abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3958904
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:01 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Volgens mij heb je daar een grondwet voor, om zulke dingen te voorkomen.

Zijn dus geen eerlijke argumenten.

In de grondwet zijn alle grondrechten vastgelegd.

Wie garandeert mij dat iemand als Le Pen zich wat aantrekt van de grondwet, als hij eenmaal genoeg macht en invloed heeft?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Moderator donderdag 25 april 2002 @ 12:03:26 #52
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_3958917
quote:
Op donderdag 25 april 2002 11:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Niet meer of minder dan bij rechtse partijen.

Ik snap dus het verschil dus niet. Iedere partij heeft zijn standpunten en beleid dat ze willen doorvoeren. Waarom zou dat in het ene geval dan ondemocratisch zijn en in het andere niet?

Partijen die standpunten hebben die tegen de grondwet ingaan worden doorgaans ondemocratisch genoemd.

Is om die reden niet ooit de CP verboden?

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_3959009
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:02 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wie garandeert mij dat iemand als Le Pen zich wat aantrekt van de grondwet, als hij eenmaal genoeg macht en invloed heeft?

ik heb vertrouwen in de westerse democratie, die is daar sterk genoeg voor.
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
  † In Memoriam † donderdag 25 april 2002 @ 12:13:22 #54
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_3959014
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:02 schreef Jarno het volgende:

[..]

Voor een grondswetswijziging heb je volgens mij een meerderheid van 66% nodig (?) en in sommige landen 75% geloof ik.

Als zoveel mensen de wet willen wijzigen mag dat. (zie jij dat gebeuren?)

quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:03 schreef Mike het volgende:

[..]

Partijen die standpunten hebben die tegen de grondwet ingaan worden doorgaans ondemocratisch genoemd.

Is om die reden niet ooit de CP verboden?

Is dat het criterea? Zou best kunnen, maar hoe kan men dan een verzoek tot grondswetwijziging indienen? (moet je eerst een standpunt formuleren)

Sommige partijen willen nu toch ook de grondwet wijzingen op het punt van vrijheid van scholing ofzo? En anderen willen van de koningin af (dan moet zelfs ons hele stelsel op de schop).

Een partij kan in principe niet ondemocratisch zijn, omdat het stelsel democratisch is.

Alleen het streven naar een dictatuur of het uitsluiten van lidmaatschap van de partij (zoals het SGP) kunnen ondemocratisch genoemd worden.

Dat het verbieden van de CP niet helemaal volgens het boekje is gegaan is een tijdje geleden al toegegeven door de regering.

pi_3959070
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:13 schreef NorthernStar het volgende:

[..]
Is dat het criterea? Zou best kunnen, maar hoe kan men dan een verzoek tot grondswetwijziging indienen? (moet je eerst een standpunt formuleren)

Sommige partijen willen nu toch ook de grondwet wijzingen op het punt van vrijheid van scholing ofzo? En anderen willen van de konigin af.

Een partij kan in princiepe niet ondemocratisch zijn, omdat het stelsel democratisch is.

Alleen het streven naar een dictatuur of het uitsluiten van lidmaatschap van de partij (zoals het SGP) kunnen ondemocratisch genoemd worden.

Dat het verbieden van de CP niet helemaal volgens het boekje is gegaan is een tijdje geleden al toegegeven door de regering.

Nou, een partij kan wel ondemocratisch zijn en ondemocratische ideeen hebben, dat wil alleen nog niet zeggen dat ze in een democratie ook verboden zijn of illegaal. Een democratie laat ruimte voor ondemocratische partijen. (bv de SGP die een theologische ipv democratisceh staat nastreven).
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3959100
Het scjint dat Le Pen al in Rotterdam is gesignaleerd...
  Moderator donderdag 25 april 2002 @ 12:20:15 #57
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_3959104
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:12 schreef bluegrass het volgende:

[..]

ik heb vertrouwen in de westerse democratie, die is daar sterk genoeg voor.

De Westerse democratie is net zo sterk als haar bevolking. Zodra het meerendeel van de bevolking extreem-recht wordt, is het afgelopen met de democratie.

Ik zie dit ook niet zo snel gebeuren, maar het aantal stemmers op Le Pen gaat al wel rap een verkeerde kant op.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')