Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de IB-Groep kijkt naar je inkomen voordat je de zelfstandigenaftrek hebt toegepast. Ik weet dit zo zeker, omdat ik dankzij deze regel ook mijn hele beurs heb mogen terug betalen, plus nog eens een boete voor het onterecht gebruiken van mijn OV-kaart.
Toen ik met mijn bedrijf redelijk wat ging verdienen, heb ik de IB-Groep gebeld met de vraag hoe zij de bijverdiensten precies berekenden. Ze stuurden mij een folder "Alles over bijverdienen," waarin stond dat ze keken naar de "Winst uit Onderneming." Ik nam aan dat ze met die term hetzelfde bedoelden als de Belastingdienst, namelijk dus de winst na de zelfstandigenaftrek. Ook de persoon van de Belastingdienst bij wie ik het navroeg nam aan dat dit zo was.
Na toepassing van de zelfstandigenaftrek zat ik toen zo ver onder de bijverdiengrens, dat ik de beslissing heb genomen om een lijfrentepremie te laten uitkeren die mijn ouders hadden afgesloten voor als ik ging studeren. Al had ik het niet direct nodig, ik vond het wel lekker om dat geld al vast op mijn spaarrekening te hebben staan.
Een paar jaar later kreeg ik een brief van de IB-Groep dat ik in het desbetreffende jaar toch over de bijverdiengrens was heen gegaan. Ter uitleg stuurden ze opnieuw die folder "Alles over Bijverdienen." Die was volledig identiek aan de folder die ik een paar jaar eerder al had gekregen... alleen hadden ze nu de tekst "Winst uit Onderneming" vervangen door "Winst uit Onderneming vermeerderd met de zelfstandigenaftrek."
Ik baalde behoorlijk. Als ik dat van te voren geweten had, dan had ik die lijfrentepremie gewoon nog niet laten uitkeren, had ik daar mee gewacht tot na mijn studietijd, en was er helemaal niks aan de hand geweest. Ik heb toen een advocaat ingehuurd en heb de IB-Groep voor de rechter gesleept, wat me ook weer duizend euro kostte. Ik voerde aan dat de IB-Groep mij duidelijk verkeerd had voorgelicht, wat ik kon aantonen door te laten zien hoe ze die folder met terugwerkende kracht hadden veranderd.
De rechter gaf mij gelijk dat de IB-Groep slordig was geweest in de voorlichting. Maar helaas kon ik daar geen rechten aan ontlenen -- ik had niet moeten vertrouwen op de folder die zij mij hadden toegestuurd, maar gewoon het wetboek moeten open slaan, want daar, ergens in Wet 849, lid C sub D, stond het immers wel goed aangegeven

.
Omdat dit verhaal over meerdere jaren speelde, heeft het me uiteindelijk vrijwel mijn hele studiefinanciering gekost. Heeft mijn vertrouwen in de rechtsstaat behoorlijk geschaad! En me er in ieder geval van overtuigd dat, wat er ook gebeurt, als je een conflict hebt met de IB-Groep ze echt hun uiterste best zullen doen om je volledig te naaien.