Wat een kontverhaal.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:39 schreef justanick het volgende:
Ik hoorde vandaag in de auto een column op BNR over deze uitzending:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?url=http://streaming.bnr.nl/csStreamingAudio/programmas/y2009/m10/d26/gezond_20091026.mp3&title=BNR+Gezond
Laatste paar minuten, dus je moet even doorscrollen. Daar laat de columnist (een voedingsdeskundige, overigens) vrij weinig heel van de bewuste uitzending van de KvW.
Amen!quote:Op zondag 1 november 2009 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap de opwinding echt niet. Kelloggs brengt een gemaksproduct op de markt en daar stoppen ze een hoop troep bij om het idee te geven dat het gezond is. Nu blijkt daar ook ijzer in te zitten en dat kan je aantonen.
Zijn er hier nu echt mensen die menen dat een schaaltje maisvlokken echt een gezonder ontbijt is als een paar stevig volkoren boterhammen met kaas of appelstroop en een glas verse jus?
Godsammeneuke, ik had oplichter moeten worden, mensen vragen er gewoon om beflikkerd te worden.
Dat is de kern van het probleem. Ze claimen een gezondheidsbevorderend effect wat er niet is. De VWA staat erbij en gaapt ernaar, de KvW legt het bloot en krijgt kritiek. Zelfs van de VWA die zelf ook blijkt te liegen. De wereld op zijn kop.quote:Op zondag 1 november 2009 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap de opwinding echt niet. Kelloggs brengt een gemaksproduct op de markt en daar stoppen ze een hoop troep bij om het idee te geven dat het gezond is.
Maar dacht jij echt dat een schaaltje cornflakes een goed alternatief was voor de boterhammen met kaas/appelstroop en een glaasje verse jus?quote:Op zondag 1 november 2009 16:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is de kern van het probleem. Ze claimen een gezondheidsbevorderend effect wat er niet is. De VWA staat erbij en gaapt ernaar, de KvW legt het bloot en krijgt kritiek. Zelfs van de VWA die zelf ook blijkt te liegen. De wereld op zijn kop.
Je kunt je inderdaad afvragen of Kellog's zich niet schuldig maakt aan het misdrijf oplichting. Dat vind ik niet zo interessant, wat ik wel verbijsterend vind is die neiging van de VWA, een voedingsdeskundige en menig poster om het voor de bedonderende grootindustrieel op te nemen door nog meer leugens te verkondigen en een volkomen legitieme vergelijking van de KvW opzettelijk uit zijn verband te rukken.
Zou het nou niet veel beter voor iedereen behalve de oplichters zelf zijn als fabrikanten slechts een gezondheidseffect claimen als dat daadwerkelijk te verwachten is en de VWA dat controleert, zodat we geen tv hoeven kijken om keuzes te kunnen maken in de supermarkt?
Nee, niet gezond. Vraag is; is het schadelijk?quote:
Alles is schadelijk, het komt op de hoeveelheid aan.quote:Op zondag 1 november 2009 16:44 schreef Twizu het volgende:
[..]
Nee, niet gezond. Vraag is; is het schadelijk?
Ik zie überhaupt niet waarom ik hardgeworden maispap zou gaan eten. Van hoe ik voldoende ijzer zou kunnen binnenkrijgen heb nooit enig idee gehad, maar als er op een pak staat dat er voor de gezondheid ijzer aan is toegevoegd, dan zou ik ervan uitgaan dat ik met het eten daarvan een ijzertekort zou bestrijden ja.quote:Op zondag 1 november 2009 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dacht jij echt dat een schaaltje cornflakes een goed alternatief was voor de boterhammen met kaas/appelstroop en een glaasje verse jus?
Je kan ook gewoon voer inladen, maar je dieet en eetgedrag blijft jouw verantwoording.quote:Op zondag 1 november 2009 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie überhaupt niet waarom ik hardgeworden maispap zou gaan eten. Van hoe ik voldoende ijzer zou kunnen binnenkrijgen heb nooit enig idee gehad, maar als er op een pak staat dat er voor de gezondheid ijzer aan is toegevoegd, dan zou ik ervan uitgaan dat ik met het eten daarvan een ijzertekort zou bestrijden ja.
En dan zijn er ook nog een stuk minder kritische consumenten dan ik. En die gaan ook niet allemaal opzoeken of appelstroop misschien wel werkt, dat weet ik en velen met mij ook alleen maar door de KvW. Het lijkt me dat de VWA ervoor is om te zorgen dat wij niet alles zelf uit hoeven zoeken, maar gewoon voer kunnen inladen met een snelle blik op de verpakking.
Verantwoording sowieso niet. Maar we hebben een VWA, mag die er dan misschien voor zorgen dat mensen met ijzerkort niet wordt wijsgemaakt dat Kellog's daar iets aan verandert terwijl dat niet zo is? Waar zijn ze dan voor?quote:Op zondag 1 november 2009 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan ook gewoon voer inladen, maar je dieet en eetgedrag blijft jouw verantwoording.
Mensen met een ijzertekort moeten naar hun huisarts luisteren niet naar reclamequote:Op zondag 1 november 2009 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Verantwoording sowieso niet. Maar we hebben een VWA, mag die er dan misschien voor zorgen dat mensen met ijzerkort niet wordt wijsgemaakt dat Kellog's daar iets aan verandert terwijl dat niet zo is? Waar zijn ze dan voor?
Het gaat hier om een hele concrete gezondheidsclaim, waarbij je misleid wordt door de 'vanzelfsprekendheid' van het werkingsmechanisme.
Als je nou kinderen hebt die geen bruin brood, spinazie of weet ik veel wat lusten, dat hebben kinderen nou eenmaal wel eens, en ze vinden cornflakes wel lekker, dan verwacht je toch met zo'n verpakking en het bestaan van zoiets als de VWA en achterliggend ministerie en massa's EU-regelgeving, datquote:Op zondag 1 november 2009 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen met een ijzertekort moeten naar hun huisarts luisteren niet naar reclame
als dat zo zou zijn zouden er op al die verpakkingen niet al die onzinnige beloftes staan, toch?quote:Op zondag 1 november 2009 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit weten volgens mij de meeste mensen sowieso wel.
het ligt erg aan de formulering.quote:Op zondag 1 november 2009 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Het gaat hier om een hele concrete gezondheidsclaim, waarbij je misleid wordt door de 'vanzelfsprekendheid' van het werkingsmechanisme.
Inderdaad verneukeratief is precies de goede term. Maar goed, de KVW stelet dat soort zaken dan ook vaak aan de kaak. Want het is altijd de grap tussen ‘wat wil de producent zeggen maar mag niet omdat het niet waar is’ en ‘wat mag de producent zeggen’ en ‘wat kan hij zeggen zodat velen denken dat hij zegt wat hij niet mag zeggen maar wel wil zeggen’.quote:Op maandag 2 november 2009 14:13 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
het ligt erg aan de formulering.
stel dat Kelloggs zegt:
"ijzer is belangrijk voor je. in ons product zit ijzer." dan doen ze geen claim en ze liegen niet.
dat is het verneukeratieve ervan.
op zich goed geformuleerd van je inderdaad: dit is precies het soort dingen waar KVW zich op richt.quote:Op maandag 2 november 2009 14:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Inderdaad verneukeratief is precies de goede term. Maar goed, de KVW stelet dat soort zaken dan ook vaak aan de kaak. Want het is altijd de grap tussen ‘wat wil de producent zeggen maar mag niet omdat het niet waar is’ en ‘wat mag de producent zeggen’ en ‘wat kan hij zeggen zodat velen denken dat hij zegt wat hij niet mag zeggen maar wel wil zeggen’.
En dit is weer zo’n voorbeeld, tenzij je als filoloog zo’n bericht leest tuin je erin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |