abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73997466
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 09:18 schreef Dr_Flash het volgende:

Wanneer gaan we nationwide over eigenlijk? @ Fahrplanwechsel half december?
Volgens dit recente artikel kan de OV-chipkaart bij Syntus vanaf 1 februari 2010 gebruikt worden. Hoe het bij de andere regionale vervoerders zit, is me nog niet bekend. Overigens kan ook nog niet iedereen hun OV-chipkaart gebruiken voor reizen met NS; sinds 1 oktober kunnen anonieme kaarten worden gebruikt, vanaf 1 december ook Voordeelurenkaarten en vanaf maart 2010 kan ik ook met mijn OV-studentenkaart in- en uitchecken.
pi_73998919
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 19:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bombardier richt zich niet alleen op de EU, China heeft minder achterlijke regels

Hoe dan ook, hij's wel mooi, en heeft een eigen website: www.zefiro.bombardier.com
Jammer dat er geen prijs bij staat.. moet nog iets bedenken voor kerstmis..
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:47:51 #178
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73999074
Beetje laat misschien, maar ik word net getipt over dit:

http://www2.solingen.de/C12572F80037DB19/html/3AD281B19E84A4EBC1257654003BA3CD?opendocument&nid1=55525_12624

Ik ga zondag

Doe er uw voordeel mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:15:13 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74000217
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 21:43 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Jammer dat er geen prijs bij staat.. moet nog iets bedenken voor kerstmis..
Ja, zo een wil ik ook wel onder mijn kerstboom vinden ja. Alleen past 10 bakken Zefiro zo lastig onder één lullig dennenboompje...
pi_74000503
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 21:08 schreef Tochjo het volgende:vanaf maart 2010 kan ik ook met mijn OV-studentenkaart in- en uitchecken.
Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO ) waarin ze aangeven dat je geen OV meer krijgt en vanaf 1 januari het maar moet redden met de OV chip.
  Redactie Sport vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:29:19 #181
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74000787
Mja, dan moeten ze er dus maar vanuit gaan dat je er recht op hebt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74000941
Herfst


Het trek-duw materieel ICRm is een van het laatste overgebleven "getrokken mat" op het Nederlandse Reizigersspoor. NSR 1756 is met 7 bakken ICRm als IC 3651 (Zutphen-Roosendaal) zojuist uit een prachtig herfstbos gereden en passeert hier in het laatste zonlicht te Tilburg Reeshof, alvorens de zon achter de flats in aanbouw zakt.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:37:15 #183
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74001109
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:21 schreef Wimpeh het volgende:

[..]

Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO ) waarin ze aangeven dat je geen OV meer krijgt en vanaf 1 januari het maar moet redden met de OV chip.
Prutsers.

Eens kijken hoeveel studenten klagen dat hun kaart geblokkeerd is buiten hun schuld om.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:38:04 #184
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74001148
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, zo een wil ik ook wel onder mijn kerstboom vinden ja. Alleen past 10 bakken Zefiro zo lastig onder één lullig dennenboompje...
Overloper.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:45:18 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74001396
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:38 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Overloper.
Niks mis met Railjets hoor... Zefiro vind ik gewoon ook erg mooi. Het liefst zou ik het allemaal hebben... Zefiro, Railjet, Velaro, én Venturio
pi_74001737
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:21 schreef Wimpeh het volgende:

[..]

Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO ) waarin ze aangeven dat je geen OV meer krijgt en vanaf 1 januari het maar moet redden met de OV chip.
Het positieve eraan is dat je eindelijk verlost bent van dat grote onding wat niet in je portemonee past. Ook geen blik meer van de conducteur dat het ding zo toegetakelt is dat je er zo een andere pasfoto kan inschuiven. Zowiezo bestaat er volgens mij een levende handel in nagemaakte ov-kaarten, als je kijkt hoe slecht dat papier beveiligd is.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:01:57 #187
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_74001998
er is niets positief aan de OVchipkaart carboni. Niets.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:02:09 #188
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74002002
Net op Tweakers even een berekening gemaakt n.a.v. iemand die schreef dat in de spits 70 tot 80 man per richting per Fyra-trein reist:
quote:
Een gemiddelde van 75 man per rit in de spits noem ik geen succes...

Ervanuitgaande dat iedereen steeds losse kaartjes koopt (enkele rit is ¤ 20,70), levert dat in het meest gunstige geval ¤ 1552,50 per trein per richting op. Tijdens de spits zou men dus ¤ 3105,- aan inkomsten van Fyra hebben.

Zeg dat er 4 spitsuren zijn (7.00, 7.45, 8.00, 8.45) en (16.45, 17.00, 17.45, 18.00) dan verdient men in de spits dus zo'n ¤ 12.420,-. Daarbuiten rijden er nog eens 14 treinen per richting per werkdag. Die zullen een heel stuk minder bezet zijn, of niet rijden.

Zeg een gemiddelde bezetting van 10 reizigers per niet-spitstrein, ieder met een kaartje enkele reis vol tarief. Daaruit haalt men dan ¤ 5.382,- per dag. De dagelijkse inkomsten zouden dan in het meest gunstige geval zijn:

Inkomsten spits: ¤ 12.420,-
Inkomsten niet-spits: ¤ 5.382,-
Totaal inkomsten ideale omstandigheden: per dag ¤ 17.802,-
Realistischere inkomsten per dag: ¤ 8.000,-


Dit zijn de meest ideale omstandigheden, in werkelijkheid zal dit anders liggen: veel mensen met abonnementen of trajectkaarten, mensen met toeslagmaandkaarten, of mensen die niet eens een toeslagkaart hebben en niet gecontroleerd worden.

Ik denk dat als NS Hispeed per dag ¤ 8.000,- aan inkomsten heeft, het veel is. Dat zijn dan alleen inkomsten, en geen uitgaven aan personeel (machinisten, railcatering, schoonmakers, trainmanagers) en materieel (één zo'n Traxx-loc zou ¤ 30.000,- per maand kosten heb ik mij laten vertellen).

¤ 8.000 aan inkomsten per dag, betekent ¤ 40.000 inkomsten per week, is grofweg ¤ 176.000,- aan inkomsten per maand. Hiervan gaat ¤ 30.000,- af per Traxx. Men heeft 4 locs gereserveerd voor Fyra, wat inhoudt dat men ¤ 120.000,- per maand aan locs betaalt

Inkomsten per maand: ¤ 176.000,-
Kosten locs: ¤ 120.000,-
Restant per maand: ¤ 56.000,-

Men heeft dus per maand nog ¤ 56.000,- over om het spoor en de stops te betalen (ProRail), om personeel te betalen, om onderhoud van de rijtuigen (6 rijtuigen per trein * 4 treinen = 24 rijtuigen) van te betalen, ga zo maar door. De kans dat Fyra op dit moment winstgevend is, is afgaande op de cijfers, erg klein te noemen.


[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 23-10-2009 23:33:37 ]
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:10:24 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_74002251
het hangt wel een beetj van nat-vingerwerk aan elkaar natuurlijk, al heb ik ook geen reden om het veel rooskleuriger in te zien. Hoe dit ivoren-toren-masturbatieproject ooit commercieel winstgevend moet worden is ook mij een raadsel. Maar waarschijnlijk komen ze er gewoon mee weg omdat de OVchipkaart nog veel harder faalt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74002586
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:01 schreef Dr_Flash het volgende:
er is niets positief aan de OVchipkaart carboni. Niets.
zie het dan als dat lelijke gelamineerde vodje in plastic creditcard formaat.
pi_74002697
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:33 schreef Zug-Chef het volgende:
Herfst
Het trek-duw materieel ICRm is een van het laatste overgebleven "getrokken mat" op het Nederlandse Reizigersspoor.
HSL, benelux, DDM/DD-AR zijn ook getrokken
So we just called him Fred too
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:24:33 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74002732
Het is heel erg nattevingerwerk, maar ik denk wel dat ik redelijk in de buurt zit. Al zie ik net dat ik per dag zelfs een trein teveel reken. Er rijden er 17 per richting, niet 18. Evenzogoed hou ik mijn gemiddelde van ¤ 8.000 per dag aan

Als mijn berekeningen enigszins kloppen, heeft NS Hispeed ¤ 56.000 beschikbaar om 3 of 4 man personeel per trein te betalen, dus 6 tot 8 man per uur. Men rijdt 17 ritten per richting per dag, 5 dagen per week, wat neerkomt op 170 ritten per week. Tijdens die 170 ritten wordt er 510 tot 680 uur door personeel gewerkt, wat neerkomt op 2244 tot 2992 manuren per maand aan rijdend personeel.

Het gemiddelde hiervan is ongeveer 2600 manuur per maand aan rijdend personeel. Als ik die ¤ 56.000,- deel door het aantal manuren kom ik uit op ¤ 21,50 per uur. Dit moet dan nog gedeeld worden door het aantal personeelsleden: een gemiddeld uurloon van ¤ 6,15 zou daaruit volgen.

Ik denk dat een machinist wel meer dan ¤ 6,15 per uur betaald krijgt, dus aan de personeelskosten alleen al maken ze verlies. Daar zit dan nog geen meter spoorgebruik bijgerekend...
pi_74002767
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:02 schreef James1988 het volgende:
Net op Tweakers even een berekening gemaakt n.a.v. iemand die schreef dat in de spits 70 tot 80 man per richting per Fyra-trein reist:
[..]


Ik bewonder de moeite die je erin steekt, maar ook zonder cijfertjes had ik je wel kunnen vertellen dat het laten rijden van praktisch lege treinen niet winstgevend is
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:27:16 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_74002815
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:24 schreef James1988 het volgende:

Ik denk dat een machinist wel meer dan ¤ 6,15 per uur betaald krijgt, dus aan de personeelskosten alleen al maken ze verlies. Daar zit dan nog geen meter spoorgebruik bijgerekend...
Belasting, premies volksverzekeringen....

Naja het brengt op wat het kost: Sloten belastinggeld erheen dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:27:48 #195
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_74002828
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik bewonder de moeite die je erin steekt, maar ook zonder cijfertjes had ik je wel kunnen vertellen dat het laten rijden van praktisch lege treinen niet winstgevend is
Toch kies ik dan voor een enigszins onderbouwd verhaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:50:35 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74003646
En dan te bedenken dat dit nog niet alles is he... ik heb onderhoudskosten niet meegerekend, de kosten voor het gebruik van het spoor, de bovenleiding, de kosten van de schoonmakers, onderhoud van rijtuigen. Het is echt maar een schot in de lucht maar ik vrees wel dat ik in de buurt zit.

Maar zo ziet men in de tweede kamer ook eens in hoe de 'vrije markt' werkt, want dat wilde men daar zo graag: alles privatiseren en laten concurreren. Jammer dat echte concurrentie op de HSL niet kan vanwege de concessie.
pi_74003846
En dan vergeet je nog de leasekosten voor de TRAXX-en.

De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam is niet commercieel uit te buiten. Dat wist men bij de aanleg al. De snellere verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam is een mooie bijkomstigheid, maar geen commercieel doel op zich.
So we just called him Fred too
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:57:27 #198
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74003888
Nee, die heb ik wel. ¤ 30.000,- per maand per loc meen ik.
pi_74004029
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:57 schreef James1988 het volgende:
Nee, die heb ik wel. ¤ 30.000,- per maand per loc meen ik.
idd, over heen gelezen
So we just called him Fred too
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:09:52 #200
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74004293
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:56 schreef Cothen het volgende:
En dan vergeet je nog de leasekosten voor de TRAXX-en.

De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam is niet commercieel uit te buiten. Dat wist men bij de aanleg al. De snellere verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam is een mooie bijkomstigheid, maar geen commercieel doel op zich.
Nog niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')