leek het me een leuk idee om dit topic te openen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:32 schreef Kremers het volgende:
[..]
Boekentip: Understanding Exposure van B. Peterson. Goedkoop via amazon te krijgen, maar ook via Nederlandse winkels.
Engelstalig boek waar exposure (belichting) in heldere taal uitgelegd wordt. Verplichte kost voor de beginnende fotograaf naar mijn mening
Gaan die boeken dan niet over natuur-fotografie specifiek?quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:53 schreef PdeHoog het volgende:
John Freeman is idd erg prettig. Zelf vind ik de Fotografiegids van National Geographic ook een tof boekToegevoegde waarde vind ik zeker ook de stukjes van de diverse NG-fotografen die in het boek staan over hun werkwijze en gedachtegangen e.d.
Die van de 400D heb ik inmiddelsquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:47 schreef Cryothic het volgende:
Ik had hem voor m'n EOS400D, en nu voor de 50D:
Kan je het ISBN nr noteren hier?quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:53 schreef PdeHoog het volgende:
John Freeman is idd erg prettig. Zelf vind ik de Fotografiegids van National Geographic ook een tof boekToegevoegde waarde vind ik zeker ook de stukjes van de diverse NG-fotografen die in het boek staan over hun werkwijze en gedachtegangen e.d.
De NG Fotogids niet. Dat bespreekt sowieso de theorie en geeft een algemeen beeld over fotografie. Daarnaast zitten er hoofdstukken in over diverse onderwerpen met daarin uitleg. Zeer gevarieerd van natuurfotografie tot reisfotografie en onderwaterfotografie (volgens mij).quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:04 schreef Cryothic het volgende:
Gaan die boeken dan niet over natuur-fotografie specifiek?
Ik bedoel, ik lees veel positieve dingen over die NG boeken (al ben ik ze nog niet in een winkel tegen gekomen), maar als het alleen gaat over t fotograferen van beestjes, plantjes en landschappen, dan sla ik even over.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kan je het ISBN nr noteren hier?
Bron: BOL.comquote:Auteur Caputo , Robert Caputo , Peter K. Burian Co-auteur Robert Caputo Redactie William R. Gray Soort Met illustraties Taal Nederlandstalig Vertaald door Bart de Vries Afmetingen 133x22x214 mm Gewicht 630 gr Druk 1 ISBN10 9076963118 ISBN13 9789076963112
Die gids is geschikt voor iedereen. Alles wordt vrij duidelijk uitgelegd.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:42 schreef De_Hertog het volgende:
Die National Geographic gids volgens mij voor de al iets gevorderde gebruiker.
zijn dat die zwarte?quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:50 schreef Netsplitter het volgende:
Wij hebben thuis trouwens nog de Lecturama reeks liggen.
Niet compleet maar wel interessant om door te lezen.
Is wel geent op analoge fotografie, maar de techniek is ook toe te passen met de Dslr's.
Idd die zwarten.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:06 schreef Ynske het volgende:
[..]
zijn dat die zwarte?
daar heb ik de complete serie vanmijn paps had die vroeger, kan me nog herinneren dat ik als kleine Yns regelmatig in die boeken zat te bladeren
hier idd boeken van John Freeman, maar ook van Micheal Freeman en David Nightingale
quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Idd die zwarten.
Zitten hele leuke onderwerpen tussen maar ook een pikante, zeker wanneer je jonger was...
Zijn wel zeer mooie foto's die er in staan.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:14 schreef Ynske het volgende:
[..]de naaktfotografie lag bovenop de kast toen ik klein was
Gekocht en binnen gekregen.quote:
Ik vind het zeker wat. De boekjes zijn betaalbaar en dun genoeg om in je fototas te stoppen als kleine hulplijn. Vrijwel alle tips zijn toepasbaar voor compacts als dSLR's en de toon van de tekst is heel prettig.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Xcalibur het volgende:
Is dat wat? Een kant-en-klaar recept voor een betpaalde setting lijkt me maar in een klein geval van de situaties te werken?
Het lijkt mij een stuk nuttiger om te snappen wat je nou eigenlijk aan het doen bent en op basis daarvan een keuze te maken... hoewel je misschien juist wel vaak dezelfde keuzes maakt omdat die in het verleden goed werkten (bedenk ik me tijdens het typen
)? Misschien toch zo gek nog niet...
Je kunt het ook zien dat je dan altijd een basis setting hebt waardoor je direct al geslaagde foto's kunt maken (wel zo handig als je gaat oefenen met bv. een TFP model).quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Xcalibur het volgende:
Is dat wat? Een kant-en-klaar recept voor een betpaalde setting lijkt me maar in een klein geval van de situaties te werken?
Het lijkt mij een stuk nuttiger om te snappen wat je nou eigenlijk aan het doen bent en op basis daarvan een keuze te maken... hoewel je misschien juist wel vaak dezelfde keuzes maakt omdat die in het verleden goed werkten (bedenk ik me tijdens het typen
Ik kwam "Compositie en vormgeving (in digitale fotografie)" van Michael Freeman tegen, dus die heb ik ook gelijk maar meegenomenquote:Op maandag 19 oktober 2009 18:10 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb zaterdag "Optimale belichting (in digitale fotografie)" van Michael Freeman gekocht (¤ 15,- bij de Witte Boekenmarkt), wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik erg prettig en begrijpelijk.
Hij geeft wel het soort praktische tips en methodes waar ik wat mee kan heb ik het idee
Nou, ik vind het best fijn om te weten dat ik, als ik een groep fotografeer, dan beter een klein diafragma kan nemen zodat iedereen er scherp op staat, of dat ik anders scherp moet stellen op de voorste rij. Dat je scherp moet stellen op de ogen van een model. Waaorm een sportlens 'lichtsterk' moet zijn (ik heb zo even wat voorbeelden genoemd, weet niet of die tweede en derde nou uit zijn boek komen, maar even niet bij het boekje).quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Xcalibur het volgende:
Weet je, we kunnen nog een hele tijd heen-en-weer pingpongen maar tis echt gewoon handiger dat je in de boekhandel (je komt er vast wel eens in de buurt) de boekjes eens doorbladerd. Kan je veel beter bepalen (dan dat ik het kan uitleggen) of dit iets voor je is of niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:02 schreef Xcalibur het volgende:
True
Ik snap ook wel dat het handig is om een soort recept te hebben, maar ik vraag me af of je daar nou wat van leert? Ik heb liever dat iemand me het principe uitlegt zodat ik het zelf kan bedenken, ipv een truukje waarmee ik alleen dat ene truukje kan
Zijn deel 2 en 3 vernieuwde uitgaven met updates of gaat het daarin verder voor gevorderden?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:02 schreef didotcicero het volgende:
Ik wil graag een lans breken voor de boeken van Scott Kelby en dan vooral voor "The Digital Photography Book" deel 1, 2 en 3. Deze boeken zijn overigens ook in het nederlands verkrijgbaar.
De kracht van deze boeken is dat hij je niet door ellenlange theorie laat ploegen maar je een soort recept (van instellingen en materiaal) geeft voor een bepaalde soort foto (een portret, een zonsondergang e.d.). Je kunt er dus eigenlijk meteen mee aan de slag.
Maar op basis van dat andere treukkje kun je uitstapjes maken om zo te leren, en ondertussen ook nog met dat truukje geslaagde foto's maken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:02 schreef Xcalibur het volgende:
True
Ik snap ook wel dat het handig is om een soort recept te hebben, maar ik vraag me af of je daar nou wat van leert? Ik heb liever dat iemand me het principe uitlegt zodat ik het zelf kan bedenken, ipv een truukje waarmee ik alleen dat ene truukje kan
Mwah, ben ik niet helemaal met je eens dat het jaaaaren duurt voordat iemand goede foto's kan maken.quote:Op maandag 26 oktober 2009 10:15 schreef Kremers het volgende:
Ja, maar het probleem met fotografie is dat het vaak een kwestie van persoonlijke smaak isNet als met alle vormen van kunst.
De perfecte belichting bestaat dan ook eigenlijk niet. Het hangt er van af hoe jij de foto er uit wil laten zien. Daarom kun je beter de achterliggende theorie leren zodat je zelf kunt gaan denken als je een leuk onderwerp tegenkomt. Anders blijf je maar hangen bij die kant en klare recepten.
Om goede foto's te kunnen maken heb je veel ervaring nodig (jaaaaaaren) en genoeg gedegen kennis van de theorie achter compositie, hoe licht werkt, hoe de lichtmeter van een camera de wereld ziet etc etc.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Kennis kan ook hinderen, je juist beperken in je creativiteit. Je kunt een technisch perfecte foto maken maar dat wil niet zeggen dat hij je ook raakt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 10:15 schreef Kremers het volgende:
Ja, maar het probleem met fotografie is dat het vaak een kwestie van persoonlijke smaak isNet als met alle vormen van kunst.
De perfecte belichting bestaat dan ook eigenlijk niet. Het hangt er van af hoe jij de foto er uit wil laten zien. Daarom kun je beter de achterliggende theorie leren zodat je zelf kunt gaan denken als je een leuk onderwerp tegenkomt. Anders blijf je maar hangen bij die kant en klare recepten.
Om goede foto's te kunnen maken heb je veel ervaring nodig (jaaaaaaren) en genoeg gedegen kennis van de theorie achter compositie, hoe licht werkt, hoe de lichtmeter van een camera de wereld ziet etc etc.
Dat dusquote:Op maandag 26 oktober 2009 10:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Mwah, ben ik niet helemaal met je eens dat het jaaaaren duurt voordat iemand goede foto's kan maken.
Een foto trekt je aan of niet.
Wanneer dat het geval is is het een goede foto.
Een goede foto moet een emotie of reactie uitlokken, al dat niet positief of negatief.
Nou ja, je schreef toch echt:quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:26 schreef Kremers het volgende:
Recepten? Volgens mij quote je de verkeerde....
Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerdquote:Op maandag 26 oktober 2009 10:15 schreef Kremers het volgende:
Anders blijf je maar hangen bij die kant en klare recepten.
Ja, maar daarmee zeg ik dan toch ook dat je die recepten juist niet moet gebruikenquote:Op maandag 26 oktober 2009 12:58 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Nou ja, je schreef toch echt:
[..]
Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd
Thanksquote:Op maandag 26 oktober 2009 00:26 schreef didotcicero het volgende:
Het zijn eerder uitbreidingen dan updates (ze zijn ook in een box van 3 te koop, zag ik). Ehm... tja, wat is een gevorderde? Ik vond bij het bladeren in de boekhandel bij elk boek wel iets waarvan ik dacht "dat wist ik nog niet" of oh moet dat zo.
Het loont echt de moeite om dit soort boeken gewoon even in te kijken in de boekhandel. Je kunt dan altijd nog besluiten het niet te kopen.
Klopt, zie de beroemde foto van Robert Capa:quote:Op maandag 26 oktober 2009 12:22 schreef sanger het volgende:
Zelfs een onscherpe foto kan zeer geslaagd zijn door wat het uitstraalt.
Die boeken voegen niks toe omdat het ook op internet staat?quote:Op zaterdag 26 december 2009 19:36 schreef SuikerVuist het volgende:
De basisbeginselen -- en veel meer -- van fotografie kun je ook op het internet vinden. Kijk anders even in de dichtsbijzijnde openbare bibliotheek als dat niet goed genoeg () is.
De boeken van Freeman e.a. voegen weinig tot niks toe.
Is nu ook als set te verkrijgen, dus meteen besteld. 450 pagina'squote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:02 schreef didotcicero het volgende:
Ik wil graag een lans breken voor de boeken van Scott Kelby en dan vooral voor "The Digital Photography Book" deel 1, 2 en 3. Deze boeken zijn overigens ook in het nederlands verkrijgbaar.
De kracht van deze boeken is dat hij je niet door ellenlange theorie laat ploegen maar je een soort recept (van instellingen en materiaal) geeft voor een bepaalde soort foto (een portret, een zonsondergang e.d.). Je kunt er dus eigenlijk meteen mee aan de slag.
Kwanta kosten? En waar?quote:Op zondag 27 december 2009 17:37 schreef fFarl het volgende:
[..]
Is nu ook als set te verkrijgen, dus meteen besteld. 450 pagina'sBen benieuwd!
E45. Dus da's 10 cent per pagina. Veel goedkoper kan ik 'm zelfs niet kopiëren ;-)quote:
Boeken over Fotografie, welke moet je lezen? deze zeker wetenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 08:36 schreef murp het volgende:
Die boeken die in deze topic staan, zijn die ook in het nederlands verkrijgbaar? Ik kan wel engels maar begrijpend lezen is wat lastiger voor mij in een andere taal
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:42 schreef TweakMDS het volgende:
Beste boek over belichting ooit!
Light - Science and Magic (An Intro to Photographic Lighting).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |