abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:34:32 #1
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73741482
Oke ik zal het meteen toegeven, TS is nogal slecht in wiskunde. Maar bij mij is het zo dat wanneer de vraag gewoon onzin is en je er in de praktijk geen zak aan hebt , krijg ik een black-out .. Ik zal even een voorbeeld geven:

Van een grote groep mannen is de lengte normaal verdeeld met een gemiddelde van 178 cm en een standaard afwijking van 6 cm.
a: bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen...
b: er worden willekeurig 12 tweetallen uit deze groep aangewezen. Bereken de kans dat bij minstens twee van deze tweetallen het onderlinge lengteverschil meer dan 15cm is...

Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!

Klacht : Belachelijke wiskunde vragen die in de praktijk nooit nut hebben
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:36:02 #2
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_73741520
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
pi_73741525
-edit-

[ Bericht 95% gewijzigd door Adelante op 16-10-2009 10:56:53 ]
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:36:13 #4
251100 S.Seagal
Get fat or die trying
pi_73741530
Nee maar dat geven als voorbeeld zodat dat de primaten als jij het snappen. Je kan het overal op toepassen.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:38:38 #5
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73741607
Als voorbeeld Als voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
pi_73741631
reken de standaardafwijking van jouw plassertje dan uit
pi_73741650
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:39 schreef liekjah het volgende:
reken de standaardafwijking van jouw plassertje dan uit
Onbetrouwbaar... te kleine steekproef
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73741669
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
Now and then, I announce "I know you're listening" to empty rooms.
If I'm wrong, nobody knows.
And if I'm right, maybe I just freaked the hell out of some secret organization.
// http://xkcd.com
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:41:16 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73741688
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef S.Seagal het volgende:
Nee maar dat geven als voorbeeld zodat dat de primaten als jij het snappen. Je kan het overal op toepassen.
Dat is inderdaad het probleem van het huidige wiskundeonderwijs... Alles moet maar begrijpelijk worden gemaakt met "verhaaltjessommen", terwijl die hele context niets toevoegd.
censuur :O
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:43:02 #10
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73741750
Tuurlijk JD
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:43:05 #11
251100 S.Seagal
Get fat or die trying
pi_73741752
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Als voorbeeld Als voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
GOH ECHT!1!!. Wat raar. Je zou toch denken dat je het eerst moet meemaken in je leven en dan pas op school gaat leren.
Simpele je leert het ook voor later als je het misschien nodig hebt voor je baan.
pi_73741821
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Als voorbeeld Als voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
Dan moet je een fatsoenlijke studie gaan doen, dan komt ie nog vaak genoeg langs. Prutser..
pi_73741910
Je hebt geen TI-84 die dit wel even hendig voor je uit kan rekenen?
Cool story, Hansel.
pi_73741937
Mensen die de vraagstelling als excuus voor hun onkunde gebruiken.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:50:01 #15
251100 S.Seagal
Get fat or die trying
pi_73741963
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:49 schreef Dastan het volgende:
Mensen die de vraagstelling als excuus voor hun onkunde gebruiken.
Mooi gezegd.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:53:02 #16
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73742051
Jajaja, nog steeds is er niemand die me dan dat "grotere geheel" kan uitleggen wat ik ermee zou bereiken
pi_73742128
TS vraagje aan je :

2x de helft = ?
pi_73742155
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:55 schreef liekjah het volgende:
TS vraagje aan je :

2x de helft = ?
Leuk dat je een oude koe uit de sloot haalt, maar met deze discussie schiet je weinig op.
De notatie 2x de helft is niet wiskunde te noemen, ook al bedoel je wel iets wiskundigs.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73742357
Wiskunde is wel degelijk nuttig.
'Dat gebruik ik toch nooit in mijn leven'. Nou, we hebben hier een Nostradamus hoor.
Als je de stof zou begrijpen, dan gebruik je het echt nog wel eens hoor. Ga je huiswerk maken.
pi_73742460
Ja, want statistiek is puur iets om middelbare scholieren het leven mee zuur te maken.

Denk je ooit na over andere dingen dan WoW en chicks die je toch niet kunt krijgen TS?
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:20:35 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73742902
Als je denkt dat je alleen leert om het vraagstuk bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen op te lossen, in plaats dat het om de methode gaat die je hanteert, dan heb je iets fundamenteel niet begrepen.

Maar goed, TS zal op de basisschool ook wel geroepen hebben ‘waarom moet ik nou 7x13 uitrekenen? Ik reken nooit 7x13 uit! Ja, 2 x 45 = 90, dat wil ik nog wel onthouden, want dat komt van pas bij voetbal! Maar 7x13! Ik leer het niet hoor!’

∀ε > 0: Inzicht(TS) < ε.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73743014
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
∀ε > 0: Inzicht(TS) < ε.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:25:32 #23
67174 Dos37
Come on Twente
pi_73743084
wiskunde
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_73743191
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:55 schreef liekjah het volgende:
TS vraagje aan je :

2x de helft = ?
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:01 schreef wise het volgende:
neem dan een hond. Golden retriever ofzo. Die kan je veel makkelijker penetreren dan een kat :')¡¡¡
kansloos om een kat te "nemen"
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:31:44 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743267
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!
Nu heb je het over een groep, de kans dat er twee mensen zijn die onderling meer dan 15cm verschillen is dan niet zo eenvoudig te berekenen maar opvallend groot.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:32:33 #26
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73743292
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef FGdE het volgende:
Als voorbeeld Als voorbeeld voor wat? Nooit in mijn leven heb ik nog ooit een standaardafwijking nodig
Als je graag voor de rest van je leven stoeptegels wilt vegen wellicht niet nee.
2000 light years from home
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:34:53 #27
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743356
Als je ooit nog eens naar de universiteit gaat en je gaat een van die gare sociale wetenschappen doen, dan ga je nog heel veel statistiek gebruiken vriend.
pi_73743405
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:37:35 #29
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73743432
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:32 schreef Merkie het volgende:
Als je graag voor de rest van je leven stoeptegels wilt vegen wellicht niet nee.
Alhoewel hij dan misschien nog steeds de standaardafwijking tegenkomt, maar dan zo: ‘Zeg, FGdE, uit onze evaluatie is gebleken dat jij elke dag twee standaarddeviaties onder het gemiddelde aantal geveegde stoeptegels zit! Wat is daar de reden voor?’

En dan kan TS natuurlijk alleen ‘fffffuuuuu standaarddeviaties!!!! ffffuuuuuu!’ uitbrengen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:37:38 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743435
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:34 schreef Zwansen het volgende:
Als je ooit nog eens naar de universiteit gaat en je gaat een van die gare sociale wetenschappen doen, dan ga je nog heel veel statistiek gebruiken vriend.
Wat heeft dat met de klacht te maken?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73743453
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:34 schreef Zwansen het volgende:
Als je ooit nog eens naar de universiteit gaat en je gaat een van die gare sociale wetenschappen doen, dan ga je nog heel veel statistiek gebruiken vriend.
Via statistiek kun je vaak ook heel snel zien wie er VWO gedaan hebben en wie er via HBO zijn binnengekomen op de studie.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:38:56 #32
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743475
klacht: mensen die het verschil niet kennen tussen kansrekening en statistiek.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:39:43 #33
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743498
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:37 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de klacht te maken?
OP is een verkapte manier van TS om te laten weten dat hij het belang van statistiek niet inziet. Jij doet blijkbaar ook sociale wetenschappen?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:40:19 #34
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743522
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:39 schreef Zwansen het volgende:

[..]

OP is een verkapte manier van TS om te laten weten dat hij het belang van statistiek niet inziet. Jij doet blijkbaar ook sociale wetenschappen?
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
klacht: mensen die het verschil niet kennen tussen kansrekening en statistiek.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:40:52 #35
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743537
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
klacht: mensen die het verschil niet kennen tussen kansrekening en statistiek.
Dit staat echter wel in de meeste basis-statistiekboeken.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:41:31 #36
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743564
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dit staat echter wel in de meeste basis-statistiekboeken.
die jij dus nooit gelezen hebt
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:43:41 #37
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743623
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

die jij dus nooit gelezen hebt
Leg uit?

Ik heb nu een boek van Basic Business Statistics voor me en daar gaat een heel hoofdstuk over probabilities en over de opgaven die TS beschrijft.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:46:23 #38
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743704
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Leg uit?

Ik heb nu een boek van Basic Business Statistics voor me en daar gaat een heel hoofdstuk over probabilities en over de opgaven die TS beschrijft.
http://www.pearson.ch/Hig(...)s-International.aspx
quote:
Table of Contents
...
4 Basic Probability
5 Some Important Discrete Probability Distributions
En dat hoofdstuk heet Basis kansrekening, hoe duidelijk wil je het hebben?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:47:03 #39
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743727
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:46 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

http://www.pearson.ch/Hig(...)s-International.aspx
[..]

En dat hoofdstuk heet Basis kansrekening, hoe duidelijk wil je het hebben?
Ik zeg dus ook dat kansrekening in de meeste statistiekboeken gewoon gebruikt wordt. Meestal zelfs als basis om daarna echt met statistiek verder te gaan. Dat zei ik toch ook?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:48:24 #40
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743765
Maar jij bent natuurlijk een wiskundige die op zijn pik getrapt is als mensen statistiek en kansberekening verwarren.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:50:29 #41
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_73743825
Welke wiskunde is dit in godsnaam?
A of C?
Deathlift or Die.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:50:47 #42
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73743836
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik zeg dus ook dat kansrekening in de meeste statistiekboeken gewoon gebruikt wordt. Meestal zelfs als basis om daarna echt met statistiek verder te gaan. Dat zei ik toch ook?
Je zei dat TS 'nog heel veel statistiek ging gebruiken' waar je kansrekening bedoelde.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:51:24 #43
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_73743856
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef Seam het volgende:

[..]

Via statistiek kun je vaak ook heel snel zien wie er VWO gedaan hebben en wie er via HBO zijn binnengekomen op de studie.
Statistiek is afgeschaft in de nieuwe 2de fase.
Deathlift or Die.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:54:28 #44
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73743953
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:50 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je zei dat TS 'nog heel veel statistiek ging gebruiken' waar je kansrekening bedoelde.
Nee, daar bedoelde ik statistiek. Maar ik snap je punt.

Saillant detail is dat ik zelf ooit eens een vak kansrekening heb gevolgd en gehaald. Overigens wel door veel gokken omdat het meerkeuze was. Wat statistisch gezien dan weer erg onwaarschijnlijk was.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:55:15 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73743974
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:38 schreef GlowMouse het volgende:
klacht: mensen die het verschil niet kennen tussen kansrekening en statistiek.
Eerste is een wetenschappelijke methode, de tweede niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73743977
Ga wiskunde b doen, en dan mag je klagen
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:56:39 #47
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73744013
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eerste is een wetenschappelijke methode, de tweede niet
Ik vind het wel een wetenschap.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:56:56 #48
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73744024
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nee, daar bedoelde ik statistiek. Maar ik snap je punt.

Saillant detail is dat ik zelf ooit eens een vak kansrekening heb gevolgd en gehaald. Overigens wel door veel gokken omdat het meerkeuze was. Wat statistisch gezien dan weer erg onwaarschijnlijk was.Wat kansrekenkundig gezien dan weer erg onwaarschijnlijk was. Statistisch gezien kunnen we stellen dat het tentamen, dat de nulhypothese dat de student het vak nog niet onder de knie heeft moet toetsen, een zeer groot significantieniveau hanteert.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:58:45 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73744076
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:56 schreef GlowMouse het volgende:

[..]
Ik wist dat je daar iets over ging zeggen.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:52:56 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73745740
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik vind het wel een wetenschap.
Statistiek op zich wellicht, maar het is geen wetenschappelijke methode.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73750656
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef nicoo het volgende:
Ga wiskunde D doen, en dan mag je klagen
Begint nu toch wel moeilijk te worden bij havo deel 3
pi_73751031
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:55 schreef liekjah het volgende:
TS vraagje aan je :

2x de helft = ?
Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef 92Merel het volgende:
Het is best vies eigenlijk :@ Maar als je het snel doorslikt heb je er weinig last van :D
pi_73751101


Wiskunde is cool
No i's MEESTERLIJK
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73751388
Ik vond die wiskundige vraagstukken van die belspelletjes soms al lastig
U MAD?
pi_73751604
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:13 schreef donzine het volgende:

[..]

Begint nu toch wel moeilijk te worden bij havo deel 3
havo 3
Ga wiskunde bij een willekeurige universitaire beta studie doen en dan mag je klagen.
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
pi_73752514
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Oke ik zal het meteen toegeven, TS is nogal slecht in wiskunde. Maar bij mij is het zo dat wanneer de vraag gewoon onzin is en je er in de praktijk geen zak aan hebt , krijg ik een black-out .. Ik zal even een voorbeeld geven:

Van een grote groep mannen is de lengte normaal verdeeld met een gemiddelde van 178 cm en een standaard afwijking van 6 cm.
a: bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen...
b: er worden willekeurig 12 tweetallen uit deze groep aangewezen. Bereken de kans dat bij minstens twee van deze tweetallen het onderlinge lengteverschil meer dan 15cm is...

Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!

Klacht : Belachelijke wiskunde vragen die in de praktijk nooit nut hebben
Kansberekening heb ik ook momenteel. Niet het meest makkelijke idd
Cuz I'm Mr. Brightside
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:14:13 #57
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73752703
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:09 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Kansberekening heb ik ook momenteel. Niet het meest makkelijke idd
Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73752842
Lol, die som uit de OP heb ik ook moeten maken gisteren.
A liar is a person who uses the valid designations, the words, in order to make something which is unreal appear to be real. - Nietzche
pi_73753098
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
Naja, is maar net wat je ligt. Persoonlijk vind ik exponentiële groei berekeningen veel makkelijker dan kansberekeningen. Voor jou kan dat misschien andersom zijn
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73753125
TS, Havo 4? Bereid je maar voor, in Havo 5 gaan ze er nog een stukje dieper op in
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73753756
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:40 schreef nicoo het volgende:

[..]

havo 3
Ga wiskunde bij een willekeurige universitaire beta studie doen en dan mag je klagen.
Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.
pi_73754021
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef donzine het volgende:

[..]

Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.
Sorry hoor Ik heb Wiskunde A en daar had ik dat in boek 1 op havo 4.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73754372
Zonder wiskunde hadden we nu nog allemaal met een bijltje achter een koe aangerend om eten op ons bord te krijgen
pi_73754635
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:50 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Sorry hoor Ik heb Wiskunde A en daar had ik dat in boek 1 op havo 4.
Dit had ik in boek 1 van Wiskunde D in de 4de volgens mij, boek 1 is wiskunde A, en boek 2-3 zijn B.

Edit: Ik ben trouwens niet de TS, en mijn vorige bericht was ook niet gericht aan jou
Edit2: Tuurlijk zijn alle3 de boeken gewoon Wiskunde D, maar de stof die er in komt is niet veel anders dan Wiskunde A en B, er wordt alleen dieper op in gegaan.
pi_73754729
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef donzine het volgende:

[..]

Lees de quote ook, Havo wiskunde D deel 3 = havo 5, BOEK DEEL 3 van wiskunde D.
hoe moet ik dat nou weten
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:20:25 #66
126795 Kaptein
Van de stoomboot
pi_73754932
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:08 schreef donzine het volgende:

[..]

Dit had ik in boek 1 van Wiskunde D in de 4de volgens mij, boek 1 is wiskunde A, en boek 2-3 zijn B.

Edit: Ik ben trouwens niet de TS, en mijn vorige bericht was ook niet gericht aan jou
Edit2: Tuurlijk zijn alle3 de boeken gewoon Wiskunde D, maar de stof die er in komt is niet veel anders dan Wiskunde A en B, er wordt alleen dieper op in gegaan.
Kan iemand mij uitleggen wat "wiskunde D" inhoudt? Wij konden alleen wiskunde A of wiskunde B doen (en echte bazen hebben natuurlijk VWO B1,2 gedaan).
Verbum domini lucerna pedibus nostris.
pi_73755307
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
pi_73755569
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:20 schreef Kaptein het volgende:

[..]

Kan iemand mij uitleggen wat "wiskunde D" inhoudt? Wij konden alleen wiskunde A of wiskunde B doen (en echte bazen hebben natuurlijk VWO B1,2 gedaan).
De stof in Wiskunde D is eigenlijk gewoon Wiskunde A + B, plus wat ze uit wiskunde B hebben gehaald bij de nieuwe 2de fase. Ook is het gewoon moeilijker. Daarom doen er van de hele havo maar 5 mensen Wiskunde D, en op Vwo zijn het er 4 volgens mij. (wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:01:19 #69
126795 Kaptein
Van de stoomboot
pi_73756101
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:42 schreef donzine het volgende:

[..]

De stof in Wiskunde D is eigenlijk gewoon Wiskunde A + B, plus wat ze uit wiskunde B hebben gehaald bij de nieuwe 2de fase. Ook is het gewoon moeilijker. Daarom doen er van de hele havo maar 5 mensen Wiskunde D, en op Vwo zijn het er 4 volgens mij. (wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)
Ah oké. Lijkt mij niet zozeer moeilijker dan wiskunde B, vooral veel meer werk. Ook raadselachtig waarom het niet gewoon wiskunde A+B heet
Verbum domini lucerna pedibus nostris.
pi_73756272
Het leukste van dit topic vind ik dat niemand het juiste antwoord gegeven heeft!!
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:10:39 #71
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73756319
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 18:08 schreef tijger74 het volgende:
Het leukste van dit topic vind ik dat niemand het juiste antwoord gegeven heeft!!
Daar is dan ook [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic voor.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73756728
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 18:08 schreef tijger74 het volgende:
Het leukste van dit topic vind ik dat niemand het juiste antwoord gegeven heeft!!
Daar vroeg hij ook niet naar.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:51:42 #73
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73757512
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:58:09 #74
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73757743
Heerlijk wanneer je een klacht zonder kwaliteit plaatst, alleen maar omdat je je ergert aan een zinloze vraag en iedereen er [u]kijk mij nou met mijn wiskunde B posts achter plaatst
pi_73757770
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:42 schreef donzine het volgende:

[..]

(wil trouwens niet eens weten hoe moeilijk Wiskunde D is op VWO....)
Zal wel meevallen allemaal.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:13:51 #76
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73758335
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, maar na partiële differentiaalrekening is het een goede tweede qua makkelijkheid.
Iblis heeft nooit randomized algorithms bestudeerd?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73758739
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:34 schreef FGdE het volgende:
Oke ik zal het meteen toegeven, TS is nogal slecht in wiskunde. Maar bij mij is het zo dat wanneer de vraag gewoon onzin is en je er in de praktijk geen zak aan hebt , krijg ik een black-out .. Ik zal even een voorbeeld geven:

Van een grote groep mannen is de lengte normaal verdeeld met een gemiddelde van 178 cm en een standaard afwijking van 6 cm.
a: bereken de kans dat twee willekeurige gekozen mannen uit deze groep onderling meer dan 15 cm in lengte verschillen...
b: er worden willekeurig 12 tweetallen uit deze groep aangewezen. Bereken de kans dat bij minstens twee van deze tweetallen het onderlinge lengteverschil meer dan 15cm is...

Who cares... Niemand die ooit denkt "Oh we zijn met een groep mannen die gemiddeld 178 cm lang zijn en onze standaardafwijking is 6cm, laat ik uitrekenen wat de kans is dat we onderling meer dan 15cm verschillen!!

Klacht : Belachelijke wiskunde vragen die in de praktijk nooit nut hebben
Hoofdstuk 8 he?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:29:34 #78
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73758867
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:13 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Iblis heeft nooit randomized algorithms bestudeerd?
Ik denk niet dat er nog een zinnige discussie gevoerd kan worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73759338
Terechtste klacht sinds een hele lang tijd. . Wiskunde/exacte vakken. .
[quote]Op woensdag 30 september 2009 21:04 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
Ja toch.
En bij jouw topics heb ik altijd zoiets van: dit had ik wel kunnen zeggen :P
[/quote]
pi_73759542
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 18:59 schreef Lord_Cardigan het volgende:

[..]

Zal wel meevallen allemaal.
Ja, je krijgt kansberekeningen, wat rare figuren waarmee je inhoudsberekeningen moet doen, ik waag me er niet aan maar onmogelijk is het niet, want centraal examen komt er niet aan te pas.
Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef 92Merel het volgende:
Het is best vies eigenlijk :@ Maar als je het snel doorslikt heb je er weinig last van :D
pi_73760262
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:47 schreef leetzors het volgende:

[..]

Ja, je krijgt kansberekeningen, wat rare figuren waarmee je inhoudsberekeningen moet doen, ik waag me er niet aan maar onmogelijk is het niet, want centraal examen komt er niet aan te pas.
Dus kansberekening en integreren ofzo?

Zal beide wel inhouden dat je een trucje leert om het op je GR te fiksen, dus moet wel meevallen.

Die grafische rekenmahine, dat vind ik overigens het failliet van het wiskunde onderwijs, maar dat is weer een hele andere discussie.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:31:12 #82
223686 Jenglejack
Het recht is krom
pi_73761191
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn klacht: sukkels die het belang van wiskunde niet onderkennen. Waarschijnlijk ben je gewoon te stom.
Je weet..
pi_73801220
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:06 schreef Lord_Cardigan het volgende:

[..]

Dus kansberekening en integreren ofzo?

Zal beide wel inhouden dat je een trucje leert om het op je GR te fiksen, dus moet wel meevallen.

Die grafische rekenmahine, dat vind ik overigens het failliet van het wiskunde onderwijs, maar dat is weer een hele andere discussie.
1 Combinatoriek
2 Kansrekening
3 Kansverdeling
4 De normale verdeling
5 Ruimtemeetkunde
6 Hoeken en afstanden
7 Discrete dynamische modellen
8 Complexe getallen
9 Exponentiéle en logoritmische functies
10 Periodieke functies
11 Groeiprocessen
12 Afgeleide en tweede afgeleide


Tja... het was óf dit, óf Biologie
pi_73811580
Wiskunde op middelbare school is leuk, niks doen en dikke cijfers halen
pi_73812068
Wiskunde A en B wel ja, wiskunde D is toch soms nog wel moeilijk
pi_73812678
Ik ken niemand in mijn omgeving/werk die ook maar iets aan wiskunde heeft.
Plus, min, gedeeld door en maal is het enige. Maar de woorden tangens.. cosinus.. kom op zeg.
99% van de NLers heeft dat nooit meer nodig gehad in zijn/haar leven.
Basisschool 'wiskund' en dan de 1e klas is nog redelijk nuttig, maar wat daarna allemaal komt is maar extreem beperkt bruikbaar.
pi_73812877
"t gaat ook niet om de cos, tan of sinus. Het gaat om de manier van denken die je ontwikkeld. Kijk eens naar hoeveel mensen écht wat aan biologie hebben?
pi_73812924
Het is toch een bepaalde manier van structureel denken, jij weet toch?

En als je bijv. een studie economie gaat doen, kan het best handig zijn om wat van die wiskunde te kennen, anders wordt het een Faal met hoofdletter F.
Play hard, go pro.
pi_73814445
Met wiskunde bestudeer je patronen en structuren, gebruik je logische verbanden etc. Dit wordt overal toegepast. In het dagelijks leven gebruik je zeer eenvoudige wiskunde ook al weet je het niet. In bijna alle wetenschappen word wiskunde toegepast, dus mensen die het niet nuttig vinden willen waarschijnlijk geen vervolgopleiding oid doen (?)

Overal en nergens kom je wiskunde tegen, maar mensen die wiskunde lastig vinden zien dat waarschijnlijk ook niet en boeit het ook niet. Ik vind het iig zeer nuttig in tal van dingen.
pi_73814480
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 18:06 schreef Noin het volgende:
Ik ken niemand in mijn omgeving/werk die ook maar iets aan wiskunde heeft.
Plus, min, gedeeld door en maal is het enige. Maar de woorden tangens.. cosinus.. kom op zeg.
99% van de NLers heeft dat nooit meer nodig gehad in zijn/haar leven.
Basisschool 'wiskund' en dan de 1e klas is nog redelijk nuttig, maar wat daarna allemaal komt is maar extreem beperkt bruikbaar.
Dat kan je wel van elk vak zeggen, het gaat om de grote lijn, maar als je dat niet ziet....
pi_73814514
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:50 schreef donzine het volgende:
Wiskunde A en B wel ja, wiskunde D is toch soms nog wel moeilijk
Denk je in de toekomst ook wel anders over (als je wat met wiskunde gaat doen iig )
  zondag 18 oktober 2009 @ 19:01:57 #92
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73814535
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 18:06 schreef Noin het volgende:
Ik ken niemand in mijn omgeving/werk die ook maar iets aan wiskunde heeft.
Plus, min, gedeeld door en maal is het enige. Maar de woorden tangens.. cosinus.. kom op zeg.
99% van de NLers heeft dat nooit meer nodig gehad in zijn/haar leven.
Basisschool 'wiskund' en dan de 1e klas is nog redelijk nuttig, maar wat daarna allemaal komt is maar extreem beperkt bruikbaar.
Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.

Ik durf zelfs te zeggen dat dit een groot verschil is tussen intelligente en minder intelligente mensen, maar dat doe ik toch maar niet omdat ik geen zin heb om een discussie uit te lokken.
2000 light years from home
pi_73814647
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:01 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.

Ik durf zelfs te zeggen dat dit een groot verschil is tussen intelligente en minder intelligente mensen, maar dat doe ik toch maar niet omdat ik geen zin heb om een discussie uit te lokken.
Iedereen in mijn omgeving met goed wiskundig inzicht vind ik een stuk slimmer dan gemiddeld in tal van opzichten.
pi_73814837
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:01 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je kan er niet meer naastzitten. Je probleemoplossend vermogen wordt sterk op de proef gesteld door wiskundige vraagstukken. Probleemoplossend vermogen is in alle facetten van het dagelijks leven toepasbaar, ook al gaat het bij wijze van spreken om de wekelijkse boodschappen.

Ik durf zelfs te zeggen dat dit een groot verschil is tussen intelligente en minder intelligente mensen, maar dat doe ik toch maar niet omdat ik geen zin heb om een discussie uit te lokken.
Ik snap het niet hoor.
Ik heb een redelijk hoog IQ, mijn werk bestaat iot het oplossen van boekhoudkundige problemen en ik ben echt heel goed in mijn werk (als ik mijn beoordelingen mag geloven) maar ik suck echt in wiskunde.
Geometrie was ik erg goed in, maar dat stuk van limieten en weet ik het.. echt ik snapte er geen hol van.

Dat je een bepaalde manier van denken moet hebben ben ik wel met je eens maar ik zie niet in waarom die extreem ver uitgemergelde wiskunde daar voor nodig is die ze op het vwo gaven. Daarnaast denk ik dat 'manier van denken' niet echt aangeleerd kan worden. Voor een deel wel, maar ik denk dat 90% gewoon aanleg is.
pi_73815308
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:05 schreef McGilles het volgende:

[..]

Iedereen in mijn omgeving met goed wiskundig inzicht vind ik een stuk slimmer dan gemiddeld in tal van opzichten.
Ik denk dat het andersom is.
Als je intelligenter bent, is wiskunde makkelijker. En intelligente mensen kunnen makkelijker problemen oplossen etc.

Maar ik blijf er bij dat voor het overgrote deel van de bevolking, de wiskunde totaal geen belang heeft in het dagelijks leven. Optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen. Dat moet je goed kunnen zodat je snap dat de cassiere je niet oplicht als je maar 1 euro terug krijgt terwijl je 60 euro moest betalen en een briefje van 100 hebt gegeven. De 'hoogste' wiskunde die men nodig heeft in het normale leven is als je een houten vloer aan gaat leggen en je moet weten hoeveel vierkante meter planken je moet halen bij de Gamma.

Let wel, ik vind de basisdingen bij wiskunde erg, erg belangrijk. Dat ze op een basisschool al met rekenmachines bezig zijn vind ik belachelijk. Gewoon de tafels van 10 uit je kop knallen.
Maar kan iemand mij aangeven wanneer ze voor het laatst kwadraten hebben gebruikt?
Noem eens wat praktische toepassingen van worteltrekken, van de stelling van Pythagoras, noem eens een situatie waarin je tangens, cosinus of arctangens kunt gebruiken.
  zondag 18 oktober 2009 @ 19:28:12 #96
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73815432
Alles wat je met een rekenmachine kan doen is geen wiskunde. Het zal mij echt worst wezen of iemand een rekenmachine gebruikt om 382+476 uit te rekenen, dat is namelijk gewoon een truukje. En een truukje kan je een hond ook nog wel leren. Dat is geen wiskunde.
2000 light years from home
pi_73815498
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:28 schreef Merkie het volgende:
Alles wat je met een rekenmachine kan doen is geen wiskunde.
Wat is dan wel wiskunde? Geef eens een voorbeeld.
  zondag 18 oktober 2009 @ 19:32:41 #98
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73815630
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:29 schreef Noin het volgende:

[..]

Wat is dan wel wiskunde? Geef eens een voorbeeld.
Dat als iemand een kamer van van een bepaalde omvang heeft hij zelf kan uitrekenen hoeveel pakken laminaat hij nodig heeft. Het belangrijke gedeelte is dat deze persoon het probleem goed kan definiëren en ook weet hoe hij dit probleem moet oplossen. Dat is wiskunde. Dat een kamer van 6x7 een oppervlakte heeft van 42m² is dom rekenwerk.

Ik hoop dat je de essentie van mijn standpunt begrijpt.
2000 light years from home
pi_73815634
46) a/ Herleid N= 3^t . 3^(t+3) tot de vorm N = b x g^t.

succes.
Play hard, go pro.
pi_73815789
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:32 schreef Aethereal het volgende:
46) a/ Herleid N= 3^t . 3^(t+3) tot de vorm N = b x g^t.

succes.
Ok, en hoe is dit van nut voor meer dan 0.001% van de bevolking?

Weet je wat de praktijk is? Ik heb een kamer van 4x5, en een uitsparing van 1x0,5. Hoeveel vierkante meter vloerbedekking denk je dat ik ga kopen bij de vloerboer? Gewoon 25vierkante meter want dan heb ik altijd genoeg. En zo werkt het in de praktijk.

Dus.. wat heeft die echte wiskunde nou voor nut?
pi_73815849
waarom koos je voor 25? en niet voor 15?
  zondag 18 oktober 2009 @ 19:38:21 #102
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73815863
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:36 schreef Noin het volgende:

[..]

Ok, en hoe is dit van nut voor meer dan 0.001% van de bevolking?

Weet je wat de praktijk is? Ik heb een kamer van 4x5, en een uitsparing van 1x0,5. Hoeveel vierkante meter vloerbedekking denk je dat ik ga kopen bij de vloerboer? Gewoon 25vierkante meter want dan heb ik altijd genoeg. En zo werkt het in de praktijk.

Dus.. wat heeft die echte wiskunde nou voor nut?
Ik vind jou erg kortzichtig. Abstracte problemen die niet in getalletjes uit te drukken zijn moet je ook kunnen oplossen. Met wiskunde wordt het vermogen om problemen te lossen getraind. Dat is een feit.
2000 light years from home
pi_73815870
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:32 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat als iemand een kamer van van een bepaalde omvang heeft hij zelf kan uitrekenen hoeveel pakken laminaat hij nodig heeft. Het belangrijke gedeelte is dat deze persoon het probleem goed kan definiëren en ook weet hoe hij dit probleem moet oplossen. Dat is wiskunde. Dat een kamer van 6x7 een oppervlakte heeft van 42m² is dom rekenwerk.

Ik hoop dat je de essentie van mijn standpunt begrijpt.
Die kerel onder je komt met iets heel anders. Ik ben het eens met wat jij zegt over dom gebruik in de praktijk.
  zondag 18 oktober 2009 @ 19:38:51 #104
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73815885
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:38 schreef Noin het volgende:

[..]

Die kerel onder je komt met iets heel anders. Ik ben het eens met wat jij zegt over dom gebruik in de praktijk.
Het is in feite hetzelfde.
2000 light years from home
pi_73815914
Het is voor mij gewoon een bepaalde manier van denken. Als je een probleem hebt ga je eerst bedenken hoe je stap voor stap de oplossing kunt vinden. Dat doe jij in principe met je kamer ook, al is het wel een heel simpel voorbeeld.

Ik weet niet precies wat boekhoud-werk inhoudt maar daarbij zal je vast ook wel eens een ingewikkeld probleem moeten oplossen.
Play hard, go pro.
pi_73815972
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:38 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik vind jou erg kortzichtig. Abstracte problemen die niet in getalletjes uit te drukken zijn moet je ook kunnen oplossen. Met wiskunde wordt het vermogen om problemen te lossen getraind. Dat is een feit.
Met wiskunde wordt het vermogen om wiskundige problemen op te lossen getraind. Alleen dat is een feit :|
Noem eens een abstract probleem zonder getalletjes wat ik kan oplossen met wiskunde.
Ik zie gewoon niet in hoe wiskunde (behalve de echte basics) voor het overgrote deel van de Nederlanders nut heeft. Maar goed, jij vind van wel dus ik vind het prima.
pi_73816006
Maar in deze wereld wordt het brein getraind om problemen op te lossen, met de manier van wiskunde die we leren. Daarom is ook op een proefwerk/tentamen/examen het antwoord altijd het minste punten waard.
pi_73816148
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:39 schreef Aethereal het volgende:
Het is voor mij gewoon een bepaalde manier van denken. Als je een probleem hebt ga je eerst bedenken hoe je stap voor stap de oplossing kunt vinden. Dat doe jij in principe met je kamer ook, al is het wel een heel simpel voorbeeld.

Ik weet niet precies wat boekhoud-werk inhoudt maar daarbij zal je vast ook wel eens een ingewikkeld probleem moeten oplossen.
Boekhouden is gewoon geld en goederen van A naar B boeken, op facturen, van facturen af, balansen bijhouden etc. Eigenlijk is het de hele dag: 1 stuks product A met kostprijs x gaat van de voorraad af want het wordt op het eindproduct geschroefd, dus het eindproduct moet x duurder worden.
Maar zo werkt bijna alles of je nou bij Bob in de garage schroefjes op een motorblok schroeft of bij ASML een lens van 3 miljoen op de machine zet.
pi_73816277
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:41 schreef donzine het volgende:
Maar in deze wereld wordt het brein getraind om problemen op te lossen, met de manier van wiskunde die we leren. Daarom is ook op een proefwerk/tentamen/examen het antwoord altijd het minste punten waard.
Ik zie echt niet in hoe de manier van wiskunde na de 2e klas middelbare school nog iets bijdraagt.
Wat is dan 'de manier van denken' ?
Volgens mij is computer spelletjes spelen beter voor je ontwikkeling en voor je oplossend vermogen dan wiskunde bijvoorbeeld.
pi_73816322
Dan heb je het over het lage niveau van de beroepen, bob kan wel de schroefjes in het motorblok schroeven, maar hoe is de motor gemaakt? Moet je eens kijken hoeveel wiskunde daarbij is komen kijken..
pi_73816381
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:45 schreef Noin het volgende:

[..]

Boekhouden is gewoon geld en goederen van A naar B boeken, op facturen, van facturen af, balansen bijhouden etc. Eigenlijk is het de hele dag: 1 stuks product A met kostprijs x gaat van de voorraad af want het wordt op het eindproduct geschroefd, dus het eindproduct moet x duurder worden.
Maar zo werkt bijna alles of je nou bij Bob in de garage schroefjes op een motorblok schroeft of bij ASML een lens van 3 miljoen op de machine zet.
Ja dan heb je toch gewoon met een formule te maken? Dan is wiskunde toch juist handig omdat je bij wiskunde leert hoe je met zulke formules moet omgaan.
Play hard, go pro.
pi_73816385
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:38 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het is in feite hetzelfde.
Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.
pi_73816400
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:41 schreef Noin het volgende:

[..]

Met wiskunde wordt het vermogen om wiskundige problemen op te lossen getraind. Alleen dat is een feit :|
Noem eens een abstract probleem zonder getalletjes wat ik kan oplossen met wiskunde.
Ik zie gewoon niet in hoe wiskunde (behalve de echte basics) voor het overgrote deel van de Nederlanders nut heeft. Maar goed, jij vind van wel dus ik vind het prima.
Noem eens op wat jij 'later' wilt worden dan.
pi_73816489
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Noin het volgende:

[..]

Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.
Of omdat jij het verband niet ziet.
pi_73816540
Trouwens, stel wiskunde is niet meer nuttig en word dus niet meer gegeven aan alle mensen vanaf dit moment, dan zal je in practisch alle takken niet meer vooruit komen en zal de mensheid dus niet echt verder komen.

Het word gegeven aan iedereen en zo zullen de mensen de er wel handig mee zijn er later iets nuttigs mee kunnen doen. Je kan ook gewoon al het onderwijs opdoeken en iedereen lekker laten klooien, zal de mensheid veel beter van worden

Het huis waar jij in woont blijft staan omdat mensen via wiskundige berekeningen hebben berekend dat alles netjes blijft staan. Ook jouw computertje doet alles wat jij wil dankzij de wiskunde. Alle elektronica heeft invloed gehad van de wiskunde. Dus zonder wiskunde zal jij niet meer zo'n zelfde leventje hebben.
pi_73816678
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Ja dan heb je toch gewoon met een formule te maken? Dan is wiskunde toch juist handig omdat je bij wiskunde leert hoe je met zulke formules moet omgaan.
Het is, echt waar, alleen maar plus en min wat ik de hele dag doe.
Je boekt het van de ene rekening af, en het komt er bij de andere rekening bij.

Kijk, wat ik me kan voorstellen is dat als je bijvoorbeeld prognoses wil gaan geven over de toekomst van bedrijf X, je met allerlei variabelen en modellen moet gaan werken. Dat vind ik een voorbeeld van echte wiskunde in je vakgebied (economie). Maar hoeveel daarvan is toepasbaar op je dagelijkse leven? Stel dat je inderdaad als consultant werkt bij de DSB en je moet een prognose stellen voor de komende 6 maanden. Nou daar werk je een paar weken aan etc..
Maar dan kom je thuis van werk en wat heb je daarna nog aan die wiskunde?
pi_73816766
Valt je werk niet onder het dagelijks leven?
pi_73816778
Zoals ik al zei is het een bepaalde manier van denken. Doordat je op school wiskunde leert, leer je problemen structureel oplossen. Ik zou zo even geen concreet voorbeeld weten, maar ook simpele problemen kan je structureel oplossen. Misschien dat iemand anders het beter kan verwoorden.
Play hard, go pro.
pi_73816967
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:57 schreef Noin het volgende:

[..]


Maar dan kom je thuis van werk en wat heb je daarna nog aan die wiskunde?
Even serieus, als je zo redeneert wat is dan het nut dat jij leeft, wat is het nut dat jij uberhaupt op school zit? Wat heeft wel nut in jouw eigen vrije tijd? Alles is relatief nuttig, jij maakt veel gebruik van uitvindingen en toepassingen die zonder wiskunde niet hadden bestaan of in een veel simpeler stadium waren geweest.
pi_73817294
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:54 schreef McGilles het volgende:
Trouwens, stel wiskunde is niet meer nuttig en word dus niet meer gegeven aan alle mensen vanaf dit moment, dan zal je in practisch alle takken niet meer vooruit komen en zal de mensheid dus niet echt verder komen.

Het word gegeven aan iedereen en zo zullen de mensen de er wel handig mee zijn er later iets nuttigs mee kunnen doen. Je kan ook gewoon al het onderwijs opdoeken en iedereen lekker laten klooien, zal de mensheid veel beter van worden

Het huis waar jij in woont blijft staan omdat mensen via wiskundige berekeningen hebben berekend dat alles netjes blijft staan. Ook jouw computertje doet alles wat jij wil dankzij de wiskunde. Alle elektronica heeft invloed gehad van de wiskunde. Dus zonder wiskunde zal jij niet meer zo'n zelfde leventje hebben.
Nee ho effe ik zeg niet dat wiskunde nutteloos is. Zo bedoel ik het ook niet.
Ik weet dat wiskunde zowat het belangrijkste is in de wetenschap, en dat de wetenschap het enigste is wat de mensheid vooruit brengt. Ik ben ook erg dankbaar voor de heren en dames 'uitvinders' die het voor mekaar hebben gekregen dat ik lekker op de bank met warme chocomel en een blokje chocolade kan liggen
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:09:18 #121
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_73835124
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:57 schreef Noin het volgende:

[..]

Het is, echt waar, alleen maar plus en min wat ik de hele dag doe.
Je boekt het van de ene rekening af, en het komt er bij de andere rekening bij.
Naast dat het me een saaie baan lijkt (NFI), zal je toch ook patronen moeten zien? Die zie je alleen als je ook het inzicht hebt dat je weer krijgt door wiskunde. Sterker nog, als men wat meer wiskunde gebruikt had in het verleden (en wat meer moraal had),had de huidige crisis een stuk minder erg geweest.
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:18:00 #122
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73835364
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:09 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Naast dat het me een saaie baan lijkt (NFI), zal je toch ook patronen moeten zien? Die zie je alleen als je ook het inzicht hebt dat je weer krijgt door wiskunde. Sterker nog, als men wat meer wiskunde gebruikt had in het verleden (en wat meer moraal had),had de huidige crisis een stuk minder erg geweest.
Ik weet niet of je iets van de crisis afweet, maar die is er absoluut niet door gebruik aan inzicht in wiskunde
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:35:59 #123
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_73835834
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:18 schreef FGdE het volgende:

[..]

Ik weet niet of je iets van de crisis afweet, maar die is er absoluut niet door gebruik gebrek aan inzicht in wiskunde
Oh deels wel. Maar dan meer in de zin van: Als we deze beslissing nemen, levert dat op de korte termijn veel op -> weinig wiskundig besef. Als je nu wat logischer/ analytischer nadenkt, kon je als bankier ook bedenken dat op de langere termijn zaken spaak gaan lopen. Helaas is de moraal aardig verrot in de westerse wereld.
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:47:17 #124
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_73836093
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:50 schreef Noin het volgende:

[..]

Sorry maar als je het verschil niet ziet tussen wat jij zegt en wat die kerel onder je zegt dan houdt de discussie nu op.
Bij beide opgaven wordt een probleem voorgeschoteld waarbij je moet gaan nadenken hoe je tot een oplossing moet komen. Beide problemen vergen dezelfde denkwijze en een soortgelijk plan van aanpak.
2000 light years from home
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:50:59 #125
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73836165
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:35 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Oh deels wel. Maar dan meer in de zin van: Als we deze beslissing nemen, levert dat op de korte termijn veel op -> weinig wiskundig besef. Als je nu wat logischer/ analytischer nadenkt, kon je als bankier ook bedenken dat op de langere termijn zaken spaak gaan lopen. Helaas is de moraal aardig verrot in de westerse wereld.
Bankiers hebben inderdaad voor de korte termijn gekozen.. Dit hadden ze niet moeten doen alleen dat heeft niet met wiskundig besef te maken. Gewoon een hoop egoisme.
Maar ik ben het met je eens Hi_flyer dat de moraal in de westerse wereld is verpest
pi_73836321
Klacht: Vanavond om 18:30 wiskunde tentamen
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
pi_73836329
Dubbel
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:59:30 #128
132191 -jos-
Money=Power
pi_73836339
Ik snap deze discussie niet echt, voor elke beta studie heb je op zijn minst hogere wiskunde nodig zoals Analyse en Lineaire Algebra. Simpelweg omdat er zo veel problemen in de praktijk zijn waarvoor dit nodig is om deze op te lossen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_73836342
Wij kregen op de basisschool altijd zulke sommen: Jantje heeft twee knikkers. Na een spannend spelletje knikkeren wint hij er nog twee, hoeveel knikkers heeft Jantje nu?

WAAROM ZOU IK DIT MOETEN WETEN, IK KEN HELEMAAL GEEN JANTJE!!!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:59:54 #130
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73836354
wiskunde wordt zwaar overschat.
pi_73836367
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:59 schreef -jos- het volgende:
Ik snap deze discussie niet echt, voor elke beta studie heb je op zijn minst hogere wiskunde nodig zoals Analyse en Lineaire Algebra. Simpelweg omdat er zo veel problemen in de praktijk zijn waarvoor dit nodig is om deze op te lossen.
daarom is het nog wel kut
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:01:02 #132
269058 FGdE
To be or not to be
pi_73836385
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:59 schreef hamster90 het volgende:
Wij kregen op de basisschool altijd zulke sommen: Jantje heeft twee knikkers. Na een spannend spelletje knikkeren wint hij er nog twee, hoeveel knikkers heeft Jantje nu?

WAAROM ZOU IK DIT MOETEN WETEN, IK KEN HELEMAAL GEEN JANTJE!!!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Precies mn punt Jantje
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:05:37 #133
132191 -jos-
Money=Power
pi_73836484
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:00 schreef nicoo het volgende:

[..]

daarom is het nog wel kut
Dat was de klacht niet
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_73836533
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dat was de klacht niet
maar het is wel de waarheid
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:12:55 #135
132191 -jos-
Money=Power
pi_73836648
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:08 schreef nicoo het volgende:

[..]

maar het is wel de waarheid
Voor paupers die wiskunde niet snappen wel misschien
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_73836721
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:12 schreef -jos- het volgende:

[..]

Voor paupers die wiskunde niet snappen wel misschien
Ik snap het prima, maar het is nog wel kut
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
pi_73836783
Vooral als het heel slecht gegeven word en de vragen die we moeten maken echt heel vaag zijn
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
pi_73842089
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:17 schreef nicoo het volgende:
Vooral als het heel slecht gegeven word en de vragen die we moeten maken echt heel vaag zijn
Wiskunde krijgen van zo'n kerel die al 35 jaar wiskunde geeft en totaal geen bezieling meer heeft in zijn werk.
Dat als je zegt: 'meneer ik snap het niet' dat ie je dan alleen maar aankijkt zo van: wat ben jij dom zeg.
Wij hadden op de middelbare school een kerel die van het hbo kwam en wat rustiger aan wilde doen of zoiets. En hij vond iedereen in de klas gewoon dom. Domme kinderen. Wat zijn die dom zeg, allemaal.
Motivatie was echt super laag en ik heb gewoon 2 jaar last van die kerel gehad. Gelukkig ging ie daarna met pensioen of zo. Of misschien was ie wel ontslagen dat kan ook.
  maandag 19 oktober 2009 @ 14:05:38 #139
168739 Red_85
'echt wel'
pi_73842862
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:59 schreef Beregd het volgende:
wiskunde wordt zwaar overschat.
2nd that!!!

Gelukkig ben ik er vanaf!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_73842915
Je moeder + ik = Piemel in de pammel
pi_73843156
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:47 schreef Noin het volgende:

[..]

Wiskunde krijgen van zo'n kerel die al 35 jaar wiskunde geeft en totaal geen bezieling meer heeft in zijn werk.
Dat als je zegt: 'meneer ik snap het niet' dat ie je dan alleen maar aankijkt zo van: wat ben jij dom zeg.
Wij hadden op de middelbare school een kerel die van het hbo kwam en wat rustiger aan wilde doen of zoiets. En hij vond iedereen in de klas gewoon dom. Domme kinderen. Wat zijn die dom zeg, allemaal.
Motivatie was echt super laag en ik heb gewoon 2 jaar last van die kerel gehad. Gelukkig ging ie daarna met pensioen of zo. Of misschien was ie wel ontslagen dat kan ook.
Zuur is dat dat soort mensen zouden geen les moeten geven. Ik heb gelukkig maar 2 maanden wiskunde voor 2 studie punten, het is meer een ondersteunend vak. Die vent die de colleges gaf ging steeds in op dingen die er totaal niet toe deden en kon gewoon niet goed uitleggen, de vragen die bij de colleges hoorde waren echt heel erg vaag gesteld. Het tentamen was vorig jaar een open boek toets en is dat nu opeens niet meer terwijl de stof hetzelfde is gebleven. Ik heb vanavond om half 7 tentamen dus ik zal blij zijn als ik er hier na vanaf ben
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:51:51 #142
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_73870543
Lieve Noin, wat zie ik nu op de FP?

VS versoepelen regels medische wiet
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:29 schreef Noin het volgende:
...kei hard overal tegen optreed, mat al een complete industrie heeft opgezet tegen de drugs, in de afgelopen 20 jaar ergens rond de 1 triljard dollar heeft uitgegeven nu eindelijk het licht...
1 Triljard? Wellicht als je vroeger wat beter opgelet had, had je geweten dat zo'n hoeveelheid onmogelijk is! Een triljard is een 1 met 21 (!) nullen. Dat komt overeen met het mondiale bruto produkt van zo'n 18 miljoen jaar.

Wellicht dat je met dit voorbeeld wat beter het nut van wiskunde begrijpt? Want je hebt blijkbaar niet het kleinste gevoel voor getallen
pi_73878158
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 08:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Lieve Noin, wat zie ik nu op de FP?

VS versoepelen regels medische wiet
[..]

1 Triljard? Wellicht als je vroeger wat beter opgelet had, had je geweten dat zo'n hoeveelheid onmogelijk is! Een triljard is een 1 met 21 (!) nullen. Dat komt overeen met het mondiale bruto produkt van zo'n 18 miljoen jaar.

Wellicht dat je met dit voorbeeld wat beter het nut van wiskunde begrijpt? Want je hebt blijkbaar niet het kleinste gevoel voor getallen
Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.
Nogmaals, ik vind wiskunde niet nutteloos want anders zouden er geen dingen uitgevonden worden, zou er geen techniek zijn etc etc. Maar ik zeg dat voor het overgrote deel de wiskunde die je op de basisschool krijgt al ruim voldoende is voor de rest van hun leven.
pi_73883502
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 13:57 schreef Noin het volgende:

[..]

Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.
Met tekst kan het vaak moeilijk zijn om iets sarcastisch over te laten komen, als ik kijk naar jou tekst "Ongeveer 1 triljard", komt dat bij mij niet echt sarcastisch over...
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:36:07 #145
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_73883762
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 13:57 schreef Noin het volgende:

[..]

Misschien in Nederlands wel iets voor je, dan had je geweten wat sarcasme is.
Nogmaals, ik vind wiskunde niet nutteloos want anders zouden er geen dingen uitgevonden worden, zou er geen techniek zijn etc etc. Maar ik zeg dat voor het overgrote deel de wiskunde die je op de basisschool krijgt al ruim voldoende is voor de rest van hun leven.
Sorry, gewoon niet geloofwaardig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')