Belangrijke veiligheidsmededeling over de Nefit SmartLine, neem contact op met Nefit!
Zeker voor mensen die laks zijn met het onderhoud van het toestel is dit belangrijk.
Nefit is per 1 november 2008 een preventieve actie gestart om bij reeds geplaatste Nefit SmartLine en Nefit SmartLine Basic toestellen die zijn geproduceerd tot en met december 2007 te voorzien van een nieuwe branderkop.
Sinds juni heeft Nefit gevraagd om bij SmartLine toestellen geproduceerd tot maart 2007 een branderthermostaat te plaatsen. Deze voorzorgsmaatregel is genomen om oververhitting van de branderkop tegen te gaan en om daarmee mogelijke onveilige situaties te voorkomen.
Uit onderzoek blijkt dat een dergelijk probleem zich kan voordoen indien het toestel gedurende lange tijd niet afdoende wordt onderhouden.
Hierbij kan bij een combinatie van factoren in zeer uitzonderlijke gevallen brandgevaar niet worden uitgesloten.
In eerste instantie heeft Nefit achteraf een extra branderthermostaat op toestellen tot maart 2007 laten plaatsen.
Door nadere inspecties heeft Nefit nu besloten de branderthermostaatactiete stoppen en per direct over te gaan naar volledige vervanging van de branderkop door een aangepast exemplaar.
Hierover is uitvoerig overleg plaatsgevonden met de Voedsel en Waren Autoriteit.
Nefit SmartLine en Nefit SmartLine Basic toestellen geproduceerd tot en met december 2007 moeten worden voorzien van een nieuwe branderkop, ook indien er reeds een branderthermostaat is geplaatst.
De standaardbrief van NEFIT:
Geachte heer, mevrouw,
Nefit is met ingang van november 2008 een actie gestart om bij alle geplaatste SmartLine en
SmartLine Basic toestellen die zijn geproduceerd t/m 31 december 2007 de branderkop te
vervangen.
Aanleiding voor deze preventieve actie is de kans op oververhitting van de branderkop. Dit
probleem zou zich kunnen voordoen indien het toestel gedurende lange tijd niet of niet
afdoende wordt onderhouden, in combinatie met een aantal andere factoren. Mogelijk gevolg
van de oververhitting is dat de branderkop krom trekt, waardoor smeltschade aan het toestel
kan ontstaan en in zeer uitzonderlijke gevallen is daarbij zelfs brand niet uitgesloten. Uit
analyses blijkt dat naarmate de toestellen ouder worden, de kans op dit probleem groter wordt.
Dit is voor Nefit aanleiding om preventief bij alle toestellen uit de genoemde serie de
branderkop te vervangen door een aangepast exemplaar. Bovengenoemde actie is afgestemd
met de Voedsel en Waren Autoriteit.
Nefit heeft contact gezocht met installateurs, gasonderhoudsbedrijven en andere partners in de
markt om bij de vervangingsactie te ondersteunen. De kosten van de uitwisseling van de
branderkop worden verrekend tussen Nefit en deze partners, voor consumenten zijn geen
kosten verbonden aan deze actie. Heeft u vragen, neem dan in eerste instantie contact op met
uw installateur of gasonderhoudsbedrijf. U kunt ook telefonisch contact opnemen met Nefit
Consumenten Service (0570 – 678500), of via e-mail (consument@nefit.nl).
Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor het ongemak, kwaliteit en veiligheid staan bij
Nefit echter voorop.
Met vriendelijke groet,
Nefit BV,
Jos Stroot,
Service Manager.
De link naar de nefitsite:
http://www.nefit.nl/consu(...)tLinetoestellen.aspx[ Bericht 1% gewijzigd door klipper op 21-11-2008 23:30:24 ]