FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / CV ketel --> geen of onvoldoende ionisatiestroom
sangerwoensdag 21 oktober 2009 @ 20:40
Wij hebben een 5-6 jaar oude CV Nefit Smartline HR ketel. Sinds enkele dagen gaf deze 1 a 2 keer per dag de melding 6A. Volgens het bijbehorende boekwerk betekent dit dat er geen of onvoldoende ionisatiestroom is na de ontsteking. Normaal gesproken hielp het resetten of van stroom afhalen wel, maar nu niet meer. We hebben dus geen verwarming (wat op zich geen probleem is, het is warm zat) en geen warm water (wat iets erger is omdat we ons zoontje morgen wel normaal willen kunnen douchen).

Om nu de CV monteur op dit onchristelijke uur op te piepen wil ik zelf even kijken of ik het niet zelf kan verhelpen

Iemand een idee wat het kan zijn? En beter nog, hoe ik het (tijdelijk) kan verhelpen zodat we de monteur gewoon overdag langs kunnen laten komen?
rekenwonderwoensdag 21 oktober 2009 @ 20:59
Ik ken die melding van mijn Nefit. Volgens mij is toen de ontsteker vervangen en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
sangerwoensdag 21 oktober 2009 @ 21:00
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:59 schreef rekenwonder het volgende:
Ik ken die melding van mijn Nefit. Volgens mij is toen de ontsteker vervangen en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Dat wordt dus toch de monteur bellen ben ik bang?
De_Melkboerwoensdag 21 oktober 2009 @ 21:16
Klink idd als een storing die je niet zomaar even zelf oplost. Hier is nog wel wat info:
http://www.nefit.net/Site(...)%20Bulletin/TB10.pdf

Kan dus ook vervuiling van de pennetjes zijn, maar het zal toch eerst gemeten moeten worden.
_Ophelia_woensdag 21 oktober 2009 @ 21:32
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:59 schreef rekenwonder het volgende:
Ik ken die melding van mijn Nefit. Volgens mij is toen de ontsteker vervangen en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Same here
nexcrowoensdag 21 oktober 2009 @ 22:14
Is waarschijnlijk de gloeiplug of de ionisatiepen. Als je een abbonement hebt gewoon bellen, storingsmonteur word ervoor betaald en jij betaald er ook voor. Anders gewoon morgenochtend bellen.
sangerdonderdag 22 oktober 2009 @ 09:09
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 22:14 schreef nexcro het volgende:
Is waarschijnlijk de gloeiplug of de ionisatiepen. Als je een abbonement hebt gewoon bellen, storingsmonteur word ervoor betaald en jij betaald er ook voor. Anders gewoon morgenochtend bellen.
Vannacht uitgezet en vanmorgen weer aan. Konden we in ieder geval warm douchen. Monteur ga ik zo bellen, dan kan hij morgen langskomen
sangerdinsdag 27 oktober 2009 @ 13:32
Monteur is inmiddels geweest en kind aan huis

Vrijdag heeft hij een pakking vervangen die volgens hem niet goed was. Deze zou voor een verstoorde werking zorgen.
Zaterdag heeft hij de ionisatiepen vervangen omdat deze geheel wit was uitgeslagen en volgens hem niet goed was.
Zondag heeft hij de UBA vervangen omdat hij het vermoeden had dat de elektronica ontregelt was.
Maandag heeft hij een onderdeel besteld omdat het probleem nog niet opgelost was. Welk onderdeel is mijn vrouw vergeten te vragen
Hr-Flipdinsdag 27 oktober 2009 @ 15:42
Hij heeft zeker een compleet nieuwe CV besteld zeker.
Maar met zo'n electronica storing is het toch meten is weten....
Panic_Adinsdag 27 oktober 2009 @ 15:44
Het kan ook nog de gloeiplug zijn, een verkeerde afstelling of een verkeerde statische/dynamische voordruk.
sangerdinsdag 27 oktober 2009 @ 16:12
Het kan van alles zijn

Gelukkig een goed abbo, die hebben we er voor de komende jaren alweer uitgehaald.
De_Melkboerdinsdag 27 oktober 2009 @ 19:00
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:32 schreef sanger het volgende:
Monteur is inmiddels geweest en kind aan huis

Vrijdag heeft hij een pakking vervangen die volgens hem niet goed was. Deze zou voor een verstoorde werking zorgen.
Zaterdag heeft hij de ionisatiepen vervangen omdat deze geheel wit was uitgeslagen en volgens hem niet goed was.
Zondag heeft hij de UBA vervangen omdat hij het vermoeden had dat de elektronica ontregelt was.
Maandag heeft hij een onderdeel besteld omdat het probleem nog niet opgelost was. Welk onderdeel is mijn vrouw vergeten te vragen
Het lijkt er op dat de monteur gokverslaafd is
klipperdinsdag 27 oktober 2009 @ 19:33
Altijd leuk die nefit ketels, je krijgt 1 code en het kan van alles zijn.

Pakking kan ik nog inkomen, hoewel iets discutabel, zoiets verwacht je eerder gelijk of vlak na onderhoud.

Ionisatiepen is een logische stap, maar aan het uiterlijk ervan kan je weinig zien, de nieuwe pen ziet er na een maand ook al niet meer uit.
Hier geld meten is weten.

UBA is discutabel, mede doordat deze totaal niet voorkomt als basis storing voor 6A.

Vervuiling, beschadiging of een onjuiste montage van de volgende onderdelen kan het mede veroorzaken:
sifon, luchtaanzuigbuis, afdichting tussen venturi en brander, gasinspuiter, venturi, ventilator, afdichting tussen ventilator en brander.
brander, warmtewisselaar, rookgasafvoer en luchttoevoersysteem, aardekabel ionisatie.

Verder natuurlijk de stekkerverbinding tussen ionisatiepen en kabelboom.
De kabelboom zelf.
De gas/luchtverhouding is niet goed afgesteld, dit kan dus ook na langere tijd aan het licht komen door wederom vervuiling.
Ook kan het in het gasregelblok zitten, of in de elektrische weerstand van de kabel van de gloeiplug.


Misschien kan je de monteur de tip geven om eens een cursus bij nefit te volgen.
sangerdinsdag 27 oktober 2009 @ 20:06
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:33 schreef klipper het volgende:
Altijd leuk die nefit ketels, je krijgt 1 code en het kan van alles zijn.

Pakking kan ik nog inkomen, hoewel iets discutabel, zoiets verwacht je eerder gelijk of vlak na onderhoud.

Ionisatiepen is een logische stap, maar aan het uiterlijk ervan kan je weinig zien, de nieuwe pen ziet er na een maand ook al niet meer uit.
Hier geld meten is weten.

UBA is discutabel, mede doordat deze totaal niet voorkomt als basis storing voor 6A.

Vervuiling, beschadiging of een onjuiste montage van de volgende onderdelen kan het mede veroorzaken:
sifon, luchtaanzuigbuis, afdichting tussen venturi en brander, gasinspuiter, venturi, ventilator, afdichting tussen ventilator en brander.
brander, warmtewisselaar, rookgasafvoer en luchttoevoersysteem, aardekabel ionisatie.

Verder natuurlijk de stekkerverbinding tussen ionisatiepen en kabelboom.
De kabelboom zelf.
De gas/luchtverhouding is niet goed afgesteld, dit kan dus ook na langere tijd aan het licht komen door wederom vervuiling.
Ook kan het in het gasregelblok zitten, of in de elektrische weerstand van de kabel van de gloeiplug.


Misschien kan je de monteur de tip geven om eens een cursus bij nefit te volgen.
Kort gezegd, als ze een beetje pech hebben met de gokjes die ze nemen dan was het goedkoper geweest ons direct een nieuwe ketel te geven
klipperdinsdag 27 oktober 2009 @ 20:19
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Kort gezegd, als ze een beetje pech hebben met de gokjes die ze nemen dan was het goedkoper geweest ons direct een nieuwe ketel te geven
Tja het is meer dommigheid dan logisch nadenken.
Als hij gewoon het juiste stappenplan had gevolgd, dan had hij niet zoveel dingen hoeven te vervangen.
Het is meer een kwestie van de juiste volgorde en meten is weten, moet je natuurlijk wel begrijpen dat wat je meet goed of fout is.
Maar op de manier waarop het nu gaat, kun je misschien beter nadenken om het logeerbed alvast in orde te maken.
sangerdinsdag 27 oktober 2009 @ 20:19
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:19 schreef klipper het volgende:

[..]

Tja het is meer dommigheid dan logisch nadenken.
Als hij gewoon het juiste stappenplan had gevolgd, dan had hij niet zoveel dingen hoeven te vervangen.
Het is meer een kwestie van de juiste volgorde en meten is weten, moet je natuurlijk wel begrijpen dat wat je meet goed of fout is.
Maar op de manier waarop het nu gaat, kun je misschien beter nadenken om het logeerbed alvast in orde te maken.
Staat standaard klaar
sangermaandag 2 november 2009 @ 08:41
Inmiddeld weer een aantal dagen en monteursbezoekjes verder.....

De ventilator is vervangen, en er komt vandaag als het goed is een nieuwe venturi in.
_Ophelia_maandag 2 november 2009 @ 09:20
Ik geloof dat ze ondertussen net zo goed een nieuwe ketel hadden kunnen plaatsen
Edit: was al gezegd, spuit elf en zo....
exlurkermaandag 2 november 2009 @ 10:10
Nog even en het cv water word ook nog ververst
klusfoobjemaandag 2 november 2009 @ 10:35
ik zou niet verbaast reageren als dat licht van een "monteur" opeens meld dat het probleem is opgelost maar dat je de ketel dan wel uit moet laten staan.


wat een kwakzalver zeg... De trail en error methode...
Zjummiemaandag 2 november 2009 @ 10:37
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:32 schreef sanger het volgende:
Monteur is inmiddels geweest en kind aan huis

Vrijdag heeft hij een pakking vervangen die volgens hem niet goed was. Deze zou voor een verstoorde werking zorgen.
Zaterdag heeft hij de ionisatiepen vervangen omdat deze geheel wit was uitgeslagen en volgens hem niet goed was.
Zondag heeft hij de UBA vervangen omdat hij het vermoeden had dat de elektronica ontregelt was.
Maandag heeft hij een onderdeel besteld omdat het probleem nog niet opgelost was. Welk onderdeel is mijn vrouw vergeten te vragen
Dat klinkt als dezelfde monteur die zich op mijn Smartline heeft uitgeleefd
klippermaandag 2 november 2009 @ 18:30
Je zou zo'n jandoedel voor je hebben werken zeg.
1 defect onderdeel ok, 2 defecte onderdelen ook nog ok, 3 zou kunnen maar dan heeft de klant er vaak al een soepzooitje van gemaakt en vaak zelf al aardig zitten rotzooien, maar dit is gewoon pure onkunde van die man.

Nefit heeft voor al zijn ketels een keurige stappenplan om bij storingen naar het juiste onderdeel of onderdelen geleid wordt, maar dit is gewoon lukraak vervangen zonder het stappenplan te doorlopen laat staan te begrijpen.
En dat stappenplan moet iedereen met een beetje technisch inzicht makkelijk kunnen doorlopen.

Geef die monteur maar het servicenummer van nefit, want dit slaat nergens meer op.
En misschien kun je beter het bedrijf opbellen en vragen om iemand met verstand van zaken want zo'n iemand zou ik niet binnen willen hebben en zeer zeker niet laten sleutelen aan apparaten die toch echt wel wat meer verstand vergen dan zo'n leek in huis heeft.
sangermaandag 2 november 2009 @ 19:40
quote:
Op maandag 2 november 2009 18:30 schreef klipper het volgende:
Je zou zo'n jandoedel voor je hebben werken zeg.
1 defect onderdeel ok, 2 defecte onderdelen ook nog ok, 3 zou kunnen maar dan heeft de klant er vaak al een soepzooitje van gemaakt en vaak zelf al aardig zitten rotzooien, maar dit is gewoon pure onkunde van die man.

Nefit heeft voor al zijn ketels een keurige stappenplan om bij storingen naar het juiste onderdeel of onderdelen geleid wordt, maar dit is gewoon lukraak vervangen zonder het stappenplan te doorlopen laat staan te begrijpen.
En dat stappenplan moet iedereen met een beetje technisch inzicht makkelijk kunnen doorlopen.

Geef die monteur maar het servicenummer van nefit, want dit slaat nergens meer op.
En misschien kun je beter het bedrijf opbellen en vragen om iemand met verstand van zaken want zo'n iemand zou ik niet binnen willen hebben en zeer zeker niet laten sleutelen aan apparaten die toch echt wel wat meer verstand vergen dan zo'n leek in huis heeft.
De venturi is vanmiddag vervangen en vanavond weer storing

Ze komen vanavond weer

Maar goed dat we destijds het all-in abbo hebben afgesloten. Anders was het een duur grapje geweest
klippermaandag 2 november 2009 @ 19:50
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:40 schreef sanger het volgende:

[..]

De venturi is vanmiddag vervangen en vanavond weer storing

Ze komen vanavond weer

Maar goed dat we destijds het all-in abbo hebben afgesloten. Anders was het een duur grapje geweest
Betreft het nu nog steeds dezelfde storingscode welke je in het begin ook had?
sangermaandag 2 november 2009 @ 21:05
Jep, nog altijd 6A.

De monteur is een uurtje geleden geweest en heeft een nieuwe brander en de hoofdmonteur besteld

Dus dan komt het al op:
  • Nieuwe ventilator
  • Nieuwe ionisatiepen
  • Nieuwe venturi
  • Nieuwe UBA
  • Nieuwe brander
  • Nieuwe pakking ergens

    Voor vrijwel ieder onderdeel waren twee bezoekjes nodig; 1 om te checken en te bestellen en de 2de om te monteren. We mogen onderhand de gegeven koffie/bier wel in rekening gaan brengen bij ze
  • klippermaandag 2 november 2009 @ 21:13
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 21:05 schreef sanger het volgende:
    Jep, nog altijd 6A.

    De monteur is een uurtje geleden geweest en heeft een nieuwe brander en de hoofdmonteur besteld

    Dus dan komt het al op:
  • Nieuwe ventilator
  • Nieuwe ionisatiepen
  • Nieuwe venturi
  • Nieuwe UBA
  • Nieuwe brander
  • Nieuwe pakking ergens

    Voor vrijwel ieder onderdeel waren twee bezoekjes nodig; 1 om te checken en te bestellen en de 2de om te monteren. We mogen onderhand de gegeven koffie/bier wel in rekening gaan brengen bij ze
  • En welk type ketel heb je exact?
    sangermaandag 2 november 2009 @ 21:14
    Nefit Smartline HR

    Zat al in het huis toen we het kochten en was pas 1,5 - 2 jaar oud toen. Ketel is nu dus ongeveer 6 jaar oud.
    klippermaandag 2 november 2009 @ 21:40
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 21:14 schreef sanger het volgende:
    Nefit Smartline HR

    Zat al in het huis toen we het kochten en was pas 1,5 - 2 jaar oud toen. Ketel is nu dus ongeveer 6 jaar oud.
    Maar is dit de Smartline HR, of de Smartline basic HR?
    Velen zeggen standaard gelijk al de smartline, maar dan blijkt later weer dat het de basic line is.

    De Smartline is er in de volgende type uitvoeringen:
    Nefit smartline HR 11/24
    Nefit smartline HRC 24/CW3
    Nefit smartline HRC 24/CW4
    of de basic line:
    Nefit smartline basic HR 11/24
    Nefit smartline basic HRC 24/CW3
    Nefit smartline basic HRC 24/CW4
    sangermaandag 2 november 2009 @ 21:46
    Poeh, dat weet ik niet uit het hoofd (zit nog op werk). Ik zal zo thuis eens koekeloeren voor je
    klippermaandag 2 november 2009 @ 21:57
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 21:46 schreef sanger het volgende:
    Poeh, dat weet ik niet uit het hoofd (zit nog op werk). Ik zal zo thuis eens koekeloeren voor je
    Laat maar, voor de storingsafhandeling maakt het verder niet uit.
    Hierbij het schema, misschien kun je dat de volgende keer aan hem geven.











    nexcromaandag 2 november 2009 @ 23:02
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 21:05 schreef sanger het volgende:
    Jep, nog altijd 6A.

    De monteur is een uurtje geleden geweest en heeft een nieuwe brander en de hoofdmonteur besteld

    Dus dan komt het al op:
  • Nieuwe ventilator
  • Nieuwe ionisatiepen
  • Nieuwe venturi
  • Nieuwe UBA
  • Nieuwe brander
  • Nieuwe pakking ergens

    Voor vrijwel ieder onderdeel waren twee bezoekjes nodig; 1 om te checken en te bestellen en de 2de om te monteren. We mogen onderhand de gegeven koffie/bier wel in rekening gaan brengen bij ze


  • Je hebt je abonnement er in elk geval al uit.
    klipperdinsdag 3 november 2009 @ 00:24
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 21:05 schreef sanger het volgende:
    Jep, nog altijd 6A.

    De monteur is een uurtje geleden geweest en heeft een nieuwe brander en de hoofdmonteur besteld

    Dus dan komt het al op:
  • Nieuwe ventilator
  • Nieuwe ionisatiepen
  • Nieuwe venturi
  • Nieuwe UBA
  • Nieuwe brander
  • Nieuwe pakking ergens

    Voor vrijwel ieder onderdeel waren twee bezoekjes nodig; 1 om te checken en te bestellen en de 2de om te monteren. We mogen onderhand de gegeven koffie/bier wel in rekening gaan brengen bij ze
  • Als je bovenstaand rijtje vergelijkt met de storingswijzer, dan is een pakking, ionisatiepen en uba de enige onderdelen volgens die lijst en vervolgstappen en is de rest gewoon wat gekloot.

    Volg je de storingswijzer, dan kom je eerst bij de gloeiplug uit, vervolgens het gasblok, dan de kabelboom, de huisdrukregelaar, een verkeerde afstelling (kan ook door vervuiling komen), wederom kabelboom, ionisatiepen en dan de luchttoevoer en rookgasafvoer kanalen.

    De mogelijkheid dat het de uba betreft, is na stap 24, 40 en na 64.
    Blijft de storing dan nog terug komen, dan dient de KIM (Ketel Identificatie Module) te worden vervangen.
    nexcrodinsdag 3 november 2009 @ 07:27
    Lach me dood als het gewoon de gloeiplug blijkt te zijn. Die nieuwe brander, bedoeld hij daar een branderkop mee? Zoja daar zit een nieuwe gloeiplug en ionisatiepen in.
    sangerdinsdag 3 november 2009 @ 11:09
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 23:02 schreef nexcro het volgende:

    [..]



    Je hebt je abonnement er in elk geval al uit.
    En dan te bedenken dat ik het eigenlijk onzin vond zo een duur abbo af te sluiten
    sangerdinsdag 3 november 2009 @ 11:11
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 00:24 schreef klipper het volgende:

    [..]

    Als je bovenstaand rijtje vergelijkt met de storingswijzer, dan is een pakking, ionisatiepen en uba de enige onderdelen volgens die lijst en vervolgstappen en is de rest gewoon wat gekloot.

    Volg je de storingswijzer, dan kom je eerst bij de gloeiplug uit, vervolgens het gasblok, dan de kabelboom, de huisdrukregelaar, een verkeerde afstelling (kan ook door vervuiling komen), wederom kabelboom, ionisatiepen en dan de luchttoevoer en rookgasafvoer kanalen.

    De mogelijkheid dat het de uba betreft, is na stap 24, 40 en na 64.
    Blijft de storing dan nog terug komen, dan dient de KIM (Ketel Identificatie Module) te worden vervangen.
    We zullen zien wat de hoofdmonteur zegt. Ik zorg iig dat ik er deze keer wel bij ben
    sangerdinsdag 3 november 2009 @ 11:11
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 07:27 schreef nexcro het volgende:
    Lach me dood als het gewoon de gloeiplug blijkt te zijn. Die nieuwe brander, bedoeld hij daar een branderkop mee? Zoja daar zit een nieuwe gloeiplug en ionisatiepen in.
    Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb ook nog geen bon voorbij zien komen.
    Zjummiedinsdag 3 november 2009 @ 11:32
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 07:27 schreef nexcro het volgende:
    Lach me dood als het gewoon de gloeiplug blijkt te zijn. Die nieuwe brander, bedoeld hij daar een branderkop mee? Zoja daar zit een nieuwe gloeiplug en ionisatiepen in.
    Er was eind 2008 een terugroepactie van Nefit over die branderkop van de Smartline.
    Als die toen ook al vervangen was heb je ieder jaar een nieuwe branderkop
    sangerdinsdag 3 november 2009 @ 11:35
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 11:32 schreef Zjummie het volgende:

    [..]

    Er was eind 2008 een terugroepactie van Nefit over die branderkop van de Smartline.
    Als die toen ook al vervangen was heb je ieder jaar een nieuwe branderkop
    Toen is ie niet vervangen. Wat voor problemen gaf de branderkop destijds?
    Zjummiedinsdag 3 november 2009 @ 11:51
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 11:35 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Toen is ie niet vervangen. Wat voor problemen gaf de branderkop destijds?
    Brandgevaar

    Zie Belangrijke veiligheidsmededeling over de Nefit SmartLine
    nexcrodinsdag 3 november 2009 @ 12:11
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 11:35 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Toen is ie niet vervangen. Wat voor problemen gaf de branderkop destijds?
    Dit had ie gelijk al moeten doen toen hij er de 1e keer bij kwam . Kost de klant ook niks, bedrijf krijgt er zelfs een vergoeding voor.
    gatewaydinsdag 3 november 2009 @ 12:24
    gaat goed zo voor de nefit de aandelen zullen wel stijgen bij zoveel nieuwe onderdelen
    Panic_Adinsdag 3 november 2009 @ 19:06
    Je gaat toch niet vertellen dat de branderkop nog niet vervangen is?

    Ik heb er pas nog een vervangen bij iemand die zijn ketel al een paar jaar niet had laten controleren, daar was het al uitgelopen op een levensgevaarlijke situatie door een heftige lekkage van rookgassen.
    sangerwoensdag 4 november 2009 @ 08:28
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 19:06 schreef Panic_A het volgende:
    Je gaat toch niet vertellen dat de branderkop nog niet vervangen is?

    Ik heb er pas nog een vervangen bij iemand die zijn ketel al een paar jaar niet had laten controleren, daar was het al uitgelopen op een levensgevaarlijke situatie door een heftige lekkage van rookgassen.
    Volgens mij niet, maar ik zal van maart eens terugkijken voor de zekerheid. Toen zijn er enkele dingen gedaan.
    nexcrowoensdag 4 november 2009 @ 19:02
    Moeten 2 groene stickertjes met burner oke op de ketel zitten. Dan zit er een nieuwe kop in, Ook op de branderkop zelf zitten stickers staat ook de datum op.
    Panic_Awoensdag 4 november 2009 @ 19:15
    De sticker hoort rechtsonder het typeplaatje te zitten. Deze zie je als je de kap en de luchtkast demonteert.
    nexcrowoensdag 4 november 2009 @ 19:44
    quote:
    Op woensdag 4 november 2009 19:15 schreef Panic_A het volgende:
    De sticker hoort rechtsonder het typeplaatje te zitten. Deze zie je als je de kap en de luchtkast demonteert.
    Inderdaad daar hoort hij te zitten en 1 onderop, echter niet iedereen plakt ze daar is mijn ervaring.
    gatewayvrijdag 6 november 2009 @ 21:48
    en? al vorderingen in het vernieuwingsproces?
    sangermaandag 9 november 2009 @ 08:53
    quote:
    Op vrijdag 6 november 2009 21:48 schreef gateway het volgende:
    en? al vorderingen in het vernieuwingsproces?


    De hoofdmonteur is inmiddels geweest en heeft de trafo verwisseld. En het probleem lijkt zelfs opgelost

    ( * sanger klopt even op wat hout..... )
    gatewaymaandag 9 november 2009 @ 20:50
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 08:53 schreef sanger het volgende:

    [..]



    De hoofdmonteur is inmiddels geweest en heeft de trafo verwisseld. En het probleem lijkt zelfs opgelost

    ( * sanger klopt even op wat hout..... )
    dat mag dan ook wel na al die onderdelen!
    sangerdinsdag 10 november 2009 @ 08:29
    En zelfs tot nog toe geen storing gehad
    klipperdonderdag 12 november 2009 @ 13:51
    quote:
    Op dinsdag 10 november 2009 08:29 schreef sanger het volgende:
    En zelfs tot nog toe geen storing gehad
    En nog steeds geen storing?

    Het vervangen van de trafo is dan wel weer een onderdeel dat door de meeste monteurs niet direct gelinkt wordt aan code 6A.
    Een defecte trafo wordt in het algemeen eerder gelinkt aan geen display.
    Laten we het er maar op houden dat de trafo slecht functioneerde maar nog niet ter ziele was gegaan.

    Bij het juist volgen van het stappenplan, dan is de pakking nog te begrijpen, hoewel als er normaal onderhoud uitgevoerd wordt ieder jaar dat dan in de meeste gevallen ook wel weer uitgesloten kan worden.

    De ionisatiepen is dan eigenlijk uitgesloten, doordat hij nog verre van dat punt is in het stappenplan.
    Hij zal namelijk bij punt 21 moeten uitkomen, en aan de hand van de controle daarvan had hij of de voedingskabel moeten vervangen, of de UBA.
    De trafo wordt niet genoemd, wat eigenlijk weer een kwalijke fout in de storingswijzer is.

    Bij controle volgens frame 177 t/m 180 had hij de voltage op de gloeipen moeten controleren, en hierdoor had de monteur doorgelinkt moeten worden naar frame 65 wat aangeeft dat de UBA of KIM defect zijn, of slechte elektronische contacten.

    Bij een sterke wisseling in de voltage had hij dan moeten beseffen dat de trafo deze spanning moet leveren, maar deze fout is de monteur niet direct aan te rekenen aangezien deze mogelijkheid niet geopperd wordt.
    De monteur had dan logischer wijs de UBA moeten vervangen, echter bij controle zou hij dan ook gemerkt hebben dat het dan geen verschil zou geven met de oude UBA en had het geheel dan terug moeten bouwen en verder moeten zoeken, eventueel in overleg met nefit.

    De volgorde van vervangingsonderdelen had dan echter wel de volgende moeten zijn:
    1) eventueel pakking,
    2) UBA
    3) KIM
    4)? nefit inschakelen misschien?

    Uitgaande dat de storing nog steeds weg is en deze nu dus inderdaad opgelost is, dan is het bovenstaande op logische wijze beredeneert.

    De nieuwe brander die geplaats is, laten we dat er maar op houden dat de oude nog niet vervangen was geweest in de uitwisselingscampagne, en dat deze in de vorm van een inhaalslag vervangen is.
    Feit is dat deze hoe dan ook vervangen had moeten worden als dit niet reeds gebeurd was.

    [ Bericht 5% gewijzigd door klipper op 12-11-2009 17:48:20 ]