abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73741406
Lees ik net dit:
quote:
Echt ijzer in Kellog's
print rss Opmerkelijk - door Veerle (Volpez) op 16-10-2009 @ 10:23
Opmerkelijk

Popeye heeft ons allemaal geleerd dat je van ijzer eten sterk wordt. Maar we gaan natuurlijk geen spijkers eten. IJzer is er ook in diverse voedingsmiddelen als mineraal, in spinazie bijvoorbeeld. Omdat ijzer zo gezond zou zijn wordt het echter ook toegevoegd aan verschillende producten die dit van nature niet bevatten. Kellog's doet dit bijvoorbeeld ook in de cornflakes.

Het ijzer dat Kellog's toevoegt in de cornflakes blijkt echter niet het gezonde mineraal te zijn, maar gemalen spijkers. Of in ieder geval: metallisch ijzer. Dit bleek gisteren toen de presentatoren van het programma 'Keuringsdienst van Waarde' op onderzoek uit gingen. Zelfs een professor van de Wageningse universiteit stond versteld van de ontdekkingen.

Cornflake wordt aangetrokken door magneet
In eerste instantie laat presentator Marijn Frank aan prof. dr. ing. Tiny van Boekel (levensmiddelen technoloog) zien dat een cornflake aangetrokken wordt door een magneet. De professor herhaalt het trucje en ook bij hem komt de cornflake achter de magneet aan. "Hier ben ik zeer verbaasd over. Dit had ik niet verwacht", laat de professor weten. Hij vindt echter wel dat er niet te snel conclusies getrokken mogen worden.

Om te bewijzen dat er ijzervijlsel in de cornflakes zit, maalde Frank vervolgens een handje cornflakes fijn in een bakje water. Dit alles onder het toeziend oog van professor Van Boekel. Een magneet wordt in een plastic zakje gedaan en in het papje gesopt. Wanneer vervolgens de magneet uit het zakje gehaald wordt, blijkt er ijzervijlsel van het plastic zakje af te komen. Presentator Maarten Remmers neemt dit resultaat mee naar Hoogovens waar Directeur Research, prof. dr. Rob Boom klaar staat om een en ander te bekijken. Ook professor Boom staat versteld van de resultaten. "Dit lijkt metallisch ijzer, anders zou het niet magnetisch zijn", aldus professor Boom.

Bedrijfsgeheim
Navraag bij Kellog's levert verschillende resultaten op. Kellog's USA wil niet op de kwestie ingaan, volgens hen is het bedrijfsgeheim wat er in de cornflakes zit. Kellog's Duitsland wil echter wel meer vertellen over het ijzer in de Special K. De dame aan de telefoon vertelt dat het fijn ijzer is dat geschikt is voor menselijke consumptie. Ze weet niet precies hoe het verkregen wordt, maar het zou in ieder geval heel fijn gestampt metaal zijn. Daarnaast laat de dame weten dat het ongevaarlijk is om ijzer te eten.

Professor Van Boekel en huisarts Petra Elders laten beiden weten dat zij van mening zijn dat dit niet gezond kan zijn. In de eerste plaats heb je er niets aan om ijzervijlsel te eten, want je lichaam neemt dat toch niet op. Daarnaast zou het ook nog eens slecht voor je tanden kunnen zijn. Ook een woordvoerster van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit laat weten dat er geen gemalen ijzer in voedsel mag zitten. "En mocht het zo zijn, dan wordt het uit de handel gehaald", laat de woordvoerster weten.

Special K verboden in Denemarken
Indien dit het geval is, is Nederland het tweede land dat de verkoop van Special K verbiedt. Denemarken ging ons voor. Soaren Langkylde van de Deense Voedsel- en Warenautoriteit laat weten waarom. De producent zou namelijk een giftige doses ijzer toe willen voegen, wat schade aan de lever en nieren kan veroorzaken, voornamelijk bij kinderen. Ook zou de foetus bij zwangere vrouwen die het product consumeren kunnen beschadigen.

Met dank aan Neurotica voor de submit.
En dit eet ik dus elke dag .
Denk je gezond bezig te zijn .
Klacht: Echt ijzer in Kellog's
pi_73741883
Yay. Ik heb het nog nooit gegeten, blij toe.

Oh nee, fuck. wel 4 keer, en het was LEKKER. :|
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:49:02 #3
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_73741939
kellogs

neem brinta

mannenpap
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_73741962
Ik eet altijd Kellogs Chocolade -> Strakke bikinilijn in 2 weken !!!!

HEERLIJK!
U MAD?
pi_73741984
Lekker boeiend, goed voor je weerstand! Heb je er ooit last van gehad? Of ben jij er zoeen die er last van krijgt nu je je er bewust van bent?
pi_73742124
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:50 schreef Misan het volgende:
Lekker boeiend, goed voor je weerstand! Heb je er ooit last van gehad? Of ben jij er zoeen die er last van krijgt nu je je er bewust van bent?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:56:32 #7
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_73742147
kellog's is voor homo's
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_73742178
quote:
Het feit dat je er nu geen last van hebt, of het niet door hebt dat je er last van hebt, wil niet zeggen dat het dus niet ongezond is. Er zijn stoffen die zich langzaam ophopen in lichaam om later pas last te gaan bezorgen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_73742245
Kellog's
pi_73742402
Ik dacht dat alleen terminaal zieken Kellog's aten....
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:06:16 #11
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_73742441
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:05 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Ik dacht dat alleen terminaal zieken Kellog's aten....
bowa is daar het nog levende bewijs van
pi_73742492
quote:
Heb je het wel gelezen of het stuk gezien? Dit is door de wet verboden en niet voor niets.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:17:00 #13
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_73742784
Hmmm, ik meen pas geleden ook al iets op tv gezien te hebben over ijzer in je eten. Dit ging volgens mij niet om Kellogg's, maar het was zo'n quiz-achtig programma waarin je een meerkeuzevraag kreeg over wat voor "ijzer" er in zat en later gingen ze dat ook met een magneet bewijzen.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:18:08 #14
251656 Saaaaab
niet de auto
pi_73742818
Het is Kellogg's. Met dubbel G.
Zeik niet. Als ik op FOK! zit ben ik tenminste van de straat.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:19:00 #15
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_73742876
Er zaten gewoon stukken ijzer in....zoiets als vijlsel van spijkers etc. Ze trokken de ijzer er gewoon uit met een magneet. Bleef een lekker hoopje ijzer over (vijlsel en losse stukjes) Lekker voor de darmen.

->> http://sites.rvu.nl/page/3167/nl

het is dus metallisch ijzer wat erin zit, anders zou het niet reageren op een magneet.

Fok Frontpage

-> Echt ijzer in Kellogg's
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_73747675
Het is al een tijdje bekend dat ijzer zo wordt toegevoegd aan cornflakes en aan sommige meelsoorten.

Dit noemt men sponge-iron of direct reduced iron en is een alternatieve manier om puur ijzer te krijgen uit ijzererts. In je maag lost een klein gedeelte op (wordt omgezet in fe2+), de rest gaat weer naar buiten.

Het gaat dus niet om ijzerschaafsel, oude fietsen of roestige spijkers...

Voorbeeld is deze site:
http://www.dippindots.eu/opanoma_smaken.html

Als je dan op de cookies icecream komt, dan staat er bij de ingredienten:

Verrijkt meel (tarwe meel, ..., reduced iron, ...)

Blijkbaar een redelijk vaak toegepaste techniek
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_73751233
Hmmz blijkbaar....ziet er dan vreemder uit dan dat het is
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:40:43 #19
231865 Gabbylicious
Fuck my nickname
pi_73751613
Jaja mensen. EN zo word er al jarenlang van alles in ons voedsel gegooid.
WOS'ser for life.
pi_73751679
Brood.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
pi_73751814
En jij gelooft dat?
Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef 92Merel het volgende:
Het is best vies eigenlijk :@ Maar als je het snel doorslikt heb je er weinig last van :D
pi_73751915
Ben ik de enige die bij Special K altijd aan:

denkt?
pi_73752010
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:47 schreef The_stranger het volgende:
Het is al een tijdje bekend dat ijzer zo wordt toegevoegd aan cornflakes en aan sommige meelsoorten.

Dit noemt men sponge-iron of direct reduced iron en is een alternatieve manier om puur ijzer te krijgen uit ijzererts. In je maag lost een klein gedeelte op (wordt omgezet in fe2+), de rest gaat weer naar buiten.

Het gaat dus niet om ijzerschaafsel, oude fietsen of roestige spijkers...

Voorbeeld is deze site:
http://www.dippindots.eu/opanoma_smaken.html

Als je dan op de cookies icecream komt, dan staat er bij de ingredienten:

Verrijkt meel (tarwe meel, ..., reduced iron, ...)

Blijkbaar een redelijk vaak toegepaste techniek
dat dus, niets om bang voor te zijn, een beetje wordt opgelost en opgenomen en verder wordt het uitgescheten
pi_73752218
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:53 schreef Ra-z het volgende:

[..]

dat dus, niets om bang voor te zijn, een beetje wordt opgelost en opgenomen en verder wordt het uitgescheten
Dat is het idee inderdaad. Ik neem aan/hoop dat er een instantie is die dat ook werkelijk aangetoond heeft
C. Sagan
pi_73753813
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:00 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat is het idee inderdaad. Ik neem aan/hoop dat er een instantie is die dat ook werkelijk aangetoond heeft
misschien moet er iemand eens een pak kellogs leegeten en dan met een magneet bij zijn stront zitten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')