abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73951366
Ik hoor de hele dag al op RTLZ dat de economie van China weer verder en zelfs harder gegroeid is dan het vorige kwartaal. Nu vraag ik me af, hoe kan dit? Waar zetten die lui de zooi af die ze produceren? Ik dacht dat de rest van de wereld namelijk minder aan het consumeren was dankzij de crisis. Mis ik ergens een station of is China de grootste afzetmarkt voor China? Of zijn deze groeicijfers vakkundig bij elkaar verzonnen/creatief berekende cijfers?
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:21:19 #2
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_73951564
Ze zijn naast Amerika de grootste exporter. Of misschien wel de grootste nu.
When all else fails, you always have delusion.
pi_73951573
De inwoners worden door de groei van de afgelopen jaren ook steeds 'rijker'. De binnenlandse afzetmarkt wordt groter, naast de export.

Tevens TT wat duidelijker gemaakt.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:22:01 #4
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_73951602
nou, ik denk dat er ook creatief is omgegaan met de cijfer maar ook de binnenlandse stimuleringen hebben de economie een handje geholpen, ik weet niet hoe (waarschijnlijk met geleend geld of reserves oid). Maar met die stimulansen kan de economie van China niet zo hoog gegroeid zijn, als je denkt dat de export markt is ingestort dit jaar wat funest was/is voor China.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:22:24 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73951615
Daar hebben ze geen wanbeleid zoals hier, maar zorgen ze er al jaren voor dat er goed onderwijs is, en de koopkracht en welvaart van de bevolking snel en sterk stijgt.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:22:42 #6
52636 M2theC
You designed yourself
pi_73951627
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:15 schreef Apache4U het volgende:
Ik hoor de hele dag al op RTLZ dat de economie van China weer verder en zelfs harder gegroeid is dan het vorige kwartaal. Nu vraag ik me af, hoe kan dit? Waar zetten die lui de zooi af die ze produceren? Ik dacht dat de rest van de wereld namelijk minder aan het consumeren was dankzij de crisis. Mis ik ergens een station of is China de grootste afzetmarkt voor China? Of zijn deze groeicijfers vakkundig bij elkaar verzonnen/creatief berekende cijfers?
Toen ik in de export werkte koste het niks om wat die kant uit te sturen. Er was altijd ruimte, altijd goede aanbiedingen e.d. Dit allemaal omdat het land volgens mij 100 x meer exporteert dan importeert... Het is dus niet zo gek. Daarnaast is China zelf ook een grote afzetmarkt en die chinezen kopen de gekste dingen... Vandaar dat het aantal miljonairs daar zo snel oploopt..

edit: Daar komt natuurlijk bij dat ze alles namaken en dat veel Europese merken het niet aan durven om daar producten af te zetten. Intellectueel eigendomsrecht kennen ze niet daar en patenten e.d. hebben ze nog nooit van gehoord. Dus indirect worden ze gedwongen om alles zelf te doen en overal markten voor te vinden. Das best goed voor de economie...
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:23:01 #7
3185 Adelante
To let it go now
pi_73951635
India is ook een flink afzetgebied voor China.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_73951667
Uit China.
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_73951910
Ik snap dat ze heel veel exporteren, maar wat ik niet snap is dat er blijkbaar groei in zit. Dit terwijl het mij lijkt dat de landen waar naartoe geexporteerd wordt juist minder afnemen dan voorheen.

mod: bedankt voor aanpassen etc.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:33:37 #10
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_73951993
China heeft een binnenmarkt van 1,3 miljard mensen die steeds meer ondernemen, steeds rijker worden en steeds meer consumeren. Daarnaast is hun munt zwaar ondergewaardeerd waardoor ze als geen ander op prijs kunnen concurreren met andere landen. Met die omstandigheden is het voor China juist lastig om geen economische groei te bereiken: zelfs in tijden waarin bijna alle andere landen kampen met recessie.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:36:55 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73952130
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:30 schreef Apache4U het volgende:
Ik snap dat ze heel veel exporteren, maar wat ik niet snap is dat er blijkbaar groei in zit. Dit terwijl het mij lijkt dat de landen waar naartoe geexporteerd wordt juist minder afnemen dan voorheen.

mod: bedankt voor aanpassen etc.
Zoals iemand anders ook al aangaf: de welvaart in dat land neemt ontzettend toe, ze maken daar echt ieder jaar weer reuzensprongen qua nieuwe steden en woongebieden etc, er zijn steeds meer mensen die hun diploma's halen en een goed-betaalde baan weten te scoren, etc etc.

De binnenlandse afzetmarkt is gewoon gigantisch groot, en ook in omringende landen (m.u.v. bijvoorbeeld Japan, gaat het daar ook vrij goed met de economie. Sterker nog, China profiteert van de huidige slechte situatie in Japan, want China pikt nu natuurlijk erg veel van Japan's vroegere handelspartners in wat betreft export.
pi_73952151
Met de opkomst van de kredietcrisis is Amerika zowat failliet geworden. Bedrijven stoppen met de uitvoer van producten, dus de export ligt op zijn kant. Als er toch producten worden geëxporteerd, gebeurt dit tegen een aanzienlijk hogere prijs dan jaren daarvoor, omdat zowel materieel als personeel duurder is geworden om te onderhouden / in levensbehoeften te voorzien.

China daarentegen kan het personeel (danwel in lagere lonen, omdat primaire- en secundaire levensbehoeften goedkoop zijn in vergelijking met westerse landen) en het materieel bekostigen, om vervolgens het product goedkoop te fabriceren.

De markt heeft, omdat Amerika bankroet is, zijn ogen gefixt op China, omdat dat simpelweg goedkoper is dan westerse exportlanden.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:43:53 #13
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_73952373
Ze hebben volgens mij onlangs nog 400 miljard in de eigen economie gepompt om de groei nog wat te bevorderen. In dat land kan de regering gewoon bepalen hoe sterk de economie groeit.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_73952698
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:43 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Ze hebben volgens mij onlangs nog 400 miljard in de eigen economie gepompt om de groei nog wat te bevorderen. In dat land kan de regering gewoon bepalen hoe sterk de economie groeit.
Daarnaast hebben ze ook heel veel dollars in de economieën van de buren gepompt om ook daar meer afzetmarkt te hebben en van hun dollars af te komen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 16:20:10 #15
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_73953686
Het is toch ook zo dat áls er dan inkoop wordt gedaan door de Westerse landen, dat ze steeds meer en meer kiezen voor China, sowieso met de recessie?
When all else fails, you always have delusion.
pi_73955256
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:22 schreef Yi-Long het volgende:
Daar hebben ze geen wanbeleid zoals hier, maar zorgen ze er al jaren voor dat er goed onderwijs is, en de koopkracht en welvaart van de bevolking snel en sterk stijgt.
Waar universiteiten in Nederland over het algemeen allemaal bovengemiddeld zijn, ligt de spreiding qua kwaliteit in China anders. Met waardeloze regionale universiteiten tot de betere in Beijing of andere vooraanstaande plaatsen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:11:05 #17
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73955536
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:02 schreef waht het volgende:

[..]

Waar universiteiten in Nederland over het algemeen allemaal bovengemiddeld zijn, ligt de spreiding qua kwaliteit in China anders. Met waardeloze regionale universiteiten tot de betere in Beijing of andere vooraanstaande plaatsen.
Volgens mij gaan er de laatste jaren anders geregeld zeer veel NL studenten voor een tijdje naar Shanghai, Cheng Du, Beijing etc, om daar bij een universiteit mee te lopen. Niveau ligt er momenteel erg hoog, geloof ik. Natuurlijk verschilt het niveau per universiteit, en ook per regio, gebied, school, etc etc. Dat is logisch. Dat is overal zo.

Het grote verschil met NL is dat er in China dus wel ontzettend veel in dat onderwijs geinvesteerd wordt de laatste jaren, terwijl we hier wat betreft kwaliteit al jaren stilstaan of er zelfs op achteruit gaan.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:46:15 #18
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_73956638
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:33 schreef beantherio het volgende:
China heeft een binnenmarkt van 1,3 miljard mensen die steeds meer ondernemen, steeds rijker worden en steeds meer consumeren. Daarnaast is hun munt zwaar ondergewaardeerd waardoor ze als geen ander op prijs kunnen concurreren met andere landen. Met die omstandigheden is het voor China juist lastig om geen economische groei te bereiken: zelfs in tijden waarin bijna alle andere landen kampen met recessie.
De Chinese munt wordt kunstmatig laag gehouden door de Chinese centrale bank. De waarde schommelt binnen een marge van 0,3 procent van de US dollar die iedere dag wordt vastgesteld door de Chinese centrale bank. De waarde van de munt wordt niet bepaald door vraag en aanbod.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_73957471
De belangrijkste US en EU afzet markten zijn weliswaar in ingezakt voor de Chinese export, maar de Chinezen hebben hun gehele export markt verder verspreid over de gehele wereld. Denk aan Afrika, Zuid Amerika, Midden Oosten en natuurlijk de ASEAN landen. Dus netto exporteren ze meer dan vorig jaar. Behalve de ondergewaardeerde RMB heeft de Chinese overheid ook veel export subsidies verleend aan de exporterende bedrijven, om zo massa werkloosheid onder de migratie arbeiders te voorkomen. Bijvoorbeeld in de provincie Guangdong. Dit is erg belangrijk om de sociale rust te behouden in de samenleving.

Wat die export cijfers betreft, is het natuurlijk een beetje mee geknutseld om een mooi cijfer van te maken. In de voorgaande economische 'boom' jaren heeft de Chinese overheid de export cijfers juist naar beneden afgerond om een niet te grote betalingsbalans overschot met de rest van de wereld te creëren. Dit om fricties te vermeiden met landen die een grote betalingsbalans tekort met China hebben. Bijvoorbeeld de US. Nu ronden ze zeg maar ietsje meer naar boven af.
pi_74016273
Neemt de vraag uit de VS niet af?
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:15:45 #21
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_74027910
Investering van de overheid vallen ook onder de economische groei.
De geldpersen in China draaien net zo hard als in het Westen er is dus genoeg geld voor economische groei.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_74028106
Het gele wirstschaftswunder.
pi_74032350
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:15 schreef Apache4U het volgende:
Ik hoor de hele dag al op RTLZ dat de economie van China weer verder en zelfs harder gegroeid is dan het vorige kwartaal. Nu vraag ik me af, hoe kan dit? Waar zetten die lui de zooi af die ze produceren?
De groei komt uit de interne markt, stimulous dus
net als de USA dat doet

Maar China is NU groot genoeg om na die stimulous zelfstandig zelfstandig te kunnen groeien, de USA echter zal blijven krmpen, de de machthebbers in China begrijpen dat groei komt uit de consumptie van Chen Modaal, dat was het probleem van de Bush regering, die gaf de consumptie aan mensen met een inkomen boven de 250.000 dollar

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 25-10-2009 11:49:51 ]
  zondag 25 oktober 2009 @ 08:28:08 #24
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74035685
De term groei is misleidend:

Als je een groei hebt van 100 naar 200, dan is deze 100%
Als je een groei hebt van 1100 naar 1200, dan is deze slechts 9%

Er is een gigantisch verschil in relatieve toename tussen beide voorbeelden omdat het eerste van een veel lager startpunt begint, echter beide hebben dezelfde absolute toename.

Dit is vaak het geval met opkomende economien (zoals China of Vietnam), deze laten dubbele cijfers groei zien welke wij in het westen niet meer kennen. Dus zo heb je ook in absolute cijfers een natuurlijke afvlakking in de economische groei in het westen (omdat de behoefte van de interne markt verzadigd raakt; iedereen heeft zijn tv en autootje); ook in relative cijfers heb je dus een inherente afvlakking van (relatieve) groei. Dit komt onder andere vanwege de bovenstaande wiskundige logica. Maar volgens dezelfde logica dus extreme groei in China. Kijk dus uit hoe je wat met elkaar vergelijkt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Demophon op 25-10-2009 08:35:30 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_74043450
Naast de groeiende binnenlandse afzetmarkt worden er ook nog eens miljarden geïnvesteerd in infrastructuur en groene energie (er zijn gigantische gebieden vol met windmolens in China).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')