Okay you made your pointquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:30 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee ? Jij vind Brad Pitt even aantrekkelijk als de vuilnisman ?
Het is jou compleet om het even met welke man je een relatie aangaat, het maakt niet uit of ie dom en lelijk en humorloos is ?
[..]
Dat is dan toch juist compleet natuurbepaald ?
We hebben nu meer bedpartners omdat het kan, omdat we voorbehoedsmiddelen hebben.
Dat wil zeggen dat al die miljoenen jaren ervoor ons gedrag toch is gedicteerd door de natuur ?
Vrouwen minder bedpartners om niet non-stop zwanger te zijn van jan en alleman ?
[..]
Da's weer een kwestie van macht, en selectie.
Een machtg man had courtisanes, een bedelaar niet.
Natuurlijke selectie.
Nee dan had ik wat anders gezegdquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:20 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ben je nu Led aan het selecteren, omdat hij blijk heeft gegeven van goede intelligentie, en zelfbeheersing?
Uhuh ja okay, en hoe jullie het bekijken maakt het dus wel interessant eigenlijk.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:33 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij het zélf zo bijzonder maken in onze beleving, omdat we onszelf die machten toedichten. In werkelijkheid is het enige dat ons onderscheidt van andere soorten, het vermogen om te denken. Dat is tegelijk een vloek en een zegen, denk ik. Het zorgt er dus voor dat we ons vanalles in ons hoofd kunnen halen over ons doel en de prachtideeën die we ontwikkelen, terwijl het basically niks uitmaakt of we nou denken of niet.
Die instincten winnen altijd, en natuurlijke selectie hoort daarbij. Jij doet daar ook aan mee, of je nou wil of niet.
[..]
Mensen liggen eigenlijk in een spagaat tussen die oerdriften en dat wat maatschappelijk wordt opgelegd. Het eerste is onbewust, dus ongrijpbaar, terwijl we de controle willen hebben, dus wordt er veel belang gehecht aan de maatschappelijke opvattingen.
Nou ja, het is wel eens leuk om je eigen gedrag onder de loep te nemen, zo leer je ook een hoop over jezelfquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:37 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Okay you made your point
ik moet nog duidelijk een hoop leren.
Ik vind het interessanter te weten wat je instinctieve gedrag is, dan is het des te mooier te zien hoe maatschappelijk opgelegde zaken daar wel of niet bij passen. Het bestaat naast elkaar. Dat is het eeuwige gevecht tussen gevoel en verstand waar wij mensen mee 'vervloekt' zijn.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:40 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Uhuh ja okay, en hoe jullie het bekijken maakt het dus wel interessant eigenlijk.![]()
Is het daardoor ook niet steeds lastiger te bepalen wat voor ons de oerdriften zijn (doordat ze ongrijpbaar en onbewust zijn) en wat door de maatschappij is opgelegd?
Nee, het is andersom: de oerdrift is er, áltijd. De maatschappij probeert te bepalen wat je ermee mag doen: er zijn tijden in de geschiedenis waarin je er niets mee mocht doen (maar je weet denk ik wel dat dat niet héél precies nageleefd werd, wat dus aantoont dat die oerdrift zich niet laat temmen). En er is niet alleen déze maatschappij: er bestaan natuurlijk legio samenlevingen op de wereld, met andere culturen die weer maatstaven hanteren waar wij niet eens bij na dúrven denken. Maar áltijd gericht op het beteugelen (of vieren) van die oerdriften.quote:Zoals bijvoorbeeld het feit, volgens mij haalde je dat zelf aan; de norm verschuifd. Wat vroeger veel was is nu heel weinig: wordt dan de 'oerdrift' onderhand niet zowat bepaald door de maatschappij?
Oh nee?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:24 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Ik ben totaal geen type dat mannen.. uh.. keurt of kiest ofzo en daaraan een natuurlijke selectie verbind.
Je formulering 'zouden moeten' suggereert iets normatiefs, en zo werkt het inderdaad niet. Maar gedrag dat een selectievoordeel geeft, wordt versterkt, doordat gedrag dat géén selectievoordeel geeft, uitsterftquote:En ik ben het er niet mee eens dat moeder natuur bepaald hoe wij ons zouden moeten gedragen
Het fraaie eraan vind ik ook dat mensen van zichzelf willen geloven dat ze zo uniek zijn, als individu, met hun zo eigen gedachten, terwijl we gewoon allemaal hetzelfde zijn. Precies hetzelfde. Identiek. Niets bijzonders.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:44 schreef _Led_ het volgende:
Nou ja, het is wel eens leuk om je eigen gedrag onder de loep te nemen, zo leer je ook een hoop over jezelf
Soms zit je heel anders in elkaar dan je denkt
En het laat soms ook zien dat maatschappelijke normen eigenlijk compleet arbitrair zijn, en soms helemaal niet meer gebaseerd op relevante zaken uit deze tijd.
Even een paar posts verder lezen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:51 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Oh nee?
[ afbeelding ]
Dus als deze knapperd je een valentijnskaartje stuurde zou je met soppende flamoes voor 'm klaar liggen?
[..]
Je formulering 'zouden moeten' suggereert iets normatiefs, en zo werkt het inderdaad niet. Maar gedrag dat een selectievoordeel geeft, wordt versterkt, doordat gedrag dat géén selectievoordeel geeft, uitsterft
Nja dat bedoel ik ook, dat de oerdrift er altijd is (drift om voort te planten, te overleven etc.) maar dat deze door de maatschappij dus beïnvloed wordt/is. Maar dat dat niets af doet aan hoe je eigenlijk .. natuurlijk bent bepaald? (toch weer een beetje moeder natuur hea :p)..quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:49 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik vind het interessanter te weten wat je instinctieve gedrag is, dan is het des te mooier te zien hoe maatschappelijk opgelegde zaken daar wel of niet bij passen. Het bestaat naast elkaar. Dat is het eeuwige gevecht tussen gevoel en verstand waar wij mensen mee 'vervloekt' zijn.
[..]
Nee, het is andersom: de oerdrift is er, áltijd. De maatschappij probeert te bepalen wat je ermee mag doen: er zijn tijden in de geschiedenis waarin je er niets mee mocht doen (maar je weet denk ik wel dat dat niet héél precies nageleefd werd, wat dus aantoont dat die oerdrift zich niet laat temmen). En er is niet alleen déze maatschappij: er bestaan natuurlijk legio samenlevingen op de wereld, met andere culturen die weer maatstaven hanteren waar wij niet eens bij na dúrven denken. Maar áltijd gericht op het beteugelen (of vieren) van die oerdriften.
Wat had je dan gezegd? Dat laatste kan ik overigens niet anders dan beamen, hulde voor deze zelfkennis.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:37 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Nee dan had ik wat anders gezegd, maar die zelfbeheersing is wel een +1 overigens. Die heb je met mij wel nodig.
![]()
![]()
Dan had ik gevraagd of hij met mij naar de speeltuin wilde voor een interessant gesprek voor het nodige inzichtquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:04 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wat had je dan gezegd? Dat laatste kan ik overigens niet anders dan beamen, hulde voor deze zelfkennis.
Voor inzicht hoef je toch alleen maar naar ons toe te komen ?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:05 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dan had ik gevraagd of hij met mij naar de speeltuin wilde voor een interessant gesprek voor het nodige inzicht
Dat blijktquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:14 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Voor inzicht hoef je toch alleen maar naar ons toe te komen ?
De maatschappij kan idd wel bepalen wat wel en niet mag. Je pedofilie-voorbeeld is wel een goede. We vinden met óvergrote meerderheid dat dat onacceptabel is, en toch zullen er altijd mensen zijn die die driften hebben en die daar tóch wat mee willen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:58 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Nja dat bedoel ik ook, dat de oerdrift er altijd is (drift om voort te planten, te overleven etc.) maar dat deze door de maatschappij dus beïnvloed wordt/is. Maar dat dat niets af doet aan hoe je eigenlijk .. natuurlijk bent bepaald? (toch weer een beetje moeder natuur hea :p)..
Ja. Natuurlijke selectie zorgt voor kleine variaties in de bestanddelen die een soort maken, dus ook sexuele voorkeur zou je zo kunnen zien. Dat het onacceptabel is, hebben wij als maatschappij besloten (en terecht ook, laat ik daar ook duidelijk in zijn), maar vanuit evolutionair oogpunt is het dus just another variation. Enig waardeoordeel geldt niet.quote:maar er is dus een 'drift' bij bepaalde mensen die toch pedofiel-gecategoriseerd is. Het zit in hun hoofd, het beïnvloed hun hele bestaan en doen..
Is dit ook een vorm van oerdrift?
ZIj heeft ongetwijfeld gehandeld vanuit die oerdrift, en ook gelegenheid speelt daarin mee natuurlijk. Dat wij erbij fronsen is dan weer het maatschappelijke aspect, dat er lijnrecht op staat.quote:En is wat dit meisje van TS heeft meegemaakt/gedaan (back ontopic hurray!) dan ook geen.. vorm van oerdrift maar sterk beinvloed door de maatschappij waarin zij leeft?
Hebben we je toch nog van je chagrijnige bui kunnen helpen ja?quote:(stofwolk weg, heeeeel veel vragen nu in de plaats)
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:20 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
De maatschappij kan idd wel bepalen wat wel en niet mag. Je pedofilie-voorbeeld is wel een goede. We vinden met óvergrote meerderheid dat dat onacceptabel is, en toch zullen er altijd mensen zijn die die driften hebben en die daar tóch wat mee willen.
[..]
Ja. Natuurlijke selectie zorgt voor kleine variaties in de bestanddelen die een soort maken, dus ook sexuele voorkeur zou je zo kunnen zien. Dat het onacceptabel is, hebben wij als maatschappij besloten (en terecht ook, laat ik daar ook duidelijk in zijn), maar vanuit evolutionair oogpunt is het dus just another variation. Enig waardeoordeel geldt niet.
[..]
ZIj heeft ongetwijfeld gehandeld vanuit die oerdrift, en ook gelegenheid speelt daarin mee natuurlijk. Dat wij erbij fronsen is dan weer het maatschappelijke aspect, dat er lijnrecht op staat.
[..]
Hebben we je toch nog van je chagrijnige bui kunnen helpen ja?
Ik hoop dat je ervan geleerd hebt, zodat je voortaan als een man wat zegt bij jezelf denkt : "Ik ben slechts een vrouw, dus ik zal maar goed luisteren naar die man want die weet vast precies hoe het zit !".quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:18 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dat blijkt.
.
Ik ben na het betoog wel weer een stuk wijzer geworden
en een stuk minder chaggerijnig.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ervan geleerd hebt, zodat je voortaan als een man wat zegt bij jezelf denkt : "Ik ben slechts een vrouw, dus ik zal maar goed luisteren naar die man want die weet vast precies hoe het zit !".
Ik weet dat koppigheid in je natuur zit dus ik snap hoe moeilijk dit voor jou te accepteren is hoor !
Of is dat die bewijsdrang die vrouwen vanuit deze vermaledijde hedendaagse maatschappij opgelegd krijgen?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:32 schreef _Led_ het volgende:
Ik weet dat koppigheid in je natuur zit dus ik snap hoe moeilijk dit voor jou te accepteren is hoor !
Mannen hebben niet altijd gelijk, meneer _Led_.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ervan geleerd hebt, zodat je voortaan als een man wat zegt bij jezelf denkt : "Ik ben slechts een vrouw, dus ik zal maar goed luisteren naar die man want die weet vast precies hoe het zit !".
Ach, je moet de OP maar gewoon zo zien :quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:56 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Mannen hebben niet altijd gelijk, meneer _Led_.
maar deze keer had je wel een beetje gelijk
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |