abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73985180
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 14:55 schreef Thralas het volgende:
Tuurlijk niet, denk alleen niet dat er ook maar een rijinstructeur is die overtuigd is van je kwaliteiten na slechts een les. Tenzij je Ken Block heet..
Ja, maar als je nou zelf een afspraak maakt voor een examen. Dan gaan ze toch niet een minimum aantal lessen stellen? Je instructeur heeft er verder niks mee te maken toch.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:57:34 #77
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_73987330
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:01 schreef Gkhn het volgende:

[..]

Ja, maar als je nou zelf een afspraak maakt voor een examen. Dan gaan ze toch niet een minimum aantal lessen stellen? Je instructeur heeft er verder niks mee te maken toch.
Nee, dat is zo, maar ik gok dat een instructeur wel beter kan inschatten wanneer je er klaar voor bent dan jijzelf. En ik ken ze die daar lekker eigenwijs in geweest zijn en daardoor gewoon zakten. Is zonde van het geld toch? Kun je er beter voor zorgen dat je alles goed onder de knie hebt.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_73987344
Klopt, ik beweerde ook niet dat er een minimum is, alleen dat er waarschijnlijk weinig scholen zijn die je na een enkele les al wil laten afrijden. Al zou je net je examen hebben gehaald, je examinator (of dus een andere instructeur) heeft vast nog wel wat kritiek.

Wat zijn je plannen dan? Kun je uberhaupt zelf een examen aanvragen? Volgens mij kun je alleen je rijschool machtigen (en dan uiteraard in overleg een datum plannen).
pi_73987459
Je kan nog niet zelf een praktijkexamen reserveren, dus dat heeft geen zin. Moet altijd via de rijschool gebeuren tot nu toe Ik heb gelukkig een meewerkende rijinstructeur die 'em al heeft gereserveerd voor me zonder een intake (puur op vertrouwen), maar die zul je niet vaak tegenkomen.. Heeft 'ie gedaan omdat ik hem graag in 2-3 weken wou halen en hij anders niet kon garanderen dat dat zou lukken als hij hem pas later zou reserveren. Je zal toch minstens een paar lessen moeten nemen (ik heb 2,5 week de tijd voor +/-15 rijlessen). Officieel is er geen minimum, dus als je een vriend als rijschoolhouder hebt kan het dus.

Overigens 'duurt' het reserveren van het praktijkexamen nu rond 4-6 weken, soms heb je geluk als er een gaatje is of als een andere leerling van je rijschool toch geen examen doet.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bhuddy op 23-10-2009 16:09:32 ]
pi_73987823
Gewoon langs een rijschool gaan en een los examen aanvragen. Je hebt geen minimum aantal lessen nodig. Of het slim is om te doen is weer een ander verhaal..
pi_73987883
@Ufopiloot: bijna geen rijschool zal dat doen (zonder intake/lessen), te groot risico voor 't slagingspercentage
pi_73989740
Lekker belangrijk, er zijn genoeg rijscholen te vinden en daarvan zijn er genoeg die het zo aan zullen vragen. Voor mijn BE heb ik ook direct examen aangevraagd zonder probleem.
pi_73992611
Ehm. ja zeker lekker belangrijk. Ik heb namelijk van de meeste rijscholen als antwoord gekregen op de vraag of ze nu mijn examen al konden reserveren (zelfs al nam ik 20 lessen!), dat het niet kon vanwege het slagingspercentage. Is toch iets waar veel mensen naar kijken om een rijschool te kiezen! BE is veel minder erg, want daar staan de slagingspercentages niet van online.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bhuddy op 23-10-2009 18:45:21 ]
pi_73993850
De data van m'n lessen zijn bekend. Ongeveer 3/4 is '' 's nachts'' (van 7 tot 8 uur 's avonds ).

Dan is het dus al pikkedonker, iemand ervaringen mee? gunstig? ongunstig?

Examen heb ik om 9 uur 's ochtends
There are only 151 Pokémon.
pi_73994246
Ik denk dat 't savonds ietsjes rustiger is dan overdag, maar rond 7 uur zal 't nog wel druk zijn denk ik (spits). Om 9 uur 's ochtends zit je ook net in/na de spits, denk dat het best gunstig is. Alle kinders zijn dan al naar school gebracht
pi_73995015
Ik vond in het donker rijden echt hels, maar ik ben deels nachtblind Ik zag geen diepte en schampte daardoor nog net geen geparkeerde auto's.

9 uur 's ochtends afrijden... Ik moet om 8 uur in de vroegte afrijden en dat lijkt me echt heel erg shit omdat je dan midden in de ochtendspits zit. Ik heb dinsdag ook om 8 uur rijles om alvast eens te kijken hoe dat is.
"Well-behaved women seldom make history." - Laurel Thatcher Ulrich
pi_74002669
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:39 schreef Bhuddy het volgende:
Ehm. ja zeker lekker belangrijk. Ik heb namelijk van de meeste rijscholen als antwoord gekregen op de vraag of ze nu mijn examen al konden reserveren (zelfs al nam ik 20 lessen)
Misschien zie je er uit als een kluns ofzo, want als je met 20 lessen geen examen kan aanvragen zijn ze wel heeeeeel erg voorzichtig
pi_74002916
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:22 schreef ufopiloot het volgende:

[..]

Misschien zie je er uit als een kluns ofzo, want als je met 20 lessen geen examen kan aanvragen zijn ze wel heeeeeel erg voorzichtig
Nee niet op die manier bedoel ik 't met die 20 lessen bedoelde ik dat zonder intake maar wel met de belofte om 20 lessen te nemen dat ze dan 't examen zouden reserveren voor me (dus nog vóórdat ik 18 ben) . En dat wou niemand (dus je kan dan al helemaal niet verwachten dat ze 'zomaar' je praktijkexamen reserveren zonder les), op één rijschool na. Bij die gozer neem ik dus 15 lessen ongeveer, maar hij heeft nu al wel m'n praktijk gereserveerd zonder dat hij mij ooit heeft zien rijden. Dat vind je amper dus
pi_74009776
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:

[..]

Nee niet op die manier bedoel ik 't met die 20 lessen bedoelde ik dat zonder intake maar wel met de belofte om 20 lessen te nemen dat ze dan 't examen zouden reserveren voor me (dus nog vóórdat ik 18 ben) . En dat wou niemand (dus je kan dan al helemaal niet verwachten dat ze 'zomaar' je praktijkexamen reserveren zonder les), op één rijschool na. Bij die gozer neem ik dus 15 lessen ongeveer, maar hij heeft nu al wel m'n praktijk gereserveerd zonder dat hij mij ooit heeft zien rijden. Dat vind je amper dus
gedachte erachter snap ik wel, stel je blijkt als een maniak te rijden en continu problemen te hebben met de verkeersregels, dan kan hij je examen altijd nog omzetten in een TTT. En jou daarna vrolijk door laten lessen tot HIJ vind dat je toe bent aan je examen.
Single mama met 2 prachtige en lieve dochters van 5 en 11 jaar.
motto: heb je naaste lief (en lig niet dwars als een ander een andere mening of levenstijl heeft dan jezelf)
pi_74009885
Pffff, net gereden van 8 tot 10. Ookal werk ik 3x in de week vanaf 7 á 8 uur, ben toch niet zo'n ochtendmens merk ik.

Vooral het achteruit inparkeren ging heerlijk... Damn, echt wel 8x gedaan, laatste 2 gingen pas echt goed. Instructeur werkt ook een beetje gek van mij. Verder ging het wel lekker, snelweg doe ik op m'n sokken, omkeeropdracht mooi gedaan (halve draai op de centimeter nauwkeurig).

Over 2 weken wel al TTT
Liever 5 in de hand, dan schijten op een natte krant.
pi_74011415
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 10:54 schreef singlemetkids het volgende:

[..]

gedachte erachter snap ik wel, stel je blijkt als een maniak te rijden en continu problemen te hebben met de verkeersregels, dan kan hij je examen altijd nog omzetten in een TTT. En jou daarna vrolijk door laten lessen tot HIJ vind dat je toe bent aan je examen.
Ah dat wist ik niet dat 'ie hem om kon zetten in TTT Gelukkig doet m'n rijschool niet aan TTT's, maar hij heeft me verzekerd dat (mocht ik als een maniak rijden ) ik genoeg lessen kan krijgen in die 2 weken om 30 november praktijk te kunnen doen.

Ik vond dit bestand nog, daar staan alle plannen in van het CBR voor wat betreft het reserveren van de examens. Zeer interessant!
quote:
36. Wat verandert er precies voor mijn rijschool?
Voor alle B-kandidaten geldt:
• Quotering vervalt.
• Etalagemogelijkheid voor de rijschool vervalt.
• Kandidaat moet rijschool machtigen om praktijkexamens en toetsen te reserveren.
• 1e examens en TTT’s moeten binnen 0-7 weken voor de examendatum definitief op naam worden
gereserveerd.
• Het is wel mogelijk om twee examenkandidaten met een zelfde type examenproduct (TTT, eerste of
herexamen) binnen dezelfde rijschool eenmalig te wisselen. Ook kan een eerste examen op naam
van een kandidaat omgezet worden naar een TTT voor dezelfde kandidaat en vice versa.
• 1e examens en TTT’s kunnen tussen 7-26 weken voor de examendatum ook beperkt naamloos
gereserveerd worden.
• Staan naamloos gekochte blokken 7 weken voor de examendatum niet op naam, dan wordt deze
capaciteit door het CBR automatisch geëtaleerd. Hierdoor komt de capaciteit beschikbaar voor alle
rijscholen.
• Het CBR garandeert dat de rijschool voor de leerling op naam een eerste examen of toets kan
reserveren binnen 7 weken. Voor herexamens wordt een maximumtermijn van 5 weken
gegarandeerd.
• Daarnaast bestaat de mogelijkheid van een aparte garantieregeling.

38. Wat houdt de garantieregeling in?
• De garantieregeling is bedoeld om kandidaten in staat te stellen binnen afzienbare termijn examen te
doen. Als de rijschool aangeeft voor een kandidaat gebruik te willen maken van deze regeling, deelt
het CBR het examentijdstip als volgt in, op voorwaarde dat voldoende capaciteit beschikbaar is:
o eerste examen: in de zevende week
o herexamen: in de vijfde week
• Als er in deze 5e of 7e week onvoldoende capaciteit beschikbaar is, deelt het CBR de examens met
voorrang in op de eerstvolgende vrije plek.
• De rijschool ontvangt binnen één werkdag een terugkoppeling met het tijdstip van het ingedeelde
examen.
• Het CBR deelt de kandidaat in, de rijschool heeft geen keuze in de gewenste dag of tijdstip.
• Wel zorgen we ervoor dat de capaciteit niet wordt ingedeeld op een moment dat de rijschool al een
examen heeft gereserveerd. Indien bij de reservering een voertuignummer of instructeurnummer staat
vermeld, wordt ook daarmee rekening gehouden.
Klinkt als mooie en goede plannen!
pi_74019215
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 11:01 schreef Aardappelbeertje het volgende:
Pffff, net gereden van 8 tot 10. Ookal werk ik 3x in de week vanaf 7 á 8 uur, ben toch niet zo'n ochtendmens merk ik.

Vooral het achteruit inparkeren ging heerlijk... Damn, echt wel 8x gedaan, laatste 2 gingen pas echt goed. Instructeur werkt ook een beetje gek van mij. Verder ging het wel lekker, snelweg doe ik op m'n sokken, omkeeropdracht mooi gedaan (halve draai op de centimeter nauwkeurig).

Over 2 weken wel al TTT
Achteruit inparkeren is echt een kwestie van gevoel. Dit krijg je pas als je door hebt hoe de assen van de auto werken. Ik had hier ten tijde van lessen ook last van. Nu met mijn eigen auto kan ik hem in de kleinste gaatjes proppen, vaak in 1 keer.

Komt vanzelf goed. Hoe het in mijn lesauto was (moet je anders ook ff vragen aan jouw instructeur), als het rubbertje van het raam achterin (dus de plek achter de bijrijdersstoel) op gelijke voet staat met het achterlicht van de auto naast je, kon je het stuur helemaal omdraaien, gas geven, wat jij wilde.

Mijn instructeur lette verder ook nooit op als je dit goed deed. Toen ik vroeg waarom zei hij, dat dit nou eenmaal "het punt" was en je absoluut nergens tegen aan kon knallen zo.

Achteraf gezien klopte het ook, dus toen ik mijn auto kreeg, snel dat punt opgezocht (verschilt per auto), ff oefenen en klaar ben je
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:43:46 #93
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_74019423
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 11:01 schreef Aardappelbeertje het volgende:

Over 2 weken wel al TTT
Voor achteruit parkeren zijn gewoon "foefjes" op basis van de achterdeurstijl en je linker spiegel, ik hoop dat je instructeur ze kent. Bij mij ging het inparkeren namelijk vanaf de eerste keer goed
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_74019725
Woei! Ben de 28ste september jarig geweest, ik maakte me helemaal druk omdat ik bang was dat het mis ging, maar nee hoor! Schakelen vond ik een eitje, snap niet waarom mensen altijd ruzie hebben met de koppeling Mocht ook meteen vanaf de eerste les alles doen.

Heb er nu 5 lessen opzitten, rijinstructeur heeft 1x ingegrepen toen er iemand aan de zebrapad stond wat ik niet gezien had. Over ongeveer twee weken mag ik op voor de theorie-examen. Ik mocht niet meer dan 1 praktijk les in de week nemen omdat ik eerst de theorie op zak moest hebben (omdat het zo snel gaat )

Ik hoop een beetje onder de 15 lessen te blijven. Dan kost het me niet al te veel want 45 euro in het uur is echt reteveel! Maar volgens de rijinstructeur is dat geen probleem

Ik les btw in een Golf 6 TDI, en heb al enige ervaring. Ik heb 1 jaar lang rondgereden op een Aprilia SR '08 en ken de theorie dus wel redelijk. Omdat ik leef en werk rondom de boerderij heb ik ook (tamelijk veel) ervaring met de trekker! En neen, in de trekker leer je schakelen/sturen totaal verkeerd aan, dus denk maar niet dat ik er voordeel van heb. Met een trekker zit je in het midden, in een auto links, trekker is half automatisch en ram je hem gewoon in de versnelling, voet rustig van de koppeling af laten komen, huh

Maar gaat mij tot zover nog aardig goed af, ben de scooter aan het verkopen en op zoek naar een fijn autotje
pi_74019919
Nice! Chill dat je instructeur gewoon eerlijk is dat je niet zoveel lessen nodig hebt, das sympathiek En een Golf 6, lekker. Nog weinig rijscholen die daarmee rijden, voornamelijk toch 5'jes..
pi_74021818
Ik heb ook geen 'pakket' of iets dergelijks. Gewoon los aantal lessen die ik ook los betaal, en als ik er klaar voor ben wordt dat ook gezegd en mag ik examen doen

Mij rijinstructeur (Robert te Grotenhuis, Dinxperlo) heeft hem al vanaf dit voorjaar, als vervanging van de Golf 5, die (volgens hem) een van de eersten van Nederland was. Inmiddels is er al 60.000km met die auto gelest, denk dat weinig mensen in NL dat kunnen evenaren

Vind auto rijden nu echt relaxt, snel de theorie binnen zien te halen, zodat ik tenminste sneller de lessen erdoor kan knallen
pi_74021956
60.000 km! Doet 'ie goed hehe!
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:41:15 #98
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_74026951
Ik wil van de week online bij de website van het CBR een theorie examen reserveren. Hoe lang duurt het ongeveer voor je daadwerkelijk een examen af kan leggen (theorie?)
Waving.....can be positive or negative!..:)
pi_74028137
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 21:41 schreef misslady83 het volgende:
Ik wil van de week online bij de website van het CBR een theorie examen reserveren. Hoe lang duurt het ongeveer voor je daadwerkelijk een examen af kan leggen (theorie?)
Ligt eraan hoe druk het bij dat CBR examencentrum is.
Geef het een 1/2 weken.
pi_74028175
Misslady, je kan het heel makkelijk zelf checken welke data nog vrij zijn! Gewoon even je BSN invoeren en je geboortedatum, een plaats kiezen waar je af wilt leggen en daarna kan je de data zien. Hoef je nog niks te betalen, pas als je daadwerkelijk wil reserveren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')