quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:15 schreef -J-D- het volgende:
t4 kan het nooit zijn. De afgeleide daarvan is namelijk 4t3
2t2 is het wel want de afgeleide daarvan is 4t. (+ evt. constante)
Ken je de regel:
f(x) = xn
f'(x) = n*xn-1
Nee, maar 1,29 > 0,9015 is ook geen 10.... toch?quote:
Als zij op 6645 uitkomen hebben ze dus (6645 - 6000)/500 = 1,29 gekozen… ik weet de precieze reden daar niet voor.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:09 schreef Thije het volgende:
http://img94.imageshack.us/img94/625/img344.jpg
1a. en 1b. heb ik makkelijk opgelost. Door de 'z' uit te rekenen.
Nu moet ik bij 1c. de formule omdraaien.
Dat heb ik gedaan door uit de standaardnormale tabel het getal te pakken dat het dichtst bij de 10% komt. 1,28 is dat in mijn optiek (1 - 0.8997 = 0,01003 =10,03%) Als ik dan de formule invul: ..... - 6000 / 500 = 1,28 Komt het ontbrekende getal uit op 6640 branduren. Dit zijn volgens het antwoordenboek echter 5 uren te kort. Wat doe ik fout?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als zij op 6645 uitkomen hebben ze dus (6645 - 6000)/500 = 1,29 gekozen… ik weet de precieze reden daar niet voor.
Jouw antwoord is natuurlijk net iets te laag, maar 1,29 is duidelijk te hoog. Misschien dat zij als redenatie hebben ‘1,28 is nog te laag, want het moet minder dan 10% zijn, dus daarom pakken we 1,29’.Duidelijk jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat heb je al gedaan?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:52 schreef Thije het volgende:
Hoe los ik vraag 3a. en 3b. op?
Het draait en kraakt bij me
Is er een leesbare bron (boek, site,..) over rationale punten op krommen van de vorm y4=x3+Ax+B of y2 = x6+Ax2+B of de meer eigenschappen/technieken die gebruik maken van die niet constante afbeelding van die krommen naar een elliptische kromme? Het lijkt me leuk om hier over te lezen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat zullen er altijd eindig veel zijn. Je zoekt namelijk eigenlijk naar rationale punten op andere krommen: ofwel y4=x3+Ax+B ofwel y2 = x6+Ax2+B. Dit zijn krommen van hoger geslacht (3 in het eerste geval en 2 in het tweede geval). De stelling van Faltings zegt dat er altijd eindig veel rationale punten op een kromme van geslacht >= 2 liggen. Hoe je die punten vervolgens moet vinden, is weer een hele andere tak van sport en in de meeste gevallen gewoon onbekend, hoewel je in dit geval misschien nog wat kan doen met het gegeven dat de beide krommen een niet-constante afbeelding naar een elliptische kromme toelaten.
Ik weet niet of er bronnen zijn die dit van A tot Z behandelen, maar je zou kunnen zoeken op: Chabauty method.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 20:45 schreef Optimistic1 het volgende:
[..]
Is er een leesbare bron (boek, site,..) over rationale punten op krommen van de vorm y4=x3+Ax+B of y2 = x6+Ax2+B of de meer eigenschappen/technieken die gebruik maken van die niet constante afbeelding van die krommen naar een elliptische kromme? Het lijkt me leuk om hier over te lezen.
Deze had ik over het hoofd gezien, ben je daar inmiddels al uit?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 20:43 schreef Thije het volgende:
[..]
52-56 / 2.2 = -1,82 = 0.0344
en
56-56 / 2,2 = 0 = 0.50
Maarja, ik weet het eigenlijk niet
Je hebt dus deze formule gekregen:quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:36 schreef Thije het volgende:
http://img522.imageshack.us/img522/3449/img345c.jpg
1a. en 1b. zijn makkelijk. 1c en 1d. vragen mij om de formules te gebruiken. Hoe dat moet is mij onduidelijk, hebben jullie wat tips?
Nee eigenlijk niet... Maar ik ben alvast doorgegaan naar het volgende hoofdstuk. Ik zie je uitleg graag tegemoet!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deze had ik over het hoofd gezien, ben je daar inmiddels al uit?
Oké, eerst deze, je vult inderdaad de berekening voor de z-waarde juist in, alhoewel je eigenlijk haakjes moet gebruiken: (52 - 56)/2,2 = -1,82.quote:
Wat je hiermee wilt is me niet duidelijk, aangezien dat weinig betrekking heeft op de vraag.quote:56-56 / 2,2 = 0 = 0.50
En lukt die nieuwe vraag met wat ik aangeef?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:10 schreef Thije het volgende:
[..]
Nee eigenlijk niet... Maar ik ben alvast doorgegaan naar het volgende hoofdstuk. Ik zie je uitleg graag tegemoet!
Na Riemann-Roch, hoe ging het weer met complete niet-sing. krommen van geslacht 1 transformeren naar een Weierstrass vorm?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 20:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik weet niet of er bronnen zijn die dit van A tot Z behandelen, maar je zou kunnen zoeken op: Chabauty method.
Ik zou zeggen, scroll naar de post waar ik het beschreef en vertel me waar je precies vastloopt. Dan kunnen we daarover wat meer uitwijden. Heb je misschien een concreet voorbeeld van een kromme waarop je het toepassen wilt?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:50 schreef Optimistic1 het volgende:
[..]
Na Riemann-Roch, hoe ging het weer met complete niet-sing. krommen van geslacht 1 transformeren naar een Weierstrass vorm?
Ok zo ver kom ik : (let niet teveel op de notatie, ik denk dat het een doorn in je oog is, maar ik heb geen idee hoe ik het anders kan neerzetten in 'plain' tekst)quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je hebt dus deze formule gekregen:
[ afbeelding ]
Nu moet je P(3) uitrekenen, dat betekent dus voor k het getal 3 invullen in die formule. Ik neem aan dat je de notatie [ afbeelding ] dus weet uit te rekenen (en het staat ook op de linkerbladzijde die je geeft).
Wiskunde is geen gokspelletje (hoewel je gokken weer prima wiskundig kunt analyseren). Die notatie met de langgerekte haakjes (6 over 3) geeft aan op hoeveel manieren je 3 objecten kunt kiezen uit een verzameling van 6. Dus, er liggen zes verschillende bonbons op een schaal en je mag er drie nemen. Hoeveel verschillende combinaties van drie bonbons kun je dan kiezen?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:28 schreef Thije het volgende:
[..]
hoe ik bepaal met welke hoeveelheden ik moet toevoegen: met wat gokken kwam ik op 6*5*4 / 3*2*1 en dat bleek nog goed te zijn ook :S
Kun je aangeven hoe ik dat moet zien?
Dat was ook voor jou! Dus ik denk dat het niet zo nuttig was omdat ik wat moeilijk termen heb gebruikt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:42 schreef Iblis het volgende:
Maar goed, nu heb ik het gewoon ingevuld, en dat is eigenlijk niet zo nuttig, het is nuttiger om te begrijpen wat het betekent, en dat heb ik laatst al uitgetypt, en dat zal ik eens opzoeken.
Laat ik het zo zeggen. Ik heb nooit wiskunde A of B gehad op de middelbare school. (MAVO/ MBO welzijn studie en nu Communicatie waarbij ik een basis van economie moet kennen)quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat was ook voor jou! Dus ik denk dat het niet zo nuttig was omdat ik wat moeilijk termen heb gebruikt.
Welk niveau is je opleiding? (HAVO/VWO/MBO schat ik het?). Dan weet ik iets beter wat ik wel en niet moet zeggen, het schiet ook niet op om mensen te verwarren met begrippen.
Oké, maar luktquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:29 schreef Thije het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen. Ik heb nooit wiskunde A of B gehad op de middelbare school. (MAVO/ MBO welzijn studie en nu Communicatie waarbij ik een basis van economie moet kennen)
iets specifieker?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:56 schreef hetismijrobbert het volgende:
iemand hier verstand van randomized response?
ja eh hoe moet ik dat zeggen...ik snap het hele principe niet.quote:
Bij de mensen die een even aantal ogen gooiden en (dus) ja antwoordden zaten evengoed mensen die de waarheid spraken natuurlijk als bij de mensen die een oneven aantal ogen gooiden. Wat dacht je daarvan?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:04 schreef hetismijrobbert het volgende:
[..]
ja eh hoe moet ik dat zeggen...ik snap het hele principe niet.
Dit staat er in mijn boek: Bij een even aantal ogen antwoord je 'ja', bij een oneven aantal geef je eerlijk antwoord. 70% van de respondenten heeft ja geantwoord, dan is de schatting van het percentage mensen dat hun partner slaat 40%. Van de 70% 'ja' antwoorden is immers 50% naar verwachting 'ja' omdat zij een even aantal gooide en dus wel ja moesten antwoorden. De resterende 20% gaat boven die verwachte 50% uit en kunnen we dus toeschrijven aan daadwerkelijk daderschap.
Hoe komen ze dan aan 40%???![]()
Die puntjes staan voor ‘hier is een boel weggelaten’. Dus: 1 + 2 + 3 + ··· + 10 = 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10. En evenzo 1·2·3···6 = 1·2·3·4·5·6.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:55 schreef Thije het volgende:
Als ik het voorbeeld met P(4) neem:
Is hetgeen mij in verwarring brengt die puntjes in: 6*5*... (6-k+1) en daaronder k(k-1)... 3*2
Zeggen de (6-k+1) en de (k-1) hoeveel getallen je daar moet gebruiken? En wat zegt het eigenlijk nog meer?
En waarom je nou specifiek de getallen: 6*5*4*3 moet gebruiken en daaronder 4*3*2..?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |