abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73891957
quote:
Amsterdam, 20 okt. ABN Amro heeft zojuist de kunstcollectie van duizend werken van het Scheringa Museum in Spanbroek opgeëist. Een deurwaarder arriveerde rond half zeven bij het museum in Noord- Holland om de verzameling op te halen, om kwart over zeven reed een busje voor.

Rond acht uur arriveerden vijf vrachtwagens in de straat van het Scheringa Museum om de collectie op te halen. In het museum zelf, een voormalige huishoudschool, zijn 130 werken tentoongesteld. De rest is in opslag in speciale depots.

Directeur Sander Uitdenbogaard bevestigt de aanwezigheid van een deurwaarder namens ABN Amro, maar zegt dat er op dit moment nog druk wordt overlegd over een oplossing.

ABN Amro heeft een hypothecaire lening van 32 miljoen euro verstrekt aan de kunsttak van het kapseizende DSB-concern, voor de bouw van een nieuw onderkomen van het museum in een dorpje verderop, Opmeer. Als onderpand voor dit krediet kreeg de bank de collectie, die door kenners op zo’n 40 miljoen euro wordt getaxeerd.

ABN heeft voorrang

Omdat het een hypothecair krediet betreft heeft de bank voorrang op andere schuldeisers. Ook als DSB Beheer, de eigenaar van het museum en de collectie, niet failliet zou gaan, blijft ABN Amro aanspraak maken op het onderpand. Een faillissement, dat eigenaar Dirk Scheringa gisteren voor zijn beheersmaatschappij aankondigde, zou de ‘uitwinning’ van het pandrecht wel lastiger en tijdrovender maken.

DSB Bank werd maandag failliet verklaard. Het is de belangrijkste geldbron voor de andere activiteiten van het concern van Scheringa, dat behalve het museum ook voetbalclub AZ en de DSB schaatsploeg onder zijn vleugels had.

Lege haakjes

Vandaag zei artistiek directeur Belia van der Giessen van het Scheringa Museum dat het voorlopig open blijft, hoewel er geen geld meer binnenkomt. Het museum zal echter weinig bezoekers meer trekken nu er niets dan lege haakjes te zien zijn.

Minister Plasterk van Cultuur sprak vandaag nog de hoop uit dat de collectie bijeen blijft, en in zijn geheel in de bijna voltooide nieuwbouw in Opmeer te zien zal zijn. Tegenover RTL Nieuws zei Plasterk dat hij goed bekend is met het Scheringa Museum. „Ik ken de collectie, een prachtige verzameling modern realisme, goeddeels Nederlandse kunstenaars.”

In het tv-programma Pauw & Witteman zei Dirk Scheringa maandag zich te realiseren dat hij zijn zorgvuldig opgebouwde, en internationaal geprezen schilderijenverzameling hoe dan ook kwijt zou raken. Over het pandrecht van ABN Amro repte hij nog niet.
Bron: NRC

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 20-10-2009 21:40:43 ]
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37:29 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_73892191
Ik wist tot afgelopen zondag niet eens dat hij een museum had
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_73892296
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:37 schreef Biogarde het volgende:
Ik wist tot afgelopen zondag niet eens dat hij een museum had
Bedankt voor je bijdrage
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:40:45 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_73892320
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:40 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage
Jij ook.

Je voegt iig een hoop meer toe dan ik. Scheelt enorm. Zal m'n vervolgposts met je bespreken over de PM. Wil natuurlijk niet dat dit weer voorkomt.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_73892425
quote:
tentoon gesteld
Tentoonstellen. Tentoongesteld.
pi_73892528
Ik dacht eigenlijk dat die collectie wel meer waard zou zijn dan 40 miljoen euro. Zitten echt werken van hele grote namen tussen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_73892620
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat die collectie wel meer waard zou zijn dan 40 miljoen euro. Zitten echt werken van hele grote namen tussen.
Die 40m is de verzekerde waarde, de handelswaarde ligt rond de helft.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:54:41 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_73892904
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
In DWDD werd nogal badinerend over zijn collectie gedaan door een kunstcriticus van VN.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_73893061
quote:
Vandaag zei artistiek directeur Belia van der Giessen van het Scheringa Museum dat het voorlopig open blijft, hoewel er geen geld meer binnenkomt. Het museum zal echter weinig bezoekers meer trekken nu er niets dan lege haakjes te zien zijn.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_73893228
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:54 schreef Falco het volgende:

[..]

In DWDD werd nogal badinerend over zijn collectie gedaan door een kunstcriticus van VN.
Falco!

Bij DWDD doen ze overal badinerend over, dus dat zegt natuurlijk op zich weinig.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:03:49 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_73893379
Best triest eigenlijk allemaal dit.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_73893386
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:54 schreef Falco het volgende:

[..]

Toch zit er ook o.a. een werk bij dat hij voor 6 miljoen dollar destijds heeft gekocht op een beurs in New York.. Maar Matthijs van Nieuwkerk en co. - met een nepschilderij van Herman Brood op zijn slaapkamer -, zal het ongetwijfeld veel beter weten.
pi_73893401
Wat een baas aight aight aight aight aight
pi_73893419
Die lege haakjes , dat is nu pas actueel magisch realisme wat de bezoekers daar kunnen bewonderen.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:05:29 #15
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_73893461
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:03 schreef Tinkepink het volgende:
Triest dat de inboedel van een oplichter bij de staatsbank terechtkomt
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:08:02 #16
230491 Zith
pls tip
pi_73893586
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:03 schreef Tinkepink het volgende:
DIEEE AARME DIRKKK
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:08:02 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_73893587
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:05 schreef Falco het volgende:

[..]

Ik vind Scheringa geen grotere oplichter dan de andere banken. Maar dat is mijn mening.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:09:12 #18
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_73893646
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:08 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ik vind Scheringa geen grotere oplichter dan de andere banken. Maar dat is mijn mening.
Normale en verstandige banken zullen nooit iemand een restschuld van 50k aan laten smeren. DSB is wel een graadje erger hoor .
pi_73893720
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:09 schreef Falco het volgende:

[..]

Normale en verstandige banken zullen nooit iemand een restschuld van 50k aan laten smeren. DSB is wel een graadje erger hoor .
Dat klopt, maar op deze manier wordt er natuurlijk wel zeer selectief toezicht gehouden. Niet dat ik medelijden heb met DSB of Scheringa.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:10:57 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_73893726
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:09 schreef Falco het volgende:

[..]

Nou...... dan ken jij weinig domme mensen met foute hypotheken. IOf niet zulke domme mensen met domme pech. Ik wel.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:14:06 #21
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_73893896
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:10 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Dat klopt, maar op deze manier wordt er natuurlijk wel zeer selectief toezicht gehouden. Niet dat ik medelijden heb met DSB of Scheringa.
AEGON is de volgende die aan de beurt is .

Maar goed ontopic dan maar weer: vette actie van oud-DSB-werknemer Ome Gerrit .
pi_73893983
Zelfs de duitsers waren in de tweede wereldoorlog niet zo snel.
pi_73894006
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:05 schreef Falco het volgende:

[..]

Triest dan hij die kunstwerken als onderpand voor een financiering moest verpanden , dat hij de financiering niet eens bij zijn eigen bank kon onder brengen?
pi_73895201
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')