abonnement Unibet Coolblue
pi_73916306
Ik ben Nederlands en mijn vriend is Antilliaans en praat wanneer we bij zijn (antilliaanse)familie en of/ kennissen zijn Papiamento. De afgelopen keer was ik de enige Nederlander in de groep. Het gevolg was dat er constant papiamento geproken werd en ik me uiteindelijk erg buitengesloten voelde omdat ik niet kon deelnemen aan het gesprek en ook niet mee kon lachen met grappen, situaties enz. (Daar zit je dan voor je uit te staren in gedachten verzonken omdat je niets kan verstaan en begrijpen en dus ook niet mee kan praten of lachen). Ik heb er later met hem over gesproken en hij vind dat ik moet accepteren dat hij zijn eigen taal spreekt tussen familie en kennissen die ook Papiaments praten. Hij zegt dat ik niet kan verwachten dat iedereen zich aanpast en Nederlands gaat praten (of dat hij in het Nederlands terug gaat praten) zodat ik het kan volgen.
Ik ben echter gewend dat wanneer er iemand in een groep is die geen Nederlands kan verstaan, maar bijv. wel Engels, iedereen overschakeld naar Engels. Gewoon om de andere persoon niet buiten te sluiten en omdat het beleefd is. Nu is Engels voor de meeste Nederlanders niet eens een 'tweede' taal zoals het Nederlands dit wel is voor Antillianen. Zij spreken gewoon vloeiend en dagelijks Nederlands.

Wat vinden jullie? Is het normaal/beleefd om over te schakelen naar een taal die iedereen kan verstaan of vinden jullie dat iemand tussen zijn familie zijn eigen taal moet kunnen blijven spreken, ondanks dat er dan mensen buitengesloten worden van het gesprek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Angel567 op 23-10-2009 14:34:36 ]
pi_73916417
Ik spreek van nature Fries, maar zodra er een 'Nederlander' bij komt staan schakel ik over in Nederlands. Lijkt me een fatsoensnorm.
If you open your mind too much your brain will fall out
pi_73916446
Neem je dan niet mee naar die feestjes, het is nogal onbeschoft om iemand er naast te laten zitten die niks van het gesprek begrijpt.

Lijkt me de beste oplossing, dan hoeft zijn familie zich niet aan te passen en hoef jij je niet meer opgelaten te voelen
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:42:13 #4
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73916519
Inderdaad, gewoon zeggen dat je dan niet mee hoeft daarnaartoe omdat je er toch niks van verstaat.
Dan mag ie zelf kiezen.
zzz
pi_73916554
Aan de ene kant vind ik het wel storend, door wat je zegt: buitengesloten. Ten tweede vind ik het ook behoorlijk asociaal.

Het fatsoen niet kunnen opbrengen om gewoon normaal ABN te spreken.

Ik kan er erg slecht tegen in ieder geval omdat er vaak in de eigen taal dingen naar je worden geroepen die je niet kunt verstaan. Zo had ik laatst een vrouwtje die ineens tegen mij begon te krijsen.. (echt vanuit het niets midden op straat..) maar ik verstond er niks van.
Bleek uiteindelijk dat ze een of andere mis aan het opkrijsen was omdat ze dacht dat de duivel in mij zat.. (wtf moment )..

Of dat er achter mij in de tram twee fluisterende vrouwen (net te hard.) in het arabisch tegen elkaar spreken..
Ik hoef het allemaal niet te weten.. maar het is gewoon storend, en het klinkt raar .
pi_73916625
Mijn vriendin is Amerikaans en mijn familie vindt het niet gemakkelijk on Engels te praten, met als gevolg dat zij dit ook wel zo voelt. Mijn familie doet wel af en toe zijn best om haar op het gemak te stellen. Het is dus een beetje toegeven aan beide kanten. Ik vind jouw vriend erg egoistisch en zou dan inderdaad voortaan niet meer meegaan naar die feestjes.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:44:35 #7
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_73916631
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.

"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"

Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_73916634
Ach, dat zie je overal. Bij mijn friese vrinden versta ik er ook geen hol van. Verschilt dus van persoon tot persoon. Bij mijn antilliaanse vrienden gaat het beter, versta inmiddels een aardig woordje papiaments. Doe eens een cursus, vind je vast leuk.
pi_73916856
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:44 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.

"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"

Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!

Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch
pi_73916956
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:

[..]

HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!

Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch
Dat wel. Maar ik vind het niet echt een goed teken als je vriend het zich niet aantrekt dat zijn gedrag jou ongemakkelijk doet voelen (en terecht)
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_73916985
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:

[..]

HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!

Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch
Of je zegt gewoon ineens uit het niet: "ojaaa dat klopt! Ja dat vind ik ook idd... tjeeeee!"

Ik vind het nogal asociaal als ze zich helemaal niet aan jou aanpassen terwijl ze wel met gemak Nederlands kunnen spreken.
iyaaayaaaokelahkalaubegitu
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:59:59 #12
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_73917266
Waarom moet jij je aan hun aanpassen. Jij spreekt de taal niet maar zij spreken wel de taal die jij ook kan spreken en verstaan (nederlands). Dan lijkt het mij logisch, sociaal en beleefd dat zij over schakelen naar nederlands.

Wanneer ze dan geen nederland spreken weet je ook gelijk dat ze totaal geen respect voor je hebben!

Succes.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:01:40 #13
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73917335
Altijd fijn zo'n vriend die voor je opkomt, daar heb je wat aan
zzz
pi_73917346
Lekkere vriend.....

Zou er nog eens goed over nadenken, als hij je nu al te kennen geeft dat je je maar gaat aanpassen....

"Hij zegt dat ik niet kan verwachten dat iedereen zich aanpast en Nederlands gaat praten (of dat hij in het Nederlands terug gaat praten) zodat ik het kan volgen." Vooral het : dat hij in het Nederlands terug gaat praten, is te belachelijk voor woorden.

En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
pi_73917456
volgende keer lekker thuis blijven. wellicht dat hij de hint snapt. en anders een andere vriend zoeken.

heb nog wel meer suggesties maar dan ga ik weer generaliseren enzo
pi_73917491
Waarschijnlijk heeft ie het over z'n by-sides
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:06:06 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_73917511
Lekker fatsoenlijk van je vriend. Voed hem eens op.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_73917570
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_73917677
Ik had ook een vriendin die dat spreekt en als er dan iemand bijkwam die het ook spreekt schakelde ze gelijk over op het Papiamento. En ik heb er echt een schijtfuckinghekel aan, echt onfatsoenlijk gewoon om hele gesprekken zo te voeren.
Als je niet anders kán, oke, nog steeds onzin want je woont toch in NL en vaak kunnen ze het heus wel!!
Maar weten dat je met iemand bent die het niet verstaat en toch stug door blijven praten in je taaltje vind ik gewoon ontiegelijk asociaal.
Vind het goed dat je er wat van gezegd hebt, maar je vriend slaat toch wel de plank mis met zijn reactie! Waarom kan hij niet zeggen: nou goed, volgende keer zal ik proberen om meer in het Nederlands te praten en proberen m'n familie ook subtiel mee te slepen in het Nederlands.
FUCKING ONZIN dat jíj je maar moet aanpassen Bah.
Als je hem zo leuk vindt dat je dit soort nonsens pikt, dan zou ik in ieder geval als ik jou was niet meer meegaan naar die familiegelegenheden, je zit daar toch voor jan lul.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:12:38 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73917773
Ja nee echt PERFECT deze relatie.

Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

Succes.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:13:36 #21
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_73917807
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef littledrummergirl het volgende:
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
Welja, laat haar nog onderdaniger worden
Geloof me, die griet is niks anders dan een wandelende babyfabriek voor die gozer. Hij neukt dr een paar keer, maakt wat kids en smeert hem dan.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:16:02 #22
150131 MrDice
Decibel 4ever
pi_73917903
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:02 schreef Elcadarn het volgende:
Lekkere vriend.....

En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
Dit dus...

Duidelijk gevalletje van gebrek aan respect. Die gast is je aandacht niet waard, ga een echte vent scoren die wel voor jou durft op te komen.
And what makes you think you have a choice? What makes you think you will ever be any good at all in this world!
pi_73918088
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

dan is die vriend al lang vertrokken..

oh wacht nu doe ik het toch
pi_73918145
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ja nee echt PERFECT deze relatie.

Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

Succes.
Amen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_73918604
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend .

Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..

Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')