Onbetrouwbaar... te kleine steekproefquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:39 schreef liekjah het volgende:
reken de standaardafwijking van jouw plassertje dan uit
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
Dat is inderdaad het probleem van het huidige wiskundeonderwijs... Alles moet maar begrijpelijk worden gemaakt met "verhaaltjessommen", terwijl die hele context niets toevoegd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef S.Seagal het volgende:
Nee maar dat geven als voorbeeld zodat dat de primaten als jij het snappen. Je kan het overal op toepassen.
GOH ECHT!1!!. Wat raar. Je zou toch denken dat je het eerst moet meemaken in je leven en dan pas op school gaat leren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Als voorbeeldAls voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
Dan moet je een fatsoenlijke studie gaan doen, dan komt ie nog vaak genoeg langs. Prutser..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Als voorbeeldAls voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
Mooi gezegd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:49 schreef Dastan het volgende:
Mensen die de vraagstelling als excuus voor hun onkunde gebruiken.
Leuk dat je een oude koe uit de sloot haalt, maar met deze discussie schiet je weinig op.quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
quote:
Nu heb je het over een groep, de kans dat er twee mensen zijn die onderling meer dan 15cm verschillen is dan niet zo eenvoudig te berekenen maar opvallend groot.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!
Als je graag voor de rest van je leven stoeptegels wilt vegen wellicht niet nee.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
Alhoewel hij dan misschien nog steeds de standaardafwijking tegenkomt, maar dan zo: ‘Zeg, FGdE, uit onze evaluatie is gebleken dat jij elke dag twee standaarddeviaties onder het gemiddelde aantal geveegde stoeptegels zit! Wat is daar de reden voor?’quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:32 schreef Merkie het volgende:
Als je graag voor de rest van je leven stoeptegels wilt vegen wellicht niet nee.
Wat heeft dat met de klacht te maken?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:34 schreef Zwansen het volgende:
Als je ooit nog eens naar de universiteit gaat en je gaat een van die gare sociale wetenschappen doen, dan ga je nog heel veel statistiek gebruiken vriend.
Via statistiek kun je vaak ook heel snel zien wie er VWO gedaan hebben en wie er via HBO zijn binnengekomen op de studie.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:34 schreef Zwansen het volgende:
Als je ooit nog eens naar de universiteit gaat en je gaat een van die gare sociale wetenschappen doen, dan ga je nog heel veel statistiek gebruiken vriend.
OP is een verkapte manier van TS om te laten weten dat hij het belang van statistiek niet inziet. Jij doet blijkbaar ook sociale wetenschappen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de klacht te maken?
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
OP is een verkapte manier van TS om te laten weten dat hij het belang van statistiek niet inziet. Jij doet blijkbaar ook sociale wetenschappen?
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
klacht: mensen die het verschil niet kennen tussen kansrekening en statistiek.
Dit staat echter wel in de meeste basis-statistiekboeken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
die jij dus nooit gelezen hebtquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:40 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dit staat echter wel in de meeste basis-statistiekboeken.
Leg uit?quote:
http://www.pearson.ch/Hig(...)s-International.aspxquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Leg uit?
Ik heb nu een boek van Basic Business Statistics voor me en daar gaat een heel hoofdstuk over probabilities en over de opgaven die TS beschrijft.
En dat hoofdstuk heet Basis kansrekening, hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Table of Contents
...
4 Basic Probability
5 Some Important Discrete Probability Distributions
Ik zeg dus ook dat kansrekening in de meeste statistiekboeken gewoon gebruikt wordt. Meestal zelfs als basis om daarna echt met statistiek verder te gaan. Dat zei ik toch ook?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:46 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://www.pearson.ch/Hig(...)s-International.aspx
[..]
En dat hoofdstuk heet Basis kansrekening, hoe duidelijk wil je het hebben?
Je zei dat TS 'nog heel veel statistiek ging gebruiken' waar je kansrekening bedoelde.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zeg dus ook dat kansrekening in de meeste statistiekboeken gewoon gebruikt wordt. Meestal zelfs als basis om daarna echt met statistiek verder te gaan. Dat zei ik toch ook?
Statistiek is afgeschaft in de nieuwe 2de fase.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef Seam het volgende:
[..]
Via statistiek kun je vaak ook heel snel zien wie er VWO gedaan hebben en wie er via HBO zijn binnengekomen op de studie.
Nee, daar bedoelde ik statistiek. Maar ik snap je punt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je zei dat TS 'nog heel veel statistiek ging gebruiken' waar je kansrekening bedoelde.
Eerste is een wetenschappelijke methode, de tweede nietquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
Ik vind het wel een wetenschap.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eerste is een wetenschappelijke methode, de tweede niet
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:54 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, daar bedoelde ik statistiek. Maar ik snap je punt.
Saillant detail is dat ik zelf ooit eens een vak kansrekening heb gevolgd en gehaald. Overigens wel door veel gokken omdat het meerkeuze was. Wat statistisch gezien dan weer erg onwaarschijnlijk was.Wat kansrekenkundig gezien dan weer erg onwaarschijnlijk was. Statistisch gezien kunnen we stellen dat het tentamen, dat de nulhypothese dat de student het vak nog niet onder de knie heeft moet toetsen, een zeer groot significantieniveau hanteert.
Statistiek op zich wellicht, maar het is geen wetenschappelijke methode.quote:
Begint nu toch wel moeilijk te worden bij havo deel 3quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef nicoo het volgende:
Ga wiskunde D doen, en dan mag je klagen
quote:
havo 3quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:13 schreef donzine het volgende:
[..]
Begint nu toch wel moeilijk te worden bij havo deel 3
Kansberekeningquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Oke ik zal het meteen toegeven, TS is nogal slecht in wiskunde. Maar bij mij is het zo dat wanneer de vraag gewoon onzin is en je er in de praktijk geen zak aan hebt , krijg ik een black-out .. Ik zal even een voorbeeld geven:
Van een grote groep mannen is de lengte normaal verdeeld met een gemiddelde van 178 cm en een standaard afwijking van 6 cm.
a: bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen...
b: er worden willekeurig 12 tweetallen uit deze groep aangewezen. Bereken de kans dat bij minstens twee van deze tweetallen het onderlinge lengteverschil meer dan 15cm is...
Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!
Klacht : Belachelijke wiskunde vragen die in de praktijk nooit nut hebben
Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:09 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Kansberekeningheb ik ook momenteel. Niet het meest makkelijke idd
Naja, is maar net wat je ligt. Persoonlijk vind ik exponentiële groei berekeningen veel makkelijker dan kansberekeningen. Voor jou kan dat misschien andersom zijnquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:40 schreef nicoo het volgende:
[..]
havo 3
Ga wiskunde bij een willekeurige universitaire beta studie doen en dan mag je klagen.
Sorry hoorquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef donzine het volgende:
[..]
Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.
Dit had ik in boek 1 van Wiskunde D in de 4de volgens mij, boek 1 is wiskunde A, en boek 2-3 zijn B.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:50 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Sorry hoorIk heb Wiskunde A en daar had ik dat in boek 1 op havo 4.
hoe moet ik dat nou wetenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef donzine het volgende:
[..]
Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.
Kan iemand mij uitleggen wat "wiskunde D" inhoudt? Wij konden alleen wiskunde A of wiskunde B doen (en echte bazen hebben natuurlijk VWO B1,2 gedaan).quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:08 schreef donzine het volgende:
[..]
Dit had ik in boek 1 van Wiskunde D in de 4de volgens mij, boek 1 is wiskunde A, en boek 2-3 zijn B.
Edit: Ik ben trouwens niet de TS, en mijn vorige bericht was ook niet gericht aan jou![]()
Edit2: Tuurlijk zijn alle3 de boeken gewoon Wiskunde D, maar de stof die er in komt is niet veel anders dan Wiskunde A en B, er wordt alleen dieper op in gegaan.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
De stof in Wiskunde D is eigenlijk gewoon Wiskunde A + B, plus wat ze uit wiskunde B hebben gehaald bij de nieuwe 2de fase. Ook is het gewoon moeilijker. Daarom doen er van de hele havo maar 5 mensen Wiskunde D, en op Vwo zijn het er 4 volgens mij. (wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:20 schreef Kaptein het volgende:
[..]
Kan iemand mij uitleggen wat "wiskunde D" inhoudt? Wij konden alleen wiskunde A of wiskunde B doen (en echte bazen hebben natuurlijk VWO B1,2 gedaan).
Ah oké. Lijkt mij niet zozeer moeilijker dan wiskunde B, vooral veel meer werk. Ook raadselachtig waarom het niet gewoon wiskunde A+B heetquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:42 schreef donzine het volgende:
[..]
De stof in Wiskunde D is eigenlijk gewoon Wiskunde A + B, plus wat ze uit wiskunde B hebben gehaald bij de nieuwe 2de fase. Ook is het gewoon moeilijker. Daarom doen er van de hele havo maar 5 mensen Wiskunde D, en op Vwo zijn het er 4 volgens mij. (wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)
Daar is dan ook [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic voor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:08 schreef tijger74 het volgende:
Het leukste van dit topic vind ik dat niemand het juiste antwoord gegeven heeft!!
Daar vroeg hij ook niet naar.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:08 schreef tijger74 het volgende:
Het leukste van dit topic vind ik dat niemand het juiste antwoord gegeven heeft!!
Zal wel meevallen allemaal.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:42 schreef donzine het volgende:
[..]
(wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)
Iblis heeft nooit randomized algorithms bestudeerd?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoofdstuk 8 he?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Oke ik zal het meteen toegeven, TS is nogal slecht in wiskunde. Maar bij mij is het zo dat wanneer de vraag gewoon onzin is en je er in de praktijk geen zak aan hebt , krijg ik een black-out .. Ik zal even een voorbeeld geven:
Van een grote groep mannen is de lengte normaal verdeeld met een gemiddelde van 178 cm en een standaard afwijking van 6 cm.
a: bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen...
b: er worden willekeurig 12 tweetallen uit deze groep aangewezen. Bereken de kans dat bij minstens twee van deze tweetallen het onderlinge lengteverschil meer dan 15cm is...
Klacht : Belachelijke wiskunde vragen die in de praktijk nooit nut hebben
Ik denk niet dat er nog een zinnige discussie gevoerd kan worden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Iblis heeft nooit randomized algorithms bestudeerd?
Ja, je krijgt kansberekeningen, wat rare figuren waarmee je inhoudsberekeningen moet doen, ik waag me er niet aan maar onmogelijk is het niet, want centraal examen komt er niet aan te pas.quote:
Dus kansberekening en integreren ofzo?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:47 schreef leetzors het volgende:
[..]
Ja, je krijgt kansberekeningen, wat rare figuren waarmee je inhoudsberekeningen moet doen, ik waag me er niet aan maar onmogelijk is het niet, want centraal examen komt er niet aan te pas.
1 Combinatoriekquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:06 schreef Lord_Cardigan het volgende:
[..]
Dus kansberekening en integreren ofzo?
Zal beide wel inhouden dat je een trucje leert om het op je GR te fiksen, dus moet wel meevallen.
Die grafische rekenmahine, dat vind ik overigens het failliet van het wiskunde onderwijs, maar dat is weer een hele andere discussie.
Dat kan je wel van elk vak zeggen, het gaat om de grote lijn, maar als je dat niet ziet....quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:06 schreef Noin het volgende:
Ik ken niemand in mijn omgeving/werk die ook maar iets aan wiskunde heeft.
Plus, min, gedeeld door en maal is het enige. Maar de woorden tangens.. cosinus.. kom op zeg.
99% van de NLers heeft dat nooit meer nodig gehad in zijn/haar leven.
Basisschool 'wiskund' en dan de 1e klas is nog redelijk nuttig, maar wat daarna allemaal komt is maar extreem beperkt bruikbaar.
Denk je in de toekomst ook wel anders over (als je wat met wiskunde gaat doen iigquote:Op zondag 18 oktober 2009 17:50 schreef donzine het volgende:
Wiskunde A en B wel ja, wiskunde D is toch soms nog wel moeilijk
Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:06 schreef Noin het volgende:
Ik ken niemand in mijn omgeving/werk die ook maar iets aan wiskunde heeft.
Plus, min, gedeeld door en maal is het enige. Maar de woorden tangens.. cosinus.. kom op zeg.
99% van de NLers heeft dat nooit meer nodig gehad in zijn/haar leven.
Basisschool 'wiskund' en dan de 1e klas is nog redelijk nuttig, maar wat daarna allemaal komt is maar extreem beperkt bruikbaar.
Iedereen in mijn omgeving met goed wiskundig inzicht vind ik een stuk slimmer dan gemiddeld in tal van opzichten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:01 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.
Ik durf zelfs te zeggen dat dit een groot verschil is tussen intelligente en minder intelligente mensen, maar dat doe ik toch maar niet omdat ik geen zin heb om een discussie uit te lokken.
Ik snap het niet hoor.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:01 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.
Ik durf zelfs te zeggen dat dit een groot verschil is tussen intelligente en minder intelligente mensen, maar dat doe ik toch maar niet omdat ik geen zin heb om een discussie uit te lokken.
Ik denk dat het andersom is.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:05 schreef McGilles het volgende:
[..]
Iedereen in mijn omgeving met goed wiskundig inzicht vind ik een stuk slimmer dan gemiddeld in tal van opzichten.
Wat is dan wel wiskunde? Geef eens een voorbeeld.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:28 schreef Merkie het volgende:
Alles wat je met een rekenmachine kan doen is geen wiskunde.
Dat als iemand een kamer van van een bepaalde omvang heeft hij zelf kan uitrekenen hoeveel pakken laminaat hij nodig heeft. Het belangrijke gedeelte is dat deze persoon het probleem goed kan definiëren en ook weet hoe hij dit probleem moet oplossen. Dat is wiskunde. Dat een kamer van 6x7 een oppervlakte heeft van 42m² is dom rekenwerk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:29 schreef Noin het volgende:
[..]
Wat is dan wel wiskunde? Geef eens een voorbeeld.
Ok, en hoe is dit van nut voor meer dan 0.001% van de bevolking?quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:32 schreef Aethereal het volgende:
46) a/ Herleid N= 3^t . 3^(t+3) tot de vorm N = b x g^t.
succes.
Ik vind jou erg kortzichtig. Abstracte problemen die niet in getalletjes uit te drukken zijn moet je ook kunnen oplossen. Met wiskunde wordt het vermogen om problemen te lossen getraind. Dat is een feit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:36 schreef Noin het volgende:
[..]
Ok, en hoe is dit van nut voor meer dan 0.001% van de bevolking?
Weet je wat de praktijk is? Ik heb een kamer van 4x5, en een uitsparing van 1x0,5. Hoeveel vierkante meter vloerbedekking denk je dat ik ga kopen bij de vloerboer? Gewoon 25vierkante meter want dan heb ik altijd genoeg. En zo werkt het in de praktijk.
Dus.. wat heeft die echte wiskunde nou voor nut?
Die kerel onder je komt met iets heel anders. Ik ben het eens met wat jij zegt over dom gebruik in de praktijk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat als iemand een kamer van van een bepaalde omvang heeft hij zelf kan uitrekenen hoeveel pakken laminaat hij nodig heeft. Het belangrijke gedeelte is dat deze persoon het probleem goed kan definiëren en ook weet hoe hij dit probleem moet oplossen. Dat is wiskunde. Dat een kamer van 6x7 een oppervlakte heeft van 42m² is dom rekenwerk.
Ik hoop dat je de essentie van mijn standpunt begrijpt.
Het is in feite hetzelfde.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:38 schreef Noin het volgende:
[..]
Die kerel onder je komt met iets heel anders. Ik ben het eens met wat jij zegt over dom gebruik in de praktijk.
Met wiskunde wordt het vermogen om wiskundige problemen op te lossen getraind. Alleen dat is een feit :|quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:38 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik vind jou erg kortzichtig. Abstracte problemen die niet in getalletjes uit te drukken zijn moet je ook kunnen oplossen. Met wiskunde wordt het vermogen om problemen te lossen getraind. Dat is een feit.
Boekhouden is gewoon geld en goederen van A naar B boeken, op facturen, van facturen af, balansen bijhouden etc. Eigenlijk is het de hele dag: 1 stuks product A met kostprijs x gaat van de voorraad af want het wordt op het eindproduct geschroefd, dus het eindproduct moet x duurder worden.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:39 schreef Aethereal het volgende:
Het is voor mij gewoon een bepaalde manier van denken. Als je een probleem hebt ga je eerst bedenken hoe je stap voor stap de oplossing kunt vinden. Dat doe jij in principe met je kamer ook, al is het wel een heel simpel voorbeeld.
Ik weet niet precies wat boekhoud-werk inhoudt maar daarbij zal je vast ook wel eens een ingewikkeld probleem moeten oplossen.
Ik zie echt niet in hoe de manier van wiskunde na de 2e klas middelbare school nog iets bijdraagt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:41 schreef donzine het volgende:
Maar in deze wereld wordt het brein getraind om problemen op te lossen, met de manier van wiskunde die we leren. Daarom is ook op een proefwerk/tentamen/examen het antwoord altijd het minste punten waard.
Ja dan heb je toch gewoon met een formule te maken? Dan is wiskunde toch juist handig omdat je bij wiskunde leert hoe je met zulke formules moet omgaan.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:45 schreef Noin het volgende:
[..]
Boekhouden is gewoon geld en goederen van A naar B boeken, op facturen, van facturen af, balansen bijhouden etc. Eigenlijk is het de hele dag: 1 stuks product A met kostprijs x gaat van de voorraad af want het wordt op het eindproduct geschroefd, dus het eindproduct moet x duurder worden.
Maar zo werkt bijna alles of je nou bij Bob in de garage schroefjes op een motorblok schroeft of bij ASML een lens van 3 miljoen op de machine zet.
Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.quote:
Noem eens op wat jij 'later' wilt worden dan.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:41 schreef Noin het volgende:
[..]
Met wiskunde wordt het vermogen om wiskundige problemen op te lossen getraind. Alleen dat is een feit :|
Noem eens een abstract probleem zonder getalletjes wat ik kan oplossen met wiskunde.
Ik zie gewoon niet in hoe wiskunde (behalve de echte basics) voor het overgrote deel van de Nederlanders nut heeft. Maar goed, jij vind van wel dus ik vind het prima.
Of omdat jij het verband niet ziet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Noin het volgende:
[..]
Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.
Het is, echt waar, alleen maar plus en min wat ik de hele dag doe.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Ja dan heb je toch gewoon met een formule te maken? Dan is wiskunde toch juist handig omdat je bij wiskunde leert hoe je met zulke formules moet omgaan.
Even serieus, als je zo redeneert wat is dan het nut dat jij leeft, wat is het nut dat jij uberhaupt op school zit? Wat heeft wel nut in jouw eigen vrije tijd? Alles is relatief nuttig, jij maakt veel gebruik van uitvindingen en toepassingen die zonder wiskunde niet hadden bestaan of in een veel simpeler stadium waren geweest.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:57 schreef Noin het volgende:
[..]
Maar dan kom je thuis van werk en wat heb je daarna nog aan die wiskunde?
Nee ho effe ik zeg niet dat wiskunde nutteloos is. Zo bedoel ik het ook niet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:54 schreef McGilles het volgende:
Trouwens, stel wiskunde is niet meer nuttig en word dus niet meer gegeven aan alle mensen vanaf dit moment, dan zal je in practisch alle takken niet meer vooruit komen en zal de mensheid dus niet echt verder komen.
Het word gegeven aan iedereen en zo zullen de mensen de er wel handig mee zijn er later iets nuttigs mee kunnen doen. Je kan ook gewoon al het onderwijs opdoeken en iedereen lekker laten klooien, zal de mensheid veel beter van worden
Het huis waar jij in woont blijft staan omdat mensen via wiskundige berekeningen hebben berekend dat alles netjes blijft staan. Ook jouw computertje doet alles wat jij wil dankzij de wiskunde. Alle elektronica heeft invloed gehad van de wiskunde. Dus zonder wiskunde zal jij niet meer zo'n zelfde leventje hebben.
Naast dat het me een saaie baan lijkt (NFI), zal je toch ook patronen moeten zien? Die zie je alleen als je ook het inzicht hebt dat je weer krijgt door wiskunde. Sterker nog, als men wat meer wiskunde gebruikt had in het verleden (en wat meer moraal had),had de huidige crisis een stuk minder erg geweest.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:57 schreef Noin het volgende:
[..]
Het is, echt waar, alleen maar plus en min wat ik de hele dag doe.
Je boekt het van de ene rekening af, en het komt er bij de andere rekening bij.
Ik weet niet of je iets van de crisis afweet, maar die is er absoluut niet door gebruik aan inzicht in wiskundequote:Op maandag 19 oktober 2009 10:09 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Naast dat het me een saaie baan lijkt (NFI), zal je toch ook patronen moeten zien? Die zie je alleen als je ook het inzicht hebt dat je weer krijgt door wiskunde. Sterker nog, als men wat meer wiskunde gebruikt had in het verleden (en wat meer moraal had),had de huidige crisis een stuk minder erg geweest.
Oh deels wel. Maar dan meer in de zin van: Als we deze beslissing nemen, levert dat op de korte termijn veel op -> weinig wiskundig besef. Als je nu wat logischer/ analytischer nadenkt, kon je als bankier ook bedenken dat op de langere termijn zaken spaak gaan lopen. Helaas is de moraal aardig verrot in de westerse wereld.quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:18 schreef FGdE het volgende:
[..]
Ik weet niet of je iets van de crisis afweet, maar die is er absoluut niet door gebruik gebrek aan inzicht in wiskunde
Bij beide opgaven wordt een probleem voorgeschoteld waarbij je moet gaan nadenken hoe je tot een oplossing moet komen. Beide problemen vergen dezelfde denkwijze en een soortgelijk plan van aanpak.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Noin het volgende:
[..]
Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.
Bankiers hebben inderdaad voor de korte termijn gekozen.. Dit hadden ze niet moeten doen alleen dat heeft niet met wiskundig besef te maken. Gewoon een hoop egoisme.quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:35 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Oh deels wel. Maar dan meer in de zin van: Als we deze beslissing nemen, levert dat op de korte termijn veel op -> weinig wiskundig besef. Als je nu wat logischer/ analytischer nadenkt, kon je als bankier ook bedenken dat op de langere termijn zaken spaak gaan lopen. Helaas is de moraal aardig verrot in de westerse wereld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
daarom is het nog wel kutquote:Op maandag 19 oktober 2009 10:59 schreef -jos- het volgende:
Ik snap deze discussie niet echt, voor elke beta studie heb je op zijn minst hogere wiskunde nodig zoals Analyse en Lineaire Algebra. Simpelweg omdat er zo veel problemen in de praktijk zijn waarvoor dit nodig is om deze op te lossen.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:59 schreef hamster90 het volgende:
Wij kregen op de basisschool altijd zulke sommen: Jantje heeft twee knikkers. Na een spannend spelletje knikkeren wint hij er nog twee, hoeveel knikkers heeft Jantje nu?
WAAROM ZOU IK DIT MOETEN WETEN, IK KEN HELEMAAL GEEN JANTJE!!!Precies mn punt JantjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat was de klacht nietquote:
Voor paupers die wiskunde niet snappen wel misschienquote:
Ik snap het prima, maar het is nog wel kutquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:12 schreef -jos- het volgende:
[..]
Voor paupers die wiskunde niet snappen wel misschien
Wiskunde krijgen van zo'n kerel die al 35 jaar wiskunde geeft en totaal geen bezieling meer heeft in zijn werk.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:17 schreef nicoo het volgende:
Vooral als het heel slecht gegeven word en de vragen die we moeten maken echt heel vaag zijn
2nd that!!!quote:
Zuur is dat dat soort mensen zouden geen les moeten geven. Ik heb gelukkig maar 2 maanden wiskunde voor 2 studie punten, het is meer een ondersteunend vak. Die vent die de colleges gaf ging steeds in op dingen die er totaal niet toe deden en kon gewoon niet goed uitleggen, de vragen die bij de colleges hoorde waren echt heel erg vaag gesteld. Het tentamen was vorig jaar een open boek toets en is dat nu opeens niet meer terwijl de stof hetzelfde is gebleven. Ik heb vanavond om half 7 tentamen dus ik zal blij zijn als ik er hier na vanaf benquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:47 schreef Noin het volgende:
[..]
Wiskunde krijgen van zo'n kerel die al 35 jaar wiskunde geeft en totaal geen bezieling meer heeft in zijn werk.
Dat als je zegt: 'meneer ik snap het niet' dat ie je dan alleen maar aankijkt zo van: wat ben jij dom zeg.
Wij hadden op de middelbare school een kerel die van het hbo kwam en wat rustiger aan wilde doen of zoiets. En hij vond iedereen in de klas gewoon dom. Domme kinderen. Wat zijn die dom zeg, allemaal.
Motivatie was echt super laag en ik heb gewoon 2 jaar last van die kerel gehad. Gelukkig ging ie daarna met pensioen of zo. Of misschien was ie wel ontslagen dat kan ook.
1 Triljard? Wellicht als je vroeger wat beter opgelet had, had je geweten dat zo'n hoeveelheid onmogelijk is! Een triljard is een 1 met 21 (!) nullen. Dat komt overeen met het mondiale bruto produkt van zo'n 18 miljoen jaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:29 schreef Noin het volgende:
...kei hard overal tegen optreed, mat al een complete industrie heeft opgezet tegen de drugs, in de afgelopen 20 jaar ergens rond de 1 triljard dollar heeft uitgegeven nu eindelijk het licht...
Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 08:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Lieve Noin, wat zie ik nu op de FP?
VS versoepelen regels medische wiet
[..]
1 Triljard? Wellicht als je vroeger wat beter opgelet had, had je geweten dat zo'n hoeveelheid onmogelijk is! Een triljard is een 1 met 21 (!) nullen. Dat komt overeen met het mondiale bruto produkt van zo'n 18 miljoen jaar.
Wellicht dat je met dit voorbeeld wat beter het nut van wiskunde begrijpt? Want je hebt blijkbaar niet het kleinste gevoel voor getallen
Met tekst kan het vaak moeilijk zijn om iets sarcastisch over te laten komen, als ik kijk naar jou tekst "Ongeveer 1 triljard", komt dat bij mij niet echt sarcastisch over...quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:57 schreef Noin het volgende:
[..]
Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.![]()
Sorry, gewoon niet geloofwaardigquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:57 schreef Noin het volgende:
[..]
Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.![]()
Nogmaals, ik vind wiskunde niet nutteloos want anders zouden er geen dingen uitgevonden worden, zou er geen techniek zijn etc etc. Maar ik zeg dat voor het overgrote deel de wiskunde die je op de basisschool krijgt al ruim voldoende is voor de rest van hun leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |