Kruip dan eens onder die steen vandaan en kijk wat er in de echte wereld gebeurt; steeds meer applicaties komen de laatste tijd met SQL-databases. Een paar voorbeelden van software die client-sided gebruik maken van SQL: Digitale tachograaf-software, Backup-tools, financiele pakketten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 12:42 schreef Adames het volgende:
[..]
Nee, simpelweg nee.
http://www.tomshardware.com/reviews/xp-vs-vista,1531.html
Hier een test uit 2007 waar inderdaad uit blijkt dat XP enkele procenten hoger scoort. Nu we nog eens 2 jaar verder zijn, zijn de programma's voornamelijk geschreven voor Windows Vista en is DX10 (en straks DX11) beter ondersteund. Hierdoor kan je juist verwachten Vista alleen maar beter gaat presteren dan XP.
En welke blaataap hangt nu een grote SQL database op zijn client. Zelfs als je dat doet mag je geen prestatieverschil verwachten. Dan gebruik je gewoon een oud pakket dat slecht geschreven is of je verzint wat. Enige reden dat je dat zegt lijkt is omdat niet veel mensen daadwerkelijk een SQL database draaien op hun pc.
Windows 2000 was zeker revolutionair en ben er altijd een groot liefhebber van geweest, maar helaas schoot de driver-ondersteuning vaak te kort. Het was heel duidelijk op de zakelijke markt gericht. Thuis een pc'tje met windows 2000 pro was bijna geen doen omdat alle "fun" hardware niet werd ondersteund. Helaas, want het zat wel goed in elkaar. XP is eigenlijk een voortvloeiing uit 2000 met de nodige toevoegingen om het voor thuis-gebruik geschikt te maken. Vooral de intreden van AD was een extreme verbetering in 2000quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:08 schreef V1z0R het volgende:
Elke versie van Windows na Windows 2000 is kut, enkel en alleen door het gemis van een dual-pane explorer, of de mogelijkheid tot een registry hack zoals in Windows 2000.
Ik heb toentertijd behoorlijk lang Windows 2000 gedraaid thuis zonder problemen hoor? Alles werkt perfect herkend en ik kon er prima spelletjes op spelen. Beter dan op 98 en ME.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Windows 2000 was zeker revolutionair en ben er altijd een groot liefhebber van geweest, maar helaas schoot de driver-ondersteuning vaak te kort. Het was heel duidelijk op de zakelijke markt gericht. Thuis een pc'tje met windows 2000 pro was bijna geen doen omdat alle "fun" hardware niet werd ondersteund. Helaas, want het zat wel goed in elkaar. XP is eigenlijk een voortvloeiing uit 2000 met de nodige toevoegingen om het voor thuis-gebruik geschikt te maken. Vooral de intreden van AD was een extreme verbetering in 2000
Tja, beter dan ME, daar is niet veel voor nodigquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:15 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik heb toentertijd behoorlijk lang Windows 2000 gedraaid thuis zonder problemen hoor? Alles werkt perfect herkend en ik kon er prima spelletjes op spelen. Beter dan op 98 en ME.
Vertel mij dan maar eens een versie en doel wat rechtvaardigt om SQL op een client OS te gaan draaien.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:05 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Afhankelijk van versie en doel van je SQL. Dat soort uitspraken kun je niet zo hard stellen
Zie een paar posts hierboven; daar heb ik al wat voorbeelden gegeven.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:22 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Vertel mij dan maar eens een versie en doel wat rechtvaardigt om SQL op een client OS te gaan draaien.
aan de andere kant mag je van een programma die een lokale SQL server forceerd (overigens ben ik van mening dat dit nooit geforceerd kan worden, er zijn meerdere wegen naar rome..) niet als een degelijke applicatie mag en kan zien... (en dus ook niet mag verwachten dat er optimalisatie heeft plaats gevonden om het allemaal lekker snel te laten gebeuren...quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:32 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Zie een paar posts hierboven; daar heb ik al wat voorbeelden gegeven.
En versie?? SQL Express 2005 of 2008 (2005 wordt meestal meegeleverd)
Tsja, ik ben dr ook helemaal niet blij mee dat steeds meer leveranciers hiernaartoe over stappen, maar kan het wel begrijpen. Programmeren wordt daardoor dood-eenvoudig. Je pakt een al bestaande database en .net kun je daar met 2 vingers in de neus een schilletje omheen bouwen. Lage ontwikkelingskosten dus voor het software-huis. Sommige applicaties (en gelukkig worden dat er steeds meer) accepteren het nog wel eens dat je hiervoor een "echte" sql aanwijst (dus een dedicated server), maar zeker dat wat minder sterk gebouwde pakketten eisen dat je een lokale sql-instance draait. Tja, dan houdt het snel op natuurlijkquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:45 schreef mschol het volgende:
[..]
aan de andere kant mag je van een programma die een lokale SQL server forceerd (overigens ben ik van mening dat dit nooit geforceerd kan worden, er zijn meerdere wegen naar rome..) niet als een degelijke applicatie mag en kan zien... (en dus ook niet mag verwachten dat er optimalisatie heeft plaats gevonden om het allemaal lekker snel te laten gebeuren...
Omdat bij de meeste bedrijven nog P4tjes staan. Nog steeds verwacht ik niet dat bedrijven massaal overstappen op W7. Op hardware gebied is er de laatste jaren minder vooruitgang en mensen zijn dus niet verplicht om over te stappen op nieuwe hardware.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Genoeg bedrijven die Vista overslaan en meteen doorgaan van W2K met SQL2K naar W7 met SQL2008..
Dat is inderdaad 1 van de belangrijkste motivaties om Vista te laten liggen jaquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:10 schreef Adames het volgende:
[..]
Omdat bij de meeste bedrijven nog P4tjes staan. Nog steeds verwacht ik niet dat bedrijven massaal overstappen op W7. Op hardware gebied is er de laatste jaren minder vooruitgang en mensen zijn dus niet verplicht om over te stappen op nieuwe hardware.
Natuurlijk, XP dateeert van 2001. Ondertussen moeten bedrijven zich aanpassen aan 'het nieuwe werken' wat zwaardere pc's en toch al nieuwe software met zich meebrengt. Als dat gebeurt dan gaat de hardware en OS gewoon mee.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:24 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat is inderdaad 1 van de belangrijkste motivaties om Vista te laten liggen jaDaarnaast waren er bergen software niet geschikt voor Vista (en zeker custom applicaties hadden veel moeite) dus dat was nog een extra reden om nog maar even te wachten. Windows 7 is nog even afwachten, maar ik verwacht dat halverwege / eind 2010 wel een aanzienlijk aantal bedrijven die overstap gaan maken (afhankelijk van de economische situatie natuurlijk en hoe "makkelijk" windows 7 zich laat aanpassen)
Tsja, ik weet 't niet... maar begin het idee te krijgen dat steeds meer software-boeren erachter beginnen te komen dat die steeds hogere systeemeisen toch niet zo'n groot succes blijken. Dat zagen we al bij Vista aan de verkoopcijfers en ook dat Windows 7 lagere specs heeft, en eigenlijk zie je 't op alle fronten stagneren of zelfs verlagen. Wat dat betreft dus een goede zaakquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:26 schreef Adames het volgende:
[..]
Natuurlijk, XP dateeert van 2001. Ondertussen moeten bedrijven zich aanpassen aan 'het nieuwe werken' wat zwaardere pc's en toch al nieuwe software met zich meebrengt. Als dat gebeurt dan gaat de hardware en OS gewoon mee.
Windows Cardspace + Geneva werkt niet eens onder XP geloof ik.
Windows 7 is weinig meer dan Windows Vista+ met wat meer optimalizaties. Het draait sneller dan Vista, maar hen die zeggen dat Windows Vista zo slecht is, en Windows 7 zo super..... hebben nooit meer naar Vista gekeken toen SP1 en SP2 uitkwamen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 07:53 schreef Christiaan het volgende:
Windows Vista was kut met peren. Met Windows 7 ben ik als Mac-user blij verrast. Ik draai het alleen voor mijn Dual Boot, maar het doet wat het moet doen, relatie fsnel.
Ontwikkelaars draaien vaak SQL Server Express 2005 en/of 2008 op hun PC om applicaties te testen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:22 schreef c0nd0r het volgende:
Vertel mij dan maar eens een versie en doel wat rechtvaardigt om SQL op een client OS te gaan draaien.
oei oei, ga jij eens even heel gauw terug en leren hoe de development is gegaan??quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:10 schreef maartena het volgende:
[..]
Windows 7 is weinig meer dan Windows Vista+ met wat meer optimalizaties. Het draait sneller dan Vista, maar hen die zeggen dat Windows Vista zo slecht is, en Windows 7 zo super..... hebben nooit meer naar Vista gekeken toen SP1 en SP2 uitkwamen.
Onder de motorkap zijn Vista en 7 namelijk 95% hetzelfde, net zoals dat het geval was bij Windows 2000 en XP.
Windows 7 heeft dezelfde systeem eisen, en onder de 2 GB wil je daar ook niet aan beginnen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:31 schreef kroegtijger het volgende:
De voornaamste reden waarom Vista kut is, zijn voornamelijk de hardware-onderdelen. Je hebt een idiote hoeveelheid geheugen nodig; alles onder de 2GB waag ik me niet aan... idioot voor een OS natuurlijk.
Probeer jij dan maar eens vista op een EEE te pleuren en probeer het daarna eens met 7..... vista gaat je niet schappelijk lukken terwijl 7 daar wel redelijk op wil draaien.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Windows 7 heeft dezelfde systeem eisen, en onder de 2 GB wil je daar ook niet aan beginnen.
Ontwikkelaars PC's zijn per definitie sloom en verneukt gezien alle scenario's die getest moeten worden en meest exotische settings die daarvoor soms veranderd moeten worden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:11 schreef maartena het volgende:
[..]
Ontwikkelaars draaien vaak SQL Server Express 2005 en/of 2008 op hun PC om applicaties te testen.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:45 schreef mschol het volgende:
[..]
aan de andere kant mag je van een programma die een lokale SQL server forceerd (overigens ben ik van mening dat dit nooit geforceerd kan worden, er zijn meerdere wegen naar rome..) niet als een degelijke applicatie mag en kan zien... (en dus ook niet mag verwachten dat er optimalisatie heeft plaats gevonden om het allemaal lekker snel te laten gebeuren...
Tsja, leuk of niet leuk, het gebeurt wel steeds vaker dat je een SQL bijna verplicht voor je voeten gegooid krijgt. En dat haalt je performence behoorlijk naar benedenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:56 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Ontwikkelaars PC's zijn per definitie sloom en verneukt gezien alle scenario's die getest moeten worden en meest exotische settings die daarvoor soms veranderd moeten worden.
[..]
Maar dat heeft ook voornamelijk te maken met het feit dat Windows 7 geoptimaliseerde code aan boord heeft voor gebruik op SSD schijven, waar Vista dat niet heeft.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:37 schreef kroegtijger het volgende:
Probeer jij dan maar eens vista op een EEE te pleuren en probeer het daarna eens met 7..... vista gaat je niet schappelijk lukken terwijl 7 daar wel redelijk op wil draaien.
Klinkklare onzin.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:13 schreef kroegtijger het volgende:
oei oei, ga jij eens even heel gauw terug en leren hoe de development is gegaan??
XP is t.o.v. 2000 compleet vanaf scratch opnieuw gebouwd. Zelfde geldt voor 7 t.o.v. Vista.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |