Bron: NRCquote:Amsterdam, 20 okt. ABN Amro heeft zojuist de kunstcollectie van duizend werken van het Scheringa Museum in Spanbroek opgeëist. Een deurwaarder arriveerde rond half zeven bij het museum in Noord- Holland om de verzameling op te halen, om kwart over zeven reed een busje voor.
Rond acht uur arriveerden vijf vrachtwagens in de straat van het Scheringa Museum om de collectie op te halen. In het museum zelf, een voormalige huishoudschool, zijn 130 werken tentoongesteld. De rest is in opslag in speciale depots.
Directeur Sander Uitdenbogaard bevestigt de aanwezigheid van een deurwaarder namens ABN Amro, maar zegt dat er op dit moment nog druk wordt overlegd over een oplossing.
ABN Amro heeft een hypothecaire lening van 32 miljoen euro verstrekt aan de kunsttak van het kapseizende DSB-concern, voor de bouw van een nieuw onderkomen van het museum in een dorpje verderop, Opmeer. Als onderpand voor dit krediet kreeg de bank de collectie, die door kenners op zo’n 40 miljoen euro wordt getaxeerd.
ABN heeft voorrang
Omdat het een hypothecair krediet betreft heeft de bank voorrang op andere schuldeisers. Ook als DSB Beheer, de eigenaar van het museum en de collectie, niet failliet zou gaan, blijft ABN Amro aanspraak maken op het onderpand. Een faillissement, dat eigenaar Dirk Scheringa gisteren voor zijn beheersmaatschappij aankondigde, zou de ‘uitwinning’ van het pandrecht wel lastiger en tijdrovender maken.
DSB Bank werd maandag failliet verklaard. Het is de belangrijkste geldbron voor de andere activiteiten van het concern van Scheringa, dat behalve het museum ook voetbalclub AZ en de DSB schaatsploeg onder zijn vleugels had.
Lege haakjes
Vandaag zei artistiek directeur Belia van der Giessen van het Scheringa Museum dat het voorlopig open blijft, hoewel er geen geld meer binnenkomt. Het museum zal echter weinig bezoekers meer trekken nu er niets dan lege haakjes te zien zijn.
Minister Plasterk van Cultuur sprak vandaag nog de hoop uit dat de collectie bijeen blijft, en in zijn geheel in de bijna voltooide nieuwbouw in Opmeer te zien zal zijn. Tegenover RTL Nieuws zei Plasterk dat hij goed bekend is met het Scheringa Museum. „Ik ken de collectie, een prachtige verzameling modern realisme, goeddeels Nederlandse kunstenaars.”
In het tv-programma Pauw & Witteman zei Dirk Scheringa maandag zich te realiseren dat hij zijn zorgvuldig opgebouwde, en internationaal geprezen schilderijenverzameling hoe dan ook kwijt zou raken. Over het pandrecht van ABN Amro repte hij nog niet.
Bedankt voor je bijdragequote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:37 schreef Biogarde het volgende:
Ik wist tot afgelopen zondag niet eens dat hij een museum had
Jij ook.quote:
Die 40m is de verzekerde waarde, de handelswaarde ligt rond de helft.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat die collectie wel meer waard zou zijn dan 40 miljoen euro. Zitten echt werken van hele grote namen tussen.
In DWDD werd nogal badinerend over zijn collectie gedaan door een kunstcriticus van VN.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat die collectie wel meer waard zou zijn dan 40 miljoen euro. Zitten echt werken van hele grote namen tussen.
quote:Vandaag zei artistiek directeur Belia van der Giessen van het Scheringa Museum dat het voorlopig open blijft, hoewel er geen geld meer binnenkomt. Het museum zal echter weinig bezoekers meer trekken nu er niets dan lege haakjes te zien zijn.
Falco!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:54 schreef Falco het volgende:
[..]
In DWDD werd nogal badinerend over zijn collectie gedaan door een kunstcriticus van VN.
Toch zit er ook o.a. een werk bij dat hij voor 6 miljoen dollar destijds heeft gekocht op een beurs in New York.. Maar Matthijs van Nieuwkerk en co. - met een nepschilderij van Herman Brood op zijn slaapkamer -, zal het ongetwijfeld veel beter weten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 20:54 schreef Falco het volgende:
[..]
In DWDD werd nogal badinerend over zijn collectie gedaan door een kunstcriticus van VN.
Triest dat de inboedel van een oplichter bij de staatsbank terechtkomtquote:
DIEEE AARME DIRKKKquote:
Ik vind Scheringa geen grotere oplichter dan de andere banken. Maar dat is mijn mening.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:05 schreef Falco het volgende:
[..]
Triest dat de inboedel van een oplichter bij de staatsbank terechtkomt
Normale en verstandige banken zullen nooit iemand een restschuld van 50k aan laten smeren. DSB is wel een graadje erger hoorquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:08 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik vind Scheringa geen grotere oplichter dan de andere banken. Maar dat is mijn mening.
Dat klopt, maar op deze manier wordt er natuurlijk wel zeer selectief toezicht gehouden. Niet dat ik medelijden heb met DSB of Scheringa.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:09 schreef Falco het volgende:
[..]
Normale en verstandige banken zullen nooit iemand een restschuld van 50k aan laten smeren. DSB is wel een graadje erger hoor.
Nou...... dan ken jij weinig domme mensen met foute hypotheken. IOf niet zulke domme mensen met domme pech. Ik wel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:09 schreef Falco het volgende:
[..]
Normale en verstandige banken zullen nooit iemand een restschuld van 50k aan laten smeren. DSB is wel een graadje erger hoor.
AEGON is de volgende die aan de beurt isquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:10 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Dat klopt, maar op deze manier wordt er natuurlijk wel zeer selectief toezicht gehouden. Niet dat ik medelijden heb met DSB of Scheringa.
Triest dan hij die kunstwerken als onderpand voor een financiering moest verpanden , dat hij de financiering niet eens bij zijn eigen bank kon onder brengen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:05 schreef Falco het volgende:
[..]
Triest dat de inboedel van een oplichter bij de staatsbank terechtkomt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |