebei gestolen bij de AH.
pi_74022608
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:15 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Nee hoor. De boete is de straf, net als bij winkeldiefstal.
quote:
Maar je vergelijkt een verkeersovertreding met een misdrijf. Dat zijn wat mij betreft appels en peren.
Nee, ik vergelijk werk met werk, gaan we alles wat bij iemands werk hoort als schade berekenen aan een ander als die iets onrechtmatigs heeft gedaan?
pi_74022811
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:15 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

En nee niet allebei gestolen bij de AH.
mee eens, ze gebruiken de wet nu gewoon om een civiele aanklacht bij de rechtbank te leggen, dat kost ze waarschijnlijk wel meer dan die ¤150.

en met een winkeldief ben je al gauw een uur bezig dus dat loopt ook in de papieren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_74022820
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 18:24 schreef Meki het volgende:

Huh

Prima initiatief van AH
pi_74022855
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Nee, ik vergelijk werk met werk, gaan we alles wat bij iemands werk hoort als schade berekenen aan een ander als die iets onrechtmatigs heeft gedaan?
dus toch voor de verkrachters en korte rokjes ideologie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_74022899
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Daar sta ik niet per se negatief tegenover.
Als iemand een roofoverval op mij pleegt mag hij best voor mijn financiėle schade opdraaien. Afgezien van zijn straf.

Ik denk dat deze discussie echter irrelevant is omtrent het onderwerp. De overheid laat duidelijk steken liggen en deze aanpak blijkt erg effectief om diefstal tegen te gaan. Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld. Maar als het moet dan moet het maar. (En kennelijk mag het ook)
pi_74024210
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Huh

Prima initiatief van AH
De bonuskaart is een manipulatie
achter de schermen weet AH wat je koopt en onderscheidt Albert Heijn drie soorten klanten:
Good klanten: Winstgevende klanten
Bad klanten : Niet winstgevend
Ugly klanten : Verliesgevend, probeert Albert Heijn weg te pesten.

AH richt zich enkel op de good klanten.
pi_74024233
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:07 schreef Meki het volgende:

[..]

achter de schermen weet AH wat je koopt en onderscheidt Albert Heijn drie soorten klanten:

inderdaad, als "Ugly klant" staan ze je bij de ingang al op te wachten . De bontkraagjes dan.
Cool story, Hansel.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:09:12 #49
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_74024252
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:08 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

inderdaad, als "Ugly klant" staan ze je bij de ingang al op te wachten . De bontkraagjes dan.
Meki hoort stemmetjes in z'n hoofd bij de ingang.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_74024316
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:08 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Je defineert Ugly klanten op je vooroordeel.
Ugly klanten zijn veelal slimme klanten die goedkoop en aanbiedingen kopen die enkel in de aanbieding is, die worden slecht geholpen in de winkel. terwijl good klanten zich als koning kunnen gedragen
pi_74024342
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Meki hoort stemmetjes in z'n hoofd bij de ingang.
Pssst, swa, geef mij die portemonneetje. Psssst.
Cool story, Hansel.
pi_74024398
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:11 schreef Meki het volgende:

[..]

Ugly klanten zijn veelal slimme klanten die goedkoop en aanbiedingen kopen die enkel in de aanbieding is, die worden slecht geholpen in de winkel. terwijl good klanten zich als koning kunnen gedragen
Kerel, denk jij nou echt dat je opeens niet geholpen wordt als je veel bonusaanbiedingen koopt ? Hoe moeten zij dat ruiken dan, of denk je dat ze in het magazijn een soort van 'wanted' posters hebben hangen?

Wanted: Meki

UGLY KLANT!
Help deze ugly klant niet!
Hij koopt alleen bonusaanbiedingen!
Cool story, Hansel.
pi_74024506
[quote]Op zaterdag 24 oktober 2009 20:13 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Kerel, denk jij nou echt dat je opeens niet geholpen wordt als je veel bonusaanbiedingen koopt ? Hoe moeten zij dat ruiken dan, of denk je dat ze in het magazijn een soort van 'wanted' posters hebben hangen?

Jij weet duidelijk niks over de Nederlandse marketing strategie die ze gebruiken om enkel winst te maken.

Ik heb me erin verdiept en weet het dus beter dan jou
pi_74024543
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:11 schreef Meki het volgende:

[..]

In een supermarkt hoef je helemaal niet geholpen te worden, je pakt wat je nodig hebt en rekent af bij de kassa. En het maakt de cassičre echt helemaal niets uit of je euroshoppers of duurdere artikelen in je mandje hebt.
Dus dat good en ugly gaat niet op.
Aleen als je spullen jat, dan ben je ugly en géén klant.
pi_74024564
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:17 schreef Meki het volgende:
[quote]Op zaterdag 24 oktober 2009 20:13 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Jij weet duidelijk niks over de Nederlandse marketing strategie die ze gebruiken om enkel winst te maken.

Ik heb me erin verdiept en weet het dus beter dan jou
Als jij iets aan een medewerker vraagt, kijkt hij dan eerst even in je mandje of je wel of geen aanbiedingen hebt gekocht?
Cool story, Hansel.
pi_74024800
quote:

[..]

Zelfs in non-islam topics geef je blijk van je puberachtige onvermogen

Bij Albert Heijn is iedere klant koning en er hangt in iedere winkel voor het personeeel deze spreuk die het laatste Albert Heijn lid van de firma aan Albert Heijn heeft meegegeven:
quote:
Er zitten niet alleen dreigende, maar ook waardevolle dingen in Aholds culturele erfenis. Voor het oude Ahold-hoofdkantoor in Zaandam stond een beeld van een huisvrouw met een boodschappentas, een geschenk van Albert Heijn bij zijn vertrek als bestuursvoorzitter. Bestuurders, managers en medewerkers die daar uit het raam keken, zagen dat, en dat was heilzaam. „Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken”, stond er op de sokkel. Het hoofdkantoor is intussen verplaatst naar Amsterdam, dichter bij de bankiers en verder van de pelmolens en de pakhuizen van weleer. Het besluit voor de verhuizing is genomen toen ze bij Ahold bezig waren met de carričreswitch van kruideniers naar financiėle boekaniers. Maar het beeld is meegegaan. Opdat zij niet vergeten. Of het zich weer herinneren.

Een paar honderd kilometer verderop, in Boston, zetelt Stop & Shop, de succesvolste Aholdketen in de VS. In de hal van het hoofdkantoor staat warempel hetzelfde beeldje als voor het Aholdkantoor in Zaandam. Het is een vrouw met boodschappentas. Ook de begeleidende tekst is hetzelfde: 'Opdat wij niet vergeten voor wie wij werke
pi_74024875
quote:

[..]

Hiermee val je door de mand als kloon Meki.. veel te grammaticaal correct
dag
pi_74024876
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:27 schreef DikVoormekaar het volgende:

[..]

Zelfs in non-islam topics geef je blijk van je puberachtige onvermogen
Albert Heijn is de service winkel van Nederland.
Loop gerust eens naar de counter (klantenservice) en kijk wat zij hebben te biedden.

Bij Albert Heijn is iedere klant koning en er hangt in iedere winkel voor het personeeel deze spreuk die het laatste Albert Heijn lid van de firma aan Albert Heijn heeft meegegeven:
[..]

zondag 25 oktober 2009 @ 01:47:43 #59
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74033232
Hopelijk is het wel 151 euro exclusief de boodschappen. 151 euro + het bedrag dat je aan artikelen gestolen hebt.
pi_74039663
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 19:30 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Daar sta ik niet per se negatief tegenover.
Als iemand een roofoverval op mij pleegt mag hij best voor mijn financiėle schade opdraaien. Afgezien van zijn straf.
Natuurlijk, maar beroofd worden is ook geen onderdeel van je werk.
quote:
Ik denk dat deze discussie echter irrelevant is omtrent het onderwerp. De overheid laat duidelijk steken liggen en deze aanpak blijkt erg effectief om diefstal tegen te gaan. Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld. Maar als het moet dan moet het maar. (En kennelijk mag het ook)
Ik weet niet of het effectief is in het tegengaan van diefstal, of dat de dieven naar Super de Boer gaan. We moeten niet doen alsof civiele partijen in het maatschappelijk belang optreden.

Waar het mij om gaat is dat als het probleem ligt bij de straf, je dan dat probleem moet aanpakken, ipv het straffen te privatiseren. De staat straft uit het maatschappelijk belang. De private partijen eisen schadevergoeding uit eigenbelang. Dat laatste is op zich prima, maar dan moet je dat niet uitbreiden met een strafelement. Het lijkt mij zo uit de losse pols dat je schade moet lijden, en er niet voor kunt kiezen. Aangifte doen is dan zelf de schade vergroten in wezen. Moet je dan schadeaansprakelijk gekunsteld gaan uitbreiden omdat het strafrecht faalt, of moet je dan het strafrecht herstellen?

Dat van 'als het maar effect heeft, dan is het goed' lijkt mij nogal kortzichtig.
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 12:37:20 #61
249559 crew  Lavenderr
pi_74040188
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 12:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar beroofd worden is ook geen onderdeel van je werk.
[..]

Ik weet niet of het effectief is in het tegengaan van diefstal, of dat de dieven naar Super de Boer gaan. We moeten niet doen alsof civiele partijen in het maatschappelijk belang optreden.

Waar het mij om gaat is dat als het probleem ligt bij de straf, je dan dat probleem moet aanpakken, ipv het straffen te privatiseren. De staat straft uit het maatschappelijk belang. De private partijen eisen schadevergoeding uit eigenbelang. Dat laatste is op zich prima, maar dan moet je dat niet uitbreiden met een strafelement. Het lijkt mij zo uit de losse pols dat je schade moet lijden, en er niet voor kunt kiezen. Aangifte doen is dan zelf de schade vergroten in wezen. Moet je dan schadeaansprakelijk gekunsteld gaan uitbreiden omdat het strafrecht faalt, of moet je dan het strafrecht herstellen?

Dat van 'als het maar effect heeft, dan is het goed' lijkt mij nogal kortzichtig.
Mij niet. Goede effectieve manier om winkeldiefstal terug te dringen. Uiteindelijk ook beter voor ons als consument.
  zondag 25 oktober 2009 @ 12:40:07 #62
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_74040281
Winkeldief, het meest veelzijdige stukje vlees.... winkeldief!
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
  zondag 25 oktober 2009 @ 12:43:36 #63
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74040405
Denk dat Welt wel een punt heeft, het is van de zotte dat private partijen zelf met maatregelen en straffen moeten komen om winkeldiefstal tegen te gaan. Dat zou een taak voor de wetgever moeten zijn.
Aan de andere kant lijkt het vooralsnog te werken, en dat is wat we met z'n allen willen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_74040508
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:59 schreef Clairvaux het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al iets van 2 jaar bij AH museumplein...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_74040890
Uitstekend initiatief, met een beetje geluk kan er dan ook gezakt worden met prijzen.
pi_74041362
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 12:43 schreef Hukkie het volgende:
Denk dat Welt wel een punt heeft, het is van de zotte dat private partijen zelf met maatregelen en straffen moeten komen om winkeldiefstal tegen te gaan. Dat zou een taak voor de wetgever moeten zijn.
En dit soort dingen laten dat verwaarlozen in stand, en velen juichen dat nog toe ook.
quote:
Aan de andere kant lijkt het vooralsnog te werken, en dat is wat we met z'n allen willen.
Ja? Ik vrees dat je in die zin gelijk hebt dat 'we' vooral iets willen wat lijkt te werken. Verder voel ik geen enkele betrokkenheid bij de de bedrijfsvoering van de AH. Hun civiele vorderingen op anderen dan dieven interesseren mij ook niet. Het maatschappelijk belang is hier eigenlijk helemaal niet aan de orde, maar verplaatsing van diefstal van grootwinkelketens naar kleine detaillisten lijkt me ook niet op voorhand positief.
pi_74042678
Het kan ook anders :
quote:
50 jaar cel voor winkeldiefstal

Leandro Andrade is in Californie veroordeeld tot 50 jaar cel wegens winkeldiefstal van 9 videobanden met een waarde van $153. Andrade is in 1995 veroordeeld tot 2x25 jaar, omdat hij in 2 Kmart winkels 9 videobanden (waarde $ 153) had gestolen. Zijn eerste 2 strikes waren inbraken die hij 12 jaar geleden, in 1983, had gepleegd. Tijdens beide inbraken heeft hij nooit geweld of wapens gebruikt. Ook bij de winkeldiefstal heeft Leandro geen geweld of bedreiging gebruikt. Andrade is een leger-veteraan die aan heroine verslaafd is.
Hij geeft toe dat hij fout is geweest, maar dat hij zich niet bewust was dat hij door winkeldiefstal een straf van 50 jaar zou krijgen. "Waarom word ik zo zwaar gestraft ? ik heb niemand verwond, verkracht of vermoord !"

Andrade ging in 2003 in beroep bij het Amerikaanse hogerechtshof omdat hij vindt dat deze zware straf in strijd is met de Amerikaanse grondwet.

Het 8e amendement van de grondwet in de USA verbiedt namelijk dat er onnodige en wrede straffen worden opgelegd. Hij werd bijgestaan door advocaat Chemerinsky.

Met 5 tegen 4 stemmen is het beroep van Andrade verworpen.
Bronnen:
http://www.stopthreestrikes.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=1
http://www.cbsnews.com/stories/2002/10/28/60II/main527248.shtml
In California krijg je normaliter 25 jaar bij het plegen van 3 winkeldiefstallen. Indien er in Nederland 12,5 jaar voor word gegeven, dan ben ik tevreden. Want criminaliteit diemt te worden bestraft.
pi_74042684
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En dit soort dingen laten dat verwaarlozen in stand, en velen juichen dat nog toe ook.

[..]

Ja? Ik vrees dat je in die zin gelijk hebt dat 'we' vooral iets willen wat lijkt te werken. Verder voel ik geen enkele betrokkenheid bij de de bedrijfsvoering van de AH. Hun civiele vorderingen op anderen dan dieven interesseren mij ook niet. Het maatschappelijk belang is hier eigenlijk helemaal niet aan de orde, maar verplaatsing van diefstal van grootwinkelketens naar kleine detaillisten lijkt me ook niet op voorhand positief.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 25 oktober 2009 @ 14:28:07 #69
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74043307
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat zal allemaal wel, maar punt is dat er vanuit de wetgeving blijkbaar niet toereikend wordt opgetreden. Vandaar ook dat men zelf met dit soort initiatieven komt.
Ik begrijp je wel hoor, maar om dit soort alternatieven af te kraken omdat het eigenlijk vanuit een wetgever moet komen die er niets mee doet, vind ik een brug te ver. Men roeit met de riemen die hij heeft, en die riemen krijgt men niet van de wetgever.
DeviantArt
pi_74043957
quote:

Strafrecht wel, maar de winkel claimt een schadevergoeding wegens oponthoud ed. Dat is op zich volkomen legaal. Het wordt opgelegd in de vorm van een transactie. Dat is wel nieuw.
Verder leggen bedrijven toch ook administratiekosten op, als je bv. je rekening niet op tijd betaald? Dat bedrag is ook vaak hoger dan de werkelijke kosten, tenminste die indruk krijg ik altijd
Als de pieper onterecht afgaat zijn de onkosten uiteraard niet voor de klant.
Misschien is het helemaal geen slecht idee om een schadevergoeding te claimen als dat gebeurt. Tenslotte verspillen ze je waardevolle winkeltijd die je had kunnen gebruiken om te consumeren.

Die 151 euro zal heus wel ergens op gebaseerd zijn, trouwens.

Met het laatste stukje ben ik het helemaal eens trouwens.. Ze kiezen zelf voor een riskante manier om spullen aan de man te brengen, om de winst te maximaliseren. Dan is het risico ook voor hen.
pi_74044847
Dat zal leuk worden voor de ouders van de minderjarige
pi_74049386
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Strafrecht wel, maar de winkel claimt een schadevergoeding wegens oponthoud ed. Dat is op zich volkomen legaal. Het wordt opgelegd in de vorm van een transactie. Dat is wel nieuw.
Verder leggen bedrijven toch ook administratiekosten op, als je bv. je rekening niet op tijd betaald? Dat bedrag is ook vaak hoger dan de werkelijke kosten, tenminste die indruk krijg ik altijd
Er is natuurlijk niks op te leggen, het is een vordering, meer niet. Natuurlijk staat de AH vrij, het is alleen de vraag hoe rechters daarmee omgaan, ook de strafrechter. Dat er dan weer 61 euro voor zo'n stiching is vind ik het meest dubieuze. Veel mensen zullen betalen omdat ze bang zijn dat de rechter het in hun nadeel meetelt, of voor de rechtszaken die voor de particulier riskanter zijn dan voor de AH. Als het nou echt voor de rechter zou komen is het een ander verhaal.
quote:
Als de pieper onterecht afgaat zijn de onkosten uiteraard niet voor de klant.
Misschien is het helemaal geen slecht idee om een schadevergoeding te claimen als dat gebeurt. Tenslotte verspillen ze je waardevolle winkeltijd die je had kunnen gebruiken om te consumeren.
Dat is dus een ander punt, je kunt alle tijdverlies wel op geld gaan waarderen en een claim indienen, maar waar ben je dan mee bezig? Is het nou de bedoeling dat de AH geld gaat verdienen aan de diefstal die ze hoe je het ook wendt of keert zelf wel heel makkelijk maken? Of een stichting?
quote:
Die 151 euro zal heus wel ergens op gebaseerd zijn, trouwens.

Met het laatste stukje ben ik het helemaal eens trouwens.. Ze kiezen zelf voor een riskante manier om spullen aan de man te brengen, om de winst te maximaliseren. Dan is het risico ook voor hen.
We hoeven natuurlijk niet te doen alsof we het hier over een ontzettend maatschappelijk probleem hebben ofzo. Voor zover het probleem maatschappelijk is dan is het toch vooral dat de detailhandel de politie handenvol werk bezorgt door hun producten voor het grijpen te leggen. Verder is winkeldiefstal een ingcalculeerd risico van de gekozen verkoopmethode. Je hebt nu eenmaal pubers, je hebt mensen met kleptomanie, en je hebt ordinaire dieven. Als het echt een hemelschrijend probleem was, was er al wel gehercalculeerd. Het is net zoiets als je fiets nooit op slot zetten en dan de politie (het geld van mensen die wel op hun eigen spulletjes passen) maar uren te laten zoeken.
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:28 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Ja, dat zal allemaal wel, maar punt is dat er vanuit de wetgeving blijkbaar niet toereikend wordt opgetreden. Vandaar ook dat men zelf met dit soort initiatieven komt.
Ik begrijp je wel hoor, maar om dit soort alternatieven af te kraken omdat het eigenlijk vanuit een wetgever moet komen die er niets mee doet, vind ik een brug te ver. Men roeit met de riemen die hij heeft, en die riemen krijgt men niet van de wetgever.
Men leunt al fors op de rieman van de wetgever en de politie-inzet. Kennelijk is het probleem niet groot genoeg om je bedrijfsvoering aan te passen. De dringende noodzaak ontgaat mij dan ook volledig.

Ik zie het niet als een groot maatschappelijk probleem, maar dit is ook niet ter bestrijding van het maatschappelijk probleem. Op zich heb ik daar vanuit de AH nog niet zoveel moeite mee, alleen moet de staat het geen enkele officiele status of goedkeuring geven en het ook gewoon een civiele actie laten zijn, die nog moet worden toegekend. De politie vindt het dan allemaal weer hartstikke goed, maar misschien ook wel een beetje omdat ze dan zelf het doen van aangifte niet hoeven te vereenvoudigen.
pi_74057479
@welt

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat je diefstal maar moet zien als een normaal iets wat er bij hoort als winkelier. En dat de winkelier zijn spullen maar beter moet beveiligen.
Je moet gewoon met je tengels van iemand anders zijn spullen afblijven en anders zijn de consequenties voor jezelf

Wat jij wilt is net als de kijkshop, alles achter glas echter verkoop je dan niets meer en krijg je gemouw met dat het te lang duurt
pi_74057934
LIjkt me logisch dat een bedrijf de onkosten verhaalt die worden veroorzaakt door onrechtmatige daden.
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 22:21:35 #75
249559 crew  Lavenderr
pi_74061301
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
@welt

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat je diefstal maar moet zien als een normaal iets wat er bij hoort als winkelier. En dat de winkelier zijn spullen maar beter moet beveiligen.
Je moet gewoon met je tengels van iemand anders zijn spullen afblijven en anders zijn de consequenties voor jezelf

Wat jij wilt is net als de kijkshop, alles achter glas echter verkoop je dan niets meer en krijg je gemouw met dat het te lang duurt
Dat dus.
  Moderator zondag 25 oktober 2009 @ 22:22:16 #76
249559 crew  Lavenderr
pi_74061351
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:27 schreef HiZ het volgende:
LIjkt me logisch dat een bedrijf de onkosten verhaalt die worden veroorzaakt door onrechtmatige daden.
Heel logisch en het meest voor de hand liggende.
pi_74062399
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
@welt

Waarom zou je nog je fiets op slot zetten dan?

Ik vind het niet normaal, maar het is ook geen maatschappelijk probleem en het is in de eerste plaats aan de winkelier. Eigen verantwoordelijkheid.
quote:
Ik wil helemaal niks. Ik wil alleen niet een soort tweede Buma/Stemra dat meent geld te mogen verdienen aan het uitdelen van iets wat nogal op straffen lijkt. En klapreflex wanneer een grootgrutter uitsluitend zijn eigen commerciele belang najaagt snap ik ook niet.
pi_74062656
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat dus.
inderdaad .

Je auto is gejat..
Je meldt je bij de politie
Politie: Waar stond uw auto ?
- geparkeerd
Politie: aha..niet in een beveiligde garage, we kunnen niets voor U doen, één goedendag verder
- maar ik weet wie het gedaan heeft
Politie: Eén goedendag verder.
etc.

tja, dan mag je zelf proberen de schade vergoed zien te krijgen
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_74064007
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:51 schreef qonmann het volgende:

[..]

inderdaad .

Je auto is gejat..
Je meldt je bij de politie
Politie: Waar stond uw auto ?
- geparkeerd
Politie: aha..niet in een beveiligde garage, we kunnen niets voor U doen, één goedendag verder
- maar ik weet wie het gedaan heeft
Politie: Eén goedendag verder.
etc.

tja, dan mag je zelf proberen de schade vergoed zien te krijgen
Wablief? Zeg je nou dat de politie de diefstal van je auto niet opneemt als die niet in een beveiligde garage stond? En dat je verzekering niet betaald, om dezelfde reden?
pleased to meet you
  zondag 25 oktober 2009 @ 23:50:41 #80
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_74064823
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 15:32 schreef Santello het volgende:
Dat zal leuk worden voor de ouders van de minderjarige
Die zijn gewoon verantwoordelijk voor de strapatsen van hun kroost en zullen dus gewoon moeten betalen.
  zondag 25 oktober 2009 @ 23:58:05 #81
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74065053
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 23:50 schreef HarryP het volgende:

[..]

Die zijn gewoon verantwoordelijk voor de strapatsen van hun kroost en zullen dus gewoon moeten betalen.
En dan hopen dat die lijn ook wordt doorgetrokken naar andere vormen van criminaliteit.
DeviantArt
pi_74065361
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 23:58 schreef Hukkie het volgende:

[..]

En dan hopen dat die lijn ook wordt doorgetrokken naar andere vormen van criminaliteit.
Naar belediging bijvoorbeeld.
Kun je als PVV aanhanger binnenlopen.
  maandag 26 oktober 2009 @ 00:24:24 #83
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74065709
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:19 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Als jij iets aan een medewerker vraagt, kijkt hij dan eerst even in je mandje of je wel of geen aanbiedingen hebt gekocht?
Nee, de medewerkers hebben allemaal een scannertje bij zich. Als je dan vraagt om hulp aan een medewerker, moet je eerst je bonuskaart overhandigen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 26 oktober 2009 @ 05:35:46 #84
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_74067499
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:05 schreef DikVoormekaar het volgende:
Het kan ook anders :
[..]

In California krijg je normaliter 25 jaar bij het plegen van 3 winkeldiefstallen. Indien er in Nederland 12,5 jaar voor word gegeven, dan ben ik tevreden. Want criminaliteit diemt te worden bestraft.
Ik heb liever niet dat er 12,5x365x300 euro = 1.368.750 euro aan belastinggeld wordt gespendeerd om iemand te straffen. Dat geld kan nuttiger uitgegeven worden.

Geef die crimineel dan liever X aantal stokslagen wat exponentieel oploopt bij elk volgende vergrijp.
pi_74069117
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 23:26 schreef moussie het volgende:

[..]

Wablief? Zeg je nou dat de politie de diefstal van je auto niet opneemt als die niet in een beveiligde garage stond? En dat je verzekering niet betaald, om dezelfde reden?
Nee, hij geeft dat als een voorbeeld van hoe het in de wereld van Weltschmerz zou werken; als er iets van je wordt gestolen is het eigen schuld dikke bult. Had je maar beter moeten opletten.
pi_74071112
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, hij geeft dat als een voorbeeld van hoe het in de wereld van Weltschmerz zou werken; als er iets van je wordt gestolen is het eigen schuld dikke bult. Had je maar beter moeten opletten.
Formeel heb je gelijk.. Maar helaas hebben we te maken met een maatschappij met mensen die niet altijd even geweldig gedragen. (En overigens ook een overheid en bedrijfsleven die zich niet altijd een voorbeeld zijn.)
Daarom is je scooter niet verzekerd tegen diefstal als ie niet op slot staat.. Niet dat ie dan gestolen mag worden, maar omdat het risico van diefstal in een maatschappij die niet voor 100% deugt onaanvaardbaar groot wordt.
Als iedereen zich fatsoenlijk zou gedragen, zouden we allang in Utopia leven.. Maar ik denk dat dat nog even duurt ..
pi_74073818
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom zou je nog je fiets op slot zetten dan?

Ik vind het niet normaal, maar het is ook geen maatschappelijk probleem en het is in de eerste plaats aan de winkelier. Eigen verantwoordelijkheid.
[..]
diefstal is geen maatschappelijk probleem.
En nee het is in de eerste plaats aan de dief, die dus een beroepsrisico loopt
quote:
Ik wil helemaal niks. Ik wil alleen niet een soort tweede Buma/Stemra dat meent geld te mogen verdienen aan het uitdelen van iets wat nogal op straffen lijkt. En klapreflex wanneer een grootgrutter uitsluitend zijn eigen commerciele belang najaagt snap ik ook niet.
Dat er een organisatie tussenzit zit mij ook niet lekker maar dat ze dieven via een civiele procedure laten opdraaien voor de kosten juich ik toe.
pi_74074753
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 12:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
diefstal is geen maatschappelijk probleem.
En nee het is in de eerste plaats aan de dief, die dus een beroepsrisico loopt
Daar zit ik ook niet mee. Waar maar hebben we het nou eigenlijk over? Kleine onbeveiligde artikelen die winkeliers opzettelijk voor het grijpen leggen, vaak meegepikt door pubers die stoer willen doen, mensen met een psychisch probleem en wat armoedzaaiers.
quote:
Dat er een organisatie tussenzit zit mij ook niet lekker maar dat ze dieven via een civiele procedure laten opdraaien voor de kosten juich ik toe.
Het lijkt mij dat die schade bestaat uit het gestolen artikel, wat meteen kan worden geretourneerd. Het is natuurlijk goed dat winkeliers aangifte doen, maar volgens mij is dat niet verplicht, dus een keuze. Je hoeft die tijd er niet mee kwijt te zijn. Je kunt een ander in de regel niet aansprakelijk stellen voor de gevolgen van je eigen keuze. Daarnaast kun je je afvragen of dat schade is, of gewoon bij het werk hoort.

Omdat het een stichting is, gaat die er met veel wapengekletter in, hoopt die op de schijn van autoriteit door justitie gegeven om zo niet aan die vragen toe te komen, en er op die wijze een private strafverzwaring aan toe te voegen.
pi_74075754
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Volgens mij stelt Weltschmerz nergens dat de politie je aangifte niet opneemt?

En dat spullen gestolen kunnen worden, tja, dat is niets nieuws toch? Dat is nu eenmaal het risico bij alles wat je in je bezit hebt, van je handtasje tot je inboedel, en dus ook bij de goederen in je winkel. Mag ik als particulier nu ook ¤ 151 vragen, of beter gezegd invorderen, voor mijn verloren uurtjes etc? Dat is dan naast de evtle schade die mijn verzekering op de dief probeert te verhalen, en naast de straf die een rechter oplegt. Of wordt alleen winkeldiefstal 2 keer bestraft, is het ineens lucratiever maar mijn handtas te jatten en met het geld wat je daarin vindt je boodschappen te betalen?
pleased to meet you
pi_74075838
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar zit ik ook niet mee. Waar maar hebben we het nou eigenlijk over? Kleine onbeveiligde artikelen die winkeliers opzettelijk voor het grijpen leggen, vaak meegepikt door pubers die stoer willen doen, mensen met een psychisch probleem en wat armoedzaaiers.
[..]
Zoals ik al zei is dat niet te doen want dan krijg je winkels als de kijkshop waar alles achter glas ligt.
quote:
Het lijkt mij dat die schade bestaat uit het gestolen artikel, wat meteen kan worden geretourneerd. Het is natuurlijk goed dat winkeliers aangifte doen, maar volgens mij is dat niet verplicht, dus een keuze. Je hoeft die tijd er niet mee kwijt te zijn. Je kunt een ander in de regel niet aansprakelijk stellen voor de gevolgen van je eigen keuze. Daarnaast kun je je afvragen of dat schade is, of gewoon bij het werk hoort.

Omdat het een stichting is, gaat die er met veel wapengekletter in, hoopt die op de schijn van autoriteit door justitie gegeven om zo niet aan die vragen toe te komen, en er op die wijze een private strafverzwaring aan toe te voegen.
Die schade bestaat uit veel meer, ten eerste moeten er camera`s komen, beveiligers, tijd, etc.
pi_74076087
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zoals ik al zei is dat niet te doen want dan krijg je winkels als de kijkshop waar alles achter glas ligt.
Nou ja, bij de kijkshop zijn de lage beveiligingskosten natuurlijk onderdeel van het bedrijfsmodel. Nogmaals, ik zeg niet dat er wat moet veranderen, ik zeg alleen dat het is zoals het is omdat dat het beste verdient, inclusief de diefstal waar het toch echt wel toe uitnodigt. Als je een andere keuze maakt dan de kijkshop moet je achteraf niet zeuren dat er zoiets als diefstal bestaat, want dat bestond al.
quote:
Die schade bestaat uit veel meer, ten eerste moeten er camera`s komen, beveiligers, tijd, etc.
Nee hoor. Dat hoeft van niemand behalve de winkelier zelf. Dat is geen schade die door de winkeldief in kwestie wordt veroorzaakt. Dus die kun je ook niet verhalen, net zo min als een stichtingsbestuur dat is.
pi_74076446
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nou ja, bij de kijkshop zijn de lage beveiligingskosten natuurlijk onderdeel van het bedrijfsmodel. Nogmaals, ik zeg niet dat er wat moet veranderen, ik zeg alleen dat het is zoals het is omdat dat het beste verdient, inclusief de diefstal waar het toch echt wel toe uitnodigt. Als je een andere keuze maakt dan de kijkshop moet je achteraf niet zeuren dat er zoiets als diefstal bestaat, want dat bestond al.
[..]

Nee hoor. Dat hoeft van niemand behalve de winkelier zelf. Dat is geen schade die door de winkeldief in kwestie wordt veroorzaakt. Dus die kun je ook niet verhalen, net zo min als een stichtingsbestuur dat is.
En dit befrijp ik dan totaal niet, iemand doet iets wat niet mag maar er mag niet gezeurd worden want mensen doen het nu eenmaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')