abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:08:17 #1
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73878525
Sinds vannacht hebben we een doodziek meisje. Junah begon gisterenavond te klagen over buikpijn en vannacht rond drie uur gaf ze voor het eerst over. Toen ongeveer ieder half uur en tussen zes en zeven iedere tien minuten. Daarna weer ongeveer om het half uur - zelfs een klein slokje water bleef niet binnen, dus ik besloot haar maag even tot rust te laten komen.

Toen ze een uur niet had overgegeven (dat was rond tien uur vanochtend) heb ik haar een theelepeltje thee gegeven. Dat kwam er binnen een minuut weer uit.
Daarna spuugde ze weer even een uur niet, toen heb ik het geprobeerd met een theelepeltje hele slappe ranja omdat ze aangaf dat de thee ook heel vies smaakte.

Dat lepeltje bleef erin. Ze heeft daarna een uurtje geslapen. Wederom heb ik een lepeltje ranja gegeven, maar dit kwam er meteen weer uit. Zo gaat dit nou al een hele tijd. Ik ben weer even gestopt met theelepeltjes drinken aan te bieden omdat er méér uitkomt dan er in gaat. Maar vijftien minuten geleden - ze had toen net ineens weer heel veel donkergeel gal gespuugd gaf ze aan dorst te hebben en heb ik haar toch maar weer een theelepeltje water gegeven. Dat zit er nu nog in. Dat is al heel wat, maar ik ben bang dat wanneer ik haar weer een theelepeltje aanbiedt het er toch weer uitkomt.

Dit is echt niet de eerste keer in mijn dertien jaar moederschap dat ik een kind heb met buikgriep maar nog nooit heeft eentje zo ongelooflijk vaak moeten spugen zonder tussentijds wat drinken binnen te houden. Meestal is het vier vijf keer spugen en dan knappen ze wel weer op.

Ze vertoont op het moment nog geen uitdrogingsverschijnselen en heeft gelukkig ook geen koorts, maar ik heb het gevoel dat het niet al te lang moet voortduren zo. Ik weet ook niet of het zinvol is de huisarts te bellen.

Heeft iemand tips of bruikbaar advies?
pi_73878729
Ik denk dat je toch het beste de huisarts kunt bellen. Die is daar immers voor opgeleid (althans, dat is te hopen )
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:17:39 #3
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_73878861
Tan, ik weet niet hoe het zit bij kleine kinderen hoor, maar het klinkt een beetje vergelijkbaar met wat ik vorig jaar in Londen had.
Ik heb steeds geprobeerd om wat slokken water te drinken. Het bleef niet binnen, maar het spuugt prettiger dan alleen maar gal.
Ik heb zelfs de tabletten die het braken moeten stoppen een half uur na inname uitgespuugd.
Ik ben 's morgensvroeg (5 uur?) begonnen met spugen en dat is door gegaan tot laat in de middag. Vanaf toen heb ik ook niks meer gepakt (ook geen water) en 's avonds tegen 10 uur heb ik een kopje cup-a-soup kip leeggedronken (zonder de 'groenten'). Dat is binnengebleven en vanaf toen ging het weer iets beter.

Heel veel beterschap met je kleine meisje.
pi_73878888
Huisarts/eerste hulp
Gelijk een infuus met zoutoplossing en actieve kool voor de maag
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:26:07 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_73879184
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:14 schreef plakkert- het volgende:
Ik denk dat je toch het beste de huisarts kunt bellen. Die is daar immers voor opgeleid (althans, dat is te hopen )
!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_73879268
zoiezo ha bellen Tan.

maar cola kan ook helpen tegen het spugen, en dan niet een glas maar een theelepeltje.

of ORS.

Maar ik zou eerst de ha bellen.

Beterschap Junah
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_73879296
ORS.. Een poedertje wat je bij de drogist kunt krijgen. Dat wordt gegeven bij uitdroging door diarree/misselijkheid. Is wel iets wat ze binnen moet zien te houden, maar het zorgt wel voor een betere vochtbalans.

En ik dacht dat rijstwater (afgekoeld kookwater van rijst) en bouillon ook goed waren tegen de uitdroging..

Verder wat Asyniur ook zegt: als je wat in de maag hebt zitten is het spugen ook minder pijnlijk dan als je alleen gal spuugt. Dus misschien toch iets meer proberen dan een lepeltje..
pi_73879360
ik denk ook dat je gewoon je HA even moet bellen Tan;
denk dat ze ORS ook niet binnenhoudt nu....
misschien heeft de HA nog handige tips...

in elk geval veel sterkte ermee
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:36:24 #9
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_73879513
ORS is inderdaad een goed middel. Zolang het binnen blijft
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:36:52 #10
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_73879530
Ik denk dat het wel handig is gewoon iedere keer wat naar binnen proberen te lepelen. Ook al komt het er weer uit, misschien is er tóch wat meteen opgenomen door de maag? En ORS inderdaad.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  † In Memoriam † dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:44:30 #11
7074 moussy
kuttekop
pi_73879754
ORS is zo vies dat ik er al van over mn straatje ga bij het idee alleen al dat ik het in moet nemen. Hier gaan we met zetpillen domperidon en sportdrank aan de gang als het zo erg is.

Beterschap!
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_73879896
ORS is inderdaad een goed middel, maar dan moet Junah het wel binnenhouden, en dat is momenteel een probleem. Is ze verder suf, en plast ze nog goed?

Als ze weer aangeeft dat ze dorst heeft, kun je een washandje nattig maken en haar erop laten zuigen. Krijgt ze minimaal wat binnen, en het dorst gevoel gaat minderen.

Je kunt wel middelen nemen om het braken tegen te gaan, maar het is beter om te braken zodat de ziektekiemen uit het lichaam verdwijnen. Meestal vermindert het braken na een dag, maar als je echt bang bent voor uitdroging, dan kun je beter de huisarts bellen.
pi_73880155
jakkes tan, wat naar. en heel heftig dat spugen!
heb je de HA al gebeld?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_73880528
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:44 schreef moussy het volgende:
ORS is zo vies dat ik er al van over mn straatje ga bij het idee alleen al dat ik het in moet nemen. Hier gaan we met zetpillen domperidon en sportdrank aan de gang als het zo erg is.

Beterschap!
Sorry, maar las het verkeerd: zetpillen Dom Perignon. Vond het al zo raar.

Verder heel veel beterschap voor Junah! Gewoon huisarts bellen als je het niet vertrouwd...
pi_73880748
Die tip van dat natte was handje is een goeie. Je kan eventueel ook een ijsblokje in een katoenen zakdoekje gebruiken.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_73881482
Is er iets waar ze echt trek in heeft? Misschien dat dat er wel in blijft...
Als je je zorgen maakt zou ik de huisarts nog even bellen voor je de avond in gaat, gewoon om te vragen hoe lang je het kan aanzien in dit tempo...
In elk geval beterschap!
Fake it till you make it...
pi_73882490
Zoals ik al zei, probeer anders actieve kool tabletten. Die trekken alle giftige stoffen in de maag aan. En ORS is ook wel te proberen! Rijstwater is meer voor diarree te remmen.
pi_73882547
ik lees zoveel tips over dingen innemen. als ze elk theelepeltje vocht al teruggeeft, incl de rest van haar maag'inhoud' werkt dat toch niet?
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:07:04 #19
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73882672
Bedankt voor de reacties! Heb nog geen HA gebeld omdat ik het nog even wilde aanzien aangezien ze totaal niet uitgedroogd lijkt (ze heeft al twee of drie keer geplast vandaag met een gezonde urinekleur, heeft nog natte ogen en een soepele, veerkrachtige huid, geen droge lippen etc.).

Wat Nijna zegt was ik ook van plan inderdaad, aangezien het ook iets lijkt te verbeteren nu (was dat niet de wet van FoK! las ik laatst?) sinds ik het topic opende heeft ze niet meer gespuugd maar geslapen, ze ziet er nu aanmerkelijk beter uit, weer kleur op haar wangen enzo.
Het lepeltje water van zojuist zit er ook nog in.

ORS ken ik inderdaad, maar zoals Moussy zegt reageren de kinderen (en ikzelf) er hier ook op. Dacht al dat het aan ons lag, maar ik zie dus dat ik niet de enige ben die het niet naar binnen krijgt.
Ik kook toevallig vanavond rijst, zal wat van het water bewaren, heb dat inderdaad vaker gelezen. Misschien met een klein schepje suiker erin of zo.
Zal morgen kippensoep op het menu zetten, kan ze weer wat aansterken.

Dat van dat washandje, is dat niet ontzettend goor? Als ze erop zuigen krijgen ze dan geen wasmiddelrestanten naar binnen? Mijn washandjes ruiken altijd wel naar wasverzachter enzo, dus lijkt me dat ze daar dan ook naar smaken. Misschien eerst even uitkoken anders of zo.
pi_73882727
klinkt al een stuk beter tan! gelukkig maar!

dat washandje ís vast niet zo goor, maar het smaakt hier meestal ook naar wasmiddel
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:23:01 #21
274310 agenda
altijd vol!
pi_73883265
ORS is hier ook niet favoriet.

Kopje bouillon daarin tegen helpt altijd wel als tenmiste het water er nog steeds inblijft.

Veel beterschap.
pi_73883553
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:02 schreef thesystem het volgende:
Zoals ik al zei, probeer anders actieve kool tabletten. Die trekken alle giftige stoffen in de maag aan. En ORS is ook wel te proberen! Rijstwater is meer voor diarree te remmen.
Actieve kool is alleen handig bij vergiftiging, en in dit geval is er geen sprake van vergiftiging maar van een virale infectie (kan ook bacteriële infectie zijn). Daarbij hoef je niet bij alle vergiftigingen actieve kool te gebruiken! Soms moet je dan juist braken.

Over het washandje, als je hem goed uitspoelt onder de kraan heb je geen last van rare smaakjes.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:15:39 #23
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73885064
Hmm helaas... na het derde lepeltje water ging het weer mis. Maar inderdaad, met iets in de buik spuugt het wel fijner voor haar.

Wat een rotvirus is dit zeg, heb het werkelijk nooit eerder zo extreem meegemaakt bij één van de kinderen. Hoop niet dat ze de anderen aansteekt. Ik ben er niet zo happig op de HA te bellen, heb dat in het verleden wel gedaan bij vermoeden van uitdroging (dat was na een keelamandelenoperatie en dagenlang niet eten en nauwelijks drinken van de éénnaoudste) maar onze HA is heel makkelijk en slaat niet zo gauw alarm. Zo luchtig kan ik er zelf ook wel over doen, daar hoef ik geen HA voor te bellen
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:17:18 #24
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_73885132
wat naar Tan, beterschap voor je meisje! hopelijk is 't ergste gespuug achter de rug nu. soms moet je een zieke ook gewoon even met rust laten, als 't niks binnenhouden maar niet ál te lang duurt.
in de haak.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:18:14 #25
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_73885163
oh wacht ik zie net je laatste bericht. toch weer gespuugd, arm kind. ik hoop inderdaad ook dat niet heel de familieTan 't nu krijgt. sterkte ermee!
in de haak.
pi_73885825
Pfff naar dit
Wat in mij opkomt is ook ORS, mag dat niet worden aangelengd met ranja? Hopelijk werkt het rijstwater ook! Het zal allicht beter smaken dan de ORS.
Quinten klokte de ORS trouwens zo naar binnen toen hij zo ziek was (maar hij was ook echt uitgedroogd en was nog maar net een jaar).
Veel beterschap voor Junah
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:43:02 #27
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73885959
Net toch maar de HAP gebeld, ze adviseerden me eigenlijk door te gaan zoals ik al deed, drinken lepelgewijs aan blijven bieden. Desnoods wat ranja afwisselen met water en bouillon, dat heeft hetzelfde effect als ORS maar vinden kinderen minder vies. Junah had wel zin in bouillon, dus ik maak nu maar een kopje kippenbouillon voor haar.

Ze moet vanavond en vannacht lepelsgewijs door blijven drinken (maakt niet uit of dat nu ranja, water, thee of bouillon is), er komt vanzelf een moment dat ze het binnenhoudt, volgens de assistente.

Bij koorts moet ik meteen bellen. En als ze vanaf nu tot morgenochtend niet meer heeft geplast moet ik morgen direct naar mijn eigen HA.
pi_73886339
Tan, beterschap.
pi_73886588
Beterschap voor je meisje Tan!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:20:02 #30
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_73886993
Tan heel veel sterkte! Beterschap voor Junah!
Ik weet niet of je eraan wil maar ervaring hier leert dat theelepeltjes lauwe cola ongelooflijk goed werken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:20:04 #31
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_73886994
Toen mijn oudste opgenomen dreigde te worden vanwege uitdroging bleef ORS er werkelijk niet in, maar bleef gewone Gatorade veel beter hangen. Misschien toch het proberen waard. Overigens bleek ook drinken-en-weer-spugen volgens de urine-onderzoeken die ze deden vrij redelijk te werken. Kennelijk werd er toch wat vocht opgenomen, hier en daar.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:20:42 #32
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_73887014
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:20 schreef Lois het volgende:
Tan heel veel sterkte! Beterschap voor Junah!
Ik weet niet of je eraan wil maar ervaring hier leert dat theelepeltjes lauwe cola ongelooflijk goed werken.
Waar je de prik even uit hebt laten trekken
pi_73887104
Ik dronk ook cola Tan, het kwam er even hard weer uit maar smaakte dan tenminste nog naar cola
Ik had een voedselvergiftiging trouwens, ook geen koorts, maar idd wel steeds overgeven.
Na een dag was ik er goddank vanaf.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:26:43 #34
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73887181
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:20 schreef Gaoxing het volgende:
Toen mijn oudste opgenomen dreigde te worden vanwege uitdroging bleef ORS er werkelijk niet in, maar bleef gewone Gatorade veel beter hangen. Misschien toch het proberen waard. Overigens bleek ook drinken-en-weer-spugen volgens de urine-onderzoeken die ze deden vrij redelijk te werken. Kennelijk werd er toch wat vocht opgenomen, hier en daar.
Ja, dat zei de HAassistente ook al, het lijkt alsof ze meer uitspugen dan er in blijft, maar er blijft altijd wat hangen. Zeker op den duur.

Ik heb er nu ook twee lepeltjes bouillon ingeschept en die zitten er al een half uur in. Daar zal vast wel wat van in haar lichaam belanden.

Die colatruc hou ik nog even achterwege, lijkt me nu nog niet zo denderend, maar kan het allicht doen als er wat langer iets in haar maagje blijft zitten, gewoon om de suikers en zouten weer aan te vullen.
pi_73887351
Beterschap voor die kleine Junah.

Mijn jongste was uitgedroogd binnen 24 uur toen ie 4 was.
Idd niet meer plassen zo'n 20 uur en hij stonk naar ammonia uit zijn mondje.
Werd een weekje ziekenhuis met infuus en zo, al was ie binnen 2 dagen alweer de ouwe.

Voor mijn kinderen kocht ik altijd van die kaneelbiskwietjes, gewoon voor de smaak.

Ik ben ook niet zo'n dokterrenner, maar soms is een keertje extra laten checken wel goed.
Sterkte en Sukses Tan
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:34:32 #36
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73889770
@Sabine, ik mag hopen dat het hier zover niet komt. Gelukkig heeft ze net weer geplast (normaal van kleur), volgens de HAP een belangrijk teken dat het nog niet zorgwekkend is. Ben ik wel blij om, waar ze het vocht vandaan haalt is mij een raadsel, maar haar lijfje doet het in ieder geval nog goed. De twee slokjes bouillon zijn blijven hangen net als twee grote slokken water - arme kind heeft zo'n dorst. Ze wilde zelf graag naar bed, ik wilde haar liever in de woonkamer houden, maar ze wilde zelf graag in haar eigen bedje liggen.

Nogmaals bedankt voor al jullie adviezen, het scheelt als anderen even meedenken - in sommige gevallen wegen ervaringen van anderen voor mij minstens zo veel of méér nog dan het advies van een enkele huisarts.
Soms voel ik me weer zoooo'n onzekere moeder
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:47:24 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_73890236
Tan, ik gebruik dan (oplosbare) sportdrank. Wel de samenstelling van ORS, niet de vieze smaak. Ik kies dan de snel hydraterende variant, omdat ik het idee heb dat dit snel opgenomen wordt en het dus niet in de weg zit in de maag. En dan idd met theelepeltjes geven.
Sterkte!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_73899864
Toen Bink nog geen jaar was (weet niet precies hoe oud) kreeg ik van de HAP het advies om de ORS over te slaan (vanwege de vieze smaak) en sportdrank te geven. Schijnt hetzelfde in te zitten + nog wat extra's. Maakte volgens hen niet uit welk merk, heb aquarius gehaald. Gebruik het nu altijd als 1 van de kinders koorts heeft, vinden ze nog geweldig interessant ook met zo'n fles.
Beterschap en sterkte overigens... blijft zenuwslopend als je kroost wat heeft...
pi_73900147
Energydrankjes!
Al houden ze maar iets daarvan binnen, zit vanalles in!
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 21 oktober 2009 @ 08:48:45 #40
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73904330
Ja Aquarius, dat hoorde ik ook al. Maar teveel inééns schijnt niet goed te zijn - belast de nieren dan teveel geloof ik. Maar ik zal het zo gaan halen, en inderdaad met kleine slokjes.

Vannacht heeft ze nog één keer flink overgegeven maar gelukkig heeft ze sinds ik de HAP heb gebeld nog drie keer geplast. Ze heeft intussen bij elkaar alweer een bekertje water binnengehouden, met tussendoor dan wel één keer overgeven, maar er is vast wat binnengebleven. Ze heeft ook alweer praatjes.

Voel me achteraf weer zo stom, overbezorgd enzo. Maar ik heb het zo extreem als dit gewoon nooit eerder meegemaakt. Meestal is een buikgriepje hier met een paar keer spugen wel over. Het record staat hier op elf keer Daar wordt hier nog wel eens over opgeschept door de kinderen (tsja...) Ik geloof dat Junah zo tussen de dertig en vijftig keer heeft gespuugd, dus die staat met stip op één
pi_73904404
Beter overbezorgd dan verwaarloost.
pi_73904855
Tan dit is natuurlijk ook wel een uitzonderlijk geval, zo erg. En het is toch heel normaal dat je ongerust bent als moeder zijnde
Gelukkig gaat het nu weer een stukje beter. Beterschap, hopelijk is ze gauw weer de oude.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:29:12 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_73905001
Fijn dat het weer ietsje beter gaat en dat ze iig nog wel geplast heeft.

Ik kan Lois d'r tip van de lauwe cola onderschrijven trouwens, dat werkte hier heel goed toen Sasha een keer echt niets binnen hield.
Niet een heel glas, maar gewoon kleine slokjes.
pi_73905043
Tan, wat fijn dat het weer beter gaat.
Overbezorgd vind ik het niet, je kan toch gewoon advies vragen. Je hoeft het als moeder niet allemaal zelf te weten, daar zijn ze bij de HA(P) ook voor...
pi_73905142
wat fijn dat je meisje wat opknapt Tan
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_73905227
Tan, fijn dat het weer beter gaat met je meisje!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')